arbejdsretligt spørgsmål - barsel
Fra : Søren

Dato : 25-05-04 20:06

Hej gruppe

Jeg har lige et arbejdsretligt spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig
med.

Min kæreste er uddannet frisør og har arbejdet i den samme salon de sidste 2
år.

I hendes kontrakt står der at hun er ansat i på fuldtid (37 timer). I
februar i år besluttede hus sig for at begynde med på HF enkeltfag i den
forbindelse aftalte hun med mester at gå ned på 29 timer, men der er aldrig
blevet skrevet en ny kontrakt som beskriver ændringerne i arbejdstiden. I
mellemtiden er det lykkelige sket, at hun er blevet gravid (med mig og i
den forbindelse skal hun på barsel fra midten af juli måned.

I forbindelse med graviditeten har hun ret til 4 ugers graviditetsorlov før
fødslen

Herefter fuld løn i 14 uger (gennemsnit af sidste 16 ugers løn).

Efter de 14 uger har vi i alt 32 ugers forældreorlov, som hun nok kommer til
at holde det meste af.

I de 32 uger vil hun kunne få hvad der svare til 29*86,67 kr i ugen.

Hun planlægger at tage 2 ugers ferie + 26 timers afspadsering før hun går på
barsel. Det vil sige at hun stopper på arbejdet sidst i juni måned.

Spørgsmålet går på om hun kan komme på fuld tid inden hun går på barsel, da
det vil give lidt mere økonomisk overskud i de 32 ugers forældreorlov, hvis
det var 37*86,67kr i steder for 29*86,67kr.

Min kæreste ønsker på ingen måde at komme i klammeri med arbejdsgiver, da
hun regner med at vende tilbage til jobbet efter endt barsel.

Vil arbejdsgiver skulle punge ud med en større pose penge, hvis min kæreste
skifter tilbage til fuldtid?

Hvordan skal hun forholde sig til situationen

Venlig hilsen

Den kommende far