Boycot "I, Robot" ?
Fra : PerX ...

Dato : 30-05-04 03:01

Man har et manuskript som en eller anden gut har skrevet, der hedder
"Hardwired". Det er sådan en typisk amerikansk action sag, hvor en der
udover en sej detektiv og nogle robotter. Så begynder man at optage den,
og så halvejs igennem finder på nogen at kalde filmen "I, Robot" i
stedet fordi nu har man købt rettighederne til Isaac Asimovs. Så smider
man lige et par citater ind og ændre navnen på et par personer og bingo.
Der er nok igen som lægger mærke til noget.

De skulle have nogle bank. Gad vide hvordan Ringenes herre havde set ud
hvis Hollywood have lavet dem.

Fra : PerX ...

Dato : 30-05-04 03:02

In article <MPG.1b235ec01a74b29198a895@news.usenetserver.com>, hyp1999
@hotmail_remove_this_.com says...

Hov, jeg glemte linken :)

http://www.lies.com/wp/2004/05/26/boycott-the-opening-week-of-i-robot/

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 30-05-04 08:05

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> writes:

> http://www.lies.com/wp/2004/05/26/boycott-the-opening-week-of-i-robot/

Kan man stole på en site der hedder "løgne"?

Fra : J

Dato : 30-05-04 09:45

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man stole på en site der hedder "løgne"?

Kan man stole på nogetsomhelst?
Pointen er at filmen tilsyneladende ikke har ret meget med "I Robot" at
gøre. Jeg har svjv læst alt hvad Asimov har skrevet, endda flere gange, men
der er intet i traileren der ringer blot den fjerneste klokke. Trailerne
ligner endnu en "Robotterne går agurk"-film, hvorimod Asimov's værker i
udpræget grad er "Robotterne går IKKE agurk".

Jonas - som alene baseret på traileren er tilbøjelig til at hade filmen på
forhånd!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-05-04 12:13

"J" <albuerumminusspam@hotmail.com> writes:

> Pointen er at filmen tilsyneladende ikke har ret meget med "I Robot" at
> gøre. Jeg har svjv læst alt hvad Asimov har skrevet, endda flere
> gange

Incl. Limerick- og vittigheds-bøgerne?

--
Peter B. Juul, o.-.o "[Danskerne] er helt generelt det folk i
The RockBear. ((^)) Europa (og verden, for den sags skyld)

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-05-04 17:19

Scripsit "J" <albuerumminusspam@hotmail.com>

> Trailerne ligner endnu en "Robotterne går agurk"-film, hvorimod
> Asimov's værker i udpræget grad er "Robotterne går IKKE agurk".

Hm, host. Asimovs robotnoveller går for flertallets vedkommende ud på
at robotterne *går* agurk - på *trods* af de tre love.

I "I, Robot" selv er det tilfældet for 6 af 9 noveller (alle undtagen
_Robbie_, _Evidence_, og _The Evitable Conflict_).

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Lars Fischer

Dato : 30-05-04 13:23

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> wrote
(news:rj7juuxund.fsf@sheridan.dina.kvl.dk):

> Kan man stole på en site der hedder "løgne"?

Hellere det end stole på en site der hedder "sandhed".

/Lars

Fra : PerX ...

Dato : 30-05-04 14:51

In article <rj7juuxund.fsf@sheridan.dina.kvl.dk>, abraham@dina.kvl.dk
says...

> Kan man stole på en site der hedder "løgne"?

Brug nu hovedet knaldhat (og følg linske).

Fra : Søren Andersen

Dato : 30-05-04 20:21

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote in message

> Brug nu hovedet knaldhat (og følg linske).

Følg hvad for en hat ?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-05-04 03:11

On Sun, 30 May 2004 04:00:50 +0200, PerX ...
> [...]

>Der er nok igen som lægger mærke til noget.
>
>De skulle have nogle bank. Gad vide hvordan Ringenes herre havde set ud

Hollywood har lavet dem. New Line Cinema er ejet af Time Warner.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Thomas

Dato : 30-05-04 10:34

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote:
>
> Hollywood har lavet dem. New Line Cinema er ejet af Time Warner.

Hollywood har finansieret dem, om distrubueret dem... Men selve det med
at LAVE dem, har 'hollywood' ikke været indblandet i

Fra : PerX ...

Dato : 30-05-04 14:52

In article <40b9aa88$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
thomas.elbo@REMOVEmail.dk says...

> Hollywood har finansieret dem, om distrubueret dem... Men selve det med
> at LAVE dem, har 'hollywood' ikke været indblandet i

Det er blevet dækkende for en genre af film, som principielt kunne være
lavet et andet sted.

Fra : David T. Metz

Dato : 30-05-04 13:51

PerX ... wrote:
> De skulle have nogle bank.

Bedre endnu: et sagsanlæg. Desværre sker nok ingen af delene, men blasfemi
er det.

David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-05-04 15:01

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> writes:

> Bedre endnu: et sagsanlæg. Desværre sker nok ingen af delene, men blasfemi
> er det.

Interessnt problemstilling... Kan man omtale skændsel af en afdød
erklæret ateists værker som blasfemi?
--
Peter B. Juul, o.-.o "[Tor Nørretranders] er feteret i medierne
The RockBear. ((^)) som 'videnskabsjournalist' og ofte også

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 30-05-04 17:01

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2fz9i580n.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> writes:
> Interessnt problemstilling... Kan man omtale skændsel af en afdød
> erklæret ateists værker som blasfemi?

lol

Fra : David T. Metz

Dato : 31-05-04 11:12

Peter B. Juul wrote:
> Kan man omtale skændsel af en afdød
> erklæret ateists værker som blasfemi?

Det gik jo meget godt.

I øvrigt er det en (veletableret) metafor, hvis du skulle være i tvivl om
det sproglige. Spørg endelig igen, hvis du kommer i tvivl.

David

Fra : Per

Dato : 30-05-04 21:11

> [...]
> Der er nok igen som lægger mærke til noget.
>
> De skulle have nogle bank. Gad vide hvordan Ringenes herre havde set ud

Læg mærke til at der kun er Audi biler med i filmen.

Fra : joe

Dato : 27-07-04 00:59

Kørte Asimov i Audi ?

/p

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 27-07-04 13:35

Ja ja ja.. Og læg mærke til ham Fed Ex robotten i starten? Og hva fanden er
det for noget med ham Spooners JVC anlæg!? og hvorfor skal han snakke så
meget om sine Converse sko !
Nej det kaldes product placement og er ikke noget nyt

Men ud over det så syntes jeg filmen er utrolig god, den er imo genial og
tankevækkende (for et hollywood action brag at være) og om det så er Asimov
rip-off, inspiration derfra, eller bare plot-stealing er jeg egenligt lige
glad med.

