Skærme
Fijala 3554
Ny lækker TFT fra Mitsubishi
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-05-04 03:35

Hej,

Wide Color Gamut 21.3" UXGA (1600 x 1200) med større farveskala
end Adobe RGB(1998), hvilket er helt vildt, hvis det er rigtigt.

Hvis det er rigtigt, så vil samtlige CRT-skærme på markedet ligne
et gammelt sort/hvid-fjernsyn ved siden af.

Interesserede kan læse mere her:
<http://www.creativepro.com/story/news/21393.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 26-05-04 13:47

> [...]
>
> Hvis det er rigtigt, så vil samtlige CRT-skærme på markedet ligne
> et gammelt sort/hvid-fjernsyn ved siden af.

Hmmm.....ser da ret godt ud, men der står intet om responstid og en
dotpitch på 0,27 er ikke noget at råbe hurra for.

Tror den vil lægge sig op ad Eizo 985 i pris - altså omkring 17-18.000 kr
Det myder som om Nec Mitsu har lavet den specielt rettet mod Grafiker
markedet, og de er mindre optaget af responstid og pris.

Ærgeligt den kun kommer i sort - kunne være lækkert med en i sort/sølv
kombineret.

Hvis den får OK responstid og vier sig at vise sort og andre farver
overlegent godt, så kunne jeg overveje at købe 1.

Men har ikke plads til 2 stk på bordet, mine 2 Dell 2001FP fylder rigeligt
i forvejen på bordet.

Måske jeg skulle lave et triple TFT setup - med de 2 Dell 2001FP på væggen
og Nec Mitsu'en i midten på bordet - det ville tage sig OK ud :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-05-04 14:56

Dr.Ralph skrev:

> Hmmm.....ser da ret godt ud, men der står intet om responstid
> og en dotpitch på 0,27 er ikke noget at råbe hurra for.

Det er rigtigt nok, men i mit tilfælde, vejer jeg nøjagtig
farvegengivelse langt højere end noget andet. Det ville godt
nok være rart med en lidt lavere dot pitch og responstiden
bliver muligvis også ret høj, men noget tyder på, at det er
et IPS-panel (Dual domain in plane switching). Et kontrast-
forhold på 500:1 for et IPS-panel, er vel ikke så ringe,
hvis det da ellers passer i den virkelige verden.

> Tror den vil lægge sig op ad Eizo 985 i pris - altså omkring
> 17-18.000 kr Det myder som om Nec Mitsu har lavet den specielt
> rettet mod Grafiker markedet, og de er mindre optaget af
> responstid og pris.

Det tror jeg også. Måske bliver den endda dyrere pga. det
sære og nyudviklede baglys.

> Ærgeligt den kun kommer i sort - kunne være lækkert med en i
> sort/sølv kombineret.

Ja, se den tanke har jeg jo også tænkt.

> Men har ikke plads til 2 stk på bordet, mine 2 Dell 2001FP
> fylder rigeligt i forvejen på bordet.

Hvornår får vi den anmeldelse? :)
Du venter måske stadig på et nyt grafikkort?

> Måske jeg skulle lave et triple TFT setup - med de 2 Dell
> 2001FP på væggen og Nec Mitsu'en i midten på bordet - det
> ville tage sig OK ud :)

Det ville garanteret se rigtig godt ud. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 26-05-04 23:56

> [...]
> forhold på 500:1 for et IPS-panel, er vel ikke så ringe,
> hvis det da ellers passer i den virkelige verden.

Jeg forstår det også såda, at du tildagligt arbejder med grafik og design
på pro niveau - mit niveau er blot lallende nørdet interesseret bruger.

Jeg arbejder ikke med det overhovedet.

Derfor er en præcis farvegengivelse kun noget jeg ønsker på linie med at
min projektor skal vise farver prøcist - altså ren og skær for at
tilfredsstille mine egne personlige krav og ideeer om det næsten (og
stadigt tættere på) perfekte billede.

Jeg vægter dog også det at kunne tage et spil af og til ret højt - derfor
er responstid en afgørende ting for mig i en TFT skærm.

> Det tror jeg også. Måske bliver den endda dyrere pga. det
> sære og nyudviklede baglys.

Lad os nu se. Nec-Mitsu hævder den vil komme i Q4 2004 - altså fra oktober
af. Dvs den måske er her i DK i november tidligst. Priser på TFT har på det
seneste fået en nøk opad pga manglende paneler, da efterspørgslen var så
høj - men nu er producenterne ved at komme på niveau med efterspørgslen og
prisen på TFT er igen på vej nedad.

