skurv eller insekter?
Fra : MGA

Dato : 28-05-04 09:44

Jeg har taget et par billeder af mit problem og håber i kan hjælpe med at
identificere problemet og måske endda give et råd til hvordan jeg kan slippe
af med det. Kig på: http://www.metteogthomas.dk/haven/sygdom.htm

Og så et tillægsspørgsmål: Vi har en rigtig fin guldregn i haven - men
guldregn er giftigt har jeg hørt. Hvor giftigt? Hvis vores lille hund kommer
til at spise af blomsterne bliver hun så syg? Skal jeg fælde træet for en
sikkerheds skyld?

På forhånd tak

Mette

Fra : Kitty Leopold

Dato : 28-05-04 10:04

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kommer
> til at spise af blomsterne bliver hun så syg? Skal jeg fælde træet for en

Hej Mette.

Desværre kan jeg ikke sige hvad der er galt med dine træer, men at det er
insekter der er på spil er der ingen tvivl om. Skal du redde dem er der nok
ingen tvivl om at du må sprøjte dem og du får jo ingen frugt på træerne i år
alligevel.

Men med hensyn til din guldregn kan jeg sige dig at du roligt kan lade den
beholde livet. Der er ingen chancer for at din hund begynder at spise
bælgene - i den retning er dyr meget klogere end mennesker. Du spørger om de
er giftige, ja det er de, men det er næsten alt andet du planter også, lige
fra løg, rødder og blade. En god regel er det kun at spise det man i
forvejen kender som spiselige bær og frugter.

Mange hilsner Kitty

Fra : MGA

Dato : 28-05-04 11:45

Tak for dit svar

> [...]
nok
> ingen tvivl om at du må sprøjte dem og du får jo ingen frugt på træerne i

Nej, det gør jeg ikke - kan du sige hvad jeg skal sprøjte med eller hvordan
jeg kan finde ud af det?

> Men med hensyn til din guldregn kan jeg sige dig at du roligt kan lade den
> beholde livet. Der er ingen chancer for at din hund begynder at spise
> bælgene

Jeg har pillet bælge ud af munden på den og styrer nu udenom når vi hygger i
haven - mest derfor jeg spørger - det ville være rart at kunne slappe af,
men hvalpe er jo ligesom børn - de putter alting i munden - og jeg vil nødig
have hun får en forgiftning...

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-05-04 18:21

On Fri, 28 May 2004 12:44:42 +0200, "MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk>
wrote:

>nok
>år
>
>Nej, det gør jeg ikke - kan du sige hvad jeg skal sprøjte med eller hvordan
>jeg kan finde ud af det?

Man kan købe Malathion som er et bredt virkende insektmiddel.

Men efter min mening er der ingen grund til at sprøjte. Som du er inde
på får du ingen frugt i år alligevel. Og de blade der er skadede, de
bliver heller ikke pæne igen selv om du sprøjter.

Er det larver der er der, så er de sandsynligvis væk i løbet af kort tid
alligevel.

Og selv om der er noget i år er det der ikke nødvendigvis igen næste år
selv om du ikke gør noget - og selv om du gør noget kan det alligevel
komme næste år.

Selv sprøjter jeg ikke mod skadedyr i haven - jeg syntes det er spild af
tid. Men jeg kan finde masser af planter med den ene eller anden slags
skadedyr på, hvis jeg går ud og kigger efter det - men det gør jeg ikke

Prøv måske at spule op i træet med en hård vandstråle - det kan få
dyrene til at falde ned. Og nede på jorden er de let bytte for f.eks
fugle.

http://www.gartneriet.dk

Fra : MGA

Dato : 28-05-04 18:50

> Prøv måske at spule op i træet med en hård vandstråle - det kan få
> dyrene til at falde ned. Og nede på jorden er de let bytte for f.eks
> [...]

Hej Mads!

Jeg kan godt høre det er for sent at sprøjte når de er udklækket...

Det lyder som om det med at sprøjte vand op i bladene er noget jeg kommer
til at gøre meget næste forår!

Tak for hjælpen!

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-05-04 21:30

On Fri, 28 May 2004 19:49:34 +0200, "MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk>
wrote:

>Jeg kan godt høre det er for sent at sprøjte når de er udklækket...

Næh, det er det ikke - de skal jo være levende, altså udklækket, inden
midlet kan slå dem ihjel.

Min pointe var mere at træet ikke bliver flot igen selv om dyrene kommer
væk - og i stedet for at bekymre sig om een enkelt plante i haven som
lige i år har det skidt, så hellere glæde sig over alt det andet som
står flot og ikke fejler noget.

>Det lyder som om det med at sprøjte vand op i bladene er noget jeg kommer
>til at gøre meget næste forår!

Det er jo også altid sjovt at stå og sprøjte med en vandslange

http://www.gartneriet.dk

Fra : MGA

Dato : 29-05-04 07:17

og i stedet for at bekymre sig om een enkelt plante i haven som
> lige i år har det skidt, så hellere glæde sig over alt det andet som
> står flot og ikke fejler noget.

Jaja, den er god med dig - min første sommer som hus- og haveejer, så
bekymrer jeg mig altså over hver sten der ligger forkert!
Og så ville jeg da gerne have haft mine første frugter.

Jeg har nu mange ting at glæde mig over: at kartoflerne står flot, at vi har
spist de første radiser af egen avl og at forhaven efterhånden kommer til at
se pæn ud på trods af den manglende hæk, som vi jo fjernede før jeg fandt ud
af at betonstakittet ville koste 5-6000 *grin*
Jeg glæder mig især over min hvide buskrose, som allerede er 15 cm høj. Jeg
skal sidde som Marie Krøyer på "Marie i haven" til sommer
(http://www.gladsaxegymnasium.dk/js/KROYERINDEX/roser.htm)

Mette

Fra : Quatalis

Dato : 02-06-04 14:17

> [...]
kommer
> til at spise af blomsterne bliver hun så syg? Skal jeg fælde træet for en

Kontakt din dyrlæge - de kan undersøge hvor giftige bælge fra Guldregn er
for din hund.