Hedde Jesus en syndig natur?
Fra : Willy Brochs

Dato : 02-05-01 17:31

Kan noen i gruppen svare meg på følgende spørsmål:
Spørsmålet gjelder Jesu Kristi natur da han vandret på jorden, og lyder:
Hadde Jesus en "syndig natur" slik som Adam fikk etter syndefallet?
Eller hadde Jesus en fullkommen natur, slik Adam hadde før syndefallet?
Eller var Jesus en guddommelig person, også da han vandret på jorden?
Hvilken betydning har det for min mulighet til å holde Guds lov, om Jesus
hadde
en natur som Adam før syndefallet, eller om Jesus hadde en syndig natur,
slik Adam fikk etter syndefallet?

Dette er en viktig spørsmål for mange mennesker. Blant annet fordi mange ser
på Jesu gjerning som en gjerning vi bare kan gjøre i den grad Jesus har
gjort det før oss. Derfor mener mange at vi bare er i stand til å holde Guds
lov (de ti bud) dersom Jesus først har bevist at det er mulig. Slik jeg
forstår det vil de som hevder at vi til fullkommenhet kan etterleve alle
Guds krav i Hans lov, bare være i stand til det dersom Jesus kunne holde
Faderens lov med en syndig natur. Motsatt vil de si, at dersom Jesus hadde
en menneskelig natur (var av kjøtt og blod), men ikke hadde en syndig natur
(med iboende begjær og tendens til synd), så har han gjort noe vi mennesker
ikke kan gjøre efter. efter.

I 1.Joh 3:4 står det at "synd er lovbrudd." Er det riktig definisjon av
synd?

Et siste spørsmål:

Kunne Jesus synde? Med synd menes i dette tilfellet "å gjøre imot Guds
vilje." Jeg håper noen kan svare meg på
disse spørsmålene slik at både jeg og andre kan få klarhet i om et syndig
menneske som meg kan bli i stand til fullkomment å lyde Gud i alle hans
krav.

Willy Brochs (norge)

Fra : Erik

Dato : 02-05-01 19:55

"Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse
> Kan noen i gruppen svare meg på følgende spørsmål:
> Spørsmålet gjelder Jesu Kristi natur da han vandret på jorden, og lyder:
> Hadde Jesus en "syndig natur" slik som Adam fikk etter syndefallet?

Nej, 1 kor 15

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 02-05-01 20:46

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse
>
> Nej, 1 kor 15

Hvad har Jesu natur medens han vandrede på jorden i kødet, med Hans
opstandelse at gøre.. Jesu opstandelse var Guddommelig, men Han blev
født på samme måde som du og jeg, nemlig som en menneskesøn.

Alt i evangelierne (dem der fortæller om Jesu liv og levned medens Han
vandrede hernede) fortæller os jo at Jesus på alle måder var ligesom
alle andre jøder på den tid med hensyn til fødsel, træthed, sult,
mættet, Jesus blev født under loven præsis de andre..

Og ja Jesus kunne synde hvis han ville.. der er ingen grund til at
skrive "... en, der er blevet fristet i alle ting ligesom vi, dog uden
synd. (Hebr 4,15)" hvis det ikke var fordi at Jesus havde den mulighed i
sig.

Niels

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-05-01 23:23

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i melding
> [...]
> skrive "... en, der er blevet fristet i alle ting ligesom vi, dog uden
> synd. (Hebr 4,15)" hvis det ikke var fordi at Jesus havde den mulighed i

Så skulle vi venta at Jesus var født med arvesynd?, - - etter same regler
som oss andre?

Harald Mossige

P.S.
Det som er godt for Gud, er godt for mammon.

Fra : Niels Steg

Dato : 03-05-01 06:37

"Harald Mossige" <hamoss@frisurf.no> skrev i en meddelelse

> Så skulle vi venta at Jesus var født med arvesynd?, - - etter same
regler
> som oss andre?

Bibelen selv kalder Jesus for den anden Adam!

Niels

Fra : Ib Mohn

Dato : 03-05-01 15:11

Definer "Det som er godt for Gud, er godt for mammon.
"
mvh ib mohn

Fra : Henrik KJ

Dato : 06-05-01 10:14

"Harald Mossige" <hamoss@frisurf.no> skrev i en meddelelse
> "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i melding

> Så skulle vi venta at Jesus var født med arvesynd?, - - etter same
> regler som oss andre?

Læren om arvesynd er en hedensk idé der er kommet ind i kirken via
Augustin, der var mere soltilbeder end han var kristen.

Henrik KJ

Fra : Erik

Dato : 03-05-01 20:40

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opstandelse at gøre.. Jesu opstandelse var Guddommelig, men Han blev
> født på samme måde som du og jeg, nemlig som en menneskesøn.