Man kan nu få din Vp201s i mark II udgaven med nyt 16ms S_IPS panel til
8.400 kr, og min Dell 2001FP med det samme panel er faldet til 8.800 kr og
jeg spår at denne pris vil falde helt ned til under 8.000 kr henad vinter
tid. High end paneler vil altid koste ekstra, da det er liebhaver varer -
men jeg vil tro, at high end 21,3" TFT paneler som den kommende NEC Mitsu
vil lægge sig tæt op ad prisen som din Sony FW900 kostede den gang før
TFT'er rigtigt var kommet i gang - altså ca. 15-16.000 kr

Hvis det viser sig, at denne nye NEC Mitsu får et fantastisk panel med
ekstrem god farvegengivelse, vil du så købe den og beholde din Vp201 eller
beholde din god gamle FW900 ?

Eller vil du have alle 3 stående og pynte på dit bord :)

> Hvornår får vi den anmeldelse? :)
> Du venter måske stadig på et nyt grafikkort?

Ja, faktisk vil jeg vente med at give min samlede bedømmelse, da kun
simultant brug af DVI er tilfredsstillende og vil yde mit dual setup af
Dell 2001FP'erne retfærdighed.

Jeg er EKSTREMT tæt på at vente til efter sommeren med at købe Geforce 3
6800 Ultra kortene med dual DVI, da jeg går og håber der vil komme en
version med total passiv køling på kortet.

Jeg læste denne artikel om et Geforce FX5700 kort, der dog ikke helt
producerer varme som de nye Geforce 6800 kort, men dog er tæt på, og som
det første Fx5700 kort er TOTALT passivt kølet med en gigantisk passiv
køleblok, der får Zalmans passive GPU køleprofil til at ligne en dværg -
http://www.gamepc.com/labs/print_content.asp?id=gwsfx

Hvis dette kan bruges på et 6800 kort, så er jeg på med det samme.

Har derfor igen kigget på matrox Parhelia kortet - men den passive køler på
det findes ikke. Det billede jeg så på en butiks side er (som desværre set
før) ikke et korrekt billede.
Alle Parhelia kort skal aktivt køles. Selv Zalman angiver, at man ikke skal
bruge deres passive VGA/GPU køle alene - men hav en aktiv blæser på som med
radeon 9800 kortet, så Parhelia kortet må blive relativt varmt.

Kan du høre blæseren på dit Parhelia kort, og er det muligt at spille lidt
på det ?

Jeg vil alligevel tage en kold tyrker hen over sommeren mht til spil, og
håber så at der er kommet et passivt kølet Geforce 6800 kort med dual dvi
efter sommeren.

Hvordan er parhelia driverne mht til dual monitor setup i 1600X1200 ?

> Det ville garanteret se rigtig godt ud. :)

savle....savle...savle.

Min PC anretning er efter hånde ved at udvikle sig til en gigantisk
uøkonomisk og miljøfjendtlig strømsluger.

Jeg må til at skære ned :)

Vil så snart 500Gb diske fås udkifte mine 2 250GB diske, og overvejer lige
nu om jeg skulle skifte 2 af mine 4 15K.3 36GB SCSI diske ud med 1 Raptor
74GB.

Jeg får helt dårlig samvittgihed, når jeg tænder mit gigantisk system op -
måske for blot at læse nyheder eller tjekke mail. Føler mig nogle gange som
nørden i Dell reklamen, der sidder og spille kabale.

Derfor er jeg meget glad for mine notebook, som jeg ofte bruger til småting
som at tjekke mail, gå hurtigt på inet - og om natten er den rar at bruge,
da den slet ikke støjer overhovedet - blæseren går aldrig igang ved små
opgaver - så den er total lydløs.

Det samme kan jeg ikke sige om mit Lian LI Tower, som jeg godt nok gør ALT
for at gøre så støjsvag som muligt - med lydløse blæsere og passive
profiler, men samtidigt kræver det altså lidt luftflytning at afkøle 6
harddiske, 4 optiske drev og meget andet - og jeg nægter at lade en
harddisk dø pga manglende udluftning i mit kabinet :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-05-04 01:18

Dr.Ralph skrev:

> Hvis det viser sig, at denne nye NEC Mitsu får et fantastisk
> panel med ekstrem god farvegengivelse, vil du så købe den og
> beholde din Vp201 eller beholde din god gamle FW900 ?

Det ved jeg faktisk ikke. Jeg følger meget med i Adobes bruger-
grupper og der går rygter om, at dem der for tiden overvejer at
købe en TFT, gør meget klogt i at vente til sidst på året, for
der skulle ske meget sidst i 2004 og i starten af 2005. Jeg går
ud fra, at NEC/Mitsuen er det de hentyder til og måske følger
andre producenter lige i hælene med noget lignende. OLED bliver
nok ikke foreløbig, tror jeg. Der går sikkert mange år før man
kan få en OLED-fladskærm i en ordentlig størrelse og med en
stor nok farveskala.

Jeg har planer om at slide min VP201s helt ned, for den skærm
er jeg meget glad for og den har forlængst bevist, at den
sagtens kan bruges til farvekritisk arbejde.

