Odense
Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 26-05-04 08:02

Min datter sendte denne link påhjemmesiden for den Kirke hun kommer i.Kirken
holder tili Odense.
http://www.kirken-ovc.dk/
Den kunne jo være interesandt for mange så jeg sender den her.

--
Kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
http://jesusnyt.webbyen.dk

http://www.trojesus.webbyen.dk
Dagens bibelord fra http://JesusNet.dk:
"Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem
i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn."
(Matt 28,19)

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 13-06-04 21:46

"Børge Højlund Jensen" skrev

[ ... ]

Børge - du er vist ikke helt klar over, at KBC forkynder Fremgangsteologi
(en vranglære).

Læs mere herom i indlæg ...

Date: 13. juni 2004 CET 22:43
Subject: Fremgangsteologi - Skal vi gøre noget for at blive anerkendt af Gud
?
2538 news:d03zc.13254$Vf.665099@news000.worldonline.dk

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 14-06-04 11:55

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse
> "Børge Højlund Jensen" skrev
>
> [ ... ]

Her hvad de lære klippet fra http://www.kirken-ovc.dk/
citrat begynd.
Lære og trosgrundlag for Kirken Odense vækkelsescenter

Vi tror på følgende bibelske sandheder.

1. Bibelen

Som Guds levende, inspirerede ord og øverste autoritet for sandhed og
lære.

2. Guddommen

a). Der findes kun en sand Guddom, som indbefatter Faderen, Sønnen og
Helligånden. Disse er helt ligestillede hinanden og evige.

b). Jesus Kristus er Gud åbenbaret i kødet og det andet medlem af
Guddommen.

3. Mennesket.

Mennesket blev skabt i Guds billede. Gennem frivillig overtrædelse,
faldt mennesket i synd. Menneskets eneste håb om frelse findes i troen på
Jesus Kristus, som Guds søn.

4. Menneskets frelse.

Menneskets eneste håb om frelse er gennem Jesu Kristi udgydte blod. På
korset blev Jesus Kristus gjort til et med menneskets synd og sygdom, og
beredte både frelse og helbredelse for hele menneskeheden. Denne frelse
modtages gennem, at man i sit hjerte tror og med sin mund bekender Jesus som
Herre.

5. Dåb i vand.

Dette sker efter personlig tro og ved fuld neddykkelse, og er en
proklamation for verden, der fortæller at den troende er død med Kristus og
opstår med Ham til et helt nyt liv. I øvrigt er dåben en samvittighedspagt
med Gud.

6. Nadveren.

At dele Herrens nadver ved at spise brødet og drikke kalken er en
ihukommelse af Jesus, en forkyndelse af hans død og opstandelse, og en
delagtighed i Hans legeme og blod.

7. Helligåndens dåb

Alle troende har ret til, og bør ivrigt forvente, og alvorligt søge
dåben i Helligånden. Med Helligåndens dåb følger også tildeling af tungetale
og nådegaver, til brug i tjeneste for Herren.

8. Menigheden.

Menigheden er Kristi legeme, og enhver troende indgår som del deraf

9. Velsignelse i den nye pagt.

- åndelig velsignelse : frelse, frihed, sejr, åndelig vækst.
- sjælelig velsignelse : udfrielse, genoprettelse, sindets
fornyelse.
- fysisk velsignelse : helbredelse, lægedom, styrke
- økonomisk velsignelse : at vi altid, og under alle forhold har
alt hvad vi trænger til
- social velsignelse : fællesskab, omsorg, ansvar

10. Jesu genkomst.

Jesus kommer igen og henter alle de hellige med til himmelen.

11. Evig adskillelse.

De der ikke tager imod Jesu Kristi forsoningsværk, vil komme til at
lide i evig adskillelse fra Gud. De vil komme til at brænde i ildsøen.