Læs 1 kor 15 v 45, de to, Adam og Jesus var ikke ens, derfor havde Jesus
ikke en jordisk syndig natur, som Adams.

erik

Fra : Willy Brochs

Dato : 04-05-01 18:10

Takk Erik,
Deu er visst en av noen få som tror Jesus ikke hadde en syndig natur.
Forskjellen mellom Adam, og Jesus som den andre Adam, synes jeg også kommer
godt frem i Rom 5:12-21, som så klart beskriver forskjellen i deres
gjerninger, og hvordan den enes gjerning påvirker oss.
Willy
"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i melding

Fra : Ib Mohn

Dato : 11-05-01 19:39

Nej, jeg tror heller ikke at Jesus havde en syndig natur, eller kunne han
ikke ofres for mig og dig som det Guds lam, som Johannes referer til at han
var.

--
Mvh Ib Mohn
Husk det er aldrig forsent at kende Gud

Fra : Ib Mohn

Dato : 11-05-01 20:01

Jeg har lige tilføjelse

Jeg har læst det ene af de links der var på dit indlæg
og syntes at blive bekraftet

citat: "Hvis det ikke foregikk et eller annet mirakuløst ved unnfangelsen,
arvet Jesus en fallen natur."
Og videre
"Hvis Jesus levde et syndfritt liv i den natur Adam hadde før syndefallet,
befant han seg i en annen stilling enn de Han kom for å frelse. Han hadde en
fordel fremfor dem. Og Satan vil hevde at det er umulig for mennesker med en
fallen natur å etterleve Guds bud. For Jesus gjorde det i en ufallen natur,
sier han og da er det ikke noe bevis. Dessuten hadde Adam en ufallen natur
da han var ulydig."

Der skal dog siges til dit forsvar, så jeg ikke bare citer til min fordel,
men der er jeg uenig, da jeg mener det er ikke et spørgsmål om at efterleve
Guds bud for at frelses, det er et spørgsmål om tro. Men Jesus kunne ikke dø
for mig og dig hvis han ikke var ren og uden synd.

igen den bedste måde det beskrives på er ved johannes

se det Guds lam......

PS Willy hvad syntes du om det andet jeg har skrevet til dig

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-05-01 09:41

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse

> Nej, 1 kor 15
>
> Erik

Erik, hvorfor er der ingen dokumentation og argumentation for din
påstand?

Ud over Niels' udmærkede svar, som jeg da kun kan erklære mig enig i,
vil jeg lige henlede opmærksomheden på følgende artikler, der lidt
mere grundigt forklarer om den natur Jesus havde medens han var her på
jorden:
"Jesu natur" http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-048.htm
"Mere om Jesu natur" http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-072.htm
"Respons om Jesu natur" http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-073.htm
"hvem var Jesus" http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-005.htm

I disse artikler bliver spørgsmålene om hvem Jesus var, hvilken natur
han havde, og meget mere, grundigt behandlet og belyst ud fra Bibelens
udsagn.

"Det evige Evangelium" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441
Hvordan blive retfærdig: - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-023.htm
Hvem er det sande Israel? - Hvad er sand tungetale? -
Hvem er Antikrist? - og mange andre artikler!

Fra : Ib Mohn

Dato : 03-05-01 13:41

Hvis man skal forså dette må man se på hvor Adam kom fra.
Adam betyder på grundspoget "af mit blod" eller "faders blod"
Så Adam var søn af Gud, altså skabt af Gud, det var Guds natur der var i ham
"lad os gøre mennesket i vort billed"

Det er almindeligt kendt at mandens blodstype er i barnet, det er faktisk
farligt for barnet hvis moderens blod kommer ind i barnet.
Arvesynden er i blodet og bliver nedarvet den vej.
Derfor er synden nedarvet gennem hele slægten, fordi Adam faldt er du og jeg
en synder.