> Eller vil du have alle 3 stående og pynte på dit bord :)

Hvis jeg smed min FW900 ud, ville jeg få en del mere bord at
gøre godt med, men den er genial til filmkiggeri, hvilket
sådan set er det eneste jeg bruger den til.
Hvis jeg skulle have flere fladskærme, så skulle jeg have tre
og ikke to, for hvordan stiller man to fladskærme så de står
lige for? Så ville det efter min mening være bedre med en
hovedskærm i midten og to ude i siderne stillet lidt på skrå,
men skal jeg være ærlig, så ville jeg nok sjældent få brug
for tre skærme når det kommer til stykket.

> Ja, faktisk vil jeg vente med at give min samlede bedømmelse,
> da kun simultant brug af DVI er tilfredsstillende og vil yde
> mit dual setup af Dell 2001FP'erne retfærdighed.

Det har du sikkert ret i. DVI giver også et bedre billede her.
Ikke helt vildt, men et synligt bedre billede.

> Har derfor igen kigget på matrox Parhelia kortet - men den
> passive køler på det findes ikke. Det billede jeg så på en
> butiks side er (som desværre set før) ikke et korrekt billede.

Så forstår jeg bedre, for jeg kunne godt nok heller ikke forstå,
at det skulle kunne køre helt uden blæser. Mit første Parhelia-
kort havde det med at låse, når det blev presset og det viste
sig, at jeg kunne få det til at stoppe med at låse, ved at
pille siden af kabinettet og blæse direkte ind på det med en
stor blæser. Det viste sig at den blæser der sad på kortet,
ikke havde en god nok køleeffekt, af en eller anden grund, og
jeg fik det derfor byttet, til det jeg har nu.

> Kan du høre blæseren på dit Parhelia kort, og er det muligt at
> spille lidt på det ?

Jeg kan ikke høre blæseren for den bliver overdøvet af mine
to CPU-kølere. Det er evigheder siden, jeg sidst har spillet
på det. Det sidste spil jeg spillede var vist UT 2003 og det
gik fint, men som skrevet engang tidligere, så tror jeg ikke
Parhelia er flaskhalsen i mit nuværende system. Flaskehalsen
er, at 9 ud af 10 spil ikke kan se andet end den ene CPU, som
jo kun er en P3 på 866 Mhz og det kommer man ikke langt med
i dag, når det handler om de nyeste 3D-spil. Når og hvis jeg
køber et nyt dual-Xeon-system, er jeg spændt på, hvad jeg
egentlig kan spille med Parhelia-kortet, for det ryger helt
sikkert med over i det nye system.

> Hvordan er parhelia driverne mht til dual monitor setup i
> 1600X1200 ?

Det er _meget_ sjældent at jeg kører med dual-head imellem
min TFT og min CRT, for farvestyring er en by i Rusland når
man kun har et enkelt grafikkort. Jeg kan derfor ikke regne
med de farver, jeg ser på CRT'en og det er overkill at bruge
den til værktøjspaletter, så det eneste jeg har koblet til
i det daglige, er det Matrox kalder PureVideo eller DVDMax.
Det betyder, at CRT'en normalt er slukket, men lige så snart
jeg afspiller et videoklip, tænder CRT'en og videoen bliver
afspillet i fuld skærm på denne.
Det sker at jeg kobler dual-head til og det er i så fald med
1600 x 1200 DVI på TFT'en og 1920 x 1200 på CRT'en (via BNC)
og det virker fint. Der er ret mange indstillingsmuligheder
i Parhelia-driveren.

> [...]
> system op - måske for blot at læse nyheder eller tjekke mail.
> Føler mig nogle gange som nørden i Dell reklamen, der sidder

Kender godt fornemmelsen. Det er i øvrigt også en FW900, han
sidder med, så vidt jeg lige kan se. :)

> [...]
> om natten er den rar at bruge, da den slet ikke støjer
> overhovedet - blæseren går aldrig igang ved små opgaver - så

Min PC er tændt 24/7-365 og jeg sover i samme rum som den står.
Det er også en af grundene til, at jeg vil forsøge at få min
næste PC så lydløs som overhovedet mulig.

> [...]
> altså lidt luftflytning at afkøle 6 harddiske, 4 optiske drev
> og meget andet - og jeg nægter at lade en harddisk dø pga

Det kan jeg godt forstå. Jeg har bestemt mig for, at det også
bliver Lian Li-kabinettet her, men der kommer nu ikke så mange
diske i min, så jeg satser på, at jeg kan få lydniveauet længere
ned end min nuværende PC. Det er planen i hvert tilfælde, men
det er muligt at den kommer til at larme mere. Det håber jeg
bare ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 27-05-04 02:56

> Jeg har planer om at slide min VP201s helt ned, for den skærm
> er jeg meget glad for og den har forlængst bevist, at den
> sagtens kan bruges til farvekritisk arbejde.