Det er de færeste der nutildags vil læse en rusisk bog fra før krigen, og
derved formår I Robot nu at bringe budskabet ud til mange mange filseere
hvilket er rart...

Klart en anbefalelsesværdig film!!

Mvh. Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-07-04 16:39

Martin Ohlsson wrote:

> Det er de færeste der nutildags vil læse en rusisk bog fra før krigen,

Øøh, nu er vi godt nok ikke i litteratur-gruppen, men alligevel: Asimov
var amerikansk forsker/forfatter, og med hensyn til krigen, så er det
vel et spørgsmål, hvilken krig, du tænker på. Hvis du tænker på
Irak-krigen har du selvfølgelig ret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 27-07-04 17:11

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> [...]
> var amerikansk forsker/forfatter, og med hensyn til krigen, så er det
> vel et spørgsmål, hvilken krig, du tænker på. Hvis du tænker på

Ja der kan man se hvor hurtigt en enkelt linie kan få 4 vrede post's hen
over nakken

Jeg trækker det i mig igen, og undskylder da også lige til alle jer jeg fik
stødt..

Nåh men skal vi tilbage til diskutionen om filmen kontra Asimov, så lad mig
lige forstå det korrekt. De bruger alstså blot hans navn for at gøre den
mere tiltrækkende? Jeg havde forstået det sådan at det rent faktisk var en
af hans bøger der var filmatiseret men blot blevet jævnt offer for meget
hollywood ændring hist og her...

Mvh. Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-07-04 18:53

Prøv at tjekke http://www.asimovonline.com.

> Jeg havde forstået det sådan at det rent faktisk var en
> af hans bøger der var filmatiseret men blot blevet jævnt offer for meget
> hollywood ændring hist og her...

Som Slate skriver (http://slate.msn.com/id/2103979/), fremmer filmen et
syn på robotter som er det stik modsatte af Asimovs.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-07-04 08:07

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Prøv at tjekke http://www.asimovonline.com.

tak for linket. Det fik mig til endelig at købe Ellison's I,
Robot-manuskript.

Og jeg opdagede, at Asimov døde af AIDS.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Første bind i Sandman-serien er noget af det
The RockBear. ((^)) bedste der er udgivet i tegneseriemediet

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-04 08:42

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> Og jeg opdagede, at Asimov døde af AIDS.

Smittet hvordan dog? Han var da hverken narkoman og han havde hele to
børn.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 28-07-04 10:03

Således skrev Per Rønne den Wed, 28 Jul 2004 09:41:54 +0200:

>Smittet hvordan dog? Han var da hverken narkoman og han havde hele to
>børn.

Dårlig blodtransfusion unden en bypass i 1983.

Knud
--
http://web14.compaq.com/falco/detail.asp?FAQnum=FAQ2859

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-07-04 10:01

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Smittet hvordan dog? Han var da hverken narkoman og han havde hele to
> børn.

Forurenet blod ved hjerteoperationen, så vidt jeg fatter. Oplysningen
er kommet frem i 2002 i forbindelse med Janet Jeppson Asimovs memoirer
om manden.
--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-07-04 10:47

Per Rønne wrote:

> Smittet hvordan dog? Han var da hverken narkoman og han havde hele to
> børn.

Ifølge indlægget fra den interne Pyramid-gruppe, så blev han
smittet af donorblod i forbindelse med en operation, tilbage i
midten (eller starten?) af 80'erne. Såvidt jeg husker en
hjerteoperation. Måske bypass?

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : J

Dato : 28-07-04 18:50

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Smittet hvordan dog? Han var da hverken narkoman og han havde hele to
> børn.
> --
> Per Erik Rønne

Man kan altså sagtens blive smittet med HIV uden at være narkoman eller
bøsse. Det gælder alle, så pas på!

Jonas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-04 20:05

J <albuerumminusspam@hotmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Man kan altså sagtens blive smittet med HIV uden at være narkoman eller
> bøsse. Det gælder alle, så pas på!

Ja, ja, jeg ved det. Selv en lesbisk er gået hen og blevet smittet.

Den amerikanske lebbe var sygeplejerske på et hospital, der bl.a.
behandlede aids-patienter. Hun var ret skødesløs, da hun jo var i den
mest sikre situation der kunne tænkes. Og så stak hun sig på en
kanyle;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : PerX ...

Dato : 31-07-04 02:22

In article <ce8oup$1ep4$1@news.cybercity.dk>,
albuerumminusspam@hotmail.com says...
> Man kan altså sagtens blive smittet med HIV uden at være narkoman eller
> bøsse. Det gælder alle, så pas på!

Så sig nej til bypass operationer!

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-07-04 10:45

Peter B. Juul wrote:
[link til Asimovonline]
> Og jeg opdagede, at Asimov døde af AIDS.

Ja, det var også nyt for mig, men blev pointeret i en intern
Pyramid-disussionsgruppe for 1-2 uger siden.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 20:08

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> tak for linket. Det fik mig til endelig at købe Ellison's I,
> Robot-manuskript.

En advarsel: lad være med at læse det - du vil sandsynligvis bruge resten af
dit liv på at græmme dig over, at de ikke filmatiserede det i stedet. Lad
det blot stå på hylden og tag bogen frem engang imellem for at nyde de ret
fede illustrationer.
Tro mig, det er bedst på den måde.

Janus A.
(Der gemmer en lille Harlan-fanboy i sit hjerte)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-07-04 15:55

Martin Ohlsson wrote:
[...]
> [...]
> glad med.
>
> Det er de færeste der nutildags vil læse en rusisk bog fra før krigen, og

Russisk?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-07-04 15:52

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> writes:

> [...]
> rip-off, inspiration derfra, eller bare plot-stealing er jeg egenligt lige

Det er ingen af delene. Problemet er netop, at det _angiver_ at have
noget med Asimov at gøre, når det ikke har.

> Det er de færeste der nutildags vil læse en rusisk bog fra før krigen, og
> derved formår I Robot nu at bringe budskabet ud til mange mange filseere
> hvilket er rart...

"En russisk bog fra før krigen"? Tag dog for POKKER at sætte dig ind i
sagerne, før du skriver sådan noget vås!

Asimov var ærke-New Yorker og han skrev bøger helt frem til sin død
sidst i 1990'erne.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-07-04 18:53

Peter B. Juul wrote:

> "En russisk bog fra før krigen"? Tag dog for POKKER at sætte dig ind i
> sagerne, før du skriver sådan noget vås!
>
> Asimov var ærke-New Yorker og han skrev bøger helt frem til sin død
> sidst i 1990'erne.

Desuden er han blandt de tre største: Asimov, Clarke og Heinlein.

Martins mangel på dannelse er fuldstændig horribel. En dannet
person ved, *per* *definition*, hvem og hvad Isaac Asimov er.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 27-07-04 21:51

> Desuden er han blandt de tre største: Asimov, Clarke og Heinlein.
>
> Martins mangel på dannelse er fuldstændig horribel. En dannet
> person ved, *per* *definition*, hvem og hvad Isaac Asimov er.