12. Missionsbefalingen.

Alle troende er givet en befaling om at gå ud og sprede evangeliet til
alle nationer.

citrat slut.
hvad er det så der ikke stemmer overens med Guds ord

--
Kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
http://jesusnyt.webbyen.dk

http://www.trojesus.webbyen.dk

Dagens bibelord fra http://JesusNet.dk:
"Se jer for og vær på vagt over for al griskhed, for et menneskes liv
afhænger ikke af, hvad det ejer."
(Luk 12,15 - 1. s e trinitatis)

Alle mail kontrolleret indgående og udgående med Norman Virus Control

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 14-06-04 13:08

"Børge Højlund Jensen" skrev

[ ... ]

Kære Børge,

Jeg er desværre kommet i tidsnød, og vender tilbage til disse dine ord
senere og tænker og funderer om dem og muligvis kommenterer dem ...

I mellemtiden:

Det er ALDRIG rart at blive anklaget for noget ...

Du må *tilgive* mig din broder, fordi jeg tillader mig at gå i rette med dig
mht. Fremgangsteologien.

Min stående ordre lyder: Et *rent* og *úforfalsket* Evangelium.

Bevares ... heri kan vi alle ramme ved siden af, men jeg har opdaget noget
interessant, og det er, at 1000 hoveder tænker bedre end blot et ...

Der er kommet ALVORLIGE klager fra mennesker i jeres omgangskreds ...

Forstå mig nu ret heri: En dag skal jeg (og andre) aflægge regnskab for vor
Far i Himlen, og jeg ved, at Han vil spørge mig: "Mogens, du så at der blev
begået úret overfor nogle mennsker, men du greb ikke ind og hjalp dem i al
deres afmagt. Se, på grund af dette, at du UNDLOD at gøre noget, opgav de
*troen på Mig* og gik fortabt! - Gå bort, du utro tjener!"

Og dét tør jeg ikke at have hængende på min samvittighed!

Derfor anmodes du om at indgå i teamet, hvor vi forsøger at belyse Bibelen
udfra alle mulige tænkelige og útænkelige synsvinkler, med henblik på - om
muligt - at finde *sandheden*. Jesus har lovet os, at *Sandheden* skal
FRIGØRE os (apropos Jesus ér Sandheden, John.8,32.36; 14.6)

Prøv alt, siger Paulus, og bevar det gode ...

Kom, min ven ... lad os STORME Himlen (Es.2,3) ...

Jeg har skrevet et indlæg om Fremgangsteologien, se ...

Date: 13. juni 2004 CET 22:43
?
2538 news:d03zc.13254$Vf.665099@news000.worldonline.dk

Prøv at læse det og forstå, hvori problemet for os at se er. Kom meget gerne
med kommentarer ...

Tag dig ikke af spotterne; vi ved jo hvorfra deres ånd kommer (Åb.12,10b).
Sæt dem eventuelt i dit kill-filter, *plonk* dem ...

Jeg vil meget, meget gerne høre dine kommentarer.

Kærlig hilsen din broder i Kristus Jesus,
File-number: 2553

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 14-06-04 20:20

"Børge Højlund Jensen" skrev

> [...]
> til alle nationer.
>
> citrat slut.
> hvad er det så der ikke stemmer overens med Guds ord

Det hele lyder smukt og venligt, og i alt dette er vi nogenlunde enige ...

De fleste mennesker ønsker jo at give et godt førstehåndsindtryk, således
fx. også sekten Jehovas Vidner. Derimod er det meget sjældent, at man
udstiller sit "vasketøj".

Træet kendes på dets frugt.

Hvad kommer der ud af foretagnet ?

Det er heri problemerne opstår som nævnt i det indlæg, jeg henviste til.

File-number: 2554

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 14-06-04 21:19

> [...]
>
> Træet kendes på dets frugt.
>
> Hvad kommer der ud af foretagnet ?
>
> Det er heri problemerne opstår som nævnt i det indlæg, jeg henviste til.

Ja deri har du ret. mange er blevet frelst , velsignet også videre er det
ikke dejligt at der er enbyrdes kærlighed.
Jeg var i mine unge dage medlem af en forening der ikke så mig nok så jeg
gik og smækkede med døren og der efter brugte jeg meget krudt på agt bagtale
foreningen.
God at Gud greb ind i mit liv.
Håber du forstår hvad jeg mener.

Kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
http://jesusnyt.webbyen.dk

http://www.trojesus.webbyen.dk

Dagens bibelord fra http://JesusNet.dk:
"Syng for Herren, hele jorden! Forkynd hans frelse dag efter dag!"
(1 Krøn 16,23)

--
Alle mail kontrolleret indgående og udgående med Norman Virus Control

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 14-06-04 22:59

"Børge Højlund Jensen" skrev

[ ... ]

> Ja deri har du ret. mange er blevet frelst , velsignet også videre er det
> ikke dejligt at der er enbyrdes kærlighed.

Okay, jeg forstår (nødbremsen muligvis defekt).

Bekymrer det dig overhovedet ikke, at syge folk er gået ulykkelige bort fra
nogle af jeres helbredelsesmøder ?

> Jeg var i mine unge dage medlem af en forening der ikke så mig nok så jeg
> gik og smækkede med døren og der efter brugte jeg meget krudt på agt
> bagtale foreningen.

Og heri har du en skjult hentydning til mig ?

Tro mig, når jeg nu fortæller dig, at det på INGEN måde er det, jeg ønsker.

Jeg ønsker bort en ren, sund vækst i Kirken

> God at Gud greb ind i mit liv.

Amen ...

> Håber du forstår hvad jeg mener.

Jeg forstår (end ikke konstruktiv kritik er velkommen, desværre).

Kunne jeg be' dig om - anmode dig om - at kommentere mit indlæg, fordi jeg
så herved har fået en feedback på, at du har forstået problemstillingen.

File-number: 2559

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 15-06-04 08:29

> "Børge Højlund Jensen" skrev
>

> Bekymrer det dig overhovedet ikke, at syge folk er gået ulykkelige bort
fra
> nogle af jeres helbredelsesmøder ?

jo det bekymre mig og det bekymre mig også at der er mange kirker i Danmark
der ikke beder for syge i Jesu navn så de kan blive helbredt.
Kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
http://jesusnyt.webbyen.dk
http://www.trojesus.webbyen.dk

Dagens bibelord fra http://JesusNet.dk:
"Herren irettesætter den, han elsker, som en far den søn, han holder af."
(Ordsp 3,12)

--
Alle mail kontrolleret indgående og udgående med Norman Virus Control

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 15-06-04 10:52

"Børge Højlund Jensen" skrev

[ ... ]

> jo det bekymre mig ...

Dér fangede du mig i ord ...

Børge, jeg er ikke interesseret i at vinde en diskusion men blot dette ene,
at der må komme en ren og sund frugt.

De mennesker, jeg omtalte, gik ikke ulykkelige bort, fordi de ikke var
blevet helbredt, men fordi ... læs nu indlægget og giv en feedback, kære
broder ...

> ... og det bekymre mig også at der er mange kirker i Danmark
> der ikke beder for syge i Jesu navn så de kan blive helbredt.

Amen - heri er vi helt enige ...

Hav' en god dag.

[...]
File-number: 2565

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 15-06-04 11:14

?

> Amen - heri er vi helt enige ...

Hej vi slutter her.
Der er mange der går ulykkelig fra kirkerne fordi der ikke er bedt for dem.
Det noget vi må vente på til vi kommer op til Jesus med at få svar på .

Vi må forkynde frelsen vi må forkynde helliggørelse og vi må forkynde
helbredelse i Jesu navn .
Kan du havde det broder.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 15-06-04 12:25

"Børge Højlund Jensen" skrev

[ ... ]
> Hej vi slutter her.

Dette finder jeg dybt beklageligt ...

og *uansvarligt*, Børge !!!

Sådan ville Jesus ALDRIG have opført sig (så vidt jeg kender Ham).

> Der er mange der går ulykkelig fra kirkerne fordi der ikke er bedt for
> dem.

Korrekt, hvilket er MEGET tragisk ...