OK, vil nok også beholde mine Dell 2001Fp i et stykke tid. Min gamle Dell
200=FP holdt jo i næsten 2 år - fra juni 2002 til april 2004 - og den var
stadig i topstand, da jeg solgte den (den har jo også samme panel, som
sidder i din nuværende Vp201 Mark I)

Dvs hvis du køber Nec Mitsu'en til december efter være blevet overbevist af
fremragende anmeldelser overalt på nettet så vil du skille dig af med
FW900 filmkigger skærmen og beholde din Vp201 Mark I og køre den simultant
i dual setup med Nec Mitsuen ?

> [...]
> men skal jeg være ærlig, så ville jeg nok sjældent få brug
> for tre skærme når det kommer til stykket.

Det har du ret i - og det er også min eneste anke ved mine 2 Dell 2001FP
skærme. Selvom rammen rundt om er ekstrem smal (1,5 cm - på linie med ramme
tykkelsen på din Vp201 tror jeg) så er det en gene, at jeg kigger lige ind
i 3-4 cm sort overflade istedet for en skærm, hvis jeg retter mit blik
ligeud - det er klart en gene.

Men 3 skærme i 20" TFT st. eller derover vil ganske enkelt fylde for meget,
og bruge meget strøm - og min ide med at hænge de 2 Dell 2001FP på min væg
var (som du ved) ment i sjov, da min væg over min pc har hylder, som jeg
bla. har et HIFI anlæg, scanner og andet vigtigt stående på.

Det optimale vil nok være 1 stor TFT i midten og 2 mindre på hver side -
med mindre man har et kollossalt stort skrivebord.
Mit skrivebord er stort og i vinkel, men jeg skal også have plads til min
notebook på den ene side, printer, lamper og papirbakke - kan ikke leve
meed at have 3 kæmpe skærme stående og dække det hele :)

Men jeg tror egentlig godt at en stor 20" eller 21,3" i midten kombineret
med f.eks 2 små 17" TFT i siderne ville kunne være acceptabelt og brugbart
i længden. F.eks kunne 2 stk. af de nye Samsung 172X 17" TFT være ideelle,
da de fylder ekstremt lidt, har fine billedegenskaber og understøtter Dell
2001FP godt rent designmæssigt.

Men hvor meget plads på skærmen mister man egentlig ved at gå fra 2
X(1600X1200) til 1X(1600X1200) + 2X(1280X1024) ?

Tjahhhh......

2 X (1600X1200) = 3.840.000
1X(1600X1200) + 2X(1280X1024) = 4.541.440

Hallo....så mister jeg ikke noget, men vinder 701.440 punkter - hvis altså
min måde at regne det ud på er korrekt og praktisk brugbar ?

Jeg sidder og overvejer om det ville være bedre med 2 stk. Samsung 172X i
siderne og 1 Dell 2001FP i midten....tænke...tænke....tænke......hvad ville
du foretrække ?

> Kender godt fornemmelsen. Det er i øvrigt også en FW900, han
> sidder med, så vidt jeg lige kan se. :)

Jeps, han er en supernørd :)

> Min PC er tændt 24/7-365 og jeg sover i samme rum som den står.
> Det er også en af grundene til, at jeg vil forsøge at få min
> næste PC så lydløs som overhovedet mulig.

Wow.jeg kunne ikke sove ved siden af min pc, men jeg er også meget sart
over for konstante lyde - siger jeg, der bor tæt ved midten af Kbh :)

> [...]
> ned end min nuværende PC. Det er planen i hvert tilfælde, men
> det er muligt at den kommer til at larme mere. Det håber jeg

Jeg tror du bliver glad for det kabinet. Der er for mange design flaws ved
de nye Lian LI kabinetter, dder snart kommmer til DK - ikke gennemtænkt
mulighed for luftgennemstrømning i fronten på deres low noise kabinetter,
fejl placering af PSU, ikke plads til stor PSU, etc.

PC 70 har meget få design flaws, hvis nogen overhovedet.
Hvis du kun vil køre med 1-2 optiske drev og 2 harddiske (1 Raptor 74GB og
en anden 250GB) så vil jeg foreslå dig at placere de 2 harddiske nederst i
fronten (hvor der er en udtagelig harddisk ramme med plads til 6 harddiske)
og placere dem der i hver sin side. 3cm foran dem i froten er der 2 stk.
80mm blæsere (som iøvrigt medfølger ved køb af kabinettet), der blæser luft
direkte ind på diskene og videre igennem systemet. Jeg ville nok skifte
disse 2 standard 80mm blæsere ud med 2 stk. 80mm LOW NOISE Papst 12DB
blæsere (der godt nok ikke trækker meget luft, men lidt giver de da, og de
er det tætteste du kommer på lydløse uden at være det)

Begved i kabinettet er der plads til 2 stk. 80 mm blæsere, der blæser ud
bagtil i kabinettet, og deved trækker luft væk fra cpu og grafikkort.
Ydermere er der plads til 2 stk. 80 mm blæsere i toppen af kabinette øverst
bagest.
Jeg ville nok indkøbe 2 papst 12DB low noise 80mm blæsere til og placere
den ene på den plads lige ved siden af grafikkort og CPU, så den trækker
luft væk derfra og så placere den anden øverst i kabinettet, hvor den
fjerner den varme luft, der automatisk stiger til vejrs inden i kabinettet.