Tak tak, du kan skam bare sige det til mig istedet for Peter

Men nu vil jeg først sige at jeg godt vidste at han var Amerikaner, men jeg
har aldrig læst nogle af hans bøger! (Måske pga. jeg tilhører den forkerte
generation - ungdommen). Men uden at fornærme jer eller komme med
blasfemiske-nærmende udtalelser så vil jeg sige at mine erfaringer mht. den
yngre befolkning, vil være nærmere skræmt af en rusisk (pr. navn!) forfatter
end en engelsk eller dansk, that is of course hvis de ikke har kendskab til
ham. (hvis de overhovedet får taget sig sammen til at gå på biblioteket)

Derved vil jeg så sige at film-mediet er en langt nemmere vej at få et
budskab frem nutildags, især via Hollywood der ses af de fleste (hvad enten
folk så kan lide det eller ej). Hvis de næsten 500 bøger som Assimov har
skrevet skulle nå ud til "folket" ville det kun kunne betegnes som en
umulighed, men istedet ville det essentielle i hans romaner nå ud via
filmen! (Om det så er lykkedes eller ej, kan jeg ikke udtale mig om, men jeg
kan forstå at I Robot ikke har ramt Assimovs ånd)

Men at sige at min dannelse er horribel fordi min viden ikke omfatter én
forfatter til fulde, vil jeg nu sige er horribelt
You cannot have the whole world, can you?

Mvh. Martin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-07-04 07:50

> [...]

> har aldrig læst nogle af hans bøger! (Måske pga. jeg tilhører den forkerte

Jajaja. Jeg er altså kun 32 og har læst det meste af det, han har
skrevet. Tror jeg.

Jeg læste stort set alt, hvad der var kommet på dansk før jeg fyldte
tyve og resten før jeg fyldte 25.

Så din ungdom er ingen undskyldning.

> Derved vil jeg så sige at film-mediet er en langt nemmere vej at få et
> budskab frem nutildags,

Nej.

Film er for korte til at få mange budskaber/ideer igennem. Og de er
for dyre at producere til at man tør tage chance og producere en stor,
flot film, der ikke stemmer med det man tror, at publikum vil
have. Ikke der med sagt, at en film ikke er noget værd - den kan bare
vanskeligt komme omkring en hel stribe robot-noveller, der udforsker
emnets grænser, hvis den også skal have plads til Will Smith, der
råber dumsmarte ting og sælger sin krop til product placement[1].

TV-serier er et noget bedre medie til formålet, men det er en kamp,
hver gang en producer/forfatter vil lave en TV-serie af en vis
kompleksitet, for det koster seere, når man ikke uden videre kan følge
med i et tilfældigt afsnit.

Du bliver nødt til at anerkende, at bøger er et medie med sine egne
muligheder og begrænsninger og ikke bare "noget man lige så godt kan
vente på filmatiseringen af".

Ved du forresten hvem Peter Høegh er? Klaus Rifbjerg? Thit Jensen?

(Jeg er ikke enig med Peter K. i, at enhver partout skal kende Clarke,
Asimov og Heinlein. Det skal kun enhver, der har mere end en flygtig
interesse for Science Fiction.)

> umulighed, men istedet ville det essentielle i hans romaner nå ud via
> filmen! (Om det så er lykkedes eller ej, kan jeg ikke udtale mig om, men jeg
> kan forstå at I Robot ikke har ramt Assimovs ånd)

Det er endnu aldrig lykkedes at filmatisere en Asimov-roman
ordentligt. I, Robot er i øvrigt ikke en roman, men en novellesamling,
hvilket kun gør det hele endnu mere latterligt.

> Men at sige at min dannelse er horribel fordi min viden ikke omfatter én
> forfatter til fulde, vil jeg nu sige er horribelt
> You cannot have the whole world, can you?

Det skrev Peter nu ikke. Han skrev, at du skulle kende de tre, ikke at
du skulle have læst alle deres bøger.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-04 08:42

> [...]

> for dyre at producere til at man tør tage chance og producere en stor,
> flot film, der ikke stemmer med det man tror, at publikum vil

I Robot og de andre robotnoveller burde vel nok laves som tv-serie.
Robotromanerne så som film - og de smelter jo efterhånden sammen med
hans Foundation-univers.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 28-07-04 10:09

> [...]
> skrevet. Tror jeg.
>
> Jeg læste stort set alt, hvad der var kommet på dansk før jeg fyldte

I stand corrected... Jeg må se at få læst nogle af hans værker....
Forresten, hvilket af hans arbejde kan du så anbefale jeg starter med at
læse?

> [...]
> emnets grænser, hvis den også skal have plads til Will Smith, der
> råber dumsmarte ting og sælger sin krop til product placement[1].

Jeg ved godt at de meget eksistentielle ideer og budskaber har svært ved at
nå helt ud til den enkelte seer, men jeg vil mere betegne filmen som en bred
vifte. Med filmen kan man stadig vise folk nogle ideer som de ikke har tænkt
på før, og alligevel rammer man utroligt mange mennesker i den pågælende
målgruppe, uden det store ekstra arbejde (hvis det nuvel er Hollywood vi
stadig snakker om).

Ie. Jeg har aldrig rigtigt lagt ord på mine egne tanker omkring Robotter,
men da jeg hørte talen om "Ghost within robots" som Dr. Landing snakkede om
i filmen vækkede det nogle større tanker i mig, som aldrig ville være sket
hvis jeg ik havde set filmen.

> Du bliver nødt til at anerkende, at bøger er et medie med sine egne
> muligheder og begrænsninger og ikke bare "noget man lige så godt kan
> vente på filmatiseringen af".

Det er jeg skam allerede enig i, og bøger har deres helt egen værdi og
indeholder så meget mere information at filmen aldrig kan blive overlegen.
Men jeg mener nu stadig filmen når ud til flere mennesker. Havde det aldrig
været for Peter Jackson og hans lille projekt om en eller anden ond Ring, så
havde jeg aldrig købt Trilogien på bog, incl. Hobitten og Silmarillion

> Ved du forresten hvem Peter Høegh er? Klaus Rifbjerg? Thit Jensen?

Uha, spændende ligesom en slags quiz? ~

Altså Peter Høeg? (uden h) isåfald ja. Frk. Smilla, De måske egnede osv..
Angående Klaus Rifbjerg, tjo man er vel dansker? Den kroniske uskyld er jo
næsten dansk historie. Men jeg må indrømme at jeg aldrig har læst noget af
Thit Jensen, måske endnu et hul i min dannelse så?

> Det er endnu aldrig lykkedes at filmatisere en Asimov-roman
> ordentligt. I, Robot er i øvrigt ikke en roman, men en novellesamling,
> hvilket kun gør det hele endnu mere latterligt.

