Sendit.com (tidligere blackstar) nu skal m~
Fra : Peter Binderup

Dato : 28-05-04 16:49

Jeg har i dag været på posthuset for at hente Lord Of The Rings - The
Return Of The King.

Til min store overraskelse sender de nu deres DVD'er fra Jersey, hvorved
det er udenfor EU -> jeg skulle have betalt 108,- ekstra for en dvd til
194,- Jeg nægtede modtagelse af pakken.

Jeg ringede herefter til Sendit, og fik en forklaring om at alle deres
pakker er siden april blevet sendt via Jersey, og at Danmark
tilsyneladende var det eneste land, hvor der var problemer med at
modtage pakkerne. Jeg fik desuden at vide at de var ved at finde ud af
om de kunne sende til Danmark på en alternativ måde, så vi ikke skal
betale told af varen.

Så hvis du tænker på at købe DVD'er ved sendit.com så pas på for det kan
meget hurtigt gå hen og blive dyrt!

MVH
Peter Binderup

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-05-04 19:19

Peter Binderup <binderup@hotmail.com> writes:

> modtage pakkerne. Jeg fik desuden at vide at de var ved at finde ud af
> om de kunne sende til Danmark på en alternativ måde, så vi ikke skal
> betale told af varen.

Skattesvig er naturligvis ulovligt, hvis nogen skulle være i tvivl.
--
Peter B. Juul, o.-.o "How do I love thee? Let me count the ways:
The RockBear. ((^)) one one-thousand,

Fra : ML-78

Dato : 28-05-04 19:52

Peter B. Juul skrev:

> Skattesvig er naturligvis ulovligt, hvis nogen skulle være i tvivl.

Hvad har det med indlægget at gøre?

ML-78

Fra : Peter Binderup

Dato : 28-05-04 19:57

Peter B. Juul wrote:

> Skattesvig er naturligvis ulovligt, hvis nogen skulle være i tvivl.

Og hvor opfordrer jeg til det?

Nej de vil måske sende dem fra et EU land (det var den besked jeg fik)

/Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-05-04 07:46

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) skrev:

> Skattesvig er naturligvis ulovligt, hvis nogen skulle være i
> tvivl.

Skattesvig? Det er en sag mellem SendIT og myndighederne på Jersey og
har ikke noget med det du svarer på at gøre. SendIT kan omgå den lave
danske bagatelgrænse ved at sende til Danmark via et EU-land. Hvis de
vil slippe for told & moms kan de sende via Sverige, der har højere og
mere reelle bagatelgrænser end herhjemme.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-05-04 15:55

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> [...]
> vil slippe for told & moms kan de sende via Sverige, der har højere og
> mere reelle bagatelgrænser end herhjemme.

Men sender et firma udenfor EU direkte til Danmark og bliver pakken
ikke taget i tolden og undlader modtageren at henvende sig til
Troldeskatten, så har han begået skattesvig.

Det gør jeg da også selv, men jeg synes bare, at det er rimeligt nok,
at man husker, at man ikke har en eller anden sær "ret" til ikke at
betale.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : ML-78

Dato : 29-05-04 16:17

Peter B. Juul skrev:

> Men sender et firma udenfor EU direkte til Danmark og bliver pakken
> ikke taget i tolden og undlader modtageren at henvende sig til
> Troldeskatten, så har han begået skattesvig.

Næh, så har man bare antaget, at PostDK har udført den opgave de har
påtaget sig uden at spørge modtageren. De opkræver jo som bekendt et
gebyr på 60 kr. for at udføre et arbejde modtageren har ret til at
udføre selv.

Hvis der engang imellem slipper pakker igennem hvor det er glemt, ser
jeg således ingen grund til at henvende mig. Told & Skat og PostDK er
allerede blevet enige med hinanden om, på trods af gældende regler, at
det skal modtageren slet ikke bekymre sig om.

> Det gør jeg da også selv, men jeg synes bare, at det er rimeligt nok,
> at man husker, at man ikke har en eller anden sær "ret" til ikke at
> betale.

