Hvad kan jeg forvente/frygte fra USA told?
Fra : Ralph

Dato : 30-05-04 11:50

Har et lille firma der 4-5 gange pa sender en palle varer eller to til USA,
som regel uden problemer what-so-ever.

Nu er der en toldmedarbejder i USA som vil have dokumentation ang. varernes
oprindelseland. Dette er normalt, vi udfylder en standardblanket og sender
med. Men nu er det ikke nok (terrorbekæmpelse eller handelssanktioner??). De
varer jeg har sendt overthere er drikkeventiler til mink, en sådan ventil
består af:

1) plastichus, produeret i DK
2) aluminiumsstift produceret i DK
3) Stålfjeder produceret i Tyskland
4) Gummi O-ring produceret i Tyskland
5) samt rustfri bladfjeder produceret i Tyskland

Det kan jeg jo sagtens oplyse, men er det nok?? Vil de vide hvor
plasticgranulatet stammer fra, hvor aluminiummet er brudt, hvorfra olien som
bruges til o-ringen er pumpet op etc.??

PS. mit speditionsfirma er sat på sagen, men rart at være lidt på forkant
HVIS yderlige oplysninger skal skaffes indenfor en overskuelig fremtid

--
venligst
Ralph

Fra : H.S.

Dato : 01-06-04 11:30

> Har et lille firma der 4-5 gange pa sender en palle varer eller to til
USA,
> som regel uden problemer what-so-ever.

De gange vi har sendt IT udstyr til færøerne, som også vil have at vide
hvilken oprindelses land varerne kommer fra, så skriver vi hvor udstyret er
produceret/samlet. Dvs vi skriver ikke at chippen på RAM'en kommer fra
Taiwan, og at printpladen kommer fra Kina osv. - Vi skriver kort og godt,
hvor udstyret er samlet (lavet til det færdige produkt).

Vi har aldrig haft problemer i den retning.
Så i dit tilfælde ville jeg skrive oprindelsesland: Danmark, da det er her
at produktet er lavet.

Men i alle tilfælde burde den Amerikanske ambassade kunne svare 100% på
sådan et spørgsmål.

Fra : Nico de Jong

Dato : 01-06-04 14:35

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at produktet er lavet.
>
> Men i alle tilfælde burde den Amerikanske ambassade kunne svare 100% på

Helt principielt er det sådan, at oprindelseslandet hænger sammen med
"positionsnr". Det lyder indviklet, men jeg skal give 2 eksempler. Hvis du
køber en disk i Taiwan og eksporterer den til Grønland, er det stadigvæk
samme positionsnr (i en eller anden T & S tabel). Her skal du så skrive
oprindelsesland = Taiwan.
Hvis du (som jeg gør) køber PC'er, autoloadere, SCSI drev osv, samler det,
lægger software til, osv, og sælger det som "Mediekonverteringsudstyr", så
skifter det pludselig positionsnummer, og dermed er oprindelseslandet =
Danmark.

Samme sag hvis man køber jernplader. Hvis en jernplade bliver bukket, er det
pludselig en reservedel til et eller andet, og så skifter det
positionsnummer. Med andre ord : en forarbejdning gør at oprindelseslandet =
danmark

Nico

---

Fra : H.S.

Dato : 01-06-04 14:39

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pludselig en reservedel til et eller andet, og så skifter det
> positionsnummer. Med andre ord : en forarbejdning gør at oprindelseslandet

.. så var det ikke HELT ved siden af