Jep, jeg fik læst lidt inde på asimovonline og jeg kan se at det er ret
komisk at de har brugt navnet fra en novelle samnling. Men jeg vil stadig
stå fast og sige at jeg syntes filmen er fremragende, på trods af
productplacement og tittel-forvirring

Mvh. Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-04 10:42

Martin Ohlsson <prodox_dk@hotmail.com> wrote:

> I stand corrected... Jeg må se at få læst nogle af hans værker....
> Forresten, hvilket af hans arbejde kan du så anbefale jeg starter med at
> læse?

Foundation-serien. Kaldes på dansk »Stiftelsen«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-07-04 10:55

Martin Ohlsson wrote:
> I stand corrected... Jeg må se at få læst nogle af hans værker....
> Forresten, hvilket af hans arbejde kan du så anbefale jeg starter med at
> læse?

Foundation-trilogien. Og her kan det aldrig understreges
grundigt nok, at der er tale om en trilogi. En trilogi, altså en
romanserie på tre bind. Tre bind, og aldrig overhovedet
nogensinde mere end tre bind.

Den fås i øvrigt på dansk.

Du kan også kigge på hans novellesamling, "The Earth is Room
Enough", der også fås på dansk, såvidt jeg husker hedder den
"Jorden er Os Nok".

"Fantastic Voyage" er Asimovs romanversion af filmen af samme
titel. Den blev skrevet på basis af filmnanuskriptet, dvs.
ideerne er altså ikke på nogen måde oprindeligt Asimovs, i
stedet har Asimov været tvunget til at forsøge at finde en slags
videnskabelig forklaring på de i filmen optrædende elementer.

Det har måske været ganske traumatisk, i hvert fald skrevet
Asimov mange år senere "Fantastic Voyage II: Destination Brain",
som er helt hans egen opfindelse. I den "de-bunker" han også
nogle af de påstande som personerne kommer med i den første bog.
Det var alligevel ikke rigtigt...

Fantastic Voyage I er måske for teknisk, og Fantastic Voyage II
er endnu mere teknisk. Jeg ved heller ikke om de fås på dansk,
men du kan jo evt. prøve dem på engelsk. Udover det tekniske er
der også noget paranoia/"hvem er den fjendtlige dobbeltagent?" i
begge romaner, som du måske ikke vil bryde dig om.

"I, Robot" fås også på dansk (jeg har glemt titlen), det er en
novellesamling om tre robotdetektiker (to af dem er kollegaer og
arbejder sammen) der skal finde ud af hvorfor diverse robotter
gør ting, som tilsyneladende er imod Robotikkens Tre Love (dem
har du hørt Will Smith recitere, omend formuleringen af lov #3
ikke er helt korrekt).

Asimov har også skrevet mange fagbøger. Jeg har selv "Please
Explain", som er 100 ekstremt gode svar på naturvidenskabelige
spørgsmål af alle slags, og hvis jeg får mulighed for det vil
jeg da bestemt låne eller købe flere af hans fagbøger.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 28-07-04 11:16

> [...]
> grundigt nok, at der er tale om en trilogi. En trilogi, altså en
> romanserie på tre bind. Tre bind, og aldrig overhovedet

Dem tror jeg at jeg vil gå igang med.

Men et kig på denne side: http://www.bibliografi.dk/forfatter.asp?nr=1987
syntes at ringe en klokke hos mig. Niels Søndergaard, oversætter til
"Stiftelsen" - er det Niels herfra?

> [...]
> gør ting, som tilsyneladende er imod Robotikkens Tre Love (dem
> har du hørt Will Smith recitere, omend formuleringen af lov #3

Ifl. ovennævnte side, hedder den bare "Robot"

Mvh. Martin

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-07-04 11:23

Martin Ohlsson wrote:

> Dem tror jeg at jeg vil gå igang med.

Asimov var i øvrigt ingen sprogekvilibrist, så der går ganske
lidt tabt ved at man læser ham i oversættelse. Forudsat der er
tale om en kompetent oversættelse, altså.

> Men et kig på denne side: http://www.bibliografi.dk/forfatter.asp?nr=1987
> syntes at ringe en klokke hos mig. Niels Søndergaard, oversætter til
> "Stiftelsen" - er det Niels herfra?

Ja.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-04 11:42

Peter Knutsen <peter@knutsen.invalid> wrote:

> "I, Robot" fås også på dansk (jeg har glemt titlen)

Jeg, en robot.

Ja, titlen er inspireret af sengekantsfilm fra cirka 1970.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Larsen

Dato : 04-08-04 11:35

> Jeg, en robot.
>
> Ja, titlen er inspireret af sengekantsfilm fra cirka 1970.

Hæ, titlen på Stig Vendelkærs 70'er billigudgave (i deres fortrinlige SV
Science Fiction serie) er nu altså bare "Robot".

Andre Asimov titler i serien: "Evigheden er forbi" ("The End of Eternity"),
"Jorden er os nok" ("Earth Is Room Enough", noveller), "Selv guderne" ("Even
The Gods") og den efter min mening bedste, "Stålhulerne" ("The Caves of
Steel").

Pudsigt nok blev fortsættelsen til "Stålhulerne", "Mord i universet" ("The
Naked Sun") udgivet på dansk *først*, nemlig af Skrifola sidst i 50'erne.

Og så er der som nævnt af andre "Stiftelsen" trilogien - svært opdrivelig i
dag, da Borgen kun trykte den i et lille oplag.

Vh Henrik

Fra : J

Dato : 04-08-04 19:27

"Henrik Larsen" <info@cultmovies.dk> skrev i en meddelelse

SNIP

"Selv guderne" ("Even The Gods")

SNIP

Originaltitlen er nu "The Gods Themselves"
Titlen er afledt af et citat af Schiller: "Mod dumhed kæmper selv guderne
forgæves".

Jonas

Fra : Henrik Larsen

Dato : 04-08-04 20:23

"J" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Originaltitlen er nu "The Gods Themselves"
> Titlen er afledt af et citat af Schiller: "Mod dumhed kæmper selv guderne

Sådan går det når man forlader sig på hukommelsen :(

Vh Henrik

Fra : J

Dato : 04-08-04 20:29

> "J" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sådan går det når man forlader sig på hukommelsen :(
>
> Vh Henrik

"Mod Alzheimers hjælper kun.... øhh.... vent lidt...."

Jonas

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 28-07-04 11:45

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.invalid> wrote in message

> [...]
> grundigt nok, at der er tale om en trilogi. En trilogi, altså en
> romanserie på tre bind. Tre bind, og aldrig overhovedet

Forresten, så kan jeg nu se efter at have søgt lidt at der findes mange
Foundation bøger.

Men du vil mene at jeg kun skal læse den oprindelige Trilogi? Altså
Foundation, Foundation and Empire og Second Foundation?