> Det noget vi må vente på til vi kommer op til Jesus med at få svar på .

Jeg er faktisk ALVORLIG bange for, at der er en *reel* risiko for, at
Jesus - i worst care - kunne svare os med ordene: "Vig bort fra Mig, I, som
øver *uret." (Matt.7,22)

Burde du ikke efterleve Matt.5,23-24 (apropos ansvarlighed) ?

> Vi må forkynde frelsen ...

Amen.

> ... vi må forkynde helliggørelse ...

Amen.

> ... og vi må forkynde
> helbredelse i Jesu navn .

Amen.

> Kan du havde det broder.

Tak i lige måde, min ven ...

Dersom du en dag kommer på bedre tanker, da lov mig, kære broder, at du og I
andre i Fremgangs- og herligheds-teologien opsøger alle de mennesker, I har
bedrøvet, og beder om undskyldning ...

File-number: 2571

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 15-06-04 12:33

> "Børge Højlund Jensen" skrev

> --
> SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
> [...]
Jamen der er jo ingen grund til at forsætte denne diskussion da den ikke
føre til mere vi er jo enige om at det er katastrofal at ikke alle bliver
helbredt , ligesom der er katastrofal at ikke alle syge bliver bedt for.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 15-06-04 12:50

"Børge Højlund Jensen" skrev

[ ... ]
> [...]
> helbredt , ligesom der er katastrofal at ikke alle syge bliver bedt for.

Mener du dermed, at den religiøse forening, du propaganderer for, kan
FRALÆGGE sig *ethvert* ansvar ?

(mit alarmsystem KIMER)

File-number: 2575

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 15-06-04 13:10

> "Børge Højlund Jensen" skrev
>
> [ ... ]
>
> Mener du dermed, at den religiøse forening, du propaganderer for, kan
> FRALÆGGE sig *ethvert* ansvar ?

Nej da vi har alle et ansvar over for GUD.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 15-06-04 13:40

"Børge Højlund Jensen" skrev

[ ... ]

> Nej da vi har alle et ansvar over for GUD.

Amen - i SÆRDELESHED !!!

Og du finder det ikke nødvendigt at søge forlig med din broder, dersom
han/hun har noget imod dig (Matt.5,23-24) ?

File-number: 2578

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 15-06-04 16:28

"Børge Højlund Jensen" skrev

> [...]

Og du finder det ikke nødvendigt at søge forlig med din broder, dersom
han/hun har noget imod dig (Matt.5,23-24) ?

-

Muligvis kan du bedre forstå mine bevæggrunde, hvis jeg her omtrent citerer
fra nogle private breve:

Tanker om vækkelse:
---------------------

Gud ønsker STOR-brand (i ordet overførte åndelige betydning, Luk.12,49).

Forestiller vi os, at vi er "pyromaner", bliver vi nødt til at erkende, at
vi faktisk INTET kan gøre.

1.
Vi kan ikke frelse mennesker, ej heller os selv.

2.
Vi kan ikke gøre mirakler.

Vi er 100% afhængige af Gud (John.15,1-8)

Om vinteren har jeg lavet bål ude i skoven. Det er vanskeligt at tænde ild,
når OPTÆNDINGS-brændet (fx. grankviste) er vådt. Det skal først tørres, evt.
ved brug at mange tændstikker.

Dette er et billede på os kristne. Jo før vi bliver ét med Kristus og ét med
hinanden, desto hurtigere kommer der ild (selvom det er vinter med sne,
symbolet på en åndelig kold verden).

Hvis optændingsbrændet indeholder mange våde enheder, kan man faktisk ikke
få gang i bålet. - Det går ud!

Da er det bedre at benytte få tørre kviste, og når bålet så er kommet i
gang, kan man tørre de andre våde optændingskviste.

Filip er her et glimrende eksempel (Ap.G.8,26-29).

Når ilden fænger vil alle de andre, som af forskellige årsager holder sig
væk ..., komme tilbage og sammen kan vi forsones med Gud og hverandre.

