Ansatte i enkeltmandsvirksomhed
Fra : Johan Christiansen

Dato : 29-05-04 12:07

Hej NG.

Jeg har fået en rimelig stor opgave i min enkeltmandsvirksomhed og har
derfor besluttet at få hjælp fra to venner fra mit kollegium. De kommer
kun til at arbejde for mig ca. 30 timer, og deres lønning bliver først
udbetalt når opgaven er færdig. Jeg har dog planer om at hente hjælp fra
dem igen senere.

Spørgsmålet lyder hvordan jeg lettest kan aflønne dem?

Jeg har kigget på Told og Skats `Let-Løn' som ser forholdsvist nemt ud,
hvis altså man tilmelder sig beregningsordningen, med abbonement på
skattefrikort. Jeg havde egentlig tænkt mig at registrere min virksomhed
som arbejdsgiver, med tilladelse til sporadisk angivelse. - Er det en
god idé?

Hvis jeg registrerer mig som arbejdsgiver vil jeg have mulighed for at
give dem medarbejderbredbånd og firmatelefon, ikke? Er der et krav om
hvor stor en del af lønudbetalingen der må foregå som `personalegoder'
af denne slags? - Og gælder der andre regler når det er med sporadisk
angivelse?

På forhånd tak,

Johan Christiansen
HazarT Consult
www.hazart.dk

Fra : Omeg@ Support

Dato : 29-05-04 17:11

"Johan Christiansen" <news@haz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skattefrikort. Jeg havde egentlig tænkt mig at registrere min virksomhed
> som arbejdsgiver, med tilladelse til sporadisk angivelse. - Er det en

http://regnskabsprogrammer.homepage.dk/oversigt.htm kan du se en oversigt
over regnskabsprogrammer. Der har også forvildet sig et par lønprogrammer
ind. Der er noget for en hver pengepung, og der er sikkert også et par, der
er gratis.

Du kan også lave et regneark med beregning af løn, skat m.v. Eller du kan
købe en blok til afregning af løn. Husk at SP-bidraget er bortfaldet fra 1.
juni.

> [...]
> hvor stor en del af lønudbetalingen der må foregå som `personalegoder'
> af denne slags? - Og gælder der andre regler når det er med sporadisk

Husk at dine medarbejdere skal være underlagt en obligatorisk
arbejdsskadeforsikring.

Medarbejderbredbånd gælder så vidt jeg ved alle medarbejdere, men den er
normalt uopsigeligt i 6 måneder fra oprettelse. Det er arbejdsgiveren, der
hæfter for betaling.

Ellers mener jeg ikke, der er krav om, at en vis del skal være løn. Det hele
blive beskattet ens - mere eller mindre.

vh
Jørgen

www.roemming.dk/omega

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 29-05-04 19:23

Brug Danløn, det er billigt og meget nemt (www.danlon.dk).
Gratis oprettelse og gratis abonnement. Eneste udgift er 15 kr på lønseddel.
Vigtigst af alt, de klarer ALLE indberetninger og penge overførsler, dvs. du
skal ikke huske på nogen datoer!

Jeg har brugt dem i mit firma i 1½ år og er meget tilfreds.

mvh
Hans Jakobsen