Pinse - Helligåndens komme
Fra : a servant of Isa, Ye~

Dato : 26-05-04 00:49

Jeg var til møde. Taleren sagde (omtrent):

Vi fejrer ikke blot noget, der er sket for 2000 år siden.

Vi fejrer også noget, som sker i dag, *hver* dag

Skønt Jesus står foran sin umiddelbare arrestation og henrettelse, tænker
Han mere på at forberede Hans disciple på Helligåndens komme.

Jesus forudsiger Helligåndens komme:

På den sidste og vigtigste dag under løvhyttefesten trådte Jesus frem og
råbte:

»Hvis nogen tørster, så lad ham komme til Mig og drikke!
For som skriften siger, skal der indefra hos enhver, der tror på Mig,
strømme et væld af livgivende vand.«

Med det »livgivende vand« mente Jesus Helligånden, som ville blive givet
til alle, der troede på Ham. Ånden var endnu ikke kommet, fordi Jesus
endnu ikke var vendt tilbage til den himmelske herlighed.

(John 7,37-39)

For det første siger Jesus (et nøgleord):

Tørst

Har du nogensinde tørstet efter vand ? -

I Afrika ser man nogengange dyreflokke søge efter vand. De kan ligefrem
SKRIGE af tørst!

I Bibelen står der:

"Som hjorten skriger efter
rindende vand, således
skriger min sjæl efter Dig,
o Gud."
(Salme 42,1)

Man må altså TØRSTE efter Gud.

Kom til Mig, siger Jesus

Dernæst siger Jesus (et nøgleord):

Kilde

En kilde flyder ALTID. En kilde er kún en kilde, så længe den flyder. Vander
et friskt, og man får lyst til at drikke heraf. Den dækker vort *behov*.

Betingelsen for at du kan drikke af kilden: Tørst

-

Løftet om Helligånden

(Jesus siger:)

»Hvis I elsker Mig, så adlyd Mine befalinger. Og jeg vil bede Faderen,
og Han skal sende jer en anden til at føre jeres sag: Sandhedens Ånd,
der aldrig skal forlade jer. Verden kan ikke tage imod Ham, for den
hverken ser Ham eller kender Ham. Men det gør I, for Han er hos jer
og vil bo i jer. Nej, Jeg vil ikke efterlade jer alene - Jeg kommer til
jer. ..."

(John 14,15-18)

Hvilken tørst er det nu, Jesus taler om ?

Tørsten efter Gud, siger du måske.

Ja! - Længslen efter et vedvarende guddommeligt nærvær i dit indre!

Én som BLIVER hos dig, og aldrig forlader dig

Helligånden ér her i dag; dvs. en, der altid er ved hånden.

Jeg bor hos jer; Jeg bor i jer

Faktisk siger Jesus med sit ordvalg "Jeg kommer til jer", at Helligånden ér
Hans Ånd, Jesu Ånd

Der er 2 udtryk, Jesus bruger:

1. ... *i* jer.
2. ... *hos* jer.

1.
Helligånden skal bo *i* os, så vi helliggøres, apropos *HELLIG*-ånd.

Vi bliver taget til side (ud af verden) og bliver Guds reserverede ejendom.

Læs mere herom i indlæg ...

Date: 20. maj 2004 CET 16:44 (sommer-time)
Subject: Kærlighedsloven
2174 news:Wu3rc.764$Vf.14258@news000.worldonline.dk
( use http://www.google.dk/grphp )

2.
Helligånden skal blive *hos* os ... omslutte os, være omkring os og
udfra os.

Jesus siger til Sine disciple:

(få dage før Pinse, Kristi Himmelfartsdag)

" ... (vent i Jerusalem) ...

Men når Helligånden kommer over
jer, skal I få *kraft*; og I skal være
Mine vidner..."
(Ap.G.1,4.8)

Der er her tale om noget ydre. Bliv her INDTIL Helligåndens kraft kommer.
Vent på Helligånden. Egne evner slår ikke længere til, en ny afhængighed af
Gud skal fødes.

Faktisk læser vi, at disciplene udvælger en ny Apostel inden Pinse, Mattias,
fordi forræderen Judas ikke længere var iblandt de 11 andre.

Det er en sjov måde de gør det på, og det fortæller os noget om, at de IKKE
har Helligåndens vejledning. De kaster nemlig lod, dvs. at tilfældigheder
muligvis afgør sagen.

Denne apostel hører man derefter INTET om. Derimod kommer en anden mand
sidenhen ind på banen. Han hedder Paulus, og regnes for den 12. Apostel.

Deres gerning var i egen kraft. De 11 apostle MANGLEDE altså Helligånden,
både *i* deres indre samt *hos* dem.

Vent på Helligånden!

-

Nogle kristne fokuserer udelukkende på, at Helligånden skal bo *i* os, mens
andre fokuserer udelukkende på, at Helligånden skal blive *hos* os.

Sandheden er nok, at *begge* egenskaber er nødvendige i det kristne liv:

Guds Ord må bo ved troen *i* vore hjerter (Ef.3,17. Jer.31,33), og ...

Helligånden skal blive *hos* os og give os kraft til at vidne om Jesus.

En dansk Folkekirkepræst, Skovgård Petersen skulle have sagt:

Jeg gik til Ordet.
(denne sagde): Gå til erfaringen.
(denne sagde): Gå tilbage til Ordet.
Og jeg blev glad for at gå bud for dem begge.

De kristne gjorde sig nogle erfaringer Pinsedag, da Helligånden kom til dem.