Ildebrande har det med at brede sig, dersom temperaturen kommer højt nok op.

Såkaldte døde menigheder/kirkesamfund kan således (antager jeg) antændes og
sættes i brand.

-

Men Gud ønsker først og fremmest have en sund, ægte tro på Ham. Dernæst kan
væksten komme.

Det er soleklart, at forsoningen først må tilvejebringes, førend vækkelsen
på verdensplan kommer.

Gud ønsker jo en ren vækst. Dersom vi ikke er helt rene, da kan vi heller ej
formidle et 100% rent budskab fra Gud.

Faktisk tror jeg, at forudsætningen for, at missionen skal lykkes, netop ér,
at vi først får løst eventuelle úoverensstemmelser os mennnesker imellem,
menigheder imellem samt Kirkesamfund imellem (apropos John.17,20-23)

File-number: 2580

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 15-06-04 22:07

> [...]
>
> Og du finder det ikke nødvendigt at søge forlig med din broder, dersom
> han/hun har noget imod dig (Matt.5,23-24) ?

Jeg ved ikke at min broder har noget imod mig.
Hvis det er dig er du tilgivet.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 15-06-04 22:37

"Børge Højlund Jensen" skrev

[ ... ]

> Jeg ved ikke at min broder har noget imod mig.
> Hvis det er dig er du tilgivet.

Tak, kære ven.

Nej - det var nu ikke mig (gid det på en måde var, fordi så havde vi nok
kunnet løse problemet ret hurtigt).

-

Brødre, jeg anser jer for at være kristne.

I fornægter ikke Jesu Guddommelighed, således som sekten Jehvoas Vidner gør.

I har ej heller tilføjet en hel masse til Bibelen (apropos Jesu FULDBRAGTE
værk på korset), således som fx. sekten Mormonerne gør.

I befinder jer på den rigtige side af gærdet ...

"Mine får", kan jeg næsten høre Jesus sige ...

Og derfor har jeg også *pligt* til som broder - om muligt - at få løst
uoverensstemmelserne, at Kærligheden (1.John.4,8b) må stå *øverst* på
dagsordenen i alt, hvad vi foretager os. Dette er Åndens gode og sunde frugt

Det er en RENSENDE Ånd, Gud sender i øjeblikket, for at forberede os på
Verdensvækkelsen ...

Rens os, o Gud, ...

Jesus-Break:
(2004-06,15, CET 23:33)
- "Tvæt jer rene ... for Mit navn skyld ... rens jer i Mit blod. Jeg vil
have jer rene og ... helhjertede."

Heaven:
23:35
- "Amen."

OUTPUT ?

DAD:
23:35
- "Det må du godt."

Okay, Farmand ...

File-number: 2585

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 15-06-04 22:13

"Jesus-loves-you" skrev

[ ... ]
> Tanker om vækkelse:

[ ... ]
> Gud ønsker jo en ren vækst. Dersom vi ikke er helt rene, da kan vi heller
> ej formidle et 100% rent budskab fra Gud.

I søndags da jeg var til Gudstjeneste (i en anden Kirke end jeg plejer) stod
der en undervisningstavle (med et Bibelcitat), man havde benyttet ved anden
lejlighed. Ordene lød således:

"I skal øse vand med glæde af frelsens kilder."
(Es.12,3)

På et tidspunkt blev jeg klar over, at Ordene hentydede helt klart til den
kommende vækkelse. Jeg slog verset op og så henvisningen til Es.55,1. Dette
vers lyder således:

"(Kom) hid alle, som tørster,
her er vand,
kom, I, som ikke har penge!
Køb korn og spis uden penge, uden vederlag vin og mælk!

Da jeg læste ordene, kom Guds røst til mig:

DADDY-Break:
(2004-06-13, CET 11:32)
- "Dén skal det være (Es.55,1)."

Og straks kom jeg i tanke om Jesu Ord:

"På jeres vandring skal I prædike og sige:
'Himmeriget er kommet nær!'

