/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Wirth forgaffel-fjedre til en CX 500 C
Fra : brobaek


Dato : 26-05-04 10:52

Hejsa,
jeg har købt et sæt progressive Wirth fjedre hos Louis til min CX 500 C
(1980).

Okay, det har så voldt mig lidt problemer.

Forgaflen har 2 fjedre, en lang og en kort. Jeg mindes at have læst, at man
ikke må fjerne den korte fjeder, men blot skal udskifte den lange fjeder med
den progressive fjeder.

Problemet er bare, at den progressive fjeder er for lang til at være der,
når den korte også skal monteres. Vi kontaktede Wirth, som forklarede, at
den korte fjeder skal fjernes.

Det mærkelige er, at i Haynes står, at CX500 (1981 og frem) har fjedrene en
længde på ca. 50 cm mens de på 1980 og tidl. kun er 46 cm.

Er der mon nogle, som har en ide om jeg enten har fået forkerte fjedre eller
om jeg bare skal fjerne den korte fjeder ?

/Martin



 
 
Richard (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 26-05-04 16:09

brobaek wrote:

> jeg har købt et sæt progressive Wirth fjedre hos Louis til min CX 500 C
> (1980).

Sikkert en glimrende idé

> Okay, det har så voldt mig lidt problemer.

Nåeh...

> Forgaflen har 2 fjedre, en lang og en kort. Jeg mindes at have læst, at man
> ikke må fjerne den korte fjeder, men blot skal udskifte den lange fjeder med
> den progressive fjeder.

...men hvilke fjedre gælder det? - nu skal du følge Wirth's anvisninger -
har du læst dem? - se evt. hvad de skriver vedr. montering generelt og
evt. din model specifikt på: wirth-federn.de

Der kan du jo se, om du har fået de rigtige fjedre. Husk også at se,
hvilken oliemængde Wirth anbefaler; til begge mine er den forskellig fra
Honda's angivelse til standardfjedrene.

> Problemet er bare, at den progressive fjeder er for lang til at være der,
> når den korte også skal monteres. Vi kontaktede Wirth, som forklarede, at
> den korte fjeder skal fjernes.

Jamen, så prøv dog det og se, om ikke det passer - Wirth-fjedrene
sælges med ombytningsret, så der er ikke så meget at risikere IMHO

> Det mærkelige er, at i Haynes står, at CX500 (1981 og frem) har fjedrene en
> længde på ca. 50 cm mens de på 1980 og tidl. kun er 46 cm.

Men det er jo de originale fjedre, ikke? Glem det og følg Wirth's
anvisninger; kan din forhandler ikke hjælpe, har Wirth selv en hotline

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


brobaek (26-05-2004)
Kommentar
Fra : brobaek


Dato : 26-05-04 17:14

Richard wrote:
>> Problemet er bare, at den progressive fjeder er for lang til at være
>> der, når den korte også skal monteres. Vi kontaktede Wirth, som
>> forklarede, at den korte fjeder skal fjernes.
>
> Jamen, så prøv dog det og se, om ikke det passer - Wirth-fjedrene
> sælges med ombytningsret, så der er ikke så meget at risikere IMHO

Grunden til, at jeg er lidt i tvivl er:

- På Wirth's hjemmeside står der "Honda CX 500 C 82-" som eneste custom
(samt US). Der står det varenr. på de fjedre jeg har fået.
- Ifl. Haynes er målene
1979+1980: 461,7 mm + 98,2 mm (top fjeder)
1981-1982: 503,1 mm + 100,7 mm (top fjeder)

Hvordan disse to maskiner skal kunne bruge den samme fjeder kan jeg ikke
helt se ?

Den progressive fjeder måler 530 mm., dvs. hvis jeg skifter begge de korte
ud (461 + 98= ca. 560) så er den progressive 3 cm. kortere !

Uden topfjeder stikker de 2-3 cm. ud over gaffel-benene, hvilket jeg ikke
umiddelbart syntes er meget.

>
>> Det mærkelige er, at i Haynes står, at CX500 (1981 og frem) har
>> fjedrene en længde på ca. 50 cm mens de på 1980 og tidl. kun er 46
>> cm.
>
> Men det er jo de originale fjedre, ikke? Glem det og følg Wirth's
> anvisninger; kan din forhandler ikke hjælpe, har Wirth selv en
> hotline

Vi har netop ringet til Wirth, som sagde vi bare skulle fjerne topfjederen.
Men han sagde, at der ikke er forskel på de forskellige årgange, hvilket
ikke er korrekt... Derfor er jeg ikke helt sikker på, om han har ret.

Mvh
Martin



Richard (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 26-05-04 18:28

brobaek wrote:

> Grunden til, at jeg er lidt i tvivl er:
> - På Wirth's hjemmeside står der "Honda CX 500 C 82-" som eneste custom
> (samt US). Der står det varenr. på de fjedre jeg har fået.