Ved et søg på nettet finder jeg følgende opstilling af rækkefølge.

Prelude to Foundation (1)
Foundation (2)
Foundation and empire (3)
Second Foundation (4)
Foundations edge (5)
Foundation and earth (6)
Forward the foundation (7)

De andre bøger skal man holde sig fra? og kun læse den oprindelige trilogi?
eller ?

Mvh. Martin

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-07-04 12:00

Martin Ohlsson wrote:
> "Peter Knutsen" <peter@knutsen.invalid> wrote in message
[Foundation/Stiftelsen]

> Forresten, så kan jeg nu se efter at have søgt lidt at der findes mange
> Foundation bøger.

Ja, det er derfor jeg altid pointerer, overfor potentielle
læsere, at der er tale om en trilogi, altså en romanserie på
*tre* bind.

> Men du vil mene at jeg kun skal læse den oprindelige Trilogi? Altså

Ja.

> Foundation, Foundation and Empire og Second Foundation?

Ja, lige netop de tre, som er dem Asimov oprindeligt skrev.
Flere årtier senere fik han en bizar og pervers lyst til at
skrive flere bøger i serien, men det var en grum affære.

> Ved et søg på nettet finder jeg følgende opstilling af rækkefølge.
>
> Prelude to Foundation (1)
> Foundation (2)

Bind 1.

> Foundation and empire (3)

Bind 2.

> Second Foundation (4)

Og bind 3.

I øvrigt er Foundation oprindeligt udkommet som en serie
kortromaner, vistnok en 7-8 stykker, udgivet i det vigtige
novellemagasin "Astounding".

> Foundations edge (5)
> Foundation and earth (6)
> Forward the foundation (7)
>
> De andre bøger skal man holde sig fra? og kun læse den oprindelige trilogi?

Ja og ja.

> eller ?

Ellers får du traumer for livet!

Når du har læst "Foundation" og "I, Robot", så kan du evt. læse
"Caves of Steel", som er en detektivroman der foregår i Asimovs
robot "future timeline".

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 28-07-04 12:29

Hvor køber jeg Trilogien - på dansk!?

Jeg kan ikke finde nogle steder på nettet hvor de kan købes på dansk. Mon
Bog og Ide kan bestille dem hjem, eller skal jeg finde en special boghandler
et sted?

Mvh. Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-04 12:41

> [...]

> Bog og Ide kan bestille dem hjem, eller skal jeg finde en special boghandler

Det er mindst 20 år siden de blev udgivet på dansk. Du skal nok forsøge
dig med en antikvarboghandel, eller låne de fire bind på biblioteket. Og
så ellers »nøjes« med at købe alle syv bind på engelsk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-07-04 13:53

< http://www.antikvariat.net/ > er den ene mulighed. Tom Hess'
SFLand er den anden: < http://www.danbbs.dk/~sfland/ >.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 29-07-04 17:04

Peter Knutsen wrote:

> "Caves of Steel", som er en detektivroman der foregår i Asimovs
> robot "future timeline".

Findes også på dansk: Stålhulerne.

David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-07-04 12:05

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> writes:

> Prelude to Foundation (1)
> Foundation (2)
> Foundation and empire (3)
> Second Foundation (4)
> Foundations edge (5)
> Foundation and earth (6)
> Forward the foundation (7)

Bog 2-4 er de oprindelige. Læs dem.

Bog 5 er ikke så tosset igen, læs den endelig, hvis du kunne lide 2-4.

Resten er.. so-so. Meningerne er delte. Du kan jo prøve.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-07-04 12:12

Peter B. Juul wrote:
[komplet liste over foundationromaner]
> Bog 2-4 er de oprindelige. Læs dem.
>
> Bog 5 er ikke så tosset igen, læs den endelig, hvis du kunne lide 2-4.
>
> Resten er.. so-so. Meningerne er delte. Du kan jo prøve.

Det er netop derfor, at jeg også har foreslået "Caves of Steel".

Det skal i øvrigt pointeres at der for (relativt) nylig også er
blevet skrevet Foundation-bøger af andre forfattere, blandt
andet David Brin. Brin er en glimrende science
fiction-forfatter, og man må ikke lade sig nare hvis hans
spøgelsesskriblerier i Asimovs univers viser sig at være ringe.
Brin har skrevet mange rigtig gode ting ved egen kraft.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-07-04 14:29

Peter Knutsen <peter@knutsen.invalid> writes:

> Det er netop derfor, at jeg også har foreslået "Caves of Steel".

Jeg læste den på dansk i gymnasietiden og var ikke imponeret, men da
jeg lige var ude for at finde Ellison's "I, Robot"-manuskript, tog jeg
Asimov's "I, Robot" og "Caves of Steel" med - der skulle vist være
gode ting i robot-romanerne.

> [...]
> lade sig nare hvis hans spøgelsesskriblerier i Asimovs univers viser
> sig at være ringe. Brin har skrevet mange rigtig gode ting ved egen

Card har også skrevet en udmærket Foundation-novella for nogle år
siden. Jeg fandt, at den holdt sig godt i Asimov's ånd.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-07-04 15:10

Peter B. Juul wrote:

> Jeg læste den på dansk i gymnasietiden og var ikke imponeret, men da

Jeg synes heller ikke den er voldsomt imponerende, men den
lægger lidt af grunden for Asimovs projekt om at sammensmelte
robot-universet og Foundation-universet, det er derfor jeg
anbefaler den til Martin.

> jeg lige var ude for at finde Ellison's "I, Robot"-manuskript, tog jeg
> Asimov's "I, Robot" og "Caves of Steel" med - der skulle vist være
> gode ting i robot-romanerne.

Der er en fortsættelse til "Caves of Steel", men jeg har aldrig
læst den.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-04 16:06

Peter Knutsen <peter@knutsen.invalid> wrote:

> Der er en fortsættelse til "Caves of Steel", men jeg har aldrig
> læst den.

Der er faktisk en hel serie af fortsættelser til Caves of Steel.

Fra min egen reol har jeg lige hentet frem:

The Caves of Steel.
The Naked Sun.
The Robots of Dawn.
Robots and Empire.

og så efterfølges de af Empire-romanerne [igen er den første den
dårligste]:

Pebble in the Sky.
The Stars Like Dust.
The Currents of Space.

Også de kan siges at indgå i Foudation-universet.

Kronologisk er »The End of Eternity« i øvrigt den tidligste af bøgerne.
»The Eternals« har forhindret menneskeheden i at sprede sig til andre
stjernesystemer, men da »the Eternity« går under så skabes en
virkelighed, hvor der i galaksen kun udvikles én art, som koloniserer
den: Homo sapiens.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-04 12:29

Martin Ohlsson <prodox_dk@hotmail.com> wrote:

> "Peter Knutsen" <peter@knutsen.invalid> wrote in message

Nej, der er ikke tale om en trilogi, men om en række kortromaner
[novelletter] der er udgivet i et sf-tidsskrift, og som bagefter er
kommet i bogform, i tre bind. Med fortløbende handling der strækker sig
over sekler.