Naturligvis ikke, men det opvejes til fulde af, at folks ret til selv at
ordne fortoldning er frataget dem.

ML-78

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-05-04 22:21

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> writes:

> Næh, så har man bare antaget, at PostDK har udført den opgave de har
> påtaget sig uden at spørge modtageren.

Det er forbrugerens (importørens) opgave at sikre sig, at han
overholder loven. Antagelser om postDK er der ingen, der tror på
alligevel.

> Hvis der engang imellem slipper pakker igennem hvor det er glemt, ser
> jeg således ingen grund til at henvende mig.

Og det er skattesvig.

> Told & Skat og PostDK er
> allerede blevet enige med hinanden om, på trods af gældende regler, at
> det skal modtageren slet ikke bekymre sig om.

Hvor får du det fra? Den holder helt sikkert ikke i retten.

> Naturligvis ikke, men det opvejes til fulde af, at folks ret til selv at
> ordne fortoldning er frataget dem.

At PostDK er et rædsomt svindelforetagende, der ikke blot opkræver
ublu gebyrer, men også stjæler folks pakker og nægter at erstatte dem,
fratager ikke dig for noget som helst ansvar overfor Told & Skat.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : ML-78

Dato : 29-05-04 22:58

Peter B. Juul skrev:

> Hvor får du det fra? Den holder helt sikkert ikke i retten.

Men det er nu engang sådan det forholder sig.

> At PostDK er et rædsomt svindelforetagende, der ikke blot opkræver
> ublu gebyrer, men også stjæler folks pakker og nægter at erstatte dem,
> fratager ikke dig for noget som helst ansvar overfor Told & Skat.

Det ved jeg godt. Men jeg kan på ingen måde føle mig forpligtet til at
tage ansvar for korrekt fortoldning, når Told & Skat og PostDK selv har
valgt at overtage den rolle uden at få lov.

ML-78

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-05-04 23:31

> [...]

> tage ansvar for korrekt fortoldning, når Told & Skat og PostDK selv har
> valgt at overtage den rolle uden at få lov.

Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O

Fra : Peter Binderup

Dato : 29-05-04 16:48

Peter B. Juul wrote:
> Men sender et firma udenfor EU direkte til Danmark og bliver pakken
> ikke taget i tolden og undlader modtageren at henvende sig til
> Troldeskatten, så har han begået skattesvig.

Sendit er et firma inden for EU - de hører hjemme i Nord Irland, hvorfra
de tidligere har sendt deres DVD'er mm fra. Nu sender de fra Jersey som
er et engelsk skattely - for deres engelske kunder er der ikke nogen
ændring da Jersey jo er en del af England.

Hvis Sendit beslutter sig til at servicere deres kunder på en sådan måde
at varen bliver sendt igen via Nord Irland eller et andet område inden
for EU, så er der ikke begået noget som helst ulovligt - firmaet hører
stadig til i et EU land.

> Det gør jeg da også selv, men jeg synes bare, at det er rimeligt nok,
> at man husker, at man ikke har en eller anden sær "ret" til ikke at
> betale.

Jo man har altid ret til ikke at betale, men man skal samtidig nægte
modtagelse af varen.

/Peter

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-05-04 22:23

> [...]

> Jersey som er et engelsk skattely - for deres engelske kunder er der
> ikke nogen ændring da Jersey jo er en del af England.

Det er muligt, men de er ikke de første, der prøver at drive DVD-salg
fra Jersey og Jersey er udenfor EU, så PostDK har handlet korrekt.

> Jo man har altid ret til ikke at betale, men man skal samtidig nægte
> modtagelse af varen.

Ja.

Fra : Peter Binderup

Dato : 29-05-04 23:05

Peter B. Juul wrote:

> Det er muligt, men de er ikke de første, der prøver at drive DVD-salg
> fra Jersey og Jersey er udenfor EU, så PostDK har handlet korrekt.