Noget, der lignede ildtunger, satte sig på hver enkelt af dem. De blev alle
fyldt med Helligånden, og de begyndte at tale på fremmed sprog, alt efter
hvad Helligånden gav dem at tale.

Folk fra forskellige lande langt borte hørte dette og undrede sig over, at
disse lokale ulærte kunne talte deres fremmede sprog.

Andre gjorde nar og råbte: "De har drukket sig en brandert til!"
(Ap.G.2,1-13)

Der var sket et-eller-andet !!!

Disciplene havde gjort sig nogle erfaringer med Guds Ånd.

(Erfaringen spørger:)

Hvad siger Ordet (fra GT) desangående ?

I de sidste dage, siger Herren,
vil Jeg udgyde af Min Ånd over al
menneskeheden.
Jeres sønner og døtre skal *profetere*.
Jeres unge skal få *visioner*, og jeres gamle
skal *drømme* drømme. ...
(Joel 3,1 - english: Joel 2,28)

Erfaringen var altså i overensstemmelse med Ordet

Og Ordet siger: Gå til erfaringen.

Peter fik et syn. Han så alverdens urene dyr, som han (som jøde) ikke måtte
spise. De kom ned fra Himlen og en stemme sagde: "Stå op, slagt og spis"

Umuligt Herre, protesterede han.

Det gentog sig 3 gange.

Peter forstod ikke synet.

Han var på en måde MERE kristen end Gud er.

Teologi kan spærre folk inde som i et fængsel !!!

Men så skete der umiddelbart herefter, at nogle hedninge bad Peter komme
til deres hjem, og mens Peter fortalte dem om Jesus, blev disse mennesker,
skønt de ikke var jøder, døbt med Helligånden, akkurart som disciplene var
blevet det på Pinsedag.

Peter forstod nu, at Gud igennem synet havde erklæret alle folk velkomne i
Hans Rige. Hidentil havde Frelsen kun gjalt jødefolket.

Endnu en erfaring!

(Erfaringen spørger:)

Hvad siger Ordet (fra GT) desangående ?

Det skal ske i de sidste dag ...
(at folk og talrige folkeslag skal sige:)

"Kom, lad os drage til HERRENS bjerg, ...
Han skal lære os Sine veje..."

(Es.2,2-4)

-

Paulus var - inden sin omvendelse - ligeledes bundet af sin teologi og
religiøsitet. Han anede faktisk ikke, at det var Gud, han forfulgte, når han
forsøgte at udrydde de kristne***

Ordet ér knyttet til erfaringen, og omvendt

Apostlen Jakob skriver:

Vær Ordets gørere, ikke blot dets hørere,
ellers bedrager I jer selv.
(Jak.1,22)

Og Jesus siger:

" ...Hvis nogen vil gøre Hans vilje, skal
han erfare, om læren er fra Gud, ..."
(John 7,17)

AL FRYGT VAR BORTE PINSEDAG

Disciplene havde fået en ny forståelse.

Helligånden kom for at være AL det i dem, de ikke var.

Han giver glæde, fred, frimodighed ... (Express-tog) !!!

Bøn:
Gør det igen, o Gud, fornyelse HVER dag som et kildevæld

-

Hidentil havde Gud åbenbaret Sig (givet Sig til kende) på Horeb bjerg ved
Moses' kaldelse (2.Mos.3). Sidenhen på Sinaj bjerg (de 10 Bud, 2.Mos.19-). I
den "mobile" helligdom, Tabernaklet (2.Mos.25,8), i ildstøtten
(2.Mos.13,21).

Ildstøtten kan symbolsk godt være et billed på ildtungerne Pinsedagen

Nu bor Gud i menneskehjerter (Rom.5,5)

Vi er Hans tempel (1.Kor.3,9.16)

-

Da Jesus gik ind i Templet og det mere mindede om en købmandsbutik, end en
bolig for Gud, da kan man godt sige, at det er et billed på vort liv ...

Rens dit hus for urenheder!

Fyld dit hus med noget godt.

At lade sig fylde er egentlig at rydde op - ud med ragelset!

(også bæklatten under sofaen - den stinker)

De rum, der renses, dem fylder Han med noget godt

Åben vinduerne og få frisk luft ind (apropos bæklatten)

Lad helligånden gennemsuse dit hjem.

Helligånden er således ej en henvisning til Muhammed, således som Koranen
hævder (Sûra al-Saff 61,7)***

Der er her tale om FORFALSKNING af originalen, GT- og NT-skrifterne

Omvend dig fra synd. Tag imod Jesus og få Helligånden som gave

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

(SAT7 - Arabic Website)
http://www.sat7.com/main_page.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
( use http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
2254 news:eAjsc.1939$Vf.82865@news000.worldonline.dk

Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2233 news:Gb3sc.1684$Vf.53534@news000.worldonline.dk

File-number:
2328

Fra : a servant of Isa, Ye~

Dato : 26-05-04 22:10

"a servant of Isa, Yeshua" skrev

[ ... ]
> [...]
> Paulus var - inden sin omvendelse - ligeledes bundet af sin teologi og
> religiøsitet. Han anede faktisk ikke, at det var Gud, han forfulgte, når

Input Andagt fra www.ucb.dk :

=== citat start ===

Onsdag den. 26. maj 2004

Få Jonas ud af din båd

"Tag mig og kast mig i havet, så får I det til at falde til ro."
(Jonas 1,12

Jonas ville ikke gå Herrens veje, så han fandt en båd, der sejlede i den
MODSATTE retning ...

=== citat slut ====

2331