Hvis du køber en PSU med 2 gode blæsere i, hvor der blæses på tværs af PSU
boksen (som der gøres i Enermax 851 PSU'en), så kan du måske droppe den
blæser i toppen og nøjes med en ved grafikkort og CPU - så du ialt har 3
stk. 80mm blæsere + de 2 i PSU'en.
Dette vil støje meget lidt, hvis du køber disse low noise 12DB Papst
blæsere - det garanterer jeg dig.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-05-04 17:10

Dr.Ralph skrev:

> [...]
> vil du skille dig af med FW900 filmkigger skærmen og beholde
> din Vp201 Mark I og køre den simultant i dual setup med Nec

Så skulle anmeldelserne være virkelig fremragende, for jeg er
forfalden til widescreeen-formatet. Det er altså nummer 1 til
filmkiggeri, og også til grafisk arbejde for den sags skyld,
selvom jeg dog efterhånden har vænnet mig til, at VP201s ikke
er WS. Hvis Nec Mitsuen (eller noget lignende) også kommer i
widescreen-format, så ryger FW900 ud med det samme og muligvis
også VP201s. Hvis ikke, så ved jeg ikke med garanti hvad valget
bliver. Så er det muligt at VP201 ryger i stedet for FW900.
Gad vide hvor længe sådan en fladskærm i det hele taget kan
holde inden baglyset er så svagt, at den ikke er noget værd
længere?

> [...]
>
> Hallo....så mister jeg ikke noget, men vinder 701.440 punkter
> - hvis altså min måde at regne det ud på er korrekt og

Det vil vel så betyde, at man bliver nødt til at køre triple-
head hvor desktoppen strækkes over de tre skærme, vil det ikke?
Hvis ikke, så kommer man næppe til at bruge al den plads i det
daglige, tror jeg(?).

> Jeg sidder og overvejer om det ville være bedre med 2 stk.
> Samsung 172X i siderne og 1 Dell 2001FP i
> midten....tænke...tænke....tænke......hvad ville du
> foretrække ?

Frem for to Dell 2001FP'er ved siden af hinanden?
Så ville jeg foretrække en Dell 2001FP'er i midten og to mindre
på flankerne, medmindre man havde plads til tre 2001FP'er, for
så ville jeg selvfølgelig hellere det, men stod valget imellem
en enkelt stor widescreen-skærm og tre "almindelige" fladskærme,
så valgte jeg widescreen-skærmen, men det er så igen set
udelukkende ud fra mine behov. Der er sjældent noget ved en
widescreen-skærm i forbindelse med spil f.eks.

> Wow.jeg kunne ikke sove ved siden af min pc, men jeg er også
> meget sart over for konstante lyde - siger jeg, der bor tæt
> ved midten af Kbh :)

Jeg blev faktisk også ret nervøs i nat, for for første gang
i meget lang tid, valgte jeg at slukke for den, inden jeg gik
i seng. Det var så meget støj inde i hovedet, at man skulle
tro det var løgn. Selvom blæserne nu var slukkede, kunne jeg
stadig høre dem. Sært! Måske skulle man kraftigt overveje at
sove et andet sted fremover, eller flytte computeren ind i et
andet rum.

> [...]
> ikke trækker meget luft, men lidt giver de da, og de er det
> tætteste du kommer på lydløse uden at være det)

Okay. Det var nok en god idé, hvis dem der sidder der i forvejen,
ikke er for gode.

> [...]
> i PSU'en. Dette vil støje meget lidt, hvis du køber disse low
> noise 12DB Papst blæsere - det garanterer jeg dig.

Det bliver Enermax 851 PSU'en, hvis jeg vælger at købe en ny
computer. Så er der plads til udvidelser og man behøver ikke
at være bange for, at den ikke er stor nok.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-05-04 01:56

> Gad vide hvor længe sådan en fladskærm i det hele taget kan
> holde inden baglyset er så svagt, at den ikke er noget værd
> længere?

Tjahhhh....tror den bliver mærkbart svagere efter 10.000 timer- men det
varierer vel vfra skærm til skærm og afhænger af om man kører med
brightness sat helt i top.