Efter Sputnik-chokket droppede Asimov sf-skriveriet og koncentrerede
sig om populærvidenskabelige bøger, for at få den amerikanske ungdom til
at interessere sig mere for naturvidenskab. Først et par dekader senere
genoptog han efter stort pres skrivningen af sf, hvor han altså også
begyndte at elaborere yderligere på Foundation-universet.

Det gør Foundation's Edge i øvrigt også. »Agent for Stiftelsen«. Mine
erfaringer med oversættelserne er dog at de er langt bedre i den
oprindelige, engelsksprogede version. Jeg har alle på hylderne. Kun de
engelsksprogede versioner.

> [...]

> Foundation, Foundation and Empire og Second Foundation?

> Ved et søg på nettet finder jeg følgende opstilling af rækkefølge.

Man kan argumentere for at læse 2-4 før man starter på 1eren, da man
ellers får lidt for meget af vide om Hari Seldon. Derimod er der ingen
grund til ikke at lade de andre fortsætte i den angivne rækkefølge.

Nej. Læs dem alle sammen!
--
Per Erik Rønne

Fra : PerX ...

Dato : 31-07-04 02:05

In article <4107839d$0$248$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
prodox_dk@hotmail.com says...

> [...]
> Forward the foundation (7)
>
> De andre bøger skal man holde sig fra? og kun læse den oprindelige trilogi?

Jeg syntes godt du kan læse dem alle, men personligt ville jeg læste
"Prelude to Foundation" til aller sidst. Jeg ved godt den sådan historie
mæssige hører til først, men det afslutter smukt.

Hvis jeg skulle filmatisere det til en tv serier så ville jeg slutte med
den :)

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 31-07-04 17:52

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote in message news:<MPG.1b750ec1559b08be98ab48@news.usenetserver.com>...
> [...]
> mæssige hører til først, men det afslutter smukt.
>
> Hvis jeg skulle filmatisere det til en tv serier så ville jeg slutte med

Så skal du nok omdøbe den i din "oversættelse", da prelude henleder på
det førliggende (altså Hubbiten er prelude til LOTR at forstå).
Mvh
Klavs.

Fra : PerX ...

Dato : 31-07-04 21:49

In article <9afbe302.0407310851.3abef8c0@posting.google.com>,
klaro@mailcircuit.com says...

> Så skal du nok omdøbe den i din "oversættelse", da prelude henleder på
> det førliggende (altså Hubbiten er prelude til LOTR at forstå).

Jeg kan godt Engelsk.

Fra : -V-

Dato : 31-07-04 23:09

PerX ... wrote:
> Jeg kan godt Engelsk.

Du mener vel 'engelsk'.

-V-

Fra : PerX ...

Dato : 01-08-04 14:58

In article <410c198e$0$211$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Diplomaten@snotmail.com says...

> Du mener vel 'engelsk'.

Plonk

Fra : -V-

Dato : 01-08-04 18:45

PerX ... wrote:

> Plonk

Opfindsomt, det må jeg give dig.

-V-

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 01-08-04 01:19

> In article <9afbe302.0407310851.3abef8c0@posting.google.com>,
> klaro@mailcircuit.com says...

> Jeg kan godt Engelsk.

Altså.... Hubitten!?!?! kontra Lord of the Rings..... ét er stavefejl......
men andet er miks maks i sprogene..... Menes der The Hobbit contra The Lord
of the Rings....... eller menes der Hobitten kontra Ringenes Herre.....
altså jeg er bare nysgerrig........

//joke self.//

Mvh. Martin

Fra : PerX ...

Dato : 01-08-04 14:59

In article <410c371f$0$299$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
prodox_dk@hotmail.com says...

> [...]
> of the Rings....... eller menes der Hobitten kontra Ringenes Herre.....

Men jeg er ikke sikker på du kan dansk ;)

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 01-08-04 17:12

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote in message news:<MPG.1b76242856d9c0e798ab4b@news.usenetserver.com>...
> In article <9afbe302.0407310851.3abef8c0@posting.google.com>,
> klaro@mailcircuit.com says...

> Jeg kan godt Engelsk.

Ja du, men hva mæ alle dem der skal se filmen ?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-07-04 23:58

klaro@mailcircuit.com (Klavs Rommedahl) writes:

> Så skal du nok omdøbe den i din "oversættelse", da prelude henleder på
> det førliggende (altså Hubbiten er prelude til LOTR at forstå).

Selv biograf-publikummet har efterhånden lært at forstå konceptet i
såkaldte "prequels", så det skulle ikke blive et problem.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-04 04:04

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> Selv biograf-publikummet har efterhånden lært at forstå konceptet i
> såkaldte "prequels", så det skulle ikke blive et problem.

Altså, Star Wars I-III er prequels til Star Wars IV-VI?
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-08-04 08:46

Per Rønne wrote:

> Altså, Star Wars I-III er prequels til Star Wars IV-VI?

Ja. Men svensk TV4 viste for nylig filmene i rækkefølgen I, IV,
V, VI, dvs. de går ud fra at man skal se prequellen først. Og
det er åbenbart det, man *ikke* skal når det gælder Asimovs
Foundation/robotuniverse.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-04 09:00

Peter Knutsen <peter@knutsen.invalid> wrote:

> Ja. Men svensk TV4 viste for nylig filmene i rækkefølgen I, IV,
> V, VI, dvs. de går ud fra at man skal se prequellen først.

Mig bekendt var handlingeni afsnittene I-III også fastlagt i hvert fald
før nummer V blev frigivet. Teknikken kunne bare ikke klare det på det
tidspunkt ...

> Og det er åbenbart det, man *ikke* skal når det gælder Asimovs
> Foundation/robotuniverse.

»Prelude to Foundation« er skrevet som den vistnok sidste i hele serien.
Og under den oprindelige rækker af novelletter blev der slet ikke
/tænkt/ på den.

Man kan da også her lægge mærke til at Hari Seldon på sine gamle dage
begynder at blive lidt i tvivl om navnet på hans videnskab: »psycho
history«. Det burde vel egentlig have været »psycho sociology« [eller
hvad det nu var for et navn der nævnes].
--
Per Erik Rønne

Fra : David T. Metz

Dato : 02-08-04 09:53

Per Rønne wrote:

> Mig bekendt var handlingeni afsnittene I-III også fastlagt i hvert
> fald før nummer V blev frigivet.

Prøv at søge lidt tilbage (en måned eller to) og du vil se at det spørgsmål
er særdeles omdiskuteret.

David

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 01-08-04 12:07

> [...]
> V, VI, dvs. de går ud fra at man skal se prequellen først. Og
> det er åbenbart det, man *ikke* skal når det gælder Asimovs

Det gjorde TV2 også her for noget tid siden..