OK, så langt, så godt

> - Ifl. Haynes er målene
> 1979+1980: 461,7 mm + 98,2 mm (top fjeder)
> 1981-1982: 503,1 mm + 100,7 mm (top fjeder)
> Hvordan disse to maskiner skal kunne bruge den samme fjeder kan jeg ikke
> helt se ?

Forstået, jeg vil nu altid tage model- og årgangsoplysninger som disse med
et stort gran salt, da der kan være stor forskel fra land til land. Haynes
orientere sig ofte ensidigt mod US og UK, og fx angiver det udmærkede
Honda Typenkompas, at CX500C frmkom i 79, kørte i D 80-83 og blev afløst
af CX650C i 84. Blot for at sige, at Haynes ikke nødvendigvis fortæller
hele sandheden

Men er der ikke også en spacer - et afstandsrør - enten mellem de to
fjedre eller ovenfor? Og hvor lang er den korte fjeder? - er det en få cm
kort retur / rebound-fjeder, der enten sidder i bunden eller over - en
sådan ville jeg lade blive på plads; det var tilfældet på begge mine
VF750S- og GB500-gafler. På begge passede Wirth-fjederen med længden af
fjeder og spacer-røret plus et par cm, som let kunne presses sammen, når
topskruen skulle på

Så hvis din Wirth-fjeder stikker et par eller fem cm op af gaffelrøret,
når du samler gaffelben med den korte rebound-fjeder, men uden spacer-rør,
ville jeg tro den er hjemme.

> Den progressive fjeder måler 530 mm., dvs. hvis jeg skifter begge de korte
> ud (461 + 98= ca. 560) så er den progressive 3 cm. kortere !
> Uden topfjeder stikker de 2-3 cm. ud over gaffel-benene, hvilket jeg ikke
> umiddelbart syntes er meget.

Topfjeder? - hvilken af de tre mener du? - rebound-fjederen? - sidder den
øverst på din gaffel?
Kan du samle gaffelbenet med både Wirth- og den korte original-fjeder?

> Vi har netop ringet til Wirth, som sagde vi bare skulle fjerne topfjederen.
> Men han sagde, at der ikke er forskel på de forskellige årgange, hvilket
> ikke er korrekt... Derfor er jeg ikke helt sikker på, om han har ret.

Det kan være den oven for antydede forskel på forskellige landeudgaver -
men er du sikker på, at din gaffel er en original CX500C-gaffel? Der må
være en parts fiche til CX500C i samtlige årgange og modelvarianter et
sted på Nettet, der vil du kunne sammenligne din gaffel med de forskellige
varianter

Har du iøvrigt prøvet at sammenligne med data på konkurrerende fjedre fra
fx Progressive Suspension, Wilbers, White etc? - ved ikke hvor mange data,
de giver, men måske giver de nok til at komme videre

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


brobaek (26-05-2004)
Kommentar
Fra : brobaek


Dato : 26-05-04 19:05

Richard wrote:
> brobaek wrote:
> Forstået, jeg vil nu altid tage model- og årgangsoplysninger som
> disse med et stort gran salt, da der kan være stor forskel fra land
> til land. Haynes orientere sig ofte ensidigt mod US og UK, og fx
> angiver det udmærkede Honda Typenkompas, at CX500C frmkom i 79, kørte
> i D 80-83 og blev afløst af CX650C i 84. Blot for at sige, at Haynes
> ikke nødvendigvis fortæller hele sandheden

Enig...

> Men er der ikke også en spacer - et afstandsrør - enten mellem de to
> fjedre eller ovenfor? Og hvor lang er den korte fjeder? - er det en
> få cm kort retur / rebound-fjeder, der enten sidder i bunden eller
> over - en sådan ville jeg lade blive på plads; det var tilfældet på
> begge mine VF750S- og GB500-gafler. På begge passede Wirth-fjederen
> med længden af fjeder og spacer-røret plus et par cm, som let kunne
> presses sammen, når topskruen skulle på

Jeg har lagt tegningen fra partsfish ind i binear.

For at undgå misforståelser:
Uden nr. (2) og den lille ring imellen (4) stikker Wirth 2-3 cm. op af benet
(5).

> Har du iøvrigt prøvet at sammenligne med data på konkurrerende fjedre
> fra fx Progressive Suspension, Wilbers, White etc? - ved ikke hvor
> mange data, de giver, men måske giver de nok til at komme videre

Prog. susp. var de eneste, som har til CX-C'eren. De har to forskellige
varenumre, som netop skiller ved 82.

Min ellers u-tekniske kæreste kom lige med et forslag... Det er muligt, at
selve rørene er samme størrelse på før-81'ere og efter-81'ere, men at Honda
i erkendelse af de bløde fjedre blot har monteret ca. 4 cm. længere fjedre
efter 81.

