Skærme
Fijala 3554
Samsung 959 NF
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-05-04 09:35

Hej,
jeg har tænkt at købe en 19" Samsung 959NF
jeg går ud fra at der medfølger nødvendigt tilbehør
som driver, skærmkort m.m.
Mit udstyr er ikke proff, kan den køre på dette
bundk ESC K7S5A Pro
AMD Duron1400 MHz
mvh Ebbe

en lille tilståelse - jeg er ikke PC nørd-

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-04 11:41

> jeg har tænkt at købe en 19" Samsung 959NF

En god skærm til ikke så mange penge ihvertfald.

> jeg går ud fra at der medfølger nødvendigt tilbehør
> som driver, skærmkort m.m.

Du får ikke et skærmkort med, men drivere til skærmen skulle der vist
være... ellers kan de nemt hentes på samsungs hjemmeside.

> Mit udstyr er ikke proff, kan den køre på dette
> bundk ESC K7S5A Pro
> AMD Duron1400 MHz

Det kan den, men ikke hvis du ikke har et skærmkort. Det tror jeg dog du
har, hvis du allerede nu har en skærm til pc'en.

> mvh Ebbe

> en lille tilståelse - jeg er ikke PC nørd-

Det går nok

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-05-04 13:28

On Sun, 30 May 2004 12:41:08 +0200, "Øistein Wind Willassen"
<oistein.wind.snabel - a.gmx.net> wrote:
klip

>Det kan den, men ikke hvis du ikke har et skærmkort. Det tror jeg dog du
>har, hvis du allerede nu har en skærm til pc'en.

>Mvh

Mange tak for svaret.
Jeg har skærmkort, men troede at det skulle passe til
skærmen.
Jeg har en 17" Scott, som kører perfekt, men 2 " mere
vil sikkert glæde øjnene
mvh Ebbe

NB: min 17" skærm kører med 85 Hz
959 NF har ikke så meget, men det betyder måske ikke noget

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 30-05-04 20:10

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote in

> NB: min 17" skærm kører med 85 Hz
> 959 NF har ikke så meget, men det betyder måske ikke noget

Jeg er sikkert på at Samsung skærmen kan køre 85hz i 1280*960, hvilket
betyder meget.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-05-04 20:26

On Sun, 30 May 2004 21:10:23 +0200, "Thomas Wesley Hinton"
<wesleyREMOVETHIS@worldonline.dk> wrote:

>"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote in

>Jeg er sikkert på at Samsung skærmen kan køre 85hz i 1280*960, hvilket
>betyder meget.

Tak for hjælp, jeg tror jeg går til den.
mvh Ebbe

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 30-05-04 20:28

On Sun, 30 May 2004 21:10:23 +0200, Thomas Wesley Hinton wrote:

> Jeg er sikkert på at Samsung skærmen kan køre 85hz i 1280*960, hvilket
> betyder meget.

Den kan også klare 1600 x 1200 med 85 Hz.

--
Mvh. Lars

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-06-04 15:06

Thomas Wesley Hinton (wesleyREMOVETHIS@worldonline.dk) skrev følgende:
> "Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote in

> Jeg er sikkert på at Samsung skærmen kan køre 85hz i 1280*960, hvilket
> betyder meget.

Min kører 100 Hz i 1280*960.... Lækker skærm.

- Martin

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-06-04 15:51

On Tue, 1 Jun 2004 16:05:34 +0200, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:
klip

>Min kører 100 Hz i 1280*960.... Lækker skærm.
>
>- Martin

Det glæder mig, har lige bestilt den fra Midtdata,
håber at den er calibreret, for det har jeg ingen ide' om
mvh Ebbe

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-06-04 18:24

Ebbe Hansen (ebbeh@mail1.stofanet.invalid) skrev følgende:
> [...]
> klip

> Det glæder mig, har lige bestilt den fra Midtdata,
> håber at den er calibreret, for det har jeg ingen ide' om

Skriv her igen, når du har fået den. Så giver vi garanteret en hånd. :)

Der er _mange_ med den skærm.

- Martin

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 03-06-04 09:59

On Wed, 2 Jun 2004 19:23:51 +0200, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:

> [...]
klip

Hej, jeg har fået min 959NF,
jeg er jo ikke den rette til at vurdere den, men jeg synes
den er dejlig, her hedder det 1280x1024, 100 Hz, som de
anbefalede i annoncen, og det ser godt ud, meget bedre
farver til mine digitale billeder, den skal jeg nok blive venner med.
Jeg vil notere standard indstillinger ned, så jeg ikke får
fjumret med calibrering, men det holder vel alligevel
ikke i længden.
Tak for de forskellige indput, hjælp og trøst.
mvh Ebbe

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 03-06-04 10:21

On Thu, 03 Jun 2004 10:58:48 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

Undskyld, det var fejl.
1280x1024 er i 90 Hz
1152x864 er 100 Hz, dejlig stor størrelse,
måske skulle man bruge den i stedet,
det er jo også et spørgsmål om vane
mvh Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-04 12:37

> Undskyld, det var fejl.

Det tror jeg ikke.

> 1280x1024 er i 90 Hz

Og også i 100Hz.

> 1152x864 er 100 Hz, dejlig stor størrelse,
> måske skulle man bruge den i stedet,
> det er jo også et spørgsmål om vane

Det er det. Jeg bruger selv 1280x1024, 1600x1200 er for småt, og i for lille
en refreshrate(85Hz)

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-06-04 14:53

Øistein Wind Willassen (oistein.wind.snabel - a.gmx.net) skrev følgende:

> Det tror jeg ikke.