Helbred syge, opvæk døde, rens
spedalske, uddriv onde ånder!

I har fået det for INTET, giv det for INTET."
(Matt.10,7-8)

Heaven-Break:
(2004-06-15, CET 23:11)
- "Amen."

... Amen.

File-number: 2583

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 15-06-04 17:07

"Børge Højlund Jensen" skrev

[ ... ]

> Nej da vi har alle et ansvar over for GUD.

Gud, nu har jeg gjort, hvad jeg kunne gøre for at få rettet fejlen!

DADDY-Break:
(2004-06-15, CET 17:57)
- "Du skal give dem en frist."

Date: 13. juni 2004 CET 22:43
?
2538 news:d03zc.13254$Vf.665099@news000.worldonline.dk

=== citat start (2538) ====

Mr. D kom ind på dette emne (se længere nede)

Udfordringen skrev 2004-06-10:

=== citat start ===

Brev:

Helbredelsesprædikanterne forvirrer mig

Kære Orla Lindskov
Jeg føler mig lidt frustreret. Nu har jeg efterhånden været til
helbredelsesmøder med både danske og udenlandske helbredelsesprædikanter.
Jeg synes, at deres forkyndelse forvirrer mig. Jeg synes, at der kræves så
meget af os syge. Vi skal være rigtigt frelst; vi skal holde op
med at synde; vi må ikke være vantro; etc. - Har helbredelsesprædikanterne
opfattet Gud rigtigt?

Jeg tror ikke på, at Gud presser os mennesker. Men det synes jeg,
helbredelsesprædikanterne gør. Jeg kan ikke finde kærligheden i det.

Jeg er flere gange gået hjem fra helbredelsesmøder og haft det dårligere,
end da jeg kom.

Dog ikke fra Hans Berntsens møder. Jeg håber snart at kunne komme til et af
dine møder.

M.v.h. S.P.
København

Undervisning.

Kære S.P.
Også helbredelsesprædikanter kan komme til at gå baglæns i deres
forkyndelse ligesom alle andre forkyndere. Det er en gammel sag. Det sker,
når de begynder at læse hvert skriftsted som en lov. Nogle kalder det
fundamentalisme. Men for mig er det en negativ fundamentalisme. Bibelen er
jo ikke en lovbog ligesom Koranen, men derimod et opgør med loven som
frelsesvej eller for den sags skyld som vej til Guds hjælp i ethvert
forhold, inklusiv helbredelse.

Det, du har oplevet fra visse helbredelsesprædikanter, det, du kalder
presseri, er nok et forsøg fra helbredelsesprædikanternes side på at
forhindre, at folk "bare" kommer ind for at "hente" en helbredelse og
derefter glemmer alt om den menighed, der formidlede helbredelsen. Eller
for den sag glemmer alt om Gud, som man som oftest udtrykker det.

Men vi skal huske, at Bibelen er en bog med frihedens og fredens budskab til
betrængte sjæle. Den, der har set det, ved, at ethvert skriftsted, der
bliver udlagt som lov og tvang, bliver en løgn.

Du skal dog vide, at det, du har oplevet, ikke er noget nyt. Det har mange
oplevet før dig. I kristendommens 2000-årige historie har mange fået det
dårligt ved at måtte sidde og høre på, at Evangeliets frihedsforkyndelse
blev udskiftet med Lovens tugt -og tvangsforkyndelse.

Men vi skal huske, at både i ord og gerning har Jesus vist os Gud som vor
Himmelske Far. Således lærer han sine disciple at påkalde Gud som vor Fader
i bønnen Fadervor. Og han forkynder en Himmelsk Far, som er den fuldkomne
kærlighed i Mattæusev. 5,48, og som lader sin sol stå op over onde og gode i
Matt. 5,45.

Som sørger for himlens fugle og markens liljer, og så meget mere for sine
børn. Det læser vi i Matt. 6,26-32. Og Han giver dem gode gaver, når de
beder ham om det. Det står i Matt. 7,7-11.

