Alkohol og sidde i bil
Fra : sharky

Dato : 26-05-04 15:27

Hej,

Er der nogle regler for at sidde i bilen, og drikke et par øl uden at køre
nogen steder ?

Hvordan forholder det sig med at sidde i en speedbåd i havnen og drikke et
par øl uden at sejle ?

På forhånd tak.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-05-04 16:16

"sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogle regler for at sidde i bilen, og drikke et par øl uden at køre
> nogen steder ?

- ja ... det er spritkørsel ... med mindre du har fjernet bilens tænding

> Hvordan forholder det sig med at sidde i en speedbåd i havnen og drikke et
> par øl uden at sejle ?

- tjae ...

ras

Fra : Friberg

Dato : 26-05-04 16:23

Det må du gerne, blot du ikke optræder over for de omgivelser på en
anstødelig måde. Sidde i en bil, tog eller i en hængekøje. På intet
tidspunkt må nogen føle sig i fare af en kørende motor e.lign. Det sikreste
ville formodentlig være at bilnøglen ikke er til stede. Til gengæld kan man
jo fint dømmes for det i sin egen indkørsel, HVIS man altså kører.

Søren

Både kender jeg intet til.

Fra : Zacho

Dato : 26-05-04 16:48

"Friberg" <somone@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Til gengæld kan man jo fint dømmes for det i sin egen indkørsel, HVIS man
altså kører.

Gælder færdselsloven også i ens egen indkørsel ?

Fra : Friberg

Dato : 26-05-04 17:08

jeg er ikke jurist, men jeg kender til sådanne domme, ja. Færdselsloven er
gældende hvor offentligheden har adgang har nogen fortalt.

Fra : Zacho

Dato : 26-05-04 18:40

> jeg er ikke jurist, men jeg kender til sådanne domme, ja. Færdselsloven er
> gældende hvor offentligheden har adgang har nogen fortalt.

Øhh...så har offentligheden altså adgang til min indkørsel ??
Er det dét du mener ? :)

Fra : Henning

Dato : 26-05-04 19:00

On Wed, 26 May 2004 19:40:18 +0200, "Zacho" <idonthave@mail.com>
wrote:

>"Friberg" <somone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
>
>Øhh...så har offentligheden altså adgang til min indkørsel ??
>Er det dét du mener ? :)

Ja, med mindre den er afspærret med bom el.lign.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Friberg

Dato : 26-05-04 20:24

Ja, det er vanskeligt at tage kørekort i dag uden at få at vide at
færdselsloven gælder, hvor postbud og brandvæsen færdes, men det kan andre
kloge hoveder åbenbart beskrive meget bedre

Søren

Fra : Friberg

Dato : 26-05-04 20:27

Fra : Friberg

Dato : 26-05-04 23:02

Næ du blander tingene, men færdselsloven gælder antagelig i din indkørsel,
hvilket andre genier kan bekræfte!

Fra : Reino Andersen

Dato : 26-05-04 19:20

Friberg skrev:

> jeg er ikke jurist,

Det er der sørme heller ingen, der tror.

> men jeg kender til sådanne domme, ja. Færdselsloven er
> gældende hvor offentligheden har adgang har nogen fortalt.

Fra fundatsen for dk.videnskab.jura:

Ønskes ikke:
--------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Og det er ikke kun ovenstående svar, jeg tænker på...

--
Reino

Fra : Friberg

Dato : 26-05-04 20:17

Hvad tænker du mere på og hvori er min fejl?
hr jurist

Fra : Friberg

Dato : 26-05-04 22:21

(taler ikke dansk, men prøver da)

Fra : Friberg

Dato : 26-05-04 22:28

Tavshed er altid guld siger man!

Fra : Jens

Dato : 26-05-04 19:03

sharky <x_sharky@hotmail.com> wrote:

> Er der nogle regler for at sidde i bilen, og drikke et par øl uden at køre
> nogen steder ?

Man udsætter sig for en mistanke om at man har til hensigt at køre, Og
det kan jo være at dommeren tror på det.

> Hvordan forholder det sig med at sidde i en speedbåd i havnen og drikke et
> par øl uden at sejle ?

Det er min erfaring at den situation forekommer ganske ofte Og at
det måske derfor er lettere at overbevise ordensmagten om at man ikke
havde til hensigt at sejle.
--

/ Jens

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-05-04 19:08

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> Man udsætter sig for en mistanke om at man har til hensigt at køre, Og
> det kan jo være at dommeren tror på det.

- og det gør han altid med mindre man har fjernet et par vigtige sager i
motoren således, at den ikke kan starte ...

ras

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-05-04 21:20

"sharky" <x_sharky@hotmail.com> wrote in

> Er der nogle regler for at sidde i bilen, og drikke et par øl
> uden at køre nogen steder ?

Færdselslovens §53: "For spirituskørsel straffes den, som fører eller
forsøger at føre et motordrevet køretøj..."

Det bliver nok svært at overbevise politiet/retten om at du ikke
forsøgte at køre bilen når du sidder og sover på førersædet.
Derfor er et godt rådt at hvis du vil sove branderten ud i din bil så
sæt dig på bagsædet.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : NYK.M.UNLOCK

Dato : 27-05-04 06:53

§ 1 sådan lige på remind.. Færdselsloven gælder hvor andet ikke er bestemt
for færdsel på vej som benyttes til alm færdsel af en eller flere færdsels
arter .. off/privat er lige gyldigt det er de faktiske forhold der er
gældende

ang § 53 er der egentligt svaret udmærket med citat af § men igen det e en
afgørelse dommeren må tage

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-05-04 18:21

"NYK.M.UNLOCK" <Tele-mobil@tele-mobil.dk> wrote in

> ang § 53 er der egentligt svaret udmærket med citat af § men
> igen det e en afgørelse dommeren må tage

Det er rigtigt nok, i sidste ende er det dommeren der afgører sagen -
men som jeg sagde, du får nok svært ved at overbevise ham om at du
ikke havde til hensigt at forsøge at føre køretøjet før promillen var
lovlig - uanset om det så er sandheden.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 27-05-04 19:02

"Henrik" == Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> writes:

> [...]

> forsøgte at køre bilen når du sidder og sover på førersædet. Derfor
> er et godt rådt at hvis du vil sove branderten ud i din bil så sæt

Læg tændingsnøglen i bagagerummet. Det burde være nok til at
overbevise den mest nidkære betjent om at man ikke umiddelbart har
haft til hensigt at føre køretøjet.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-05-04 22:25

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> Læg tændingsnøglen i bagagerummet. Det burde være nok til at
> overbevise den mest nidkære betjent om at man ikke umiddelbart har
> [...]

Der findes en del domme (som jeg ikke kan henvise nærmere til) hvor personer
blev frikendt, fordi der ikke var håndfaste beviser for, at pgl. havde til
hensigt at køre fra stedet. Man skal have viljen til at køre, før det er
ulovligt.

Kurt

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-05-04 23:17

Heldigvis faldt Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> over
tastaturet og skrev i news:m2oeo93g1p.fsf@obelix.bakkelygaard.dk:

> Læg tændingsnøglen i bagagerummet. Det burde være nok til at
> overbevise den mest nidkære betjent om at man ikke umiddelbart har
> haft til hensigt at føre køretøjet.

Du skal ihvertfald ikke sætte tænding til for at høre radio, selv om du
sætter dig om på bagsædet
;-(

/carsten