> Og også i 100Hz.

> Det er det. Jeg bruger selv 1280x1024, 1600x1200 er for småt, og i
> for lille en refreshrate(85Hz)

Da skærmen er lavet i størrelsesforhold 4:3, er det anbefalelsesværdigt at
bruge 1600*1200, 1280*960, 1152*864, 1024*768 og 800*600 da det er 4:3
opløsninger. 1280*1024 er en 5:4 opløsning så det vil i teorien forvrænge
billedet, altså trykke det lidt sammen. I teorien fordi det kommer an på om
billedet er justeret helt ud til kanten osv. En cirkel vil dermed blive
oval, en firkant et rektangel osv.

Desuden er der her et link ang. kalibrering af skærmen:
http://www.pixl.dk/downloads/Monitor_kalibrering_1.1.pdf ...

Bare til info, og god fornøjelse. :)

- Martin

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 03-06-04 15:13

On Thu, 3 Jun 2004 15:53:01 +0200, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:
klip
> [...]
>oval, en firkant et rektangel osv.
>
>Desuden er der her et link ang. kalibrering af skærmen:

Tak for linket, det vil jeg studere lidt nærmere.
De størrelser du viser har jeg , undtaget 1280*960, det er da
mærkeligt, det er netop billeder jeg for en stor del skal kigge på,
spil har jeg slet ikke. Man kan ikke stille den ud over de faste
størrelser, så vidt jeg kan se. Så må jeg nok hellere holde mig til
1152*864.
mvh Ebbe

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-06-04 16:44

> [...]
> spil har jeg slet ikke. Man kan ikke stille den ud over de faste
> størrelser, så vidt jeg kan se. Så må jeg nok hellere holde mig til

Har du installeret driveren til skærmen? Evt. opdateret driveren til
grafikkortet (hvilket grafikkort?)?

- Martin

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 03-06-04 17:46

On Thu, 3 Jun 2004 17:44:21 +0200, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:

>Har du installeret driveren til skærmen? Evt. opdateret driveren til
>grafikkortet (hvilket grafikkort?)?
>
>- Martin
Ja, driveren fra den CD der var med.
Grafikkort ?, det er vist ikke noget at skrive hjem om, 4 år gammelt :
VGA ATI Xpert 98 AGP 8mb, efter papirerne fra dengang.
Men det ser da også nysseligt ud, det er jo discount det hele, så
hvad kan man forlange
mvh Ebbe

Hvis et nyt grafikkort kunne gøre underværker,
var det måske en tanke værd.

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-06-04 18:53

Ebbe Hansen (ebbeh@mail1.stofanet.invalid) skrev følgende:

> Ja, driveren fra den CD der var med.

Fint.

> [...]
> Men det ser da også nysseligt ud, det er jo discount det hele, så
>
> Hvis et nyt grafikkort kunne gøre underværker,

Det er stadig et fint grafikkort til 2D. Så hvis du ikke spiller, er det
penge ud af vinduet.

Der ligger en driver her:
http://www.ati.com/support/products/pc/ragexl/ragexldrivers.html ... Ved
ikke om den er nyere end den du bruger nu, men det var måske et forsøg værd.

- Martin

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 03-06-04 19:49

On Thu, 3 Jun 2004 19:52:40 +0200, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:

> [...]
>ikke om den er nyere end den du bruger nu, men det var måske et forsøg værd.

Tak for din interesse og hjælp, det ser ud til at der ikke er bedre
driver til kortet, end den der ligger på XP CD'en, så det er sikkert
OK, og så bare om at nyde det, det er en forskel fra før.
mvh Ebbe

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-06-04 14:35

Ebbe Hansen (ebbeh@mail1.stofanet.invalid) skrev følgende:

> Tak for din interesse og hjælp,

Velbekomme, og god weekend. :)

- Martin

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 04-06-04 09:08

On Sun, 30 May 2004 10:35:08 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

Hej igen,
et enkelt spørgsmål.
MouScreen, åbenbart et program til styring ved hjælp af
USB forb. Styre hvad ?
Men hvad er det godt for, skal jeg glemme det foreløbigt ?
mvh Ebbe

Fra : Emil

Dato : 04-06-04 10:43

Ebbe Hansen skrev:

>MouScreen, åbenbart et program til styring ved hjælp af
>USB forb. Styre hvad ?
>Men hvad er det godt for, skal jeg glemme det foreløbigt ?

Du kan styre skærmen meget nøjagtigt med dette program.
Desværre kan det kun gemme én opsætning. Jeg gemmer min
"aftenopsætning" og justerer så lys og kontrast manuelt når solen
skinner. Om aftenen klikker jeg blot på 'recall'.

Det er nemmere og hurtigere at bruge end knapperne på forsiden af
skærmen, og har flere muligheder:

Lys, kontrast, farvetemperatur, hver af de tre farver, possition,
en hel del geometri, highligt zone (f.eks. til TV), morie og
degauss (afmagnetisering).

m.v.h. Emil

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 04-06-04 14:36

On Fri, 04 Jun 2004 11:43:02 +0200, Emil <emilsen@oestbirk.invalid>
wrote:
klip

>Lys, kontrast, farvetemperatur, hver af de tre farver, possition,
>en hel del geometri, highligt zone (f.eks. til TV), morie og
>degauss (afmagnetisering).
>

>m.v.h. Emil

Mange tak, det lyder spændende, det vil jeg prøve en dag,
når jeg er blevet lidt mere vant til den, selvom det lyder
en hel del teknisk for mig, men prøver man ikke, når man
jo ikke videre
mvh Ebbe