Han er endog god mod de onde og utaknemmelige. Det læser vi i Lukasev.
6,35. Han ligner faderen, der ynkes inderligt over den fortabte, men
hjemvendte søn og tilgiver ham, Lukasev. 15, vers 20-24.

I samme ånd forkynder apostlene om Gud som vor Fader. Det læser vi i
Romerbrevet 1, vers 17.

Hele den nytestamentlige kristendom kan derfor samles i det ene ord: Fader.

Også Luther betoner, at kun i Kristus erkender man Gud på den rigtige måde,
nemlig som Faderen, hvis væsen er kærlighed.

Men i løbet af kirkens historie er dette billede af Gud ofte blevet
tilsløret af gammeltestamentlige forestillinger om en uberegnelig og
straffende Gud, som kræver over-menneskelige præstationer af os. Ja, denne
tilsløring finder stadigvæk sted i visse kristne sammenhænge desværre.
Derfor er det en hovedopgave at fastholde troen på Guds faderkærlighed.
Nogle har endda opgivet troen på Gud, fordi de blev præsenteret for et
forkert billede af Gud.

Kun når vi har det rigtige billede af Gud, kan glæde og fred blive vores
kristne grundstemning, og det er glæde og fred, Jesus lover sine disciple,
og som Paulus ønsker til menighederne.

I Romerbrevet kap. 6, vers 14 understreger Paulus, at kristendommen ikke er
en lovreligion; men en nådereligion. Selvfølgelig kræver en kærlig far ikke
umulige præstationer af sine børn, og han udsætter dem heller ikke for
presseri.

Guds forhold til os er et givende forhold. Det betyder, at når Gud fordrer
noget af os, så har Han allerede givet gaven,dvs. så har Han allerede lagt
evnen ind i os til at kunne opfylde fordringen. Det billede af Gud kan give
os fred og gøre os trygge.

Det er helt afgørende for vores liv, at vi har dette billede af Gud, ellers
bliver vores liv forpestet af frygt og angst, og vi oplever daglig
frustration ved ikke at kunne leve op til de krav, der stilles til os.

Sommetider kræver vi næsten umulige ting af os selv, eller andre gør det;
men Gud stiller ikke fordringer, som vi ikke af Ham har fået evnerne til at
opfylde. Det ene betinger det andet.

Det er netop den forståelse af Gud, vi har fået af Jesus. På den ene side
gør han den uendelige fordring gældende overfor os, som f.eks. i
Bjergprædikenen. Men han tilbyder os også allerførst sin uendelige
hjælpsomhed, og når vi så gør eller prøver at gøre det, som Gud fordrer af
os, ved vi, at vi ikke handler blot af os selv med blot vore menneskelige
kraft og evne; men vi handler i Guds kraft, som de, der bæres frem af Ham
til at gøre Hans vilje.

Så ved vi også, at det ikke er vores egen fortjeneste, når det lykkes for os
at gøre Guds vilje.

I præstations-kristendom, som du har stiftet bekendtskab med på
helbredelsesmøder, lægges vægten på, hvad vi skal gøre for at blive
anerkendt af Gud. Herved bliver Guds virksomhed i os trængt tilbage. Det
er trist; men denne form for kristendom har nok, som jeg har nævnt før,
været til lige så længe, som kristendommen har eksisteret. Men det bliver
den ikke ægte af.

=== citat slut ====

Dette emne kom Mr. D ind på i et indlæg ...

Date: 12. juni 2004 CET 00:09
Subject: Re: mand og kvindelige præster

=== citat start ===

Jeg kan prøve at give mit bidrag: At skabninger kan bliver guder er jo ikke
kun en mormonsk lære. Vi kender den også fra bl.a. fremgangsteologien.

Der findes to kontraster i forkyndelsen af disse ting. Den ene er, at vi
skal blive guder eller "som guder". Den anden er, at vi skal få del i
guddommelig natur, som Peter udtrykker det i 2.Pet.1.4.