Mvh. Martin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-08-04 22:39

> Altså, Star Wars I-III er prequels til Star Wars IV-VI?

Det' jo det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaquiden Romeo."

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 04-09-04 15:55

> Jeg syntes godt du kan læse dem alle, men personligt ville jeg læste
> "Prelude to Foundation" til aller sidst. Jeg ved godt den sådan
> historie mæssige hører til først, men det afslutter smukt.

Mener du ikke Forward the Foundation?

Mark

Fra : PerX ...

Dato : 04-09-04 23:31

In article <chcl03$hce$1@news.net.uni-c.dk>, markgazel@hotmail.com
says...

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-08-04 14:57

Scripsit "Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com>

> Prelude to Foundation (1)
> Foundation (2)
> Foundation and empire (3)
> Second Foundation (4)
> Foundations edge (5)
> Foundation and earth (6)
> Forward the foundation (7)

Hvad er dog det for en rækkefølge? Den er hverken internt kronologisk
eller i den rækkefølge de er skrevet.

Jeg læste dem i sin tid i intern rækkefølge: Prelude, Forward,
trilogien, Edge, Earth. Men det var vist ikke nogen god ide; Prelude
og Forward giver et forhåndskendskab til Hari Seldon, som helt
forhindrede mig i at værdsætte hans tilsynekomster i den originale
trilogi.

De er skrevet i rækkefølgen: Trilogien, Edge, Earth, Prelude, Forward.

Jeg vil mene at man ihverfald bør læse trilogien før Prelude og
Forward. Edge og Earth kan man godt vente med.

Man *bør* nok også læse robotromanerne før Prelude og Forward. Det
gjorde jeg ikke. De skal ihvertfald læses før Foundation and Earth,
hvis man endelig vil læse sidstnævnte.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-07-04 12:01

> [...]

> at der er tale om en trilogi. En trilogi, altså en romanserie på tre
> bind. Tre bind, og aldrig overhovedet nogensinde mere end tre bind.

Jeg er ikke enig i, at de andre bind i serien er så frygtelige, men
jeg er enig i, at man skal starte med de "oprindelige" tre. (Jeg ser i
øvrigt, at de er oversat til dansk af "vores" Niels Søndergaard i
1979.)

> [...]
> ting, som tilsyneladende er imod Robotikkens Tre Love (dem har du hørt
> Will Smith recitere, omend formuleringen af lov #3 ikke er helt

Ifølge det kongelige bibliotek er SV Science Fiction-bogen "Robot" en
oversættelse af "I, Robot".

http://makeashorterlink.com/?G1DF229E8

Med mindre jeg slet ikke kan huske bogen er "Robotdetektiver" måske et
uheldigt ord. Der er vel nærmest tale om et team af to ingeniører, der
løser nogle opgaver og så robotpsykolog Susan Calvin, der løser nogle
andre.

Robotter er logiske, tekniske dimser, så fejlsøgning minder imho mere
om det jeg laver på routere i min egenskab af netværksmand, end om
egentligt detektivarbejde.

> [...]
> som er 100 ekstremt gode svar på naturvidenskabelige spørgsmål af alle
> slags, og hvis jeg får mulighed for det vil jeg da bestemt låne eller

Jeg lånte en dansk oversættelse af en vittighedssamling han havde
skrevet. Det var en pudsig oplevelse.

Lidt søgen antyder, at jeg har snarere har lånt den på engelsk.

http://makeashorterlink.com/?J30024AE8

--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : PerX ...

Dato : 31-07-04 01:59

In article <2mpbetFptog7U1@uni-berlin.de>, peter@knutsen.invalid says...
> Foundation-trilogien. Og her kan det aldrig understreges
> grundigt nok, at der er tale om en trilogi. En trilogi, altså en
> romanserie på tre bind. Tre bind, og aldrig overhovedet
> nogensinde mere end tre bind.

Jo da Hitchhiker trilogien er på fire bøger :)

Iøvrigt, er der jo også flere Foundation bøger, men dem kan du så ikke
lide kan man forså? *g*

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-07-04 03:19

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> writes:

> Jo da Hitchhiker trilogien er på fire bøger :)

Såh? Hvad har "Mostly Harmless" da gjort?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : Peter Knutsen

Dato : 31-07-04 08:11

Peter B. Juul wrote:

> Såh? Hvad har "Mostly Harmless" da gjort?

Ikke formået at blive oversat til dansk?

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Stefan Holm

Dato : 31-07-04 11:46

Peter Knutsen <peter@knutsen.invalid> writes:

> Ikke formået at blive oversat til dansk?

Det burde da kun påvirke Galakseblaffer-trilogien.

--
Stefan Holm
"So I need to establish the themes. Maybe a banana nut."

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 01-08-04 01:20

> Ikke formået at blive oversat til dansk?

Ergo findes den ikke!!!! ;-O

Mvh. Martin

Fra : PerX ...

Dato : 31-07-04 21:49

In article <m2fz78vryw.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, p4@enzym.rnd.uni-c.dk
says...

> Såh? Hvad har "Mostly Harmless" da gjort?

Mostly Irrelevant ;)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-07-04 10:43

Peter B. Juul wrote:

> Jajaja. Jeg er altså kun 32 og har læst det meste af det, han har
> skrevet. Tror jeg.

Jeg er 27, men har dog langt fra læst det meste af Asimovs. For
der er sgu meget!

[...]
> (Jeg er ikke enig med Peter K. i, at enhver partout skal kende Clarke,
> Asimov og Heinlein. Det skal kun enhver, der har mere end en flygtig
> interesse for Science Fiction.)
[...]

Jeg mener at kendskab til science fiction (samt til faktuel
naturvidenskab) hører til ethvert tidssvarende dannelsesbegreb.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-04 11:42

Peter Knutsen <peter@knutsen.invalid> wrote:

> Jeg er 27, men har dog langt fra læst det meste af Asimovs. For
> der er sgu meget!

Jeg tror heller ikke at Peter har læst bare tilnærmelsesvist alle hans
bøger. Meget af det er i øvrigt slet ikke sf men populærvidenskab.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-07-04 12:02

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg tror heller ikke at Peter har læst bare tilnærmelsesvist alle hans
> bøger. Meget af det er i øvrigt slet ikke sf men populærvidenskab.

Nej, I har nok ret. Lad mig kvalificere med "det meste _tilgængelige_"

Fra : J

Dato : 28-07-04 18:51

> [...]
> skrevet. Tror jeg.
>
> Jeg læste stort set alt, hvad der var kommet på dansk før jeg fyldte

Udskift tallet "32" med "37", så har I mig.

Jonas

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-07-04 19:30

Peter B. Juul skrev:
> Asimov var ærke-New Yorker og han skrev bøger helt frem til sin
> død sidst i 1990'erne.