> [...]
> head hvor desktoppen strækkes over de tre skærme, vil det ikke?
> Hvis ikke, så kommer man næppe til at bruge al den plads i det

Jeg kunne jo købe 1 stk. Matrox G450 PCI, der jo kun kan klare 1280X1024 på
DVI (som jo ville være fint nok til den ene Samsung 172X) og så mit
kommende Geforce 6800 dual DVI, der klare de andre skærme.

> [...]
> udelukkende ud fra mine behov. Der er sjældent noget ved en
> widescreen-skærm i forbindelse med spil f.eks.

Tror måske jeg kunne blive lidt varm på ideen med 1 Dell 2001FP i midten og
2 Samsung 172X i siderne - vil tage sig OK ud.
Og jeg ville kunne bruge photshop, fotokig og andre progammer på Dell
2001Fp og så trækker værktøjslinier over på den lille 17" TFT og så
samtidig kigge websider på den anden lille 17" TFT.

Overvejer det lidt.........er ikke overbevist endnu :)
Tror jeg vil prøve at arbejde med mine 2 Dell 2001FP over sommeren, og så
tage beslutningen derefter, mens jeg stadig kan få en god pris for min ene
Dell 2001FP.

> [...]
> stadig høre dem. Sært! Måske skulle man kraftigt overveje at
> sove et andet sted fremover, eller flytte computeren ind i et

Pas på du ikke er ved at få tinitus - taler (desværre) af erfaring - har
hørt lidt for høj musik igennem hele min ungdom :(

> Okay. Det var nok en god idé, hvis dem der sidder der i forvejen,
> ikke er for gode.

De er aldrig de bedste - ligesom med kabler, der medfølger - det er
sjældent topkvalitet. Køb straks nogle Papst low noise.

> Det bliver Enermax 851 PSU'en, hvis jeg vælger at købe en ny
> computer. Så er der plads til udvidelser og man behøver ikke
> at være bange for, at den ikke er stor nok.

Husk Zitech er ene forhandler af den i DK - og de skal bestille den hjem
særskilt, da der sælges meget få af dem i DK - det tager små 3 uger at
sejle den hjem fra Østen.
Hvis du får fat i en regelret sælger, så tror jeg de vil forlange depositum
for den, da den er så dyr og svær at sælge, hvis ikke du står ved din
bestilling når først den er kommet til DK (og de kender dig jo ikke :) )

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 28-05-04 14:33

Dr.Ralph wrote:

> Husk Zitech er ene forhandler af den i DK - og de skal bestille den
> hjem særskilt, da der sælges meget få af dem i DK - det tager små 3
> uger at sejle den hjem fra Østen.

Hej Doc og Madsen

Jeg bestilte min hos Zitech over nettet.
Det tog kun 5 dage !
Måske har de bestilt til lager da Doc købte sin (han skal jo have 2 af
alt).
Ingen depositum !

Hilsen Mikkel

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-05-04 01:24

> Hej Doc og Madsen

Hey hey :)

> Jeg bestilte min hos Zitech over nettet.
> Det tog kun 5 dage !
> Måske har de bestilt til lager da Doc købte sin (han skal jo have 2 af
> alt).

Hæ..hæ..hæ

Du må have været heldig og have bestitl, hvo Zitech havde dem hjemme.

Mener også at kunne huske at sælgeren hos Zitech ville bestille 10 hjem,
når han nu alligevel skulle bestille 1 hjem til mig.

Men på Zitechs side står leveringsstatus for den til gult kryds=2-10 dages
levering.

Mener også min kom hjem efter 1,5 uge - ca. 10 dage, men han sagde det
kunne have taget op til 3 uger, hvis jeg havde overtrådt den dato, hvor
Zitech normalt bestiller varer hjem fra Østen.
Jeg nåede lige inden den dato, så jeg fik det med hjem relativt hurtigt -
men ikke 5 dage som dig dog.

> Ingen depositum !

Slap også for at betale depositum, men fik at vide, at det kun var pga jeg
havde handlet der før, og havde afhentet mine varer til tiden og betalt dem
til tiden. Til første gangs købere er de nogen gange lidt mere strikse -
med mindre man er erhverv.

Måske min status nu er mindre god der, da jeg i et anfald af sindsyge for
nylig reserverede 1 Raptor WD740 74GB SATA disk, og ville sælge 2 af mine
36GB SCSI diske - fordi Raptor disken bruger mindre strøm, larmer mindre
end 2 SCSI diske og yder tæt på ligeså godt - men jeg droppede ideen igen -
det skyldes blot at jeg egentlig godt kunne tænke mig at have denne Raptor
i mit system, da det er en lækker disk til pengene og så med SATA.
Men vil ikke som dig Jens have dusinvis af diske i pc'en - jeg er lidt
konservativ og trækker en grænse ved 6 interne diske og 1 ekstern :)
Uanset FDB motor og mere lydsvage drev (faktisk er Seagate 15K.3 de mest
lydløse SCSI drev nogensinde produceret), så larmer 6 dike altså en del :)

Os nørder vil gerne prøve lidt af hvert - og gerne hele tiden have planer
om nye tiltag :)
Det er det samme med mobiltlf, HIFI, Tøj, møbler - jeg tænker hele tiden på
at skifte ud, så snart det nye er købt hjem.