Vi skal blive guder:
....forkyndes som før sagt bl.a. i fremgangsteologien (den underspilles dog
for tiden på grund af den store modstand, den har fået). Denne forkyndelse
hæftes som regel sammen med, at *Jeg* skal få kraft, *Jeg* skal salves og
*Jeg* skal tjene Herren. *Jeg* sejrer. Jeg hørte for ikke så længe siden et
vidnesbyrd fra en ung mand, der havde haft psykiske problemer. Han kæmpede
meget med dem, indtil Jesus en dag klart sagde til ham, at Jesus var
magtesløs, og at al magt var givet til den unge mand, så han måtte tage et
valg og i den autoritet, der var givet ham, kaste Djævelen på porten. Der er
en meget kraftig fokusering på mennesket og selvet, der har fået overdraget
autoritet og kraft fra Gud. En naturlig konsekvens af dette, er tanken om,
at vi i sidste ende skal blive guder.

Sådanne mennesker lægger vægt på *min* kraft, salvelse, og autoritet, og på
opstandelsen og sejren. De lægger vægt på løven af Juda stamme og på Kristus
som konge, på vækkelse, fremgang, succes og indeførelse af Gudsriget (1000
årsriget) på jord ved de kristnes indsats.

Vi skal få del i guddommelig natur:
....er modsætningen til ovenstående. Jeg ved, at i de evangeliske kredse, er
den "mystiske" enhed mellem Kristus og den troende i disse år dæmpet til
fordel for samfundet med "den ydre Kristus". Ikke desto mindre er det
såkaldte "Kristusliv" en gammel kristen sandhed, hvor man med Paulus siger:
"Det er ikke længere mig, der lever, men Kristus lever i mig".

Her siger vi med Johannes døber " Han bør vokse, men jeg blive mindre". I
denne betydning bliver budskabet det diamentralt modsatte af førnævnte. Her
får vi del i den guddommelige natur også kaldet Den "iboende Kristus" i den
troende. Den store forskel er, at her bliver fokus rettet mod Kristus og
ikke mod selvet. Kristus er livet. Jeg skal ikke længere have den vældige
kraft. Kristus er kraften. Jeg skal ikke være salvet. Kristus er den
salvede. Menigheden skal ikke tjene Herren med vældige ting. Kristus tjener
i og igennem menigheden. Jeg skal ikke vinde sejr. Kristus *har* vundet
sejr.

Denne forkyndelse lægger vægt på Kristuslivet, at mit gamle menneske må dø
og Kristus leve i mig, på Jesus som det slagtede lam, der tog al verdens
synd og sejrede i sin død på korset, og det indre korsliv. Denne forkyndelse
siger "Ingen krone uden kors", og mener, at frelsens vej er korsvejen, hvor
mit selv dødes for at Kristus må vokse.

Den guddommelige natur, som vi får del i er nemlig korsets natur. Var det
ikke Augustin, der engang sagde, at korset *er* Guds natur. Det vi så i
Kristus, mens han gik på jorden, er Guds udtrykte billede. Gud er, som vi så
Kristus. Derved bliver den guddommelige natur, som vi får del i det samme,
som Gal 5,22 ...Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, langmodighed,
mildhed, godhed, trofasthed - For dette er Guds natur

Så nej, jeg tror ikke på, at vi bliver guder. Jeg tror derimod på det
diamentralt modsatte, at vi har fået del i guddommelig natur, og at Kristus
og vi er ét på samme måde som Sønnen og Faderen er ét. Ikke fordi vi har
guddommelige kvaliteter, men fordi HAN har besluttet, at det skal være
således, og HAN har gjort det muligt i Kristus.

=== citat slut ====

=== citat slut (2538) ====

Nøgleord:

*Enhver* ... RENSER sig selv, ligesom Han (Kristus) er ren.

Heaven-Break:
(2004-06-15, CET 18:05)
- "Amen."

Love You, DAD ...

DADDY/Jesus:
18:06
- "i lige måde ... Min søn. Jeg elsker dig, Min skat. Vi ses i Himlen."

File-number: 2581