Skal vi ikke lige tage hans årstal m.m. fra SDE:

Asimov, Isaac, 1920-92, amerikansk science fiction-forfatter
og populærvidenskabelig skribent. Asimov var uddannet i kemi
og 1949-58 universitetslærer i biokemi. Hans størst anlagte værk
er /Foundation/-trilogien (1942-50, da. /Stiftelsen/, bd. 1-3,
1979), en løst konstrueret, historiefilosofisk saga om et galaktisk
imperium, hvor matematikere og psykologer, ikke økonomer, styrer
samfundsudviklingen. En række moralsk engagerede noveller med
delvis fælles persongalleri handler om robotters ansvar, bl.a.
/I, Robot/, (1950, da. /Robot/, 1973). I 1980'erne skrev Asimov
et antal romaner, hvor temaer fra robotuniverset kombineres
med /Stiftelsens/ "psykohistoriske" univers. Blandt hans øvrige
værker er over 300 populærvidenskabelige bøger. EMP
(Ellen Miriam Pedersen) [/SDE]
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-07-04 07:53

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> Skal vi ikke lige tage hans årstal m.m. fra SDE:
>
> Asimov, Isaac, 1920-92,

*Suk* Er det virkelig så længe siden. Jeg er ved at blive gammel. Han
døde, da jeg var 20 år, ser jeg. Jeg skrev ud fra hvor lang tid siden
det føltes, at det var.

Men hey! Det er også 18 år siden Tjernobyl-værket gik i luften.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-07-04 16:06

> [...]

> derved formår I Robot nu at bringe budskabet ud til mange mange filseere

Selv om Isak Asimoff [] var født i Rusland, russisk jøde, kom han
altså allerede som barn til USA. Han fik en PhD-grad i biokemi og skrev
bunker af sf-bøger. På engelsk.

Lad mig gætte på at han var bedre til yiddisch end til russisk, og at
han dagligsprog var engelsk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-07-04 07:53

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Lad mig gætte på at han var bedre til yiddisch end til russisk, og at
> han dagligsprog var engelsk.

Folk, der har hørt ham, siger, at han talte med en udpræget New
Yorker/Brooklyn-accent. Den slags, man normalt forventer af
filmgangstere.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-04 08:42

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> Folk, der har hørt ham, siger, at han talte med en udpræget New
> Yorker/Brooklyn-accent. Den slags, man normalt forventer af
> filmgangstere.

Det ændrer vel intet på at han nok var bedre til sine forfædres sprog,
yiddisch [som var talesproget i jødiske hjem], end til det sprog der som
sådan taltes i hans fødeland.

De russiske jøder blev i øvrigt russiske jøder, fordi Rusland erobrede
de områder de boede i fra Polen. Så det kan da sagtens være at det
omgivende samfund har talt polsk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-07-04 10:00

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Det ændrer vel intet på at han nok var bedre til sine forfædres sprog,

Eh. Nej. Skrev jeg da det? Jeg føjede lidt til fortællingen om hans
sprog, det var alt.

Fra : Mathness

Dato : 31-07-04 12:07

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Såh? Hvad har "Mostly Harmless" da gjort?

Burde jo være 5.1 hvis man tæller den lille historie med :p

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 02-08-04 17:19

[ FUT: dk.kultur.sciencefiction ]

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> writes:

> Prelude to Foundation (1)

8: Ok bog hvis man læser den som en rundvisning i en fremmed verden.

> Foundation (2)
> Foundation and empire (3)
> Second Foundation (4)

10: Skal læses som en del af en almen sf-dannelse. Har ikke samme
status for science fiction som Lord of the Rings har for fantasy, men
det snerper derhen af. START HER

> Foundations edge (5)

7: Kan læses, men kun hvis du ikke har en god bog i nærheden.

> Foundation and earth (6)

00: Jeg var overbevist om at Asimov var blevet senil-dement da jeg
havde kæmpet mig gennem denne bog.

> Forward the foundation (7)

11: Hans bedste bog efter min mening.

Fra : Lars

Dato : 31-05-04 01:55

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse

> De skulle have nogle bank. Gad vide hvordan Ringenes herre havde set ud
> hvis Hollywood have lavet dem.

Stort set som de kom til at se ud: Indholdsløse action-film med lidt
pladder-romantik hist og pist, castet efter det hjernedøde amerikanske
publikums forventede smag. Med helte som, i modstrid med bøgerne, er unge og
smukke, og alt, hvad der ikke er enten action eller romantik udeladt.

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 31-05-04 08:40

"Lars" <hlkkj@pkljl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> smukke, og alt, hvad der ikke er enten action eller romantik udeladt.

Hvilken så må være grunden til at mange af mine action-fan venner synes at
den første film er noget lort....????? denne udtalelse holder vist ikke
helt. At det så går i den retning med den sidste af filmene, som efter min
mening er den svageste af de tre, er noget helt andet. Men hvis man ser
filmene i den lange udgave, kan man vist ikke tillade sig at sige, at der
indholdsløse action film.

Mht. til casting er det da rart at det kun er semi-kendte skuespillere der
er blevet brugt (lige bortset fra måske Gandalf) og de går det godt.

At man ikke kan lide filmene, synes jeg er helt i orden, det kender jeg
mange der ikke kan, men jeg kender ikke nogen der ikke kan lide dem fordi
det er hjernedødt action, men tværtimod fordi de synes de er kedelige, og at
der sker alt for lidt.

Mvh. Brian

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 31-05-04 12:21

> [...]

>man lige et par citater ind og ændre navnen på et par personer og bingo.
>Der er nok igen som lægger mærke til noget.

Du mener ligesom man gjorde med Blade Runner?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Erland Hansen

Dato : 31-05-04 13:09

Nu har jeg fået set traileren og jeg må sige: Det ligner en ganske
'almindelig' actionfilm, bare med nogle nye skurke(robotterne), og desuden
Will Smith med et totalt kikset forsøg på at have en smart skægvækst*G*.
Jeg synes at robotterne er for 'uvirkelige', med det mener jeg at de ligner
computergrafik(dog flot computergrafik), og det er lidt ærgerligt.
Alt i alt ligner det et miks af T3 og Blade runner.

Men ok, nu må vi se når den kommer om den er så dårlig alligevel*S*

Erland

Fra : joe

Dato : 27-07-04 01:02

Personligt må jeg sige at jeg ikke mener at Blade Runner og 'Do androids
dream of Electrical Sheep' eller hvad det nu er den hedder - og nej - jeg
gider ikke tjekke mine referencer - har meget med hinanden at gøre.

Jeg mener dog, for en gangs skyld, at filmen er langt bedre end bogen.

Bogen sætter sig klart i hukommelsen, og bliver bedre jo mere man tænker
over den, men jeg fandt den noget naiv.

og måske var det blasfemi.....

/p