Egentlig illustrerer det kun at jeg er et offer for den nye
kapitalistiske/elektroniske "smid-væk-kultur" - noget jeg ikke er spor
stolt over at lide af - men må erkende min sygdom :)

Den ældre generation kan stadig ikke fatte, at det bedre kan betale sig at
smide en billig men total velholdt inkjet printer ud og købe en ny med en
halv fyldt farvepatron og sort patron i end købe 2 nye helfyldte patroner
til 800-900 kr ialt.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-05-04 02:43

Dr.Ralph skrev:

> Tjahhhh....tror den bliver mærkbart svagere efter 10.000
> timer- men det varierer vel vfra skærm til skærm og afhænger
> af om man kører med brightness sat helt i top.

Det har sikkert meget at sige ja.
Min står til standardindstillingen, så brightness er ikke helt
i top. Jeg er spændt på om den holder mindst lige så længe som
min CRT har gjort, som jo unægtelig er ved at være brændt godt
og grundig ud efterhånden.

> Tror jeg vil prøve at arbejde med mine 2 Dell 2001FP over
> sommeren, og så tage beslutningen derefter, mens jeg stadig
> kan få en god pris for min ene Dell 2001FP.

Det synes jeg lyder fornuftigt.

> Pas på du ikke er ved at få tinitus - taler (desværre) af
> erfaring - har hørt lidt for høj musik igennem hele min ungdom
> :(

Jeg kan lige forestille mig, hvor træls det må være at døje
med. :(

[Enermax 851 PSU)
> Hvis du får fat i en regelret sælger, så tror jeg de vil
> forlange depositum for den, da den er så dyr og svær at sælge,
> hvis ikke du står ved din bestilling når først den er kommet
> til DK (og de kender dig jo ikke :) )

Nu må vi se. Som det ser ud pt. så bliver stumperne købt i 4
forskellige forretninger, så det varer nok alligevel nogle
uger, før det hele er klar til at blive samlet. Jeg venter
stadig på skattevæsnet, for de skylder mig penge i skat og
det er dem jeg vil købe ny computer for. Det tager bare en
hulens tid inden de tager sig sammen til at få indbetalt de
penge. Havde det derimod været mig der skyldte dem penge,
så skulle de nok sørge for at få dem inkasseret ASAP. :-@

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-05-04 01:09

> [...]
> hulens tid inden de tager sig sammen til at få indbetalt de
> penge. Havde det derimod været mig der skyldte dem penge,

Sådan er det altid med kattevæsenet.

Har du kontaktet dem for at høre, om du har udsigt til at få dem tilbage i
nær fremtid - for så kunne du jo begynde at bestille mange af tingene pr.
efterkrav allerede nu - f.eks Enermax 851'en ?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-05-04 14:52

Jens Mikkel Lausten skrev:

> Jeg bestilte min hos Zitech over nettet.
> Det tog kun 5 dage !

Det lyder lovende. Jeg var derinde og kigge den anden dag og da
var den ikke på lager, men måske har de et mellemlager et sted
i nærheden.

> Måske har de bestilt til lager da Doc købte sin (han skal
> jo have 2 af alt).

He-he. Tag den Doc ;)

> Ingen depositum !

Ikke så ringe endda.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-05-04 01:33

> Det lyder lovende. Jeg var derinde og kigge den anden dag og da
> var den ikke på lager, men måske har de et mellemlager et sted
> i nærheden.

Zitechs lagerstatus siger 2-10 dage på den.

> He-he. Tag den Doc ;)

hæ..hæ :)
Har dog kun èn 851'er....endnu.
Med alle de nye strønkrævende komponenter, så bliver jeg måske tvunget til
at købe en ekstra 851'er meget snart - dette er sgu' seriøst ment !

Det nye geforce 6800 ultra bruger op til 140 watt under fuld load og ca.
40-60 watt ved normal win xp brug
De nye Inten CPU'er bruger mere og mere strøm, fordi de bliver hurtigere og
hurtigere. Selvom man gør dem mindre strømkrævende, så overhalr
hastighedsforøgelsen i CPU'erne dette, så de stadig kræver mere og mere
strøm fra PSU'en.

4 SCSI diske bruger under load 40 watt hver - lad os sige 2 diske arbejder
med fuld load - dette er 80 watt.
Så er der optiske drev, scsi controller, USB porte samt divers andet - mit
skøn over mit systems strømforbrug under en fuld load situation giver noget
der ligner et samlet forbrug på omkring 500 watt - så der skal ikke meget
til før en ekstra PSU er påkrævet for at mit system kører pålideligt.