Rom. brevet taler om den første Adam og den anden Adam, som referer til
Jesus.
Det var derfor Jesus MÅTTE fødes af en jomfru, hvis han ikke var blevet født
af en jomfru kunne hans blod ikke rense dig for synd.
Der står i biblen at der ikke kan tilgives synd uden at der bliver givet et
blodsofre og jesus var sådant et blodsofre for dig og mig.
Johannes døber siger " se det Guds lam som BORTTAGER verdens synd"
I Johannes EV. taler Jesus med Nikodemus (der er forøvrigt en hjemmeside
hvor du kan være med på et kursus om dette http://www.nikodemus.dk)
Om at han måtte "fødes på ny" for at komme til Guds rige. Det forstod han
ikke selv om han var skriftlært.
Det er ikke så vanskeligt at forstå, set med efter jesustidens briller.
Mennesket blev skabt af Gud (den første Adam) Gud skabte et helt nyt
menneske i Jomfru Maria (den sidste Adam, Jesus)
Når du tror (have faith (eng.)) på Jesus får du det der hedder
trosretfærdighed og bliver født på nyt i dit indre.
Når du så dør engang, lægges dit gamle menneske i jorden og det nye menneske
(altså det indre menneske) kommer til det biblen kalder himmerrig.
Så det er ikke et spørgsmål om at overholde de 10 bud, det er et spørgsmål
om at lade det indre menneske bestemme i dit liv.
Hvis du forsøger at leve efter budene i dit gamle menneske siger biblen at
det vil mislykkes og du vil forsøge at trække dig selv op ved håret.
Det er hvad biblen kalder retfærdig ved loven, det andet er retfærdighed ved
nåden af tro til tro. Læs hele rommerbrevet det vil give dig en bedre
forståelse af dette,
jeg er ikke den fødte skribent.

mvh ib mohn

Fra : Niels Steg

Dato : 03-05-01 15:44

"Ib Mohn" <ibmohn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> jeg er ikke den fødte skribent.

Du klarer det rigtig godt

Niels

Fra : Ib Mohn

Dato : 05-05-01 10:19

Ja, der er lidt stavefejl, men det er forsent når man trykket send

Fra : Dan

Dato : 03-05-01 20:29

Hej Ib

Det kan godt være, at du ikke er den fødte skribent, men
du skriver noget, der godt nok er flot formuleret og til at
forstå for en ganske almindelig dødelig. Så tak for din
yderst interessante forklaring. Den vil jeg vist lige granske
een gang til, så den kommer ind på lystavlen

Hilsen

Dan Christiansen

Ib Mohn <ibmohn@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9crjkj$nkk$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Erik

Dato : 03-05-01 20:39

> [...]

> Mennesket blev skabt af Gud (den første Adam) Gud skabte et helt nyt
> menneske i Jomfru Maria (den sidste Adam, Jesus)

Egentligt har Gud allerrede befrugtet kvinden fra skabelsen, 1 Mos 3 v 15
" hendes sæd ", (ikke Adams sæd, der er jordisk)

Benny Hinns bog, Godmorgen Helligånd, kommer Hinn ind på at Helligånden
er Jesus far, men det mener jeg er afkræftet her, da Gud allerede fra
begyndelsen har indpodet "Kvindeligt sæd.", det sæd Gud anvender til at
befrugte Maria.

Erik

Fra : Ib Mohn

Dato : 07-05-01 22:19

Ja der tror jeg jo at Biblen forudsiger Jesu komme
Biblen siger at Hendes sæd skal knuse slangens hoved og det var det der
skete på golgatha. Jesus knuste slangens hoved, dvs hans magt over denne
jord og over os som tror. Men slangen skulle bide den i hælen, det var jo
også det der skete, Jesus måtte dø, men han opstod igen og det havde
Djævelen ikke regnet med.
Nu kan man jo så spørge sig selv om, hvorfor der er så meget ondt i
verdenen. Da Adam fik at vide at han skulle opfylde jorden, fik han faktisk
magten over jorden. Det ord "opfylde" er det samme der bruges om et skøde på
et hus, så Adam havde magt over jorden. nu var der jo bare det ved det at
Satan var kastet ud af Himmelen og ned på jorden, eller i dødsriget mellem
jorden og himmelen. Der står jo i biblen om nordenlyset højt i nord i
himmelrummet, og det er almindelig kendt som det sted hvor Satan reager fra.
nå det var ikke det vi snakkede om, tilbage til Adam.
Da Adam falder i synd sammen med Eva, hvor de spiser af frugten, som jo
ingen ved om det var et æbel eller en anden frugt, så falder han med ALT det
Gud havde givet ham, og derfor modsiger Jesus ikke Satan, da Satan frister
Jesus til at tilbede Satan og Satan vil give Jesus hele jorderigs pragt og
magt, for han havde fået det i Adams fald i haven. Jesus vidste jo dog at
han skulle tilbage erober det tabte ved korset og hans opstandelse. Derfor
er det ved løgn og bedrag Satan prøver at forføre mennesket i dag på jorden.
Men mennesker skal sige ved åbenbaringen af hvem Satan i virkeligheden er,
er det virkelig ham der har forført konger og fyrster i verdenen jvf.
Åbenbaringsbogen. Nå vi kommer lang omkring, men der er faktisk en ting til
jeg godt vil sige. men det tager jeg i et andet svar for ikke at gøre det
for langt. Det er træls at læse meter lange indlæg syntes jeg selv.

mvh Ib Mohn

Fra : Ib Mohn

Dato : 07-05-01 22:49

Tak for dit brev Willy, jeg vælger dog at svare her igennem da der måske er
nogle der føler kæden håber af hvis jeg "bare" ville skrive til dig pr.
e-mail. Ikke fordi jeg ikke vil det, men jeg syntes det rigtigst i sådan et
åbent debat forum som dette.

