ang. gearing og speedometer nøjagtighed...
Fra : Ukendt

Dato : 26-05-04 18:58

Hvordan er det nu det er ???

Hvis jeg sætter et 47 tandhjul bagpå næste gang (46 originalt), vil mit
speedometer så vise tættere på den reelle hastighed eller omvendt (det viser
ca. 5 km/t for lidt ved alle hastigheder siger min gps

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=538

Fra : Jens Arnfast

Dato : 26-05-04 19:17

Peter Jakobsen wrote:

> [...]
> speedometer så vise tættere på den reelle hastighed eller omvendt (det viser
> ca. 5 km/t for lidt ved alle hastigheder siger min gps

Det kommer jo an på hvordan dit speedometer finder hastigheden

--
-jens
RSV1000

Fra : Cykellapper

Dato : 26-05-04 19:32

Jens Arnfast wrote:

> Det kommer jo an på hvordan dit speedometer finder hastigheden

Nemli'
Når du gearer cyklen ned, vil den ved et givent omdrejningstal køre lidt
langsommere. Derved vil dit speedometer komme til at passe bedre, /hvis det
udregner hastigheden v.h.a. omdrejningstallet på transmissionen/. (baghjul,
fortandhjul mm)

Måler den på forhjulet, måler den stadig lige galt.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-04 20:42

Jens Arnfast wrote:

> Det kommer jo an på hvordan dit speedometer finder hastigheden

Hmm, det gør det mekanisk via kabel i forhjulet...
Så det vil vel sige at gearingen intet har at gøre med nøjagtigheden...
Eller er jeg helt galt på den ???

Fra : Cykellapper

Dato : 26-05-04 21:50

Peter Jakobsen wrote:

> Hmm, det gør det mekanisk via kabel i forhjulet...
> Så det vil vel sige at gearingen intet har at gøre med
> nøjagtigheden... Eller er jeg helt galt på den ???

Nej - du er ikke galt på den.

Når den måler på forhjulet, vil en ændring af gearingen ikke ændre
speedometerets visning ved en given "ægte" hastighed.
Det vil derimod ændre på nøjagtigheden af speedometeret, hvis du sætter et dæk
af en anden højde på forhjulet