stengærde
Fra : Chriz

Dato : 27-05-04 13:05

Hej gruppe

Findes der et sted hvor man kan se hvordan et stengærde bygges (sådan et
med kampesten, som dem der står rundt om kirkegårde). Ønsker at det skal
skille en niveau forskel i haven. Det er vist ret vigtigt at det gøres
korrekt da det ellers skrider med tiden, har jeg hørt.

Any ideas ?

mvh

Chriz

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 28-05-04 03:29

Tjahh... Hvad med at få fat på en anlægsgartner? Vi skal jo også Leve...
))

Mvh John...

Fra : Chriz

Dato : 28-05-04 08:01

Hej John

Ja, det bliver jo konsekvensen hvis jeg ikke selv kan lave det.....Hvilket
rejser to spg:

1. Kan jeg det (hvordan gøres det egetlig, -er det kompliceret eller blot
tungt ?
2. Hvad ville noget sådanne koste hos en anlægsgartner pr løbende m., sådan
ca.?

mvh

Chriz

Fra : Bo Br

Dato : 28-05-04 12:25

> [...]
> rejser to spg:
>
> 1. Kan jeg det (hvordan gøres det egetlig, -er det kompliceret eller blot

For nogen er det "blot" tungt. Jeg vil nu påstå at det er et håndværk.

Jeg har lavet en del stengærde og mit råd er, at det er bare igang lav nogle
små forsøg. Det er ikke sikkert at det holder første gang (det er nok mere
sansynligt at det styrter efter et par år)
Min personlige erfaring er at man ikke skal bruge for små sten, for så holde
det ikke. Gerne meget store sten i bunden, som en slags fundament.

Mvh. Bo Br

Fra : anders majland

Dato : 28-05-04 09:15

> Tjahh... Hvad med at få fat på en anlægsgartner? Vi skal jo også
Leve... ))

Ja jeg så godt smiley'en, men med det skattetryk vi har her i landet er
det ikke sært at mange forsøger at få tingene gjort sort eller gøre det
selv. Mhs til haven er det for mange også en hobby - Og så betyder
tidsforbruget jo ikke nødvendigvis det store. Jeg tror ikke der er mange
anlægsgartnere der kan leve af at arbejde i "almindelige" villahaver -
en måske jeg tager fejl....

/A

Fra : Chriz

Dato : 28-05-04 09:39

Jeps enig, tænkte netop på det samme.
Ud over jeg synes det er sjovt at lave have og hus selv, så er problemet at
jeg skal arbejde 3 timer som forsker for at kunne betale en håndværker for 1
time derhjemme. Vel er han mere effektiv end jeg og vel er kvaliteten af
arbejdet , -til tider (!), - bedre, men alligevel......

mvh

Chriz

Fra : anders majland

Dato : 28-05-04 10:07

> Jeps enig, tænkte netop på det samme.

Tænkte nok jeg ikke var alene. Jeg prioriterer ret hårdt hvad jeg
kan/vil
selv og hvad jeg lader professionelle om. Jeg laver f.eks normalt selv
service på hustandens bil og motorcykel, men måtte forleden sende bilen
på værksted da jeg ikke have tid til at gøre noget ved den. Det tog også
mekanikeren 10 timer at få fundet og udbedret fejlen. Jeg kunne
måske have gjort det selv på samme tid, men havde ikke mulighed for at
tage en dag fri til det og vi er afhængige af bilen. Ligeledes med hus
og have. Vi har selv lavet langt det meste af en renovering af 1.salen
og f.eks også lagt ny tag på udhuset (300m2 ståltag).

Men tilbage til tråden. Efter at vi er tæt på at være færdige med de
igangværende projekter i huset er vi begyndt at kigge på haven. Den skal
endevendes fra en ende af når vi har planen klar. Det kommer nok til
at tage et par år at nå rundt
http://www.majland.org/hvolris/20021009_Luftfoto.jpg
(Der er blever rydet gevaldigt op siden billedet blev taget, men ikke
ændret på de store linier)

Men et af de højest prioriterede projekter er en gårdsplads mellem hus
og udhus (Der er lidt trælst at køre fast på egen grund Og der har
vi også talt meget om lave et stengærde rundt om gårdspladsen. Vi havde
en lille bunke marksten liggende og dem har vi "bare" stablet i en lavt
gærde på en 5 meter for at få et indtryk af hvordan det vil se ud.
Ligeledes har vi snakket om et stengæde som afgrænsing mod gravhøjen på
øst og vest siden (der er en gammel sokkel med syd)

Så jeg er bestemt også interesseret i henvisnger til hvordan man lave et
gærde som dem om kirkegårdene der holder i generationer og også hvordan
man laver det som niveauadskillelse

Men Chriz du skrev at det ikke var et fritstående gærde du skulle bruge
men som adskillelse af 2 niveauer. Så skal du nok være specielt
opmærksom på dræn bag stenene.

/A

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 28-05-04 16:36

anders majland wrote:

> Leve... ))
>
> Ja jeg så godt smiley'en, men med det skattetryk vi har her i landet er
> det ikke sært at mange forsøger at få tingene gjort sort eller gøre det
> selv.

Jeg bor i et nybyggerkvarter (stadig grunde der ikke er bygget færdig), og jeg
har haft fornøjelsen af at se folk bruge sort arbejde, gøre det selv, og hyre
dygtige anlægsgartnere, til at anlægge haven: Grubning,
stennedlægning/fjernelse, fræsning, finplanering og græssåning.

(NB: Min egen moral tillader ikke rigtigt at jeg bruger sort arbejde. Jeg
stjæler heller ikke fra folk, mv.)

Generelt virker det som om at der er meget lidt at spare på sort arbejde.
Typisk er det momsen, altså 25%. Til gengæld er der mange der oplever at folk
ikke kommer, eller de maskiner de har med ikke er gode nok, eller at de ikke
kan nå at gøre det færdigt, så de må lige komme igen om et par uger, osv, osv.

Gør det selv er _hårdt_ i ovenstående. Meget. Og, der skal under alle
omstændigheder lejes maskiner. Jeg har valgt at gøre det selv, og jeg har lært
at:

Næste gang hyrer jeg en anlægsgartner!

Det er _klart_ dem der har fået de bedste resultater, fineste plæner, bedste
service, mv. De 25% andre har sparet ved at få nogen til at gøre det sort, er
hurtigt sat til i ærgrelser, egen hjælp, mv, mv. Anlægsgartnerne er superprof
og det kan ses! Både i resultatet, men også i tidsforbrug, mv.

Mads

P.S. Der er en del at spare ved at gøre det selv, men det er _hårdt_ og det
tager _lang_ tid.

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
There are many gods which Christians reject. I just believe in one less god

Fra : Jens Petersen

Dato : 28-05-04 19:12

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> [...]
> kan nå at gøre det færdigt, så de må lige komme igen om et par uger, osv, osv.

Det er da ikke enestående for sort arbejde.

--
Jens OZ2JP callto://jensep

An apple a day keeps the doctor away - if you aim right!

Fra : anders majland

Dato : 28-05-04 21:17

> Gør det selv er _hårdt_ i ovenstående. Meget. Og, der skal under alle
> omstændigheder lejes maskiner. Jeg har valgt at gøre det selv, og jeg
> har lært at:

Jeg kender også nogen der skulle have lavet ny indkørsel( Graves af,
stabil på, stampes og så lægges ca 100m2 herregårdssten) og efter at
have fået et overblik over hvormange forskellige de skulle holde styr på
for at gøre det selv (Duer jo f.eks ikke at stabil'en leveres før der er
gravet af) valgte den lette løsning og købte hele ydelsen et sted. Det
var vist "kun" omkring 15000kr dyrere end gør-det-selv løsningen og
resultatet er blevet flot. Skulle de have gjort det selv tror jeg f.eks
ikke at stenene var kommet til at ligge i cirkler omkring kloakdækslerne
så de har sikkert fået en bedre løsning, men den har jo også været
dyrere.

Kender også 2 familier der har fået renoveret køkken og køkken+bad inden
for dert sidste års tid. Det førte køkken kostede vist 90000kr mens det
andet køkken og bad var tæt på 300000kr. Resutaterne er da pæne, moderne
og praktiske, men ikke "noget særligt". Det dyre køkken+bad indebar at
der skulle flyttes på installationer i badet. Til sammenlignet har vi
brugt ca 15000kr til skabe og bordplade i vores køkken. Så er lågerne
hælder ikke af massivt træ, men vi synes selv det er pænt og passer til
huset.

Men det er da ikke alt der lykkes i første forsøg. Vi kalkede udhus
sidste sommer og det har ikke holdt ret godt. Det har formodenligt været
for tørt og varmt da vi gjorde det, så arbejdet er omtrent spildt. Da
udhuset er på godt 200m2 gik der da en del timer med at rense det ned og
kalke det. Men det må vi så prøve igen i år...

> P.S. Der er en del at spare ved at gøre det selv, men det er _hårdt_
> og det tager _lang_ tid.

Det er korrekt. Men det er også hårdt og tager mange timer at hive en
indkomst hjem der kan betale professionel hjælp

Men som jeg skrev i et tidligere indlæg i denne tråd. Jeg er ikke
fanatisk gør-det-selv'er Der er da stadig ting jeg overlader til
proff'er. F.eks den gårdsplads jeg har skrevet om. Der begynder jeg ikke
at grave over 50m3 jord bort med en skovl og en 500kgs brenderuptrailer.
Så meget værdsætter jeg heller ikke fysisk arbejde Men noget af
sommerferien i år skal bruges på at lave en træterrasse ud for køkkenet.

Havde vores have ligget i et "pænt" villakvarter havde der nok været
nogen der ville have kigget skævt til den. Det er anden sommer vi bor
her og vi har endnu ikke gjort meget andet ved haven end at holde den
nede. Vores plæner har været flotte gule af mælkebøtter som en anden
grøftekant, og nu står de med hvide frø. Dem er fasanerne dog helt vilde
med, men de kan nok ikke spise sig igennem den alle selvom de arbejder
ihærdigt på det

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 29-05-04 16:29

anders majland wrote:

> Det er korrekt. Men det er også hårdt og tager mange timer at hive en
> indkomst hjem der kan betale professionel hjælp

Jep. Jeg tror mit indlæg blev lidt for meget et angreb på gør-det-selv. Det var
ikke meningen, undtagen i min specifikke situation hvor det handlede om
etablering af en have fra bunden. De indledende jordarbejder er sgisme meget
hårde.

Derimod var det en slags angreb på sort arbejde: Jeg kan se at folk har mange
problemer med sort arbejde og det er altså ikke meget de typisk sparer.

Jeg har en eller anden fornemmelse af at de håndværkere der tilbyder sort
arbejde også, på en eller anden måde, er de ringeste: Dem der ikke kan tjene
nok ved almindeligt arbejde. Det skal der nok være nogen der er meget uenige
i, men, som sagt, de ting jeg ser her i området, der ser det altså ud til at
de legale får de bedste resultater.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
"What we're seeing with Web sites that are viewable only with IE is the

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 29-05-04 16:23

Vel talt ))

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 29-05-04 21:54

AnlægsgartnerJohn skrev:

>Vel talt ))

Gid du dog ville finde din hæksaks frem og klippe det meste af den
bundcitering fra

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-05-04 19:19

> Tjahh... Hvad med at få fat på en anlægsgartner? Vi skal jo også Leve...
> ))
>
> Mvh John...

Ahh, en rigtigt levende en af slagsen
Kan han så fortælle hvad det koster at få jævnet 600 kvm græsplæne (den er
hullet og lidt ujævn), samt helt få omlagt 400 kvm, som man bliver søsyg af
at gå på og som i øvrigt er fuld af brokker? Og bare en vejledende pris -
jeg tror de fleste har det som mig - man tror noget helt andet end hvad det
rent faktisk ender med.

Mvh Maria

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 29-05-04 16:31

Det var et godt spørgsmål....
Der spiller mange faktorer inde, bl.a. hvor i landet det er.
Jeg ville jo nok skulle se det for, at kunne give et overslag på prisen...

Mvh John...

Fra : Simon - [8230]

Dato : 28-05-04 16:04

> [...]
> skille en niveau forskel i haven. Det er vist ret vigtigt at det gøres
> korrekt da det ellers skrider med tiden, har jeg hørt.

Jeg har lavet en terasse i forskellige niveauer, desværre kiggede jeg ikke i
min havebog forinden :-/

Men i politikkens "Have bog" står der en smule om det på side 386-389 under
opbygning af støttemure.
Her er der nogle anbefaleringer mht. smig, fundament, hvormeget
fundaments-stenene skal nedgraves i fundamentet osv. Hvis du ikke selv har
den kan den sikkert lånes på biblioteket.. (jeg har desværre ikke en
scanner)

Mvh

Simon

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-05-04 23:09

Chriz wrote:
> [...]
> det skal skille en niveau forskel i haven. Det er vist ret vigtigt at
> det gøres korrekt da det ellers skrider med tiden, har jeg hørt.

Jeg kan da give et par hints til et godt resultat:

Store sten i bunden
De nederste sten graves mindst 10 cm. ned i grunden
Gerne 10-15 cm. grus under gærdet (giver så i alt en rende på 25 cm. i
dybden).
Giv gærdet en hældning bagud på 15 grader.
Læg alle sten med den mindste flade frem.

God arbejdslyst.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-05-04 13:33

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>dybden).
>Giv gærdet en hældning bagud på 15 grader.
>Læg alle sten med den mindste flade frem.

De nederste sten skal altså 30cm ned.

Det vil sige at man starter med en rille som man fylder
op med de grimme flintesten og ovenpå dem kan man så bygge
med fald og forbant, så at hver ny sten hviler på to andre.

På grund af smiet så fylder stengæret meget i bredten.