Jeg har undersøgt det med Adam´s navn, og jeg citer lige fra din mail til
mig

"Feil, ib, Adam betyr ikke "af mit blod" eller "faders blod" på
grunnspråket.
På hebraisk heter Adam "aw-dawm." Ordets betydning på grunnspråker er ganske
enkelt "menneske."
Det har ingen betydning i nærheten av det du nevner. En annen sak er at alle
jo vet at mennesket er av kjøtt og blod, og at det er en Guds skapning.
Willy"

Det har ret i at sådan over sættes i vor bibel og det er der sådan set ikke
noget galt i, men i forbindelse med dit spørgsmål er det et forkert eller
dårligt billede det giver af virkeligheden. Her er hvad jeg fandt i en
concordance for Græsk og Hebræisk.

Adam udtales "aw-dawm" i skriftsprog og skrives Ab-dam, Jøderne udtaler ikke
"b" i ordet abdam så det bliver til adam som rigtigt nok oversættes
menneske, hvis man siger det som ét ord uden "b", men ordet er et sammensat
ord af "Ab" og "dam" og Ab betyder i følge concordancen Fader, det hebræiske
ord Ab (nr. 2 i concordancen under hebrew dictionary), og "dam" betyder blod
i følge concordancen det hebræiske ord dam eller dawm( nr. 1818 i
concordancen ligeledes under hebrew dictionary)

Så det giver et sammensat ord på dansk "faders-blod" eller af min fars blod
ville vi nok sige.
Jeg syntes det giver mening for sjælen er i blodet siger biblen og biblen
siger også at Guds skabte os og vi blev levende sjæle, så det er udfra Guds
det dybeste vi er skabt og der kunne siges en masse om det i sammenhæng med
Jesus som den anden Adam, som jo så også har Guds blod i sig, som vi talte
om sidste gang i mit indlæg.

Fra : MartiN

Dato : 12-05-01 21:00

On Mon, 7 May 2001 23:48, "Ib Mohn" wrote:

>"Willy Brochs" skrev

Kære Ib,
hermed blot en venlig forespørgsel:
Kunne man formå dig til at slette overflødig bundtekst?
Begrundelse: Du svarer *under eet* på et indlæg, som i
forvejen er frit tilgængelig på meddelelseslisten.
Ps: Jeg ved ikke hvad sådant koster, bredbåndsmæssigt, men det
er ialtfald ikke nogen vanskelig sag...

--

Mvh, pmn. -:)

Fra : Ib Mohn

Dato : 17-05-01 09:41

Jo det er der en anden der har bedt mig om og jeg har omvendt mig, man skal
jo lige lære det først og der her med gjort )

Det sidste forstod jeg ikke
> [...]
tilgængelig på meddelelseslisten.
> Ps: Jeg ved ikke hvad sådant koster, >bredbåndsmæssigt, men det

Remember, it is never too late to know God
..

Fra : MartiN

Dato : 19-05-01 11:25

On Thu, 17 May 2001 10:40:33 +0200,
"Ib Mohn" <IbMohn@hotmail.com> wrote:

>(klip)...man skal jo lige lære det først og der her med gjort...

Kære Ib: Det er også iorden... Men læg lige mærke til rækkefølgen her.

*Først* afsender, *dernæst* "modtager" -sidste sat i anførselstegen,
da ingen i gruppen jo er forment adgang til det posterede. Og *siden*
korrespondancen, som gerne må være klart afgrænset.

>Det sidste forstod jeg ikke

Se, nu har jeg ædret rækkefølgen i forhold til dit indlæg, så det
bliver let for enhver at sætte sig ind i, hvad sagen drejer sig om før
'svaret' falder... Måske jeg har udtrykt mig lidt uklart. Om jeg kan
gøre det bedre, ved jeg virkelig ikke; men med en indstilling som dén,
du lægger for dagen, skal det nok gå.

Dette bringer jeg særskilt, fordi det er en sag for sig. Jeg er ikke
så meget inde i de tekniske detaljer; men det drejer sig vel om, hvor
mange data, der på en given tid kan udveksles i netsammenhæng. Og
derfor synes det på sin plads at henstille til nøjsomhed...

På viden er det værd at spare,
når blot det er den ægte vare.

--

Mvh, Martin. -:)