Men det er kun i pidssituationer, normalen hvor man sidder og arbejder i
program eller er på nettet, vil der nok ikke være meget større forbrug end
noget der ligner 100-200 watt

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 29-05-04 15:08

> 4 SCSI diske bruger under load 40 watt hver - lad os sige 2 diske
> arbejder med fuld load - dette er 80 watt.

Hej Doc og M

Os der bruger seriøst hardware !! - starter diskene op med 5 sek.
mellemrum så vi ikke har problemer med startstrøm.
Pt bruger jeg 8 diske, det bliver vel ca. 100 watt kontinuerligt.
Såå deeet.

Mikkel

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-05-04 20:11

> Os der bruger seriøst hardware !! - starter diskene op med 5 sek.
> mellemrum så vi ikke har problemer med startstrøm.

Hvordan det ? - FORKLAR VENLIGST ?

> Pt bruger jeg 8 diske, det bliver vel ca. 100 watt kontinuerligt.

Nåhhh......du bruger kun 8 diske :)

Jeg har 6 interne og 2 eksterne - den ene eksterne er en Maxtor one touch
firwire 250GB disk 7.200 rpm, den anden en 2,5" 40GB 4.200 rpm disk - men
alt tæller, når jeg skal op på 8 diske

Men faktisk planlægger jeg at skære ned, så jeg kun køre med 4 interne
diske i mit system fremover - dette vil blive aktuelt, når dels 500Gb SATA
diske kommer frem dels når Maxtor kommer med deres nye 15K SCSI serie til
sommer - hvis de er ligeså lydløse som 15K.3 er vel at mærke.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 29-05-04 21:16

Dr.Ralph wrote:

> Hvordan det ? - FORKLAR VENLIGST ?

Enhver ordentlig raidcontroller har da mulighed for DS (delayed spinup).
Du enabler DS jumperen på din disk, så venter disken på en spinup command
efter power on.
Resten er så op til din raidcontrollers bios/setup.

> Nåhhh......du bruger kun 8 diske :)

Ja jeg har ryddet lidt op i boxen.
Jeg har faktisk 3 stk 1. generation 10K RPM IBM'er + 3 stk Atlas 10K III
liggende på hylden.
Ingen af dem fejler det mindste, kører fint sammen med min gamle Mylex
Extremeraid 1100.

Mikkel

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-05-04 23:09

> [...]
> liggende på hylden.
> Ingen af dem fejler det mindste, kører fint sammen med min gamle Mylex

Der er nye Maxtor 15K SCSI diske på vej.
Bliver spændende, hvad de får af nye tiltag.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-05-04 02:34

Dr.Ralph skrev:

> Sådan er det altid med kattevæsenet.

:D

> Har du kontaktet dem for at høre, om du har udsigt til at få
> dem tilbage i nær fremtid - for så kunne du jo begynde at
> bestille mange af tingene pr. efterkrav allerede nu - f.eks
> Enermax 851'en ?

Jeg havde egentlig bestemt mig for, at jeg ville kontakte dem
i denne uge, men det fik jeg ikke gjort. Sidste mandag fik jeg
nemlig min forskudsopgørelse og en følgeseddel hvorpå der stod,
at hvis jeg havde penge til gode, så ville de indbetale dem på
min konto, men der er intet sket. Jeg vil kontakte dem i næste
uge.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-05-04 02:34

Dr.Ralph skrev:

> Med alle de nye strønkrævende komponenter, så bliver jeg måske
> tvunget til at købe en ekstra 851'er meget snart - dette er
> sgu' seriøst ment !

Det ender nærmest med, at du bliver nødt til at bygge dit eget
kraftværk. ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-05-04 03:24

> Det ender nærmest med, at du bliver nødt til at bygge dit eget
> kraftværk. ;)

Hæ..hæ
Tror jeg vil til at minimere antallet af komponenter i mit system -
startende med harddiske - ved næste opdatering af mine diske, så vil jeg
max have 4 stk. interne.

Jeg vil nok altid have min Plextor Premium CDRW brænder - bedre brænder
findes ikke.
En god DVD brænder ligeledes nødvendigt (snart dual layer Nec 2510 eller
Pioneer 109) og så 2 DVD rom læsere til at tage sig af de crackede musik
cd'er, som jeg smider over på min Mp3 samling på min pc, såsnart de er købt
- ja, man skal i dag have ekstra udstyr for lave sin egen indkøbte musik om
til brugbare Mp3 filer på sin egen computer.

Overvejer så at tage skiftet til Xeon, som dig og Mikkel - og dette vil
kræve yderligere strøm.
Mikkel har sikkert allerede eget kraftværk i sin lejlighed - hvordan katten
kan han ellers køre med 10 harddiske ?
Kan en Enermax 851 virkelig klare at fodre 10 SCSI diske med strøm ?
Fatter det ikke..... :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph