IT firma som AMBA?
Fra : Nygaard

Dato : 27-05-04 12:21

Hej NG

Jeg er sammen med en ven ved at tage tilløb til at starte et
konsulent/freelance foretagende, og er kommet lidt i tvivl om hvilken
selskabsform der kan anvendes.

Vi skal være 2 ligevægtige ejere, hvorfor det ikke vil være en løsning at en
af os starter et enkeltmandsfirma.
Vi har ikke behov for at låne noget til firmaopstart.
Vi har ingen ønske om at investerer et større beløb i opstarten (Mener det
er 160.000 kr. der skal bruges til et I/S).

Vi er derfor kommet på ideen om at lave det som et AMBA, hvor vi begge laver
et indskud og skriver under på en leverandørkontrakt.
Men spørgsmålet er: Har man overhovedet en chance for at få godkendt et AMBA
med kun 2 leverandører? Eller er der en helt anden løsning der passer til
vores behov?

På forhånd tak
/Nygaard

Fra : Casper Bang

Dato : 27-05-04 12:47

> [...]
> Vi har ingen ønske om at investerer et større beløb i opstarten (Mener det
> er 160.000 kr. der skal bruges til et I/S).

Det koster da ikke noget at oprette et I/S...

Fra : Nygaard

Dato : 27-05-04 13:27

> Det koster da ikke noget at oprette et I/S...

Whops - det er mig der blander tingene sammen... Det er et Aps, hvori der
skal placeres en hvis værdi, ikke?
Problemet med I/S er - som jeg ser det - at hvis en af os personligt kommer
ud i noget økonomisk uføre, så kan hans kreditorer dræne firmaet for
værdier?
Med et AMBA vil det ikke kunne ske...

/Nygaard

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-04 13:57

"Nygaard" <keld@wapse.dk> wrote in message

> Whops - det er mig der blander tingene sammen... Det er et Aps, hvori
der
> skal placeres en hvis værdi, ikke?

Ja.

> Problemet med I/S er - som jeg ser det - at hvis en af os personligt
kommer
> ud i noget økonomisk uføre, så kan hans kreditorer dræne firmaet for
> værdier?

Nej, ikke direkte mig bekendt. Derimod kan det omvendte ske: Hvis
firmaet kommer til at skylde mange penge, vil kreditorerne kunne forsøge
at inddrive gælden hos jer begge. Og de vil starte der, hvor der lader
til at være mest at komme efter.

Men hvis firmaet repræsenterer en vis værdi og den ene ikke kan betale
på anden måde end at lade kreditorerne overtage andelen i I/S'et, så kan
de selvfølgelig derefter prøve at trække penge ud af det. Måske man på
forhånd kan lave en kontrakt, der specificerer efter hvilke regler
værdier kan trækkes ud af firmaet?

hilsen
Uffe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-05-04 14:55

"Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
AMBA
> med kun 2 leverandører? Eller er der en helt anden løsning der passer til

Nu er A.m.b.A (Andelsselskab med begrænset Ansvar) beregnet på virksomheder,
der vil have fordelene fra et ApS, men ikke indskyde den nødvendige
anpartskapital
Et Andelsselskab er et selskab, der ejes af kunderne eller leverandørerne,
f.eks. mejerier, slagterier, boligforeninger, brugsforeninger osv.

Ifølge min gamle lærebog starter man som et Andelsselskab. Efterhånden som
formuen vokser, er der mulighed for at indføre begrænset hæftelse, hvorefter
det tilføjes A.m.b.A til selskabets navn.
Man starter således ikke med at være et A.m.b.A, hvilket nok også ville
give problem med lånemuligheder, kredit hos leverandører osv.

Fra : Nygaard

Dato : 27-05-04 18:18

> [...]
> Man starter således ikke med at være et A.m.b.A, hvilket nok også ville
> give problem med lånemuligheder, kredit hos leverandører osv.

....men vil det være muligt at lave en sådan konstruktion? Altså hvor 2
parter leverer en ydelse der kan sælges fra firmaet...

/Nygaard

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-05-04 19:54

"Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse

> ...men vil det være muligt at lave en sådan konstruktion? Altså hvor 2
> parter leverer en ydelse der kan sælges fra firmaet...

Jeg er ikke klar over hvilke krav Erhvervs & Selskabsstyrelsen stiller, men
hvad vi I opnå ved at starte som et Andelsselskab når det første kan ændres
til A.m.b.A (Andelsselskab med begrænset Ansvar) senere når selskabets
formue er vokset?
I kan da lige så godt starte med et I/S og så senere ændre det til et ApS. I
begge tilfælde vil i hæfte personligt i starten og senere når hæftet
begrænset når I får råd. Det vil også virke mere tilforladeligt over for
jeres kunder og kreditorer, jeg tror mange vil studse over en IT-virksomhed
drevet som et A.m.b.A.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 27-05-04 22:08

On Thu, 27 May 2004 19:18:05 +0200, "Nygaard" <keld@wapse.dk> wrote:

>virksomheder,

>hvorefter
>>
>...men vil det være muligt at lave en sådan konstruktion? Altså hvor 2
>parter leverer en ydelse der kan sælges fra firmaet...

Som det underforstået fremgår af ovenstående, så er der ingen direkte
ejere i et andelsselskab. Der er nærmest tale om en forening. Derfor
vil det ikke være relevant for jer.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-05-04 17:12

Nygaard wrote:

> Vi skal være 2 ligevægtige ejere, hvorfor det ikke vil være en løsning at en
> af os starter et enkeltmandsfirma.

Så kunne I starte to, og lade dem arbejde sammen. Det kan være en
ganske udemærket måde at starte på indtil man er klar til et ApS.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Nygaard

Dato : 27-05-04 18:12

> Så kunne I starte to, og lade dem arbejde sammen. Det kan være en
> ganske udemærket måde at starte på indtil man er klar til et ApS.

....det har vi også overvejet, men vi har ladet os overbevise om at man ikke
skal baserer et samarbejde på hvordan tingene går, når alting er godt...
Hvis der opstår problemer hen ad vejen, og vi bliver uenige, så kan vi
riscikerer at det ene firma står med formuen, og det andet firma står med
gælden.

/Nygaard

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-05-04 20:35

Nygaard wrote:

> Hvis der opstår problemer hen ad vejen, og vi bliver uenige, så kan vi
> riscikerer at det ene firma står med formuen, og det andet firma står med
> gælden.

Det kan man langt hen ad vejen klare ved at fordele indkøb og
fakturering mellem firmaerne - og måske med en del intern fakturering
mellem firmaerne.
Det er lidt besværligt, men forhåbentlig tager det ikke alverdens tid
at samle de 125.000 kr, der skal til for at stifte et ApS.

Med den nervøsitet, skal du i hvert fald ikke lave et I/S, for der
vil du ud over din egen firma-gæld også hæfte for partnerens firma-gæld.

Så er et ApS nok det eneste reelle alternativ for jer.

Fra : KJ

Dato : 27-05-04 20:40

Nygaard <keld@wapse.dk> wrote:

> [...]
> Hvis der opstår problemer hen ad vejen, og vi bliver uenige, så kan vi
> riscikerer at det ene firma står med formuen, og det andet firma står med

At I gør hvad I kan for at begrænse skaden og medfølgende problemer hvis
det måtte gå skidt, kan vel næppe være et udtryk for andet end sund
fornuft. Men jeg kan ikke helt se sammenhængen?

Jeg er ikke ekspert på feltet, men mit bedste bud er også to personligt
ejede virksomheder, hvor I sørger for løbende at fakturere arbejde,
sådan at virksomhederne har den indtægtsfordeling, I måtte ønske.

KJ

http://www.cetus.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-07-04 19:06

Jonathan Stein wrote:

> Så kunne I starte to, og lade dem arbejde sammen. Det kan være en
> ganske udemærket måde at starte på indtil man er klar til et ApS.

Jeg er blevet lidt interesseret i modellen, da den evt kan udvides.

Kontakt mig venligst, hvis det, uden omkostninger, har interesse med
supplerende rådgivning.

Men forvent en del bøvl med skatterne.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 29-05-04 10:43

"Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men spørgsmålet er: Har man overhovedet en chance for at få godkendt et
AMBA
> med kun 2 leverandører? Eller er der en helt anden løsning der passer til
> vores behov?

I bør søge professionel hjælp hos en advokat og få drøftet mulighederne
igennem. Et Amba er næppe realistisk for jer, men det kræver en langt, langt
grundigere analyse af jeres situation, og usenet er ikke stedet for den
slags rådgivning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 30-05-04 09:56

On Thu, 27 May 2004 19:12:23 +0200
"Nygaard" <keld@wapse.dk> wrote:

> [...]
> Hvis der opstår problemer hen ad vejen, og vi bliver uenige, så kan vi
> riscikerer at det ene firma står med formuen, og det andet firma står med

Der er jo ingen der siger at fordi at i kører det som to enkeltmandsfirmaere
der samarbejder, at der dermed ikke er styr på aftalerne. I kan sagtens som to
enkeltmandsfirmaer, ingå inbyrdes kontrakter der forhindrer ovenstående
situation.

--
Poul-Erik Andreasen

http://www.linux-service.dk
http://www.pea.dk

Fra : Mercuria

Dato : 11-06-04 09:51

Det vigtigste ved start af virksomhed med flere ejere er et grundigt tjek
af om, man virkelig har den samme indstilling til forretningslivets
genvordigheder, flid, ordenssans, kvalitetsbevidsthed, humor, men ikke
nødvendigvis alder, da det kan give en fin balance i erfaring og energi mv.
Forskelle i indstillling bliver en trussel, når det går løs!

Det letteste er et interessentskab: I/S, som er helt gratis at starte.
Der findes ingen lovgivning for interessentskaber og der skal ikke indskydes
noget.
Eventuelt overskud deles mellem ejerne, som derpå beskattes af deres del.

Interessentskabet startes ved at momsregistrere det.

Regnskabet føres som et enkeltmandsfirma, undtagen i Egenkapitalen, hvor
hver indehaver har sin egen blok af konti, hvis total viser hans del af
firmaet.

AMBA lyder noget mejeriagtigt, og vil vist opsuge en del af jeres gå på
mod!!

Good luck !!!

Mercuria Administrative Services
Østergade 1
8000 Århus C
Telefon: 70 25 20 75 Telefax: 70 25 20 85
Århus & København
Effektiv Service - Til Tiden!