/Martin



Richard (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 26-05-04 21:40

brobaek wrote:
> Jeg har lagt tegningen fra partsfish ind i binear.

Nå, så måtte jeg alligevel starte damp-pc'en for at få adgang til dbm
Men tegningen gør det jo noget nemmere

Det er jo i princip som mine, hvor blot den øverste fjeder (2) er
erstattet med et afstandsrør / spacer. Hm, skulle vi ikke kalde den
øverste fjeder for sofa-fjederen - den gør sikkert affjedringen
umanerlig blød

> For at undgå misforståelser:
> Uden nr. (2) og den lille ring imellen (4) stikker Wirth 2-3 cm. op af benet
> (5).

Jamen så kan du vist roligt samle gaffelbenene uden sofa-fjederen (2);
de 2-3 cm må være nok, når nu Wirth-fjederen er hårdere, som Grunnet
rigtignok bemærker.

Bliver den alligevel for blød, kan du lægge et par skiver eller 10
ekstra af samme ydre diameter som (23) mere imellem topskrue og fjeder.
Du kan jo starte med at lægge mellemringen (4) ind også, så har du også
gemt den til senere brug?

> Min ellers u-tekniske kæreste kom lige med et forslag... Det er muligt, at
> selve rørene er samme størrelse på før-81'ere og efter-81'ere, men at Honda
> i erkendelse af de bløde fjedre blot har monteret ca. 4 cm. længere fjedre
> efter 81.

Tja, sådan kan det godt være. Det ses tit at japanerne lægger alt for
blødt ud, især til US og EU forhold, og siden kompenserer. CX650C fik
iøvrigt iflg. Typenkompass en forgaffel fra VF750/1100-serien, så den er
måske endnu hårdere

Håber du opnår den ønskede forbedring af gaflen - husk nu at følge
Wirth's anvisning på olie og -mængde, ikke Honda's

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


brobaek (27-05-2004)
Kommentar
Fra : brobaek


Dato : 27-05-04 13:23

Richard wrote:
> Håber du opnår den ønskede forbedring af gaflen - husk nu at følge
> Wirth's anvisning på olie og -mængde, ikke Honda's

Tak for hjælpen til Jer begge!

Jeg skal nok lige skrive et par ord, når jeg har fået dem monteret... Om
ikke andet for fremtidige NG-googler'es skyld...

/Martin



brobaek (20-06-2004)
Kommentar
Fra : brobaek


Dato : 20-06-04 12:45

brobaek wrote:
> Jeg skal nok lige skrive et par ord, når jeg har fået dem monteret...
> Om ikke andet for fremtidige NG-googler'es skyld...
>
> /Martin

Det gør jeg så her...

De passer perfekt, og forbedrer affjedringen en del... Jeg fjernede altså
den lille topfjeder samt ringen imellem fjedrene...

Mvh
Martin



Armand (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-05-04 16:10


> brobaek wrote:
>
> > Min ellers u-tekniske kæreste kom lige med et forslag... Det er muligt,
at
> > selve rørene er samme størrelse på før-81'ere og efter-81'ere, men at
Honda
> > i erkendelse af de bløde fjedre blot har monteret ca. 4 cm. længere
fjedre
> > efter 81.

Det kan nu også være modsat: At der er sat svagere/blødere fjedre i, der så
til gengæld fordrer lidt ekstra længde af hensyn til forspændingen! :-/

--
Armand.



Grunnet (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 26-05-04 20:18

brobaek wrote:
> Grunden til, at jeg er lidt i tvivl er:
>
> - På Wirth's hjemmeside står der "Honda CX 500 C 82-" som eneste
> custom (samt US). Der står det varenr. på de fjedre jeg har fået.
> - Ifl. Haynes er målene
> 1979+1980: 461,7 mm + 98,2 mm (top fjeder)
> 1981-1982: 503,1 mm + 100,7 mm (top fjeder)

Den tyske "Reparaturanleitung" fra Buchlei verlag angiver kun en størrelse -
461,7 + 98,2

>
> Den progressive fjeder måler 530 mm., dvs. hvis jeg skifter begge de
> korte ud (461 + 98= ca. 560) så er den progressive 3 cm. kortere !

men samtidig skulle Wirth fjedrene være 30% hårdere.

Iflg. Vogel's (www.cx-500.de) papirkatalog leveres Wirth fjedrene som
komplet sæt, hvorfor jeg tror Wirth-manden har ret når han siger du alene
skal bruge Wirth-fjedrene. Vogel anbefaler iøvrigt SAE 15 olie sammen med
Wirth-fjedrene.


--
Steen
Honda GL500 SilverWing '84
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere men intet om MC)



---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.691 / Virus Database: 452 - Release Date: 26-05-2004



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste