Kap-/Geringssav ?
Fra : Bo Carøe

Dato : 25-05-04 20:03

Da jeg er igang med en større ombygning af mit hus, dvs nyt tag og en
komplet ny 1 sal.

Jeg er nu kommet dertil at jeg skal have sat udhængsbrædder op. I gavl
enderne af mit hus består de af en masse små bræder (ca. 95x20mm) så
der skal jo saves en del gange og så skulle det vel helst være
vinkelret osv.

Så jeg tror det ville være smart hvis jeg investerede i en ordentlig
kap/geringssav.
Jeg kan se, at i diverse byggemarkeder kan man købe nogle save til en
600/700kr, men kan de også save ordentlig uden af flosse træet osv.
Til mit udhæng er de vel ok, men jeg skal også til at sætte
rustikbrædder og gerigter og fodlister osv og der forventer jeg et
fint snit uden at træet flosser.

Jeg har set lidt på en :DeWALT DW703 kombineret kageringssav
for 2295kr ?

Nogle forslag til hvad jeg skal købe ?

Mvh Bo Carøe

Fra : //zlgge

Dato : 25-05-04 20:34

"Bo Carøe" <oz5afj@*REMOVE.*get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Ja deet...

[...]

Her er valget af sav underordnet. Klingen bestemmer hvor flosset det bliver.
Der findes specielt slebne klinger til et hvert formål; på langs, på tværs,
til plade, til træ osv. osv. Og der findes altså også en klinge specielt
slebet til træ på tværs.
En god hårdtmetals-klinge koster generalt mellem 300 og 400 Kr, men den
holder også længe og kan slibes op på sliberi mange gange.

Til mit udhæng er de vel ok, men jeg skal også til at sætte
rustikbrædder og gerigter og fodlister osv og der forventer jeg et
fint snit uden at træet flosser.

Intet problem.

Jeg har set lidt på en :DeWALT DW703 kombineret kageringssav
for 2295kr ?

Nogle forslag til hvad jeg skal købe ?

Om du skal købe det ene eller det andet er afhængigt af din pengepung
og/eller behov. Regner du med at bruge saven til ombygning af hele huset,
til udhæng, lægteskeletter osv. så kan det sagtens forsvares at bruge lidt
penge på godt værktøj. Men er udhænget den eneste større opgave, så ville
jeg mene at det er lidt over målet med en proff. sav.
Det er klart at gearkasse og lejer ikke er af samme kvalitet i en billig sav
som en dyr, men den største forskel du vil mærke er i den måde den betjenes
på. Indstillingen og brugen af saven er klart nemmere med en dyr sav.
Vælger du en dyr sav, bør du lige have i mente at man kan få en kombineret
kapsav, der kan vendes om og bruges som bordrundsav næsten uden merpris, det
er en skøn ting at have hvis du ikke har en i forvejen.

Mvh
//zigge

Fra : Vilhelm Johansen

Dato : 25-05-04 20:47

> Nogle forslag til hvad jeg skal købe ?

for et par måneder siden købte jeg en sav incl. lille bord i harald nyborg
til 800 kr. (senere blev den vist sat ned i pris).

Denne sav er helt kanon - det er en teleskob med en lille laser-lampe der
lyser i sav-sporet. Og den larmer minimalt når den arbejder.

Samme sav kan købes uden bord i bauhaus for lidt over 1000 kr.

Denne sav kan jeg varmt anbefale.

Fra : Vilhelm Johansen

Dato : 25-05-04 20:52
Fra : //zigge

Dato : 25-05-04 22:09

"Vilhelm Johansen" <evj@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> for et par måneder siden købte jeg en sav incl. lille bord i harald nyborg

Sagde jeg bord-rundsav?
Ok det jeg mente var en bordrundsav, ikke en kapsav på et bord.

Mvh
//zigge

Fra : Tømreren

Dato : 26-05-04 09:45

[...]

Jeg er selv dewalt-narkoman,men var ovre og hjælpe en god ven som havde købt
denne her sav
http://tools.netget.dk/product.asp?product=62&page=1 og sat en ny og bedre
klinge på til ca. 400,- og den kan jeg sagtens anbefale..

Mvh
Tømreren