Det er heller ikke dem jeg advarer imod. Det er _Sendit.com_ jeg advarer
imod.

Sendit.com (blackstar) har i flere år sendt direkte fra Irland til
Danmark, men fra April har de skiftet til Jersey, og dermed bliver
forsendelsen toldberettet.

Og indtil de ændre deres afsender sted så koster det penge at modtage
deres vare, og så kan man bare håbe på at de vil sende til Danmark fra
et EU land så der ikke kommer told på.

Det er det hele sagen (advarslen) drejer sig om, ikke dit (undskyld
udtrykket) ævl om at snyde med told. Det forsøger hverken jeg, og jeg
tror skam heller ikke at sendit.com har haft det i tankerne (for hvilken
interesse skulle de have i at en vare fra dem kommer til at koste
modtageren 50% ekstra i told, for så er de sikre på at det bliver den
sidste vare de sender til en bruger).

/Peter

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-05-04 23:33

Peter Binderup <binderup@hotmail.com> writes:

> Det er det hele sagen (advarslen) drejer sig om, ikke dit (undskyld
> udtrykket) ævl om at snyde med told.

Mit indlæg om skattesvig var ikke så meget en reaktion på det du reelt
skrev, som på den udbredte opfattelse af, at man "har ret til" at
slippe for at betale moms.

Sender sendit fra et EU-land er det antaget, at der er betalt moms der
og så er alt naturligvis i orden.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-05-04 16:11

> [...]

> pakken ikke taget i tolden og undlader modtageren at henvende sig
> til Troldeskatten, så har han begået skattesvig.

Skattesvig er det nok ikke betegnelsen men jeg er med på, hvad du mener
og du har ret.

> Det gør jeg da også selv, men jeg synes bare, at det er rimeligt
> nok, at man husker, at man ikke har en eller anden sær "ret" til
> ikke at betale.

Bestemt. Personligt køber jeg aldrig uden for EU, da jeg ikke vil
betale PostDKs ublu gebyr på 60,- for fortoldning. En fortoldning man
har ret til selv at udføre men som man ikke selv kan udføre i praksis..

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-05-04 22:19

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Skattesvig er det nok ikke betegnelsen men jeg er med på, hvad du mener
> og du har ret.

Jamen, det er da det, det er.

Det hedder "Told & skat" og den enhed tager sig af de offentlige
afgifter på varer og arbejde (moms, told og indkomstskat). At det er
småpenge (pr. borger) betyder ikke, at det ikke er skattesvig. Det er
også skattesvig, hvis jeg snyder for 200 kr. på selvangivelsen.

> Bestemt. Personligt køber jeg aldrig uden for EU, da jeg ikke vil
> betale PostDKs ublu gebyr på 60,- for fortoldning. En fortoldning man
> har ret til selv at udføre men som man ikke selv kan udføre i praksis..

Ja, der skal også helt specielle situationer til for at jeg betaler
den svineafgift.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-05-04 09:09

> Jamen, det er da det, det er.

Tjo. Det er nok nærmere unddragelse af told og moms, men det er en krig
på ord, og det er der ingen grund til.

> Ja, der skal også helt specielle situationer til for at jeg
> betaler den svineafgift.

Besparelsen på en udgivelse skal ihvertfald ret stor for, at det kan
svare sig alternativt skal udgivelsen være umulig at opdrive andre
steder.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-05-04 12:14

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Tjo. Det er nok nærmere unddragelse af told og moms, men det er en krig
> på ord, og det er der ingen grund til.

Nej, det har du ret i. Lad os nøjes med at blive enige om, at disse
unddragelser er præcis lige så kriminelle som skattesvig.

Fra : Morten DH

Dato : 28-05-04 19:59

"Peter Binderup" <binderup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> pakker er siden april blevet sendt via Jersey, og at Danmark
> tilsyneladende var det eneste land, hvor der var problemer med at

Nogen der ved hvor Brian Mikkelsen bor?