Hvad kommer efter en thaisuppe?
Fra : Thomas

Dato : 29-05-04 08:53

Hej

Findes der gode gyldne regler for sammensætning af en menu?

Konkret har jeg hovedbrud om hvad jeg skal/kan servere efter en
thaisuppe med kokos. Jeg synes at alt falder ved siden af.

Noget lyst kød med en spændende salat? Nej, det bliver lidt fransk i
det, og matcher bare ikke i mit hoved. Men måske det bare er blevet en
tvangstanke...

Jeg vil meget gerne have input.

/Thomas

Fra : martin

Dato : 29-05-04 11:21

"Thomas" <Ingen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Noget lyst kød med en spændende salat? Nej, det bliver lidt fransk i
> det, og matcher bare ikke i mit hoved. Men måske det bare er blevet en

Måske en thai-nudelsalat. Gode nudler, forårsløg, evt. lidt gul/rød peber,
tynde gulerodsstænger, bladselleri svitses i 3 minutter med østersauce. I
fad og thai-basilikum på.
Martin

---

Fra : martin

Dato : 29-05-04 11:22

> [...]
> /Thomas

Måske en thai-nudelsalat. Gode nudler, forårsløg, evt. lidt gul/rød peber,
tynde gulerodsstænger, bladselleri, kyllingestykker svitses i 3 minutter med
østersauce. I
fad og thai-basilikum på.
Martin

---

Fra : Thomas KBH

Dato : 29-05-04 14:04

Hejsa

Der er masser af regler for sammensætning af menuer. De fleste er desværre
opfundet for århundrede siden, så de matcher ikke thai mad. Men overordnet
handler det vel om hvad du kan li og ikke li.

Og ud over det, så er der nogle teknisk regler, som at det er synd at spise
en masse chili(hvis der er det i suppen) og så gå videre til en let kylling
ret(uden chili/kraftige krydderier), da rettens smagsudtryk så vil
forsvinde.

Jeg vil foreslå en hovedret noget i retningen af:

Kylling satay(
http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/1637.htm )med stegte
nudler( http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/1428.htm ) og
thai salat(mango, lime, iceberg, lidt revet ingefær og lidt fint snittet
chili evt. koriander)

eller
stege et godt kyllingebryst og server i en sauce med kokosmælk og basilikum.
Hertil nye kartofler stegt i ovnen med citron og peber. og evt. nye
gulerødder stegt med lidt chili og honning.

VH
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-06-04 20:20

"Thomas" <Ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der gode gyldne regler for sammensætning af en menu?

Jada.

> Konkret har jeg hovedbrud om hvad jeg skal/kan servere efter en
> thaisuppe med kokos.

Ingenting efter, med mindre du tænker på en dessert. Thaisuppe serveres
_samtidigt_ med mindst én Thai-ret mere - gerne to-tre retter mere. Lav
f.eks. én ret med svinekød, én med oksekød, én med kylling og en enkelt med
fisk, hvis du har lidt tid til overs Servér og spis af suppe samt alle
de andre retter på samme tid. Det er Thai-style, og det fungerer faktisk
smaddergodt. Til dessert kan du så overveje en gang frisk skåret tropefrugt
med sticky-rice som lækkert tilbehør.

--
-Jens B.

Fra : Thomas

Dato : 03-06-04 17:10

Jens Bruun skrev:
> [...]
> smaddergodt. Til dessert kan du så overveje en gang frisk skåret tropefrugt

Ja, okay. Det var et forsøg på at tilpasse maden til europæisk (vist
endda oprindeligt russisk) spiseskik med tre retter - men det lader sig
nok ikke gøre.

Har fået sticky-rice, men har ingen anelse om hvordan man laver dem. Ved
du det?

Mvh. thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-06-04 20:02

> Ja, okay. Det var et forsøg på at tilpasse maden til europæisk (vist
> endda oprindeligt russisk) spiseskik med tre retter - men det lader sig
> nok ikke gøre.

Så hold dig til europæiske/russiske retter, hvis det skal være
forret-hovedret-dessert

> Har fået sticky-rice, men har ingen anelse om hvordan man laver dem. Ved
> du det?

Det gør jeg ihvertfald: Køb de specielle sticky-rice (fås i de fleste
Thai-butikker) og kog dem i kokosmælk med sukker i stedet for med vand.
That's it. Serveres kolde og gerne med frugter - f.eks. mango, papaya, frisk
annanas, "elefantører", o.lign.

--
-Jens B.

Fra : Thomas

Dato : 05-06-04 19:23

Jens Bruun skrev:
> "Thomas" <Ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så hold dig til europæiske/russiske retter, hvis det skal være
> forret-hovedret-dessert

Holder af lidt kreative tilpasninger til forholdene. Det kan også blive
FOR etnisk. Gider f.eks. heller ikke at spise med pinde eller at sidde
på gulvet

> [...]
> That's it. Serveres kolde og gerne med frugter - f.eks. mango, papaya, frisk

Tror det er nogle andre sticky-rice jeg har fået. I Laos var det den
eneste slags ris man fik serveret, men de var slet ikke søde, og smagte
heller ikke af kokos. Det var bare ris der klæbede godt og grundigt sammen.

/Thomas

Fra : mansen

Dato : 06-06-04 12:07

> [...]
> eneste slags ris man fik serveret, men de var slet ikke søde, og smagte
> heller ikke af kokos. Det var bare ris der klæbede godt og grundigt

de sticky riice du har fået er dampede ris,som man spiser med hænderne og
nuldrer sammen og så spiser med et stykke kylling til aller lign,
det andet ris du omtaler,er faktisk ligesom en dessert og spises i thailand
med overmoden mango til og lidt koskosmæl der er sødet,det smager kanon godt
hilsen mansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-06-04 17:27

"Thomas" <Ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Holder af lidt kreative tilpasninger til forholdene.

Det er ofte en god idé.

> Det kan også blive
> FOR etnisk. Gider f.eks. heller ikke at spise med pinde eller at sidde
> på gulvet

Heller ikke jeg - at sidde på gulvet. Pindene har jeg ingen problemer med
Bortset fra det, så er én af de største charmer ved Thai-mad (synes jeg), at
mange retter serveres og spises samtidigt. Og så er der en smagsmæssig idé i
det, da retterne skal komplementere hinanden, hvorved det hele rent faktsik
smager bedre. Prøv det!

> Tror det er nogle andre sticky-rice jeg har fået. I Laos var det den
> eneste slags ris man fik serveret, men de var slet ikke søde, og smagte
> heller ikke af kokos.

Kan sagtens være tale om sticky-rice, der så blot bare er kogt i vand i
stedet for i sødet kokosmælk. Selve ristypen kaldes "sticky-rice", og den
tilberedes ikke kun som dessert.

> Det var bare ris der klæbede godt og grundigt sammen.

Sticky-rice

--
-Jens B.