/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Uens kædestramning
Fra : Mogens


Dato : 25-05-04 18:55

Har på fornemmelsen at det er børnelærdom, men jeg kan alligevel ikke helt
gennemskue det. Forhåbentlig er der andre der kan hjælpe?
Hvad kan det skyldes at kæden på min gsx600f er temmelig slap med baghjulet
ét sted, og hvis jeg drejer hjulet en halv omgang, så er kæden enormt stram.
Jeg kan ikke se at baghjulet står skævt, og jeg synes også afstanden er
rimelig ens hele vejen rundt hvis jeg holder noget mod fælgen og drejer
hjulet.
Jeg har også prøvet at løsne kædestrammerne helt, skubbe baghjulet helt
frem, og derefter stramme kæden ved at dreje lige meget på kædestrammerne.
Og de markører der er på bagsvingeren står også på nogenlunde det samme sted
(men der er nu en del slør i, så de er ikke til stor hjælp).
Mvh
Mogens



 
 
Kenneth T (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth T


Dato : 25-05-04 18:58

> Har på fornemmelsen at det er børnelærdom, men jeg kan alligevel ikke helt
> gennemskue det. Forhåbentlig er der andre der kan hjælpe?
> Hvad kan det skyldes at kæden på min gsx600f er temmelig slap med
baghjulet
> ét sted, og hvis jeg drejer hjulet en halv omgang, så er kæden enormt
stram.

Kæden og tandhjul er totalt slidt op!!!!
(De sidste alvorlige tegn er typisk at kæden er uens slidt= uens længde)

--
MVH
Kenneth T
ZX12R
www.dkfritidmotorcykel.dk/kenneth_t


Mogens (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 25-05-04 19:12

Tak for svaret - må åbenbart punge ud til et nyt kit :-/
Jeg må da indrømme, at kædekittet ikke er helt nyt, men at det skulle være
så galt fat, og at det har så drastiske konsekvenser, havde jeg ikke på
fornemmelsen.
Mvh
Mogens

"Kenneth T" <ken_t@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:40b38922$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Har på fornemmelsen at det er børnelærdom, men jeg kan alligevel ikke
helt
> > gennemskue det. Forhåbentlig er der andre der kan hjælpe?
> > Hvad kan det skyldes at kæden på min gsx600f er temmelig slap med
> baghjulet
> > ét sted, og hvis jeg drejer hjulet en halv omgang, så er kæden enormt
> stram.
>
> Kæden og tandhjul er totalt slidt op!!!!
> (De sidste alvorlige tegn er typisk at kæden er uens slidt= uens længde)
>
> --
> MVH
> Kenneth T
> ZX12R
> www.dkfritidmotorcykel.dk/kenneth_t
>



Kenneth T (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth T


Dato : 26-05-04 14:28

> Tak for svaret - må åbenbart punge ud til et nyt kit :-/

Overvej at købe syd for grænsen, eks www.heingericke.de
Det er ca 2/3 pris af herhjemme.
Sidste jeg manglede et kit, bestilte jeg ved at ringe til flensburg
afdelingen, hun taler dansk & sender gratis til danmark, jeg fik mit kit 2
dage senere.


--
MVH
Kenneth T
ZX12R
www.dkfritidmotorcykel.dk/kenneth_t


anders majland (26-05-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 26-05-04 20:29

> Overvej at købe syd for grænsen, eks www.heingericke.de
> Det er ca 2/3 pris af herhjemme.

Ikke nødvendigvis... Og du kan måske slet ikke få det du vil have i
tyskland. Dernede må man ikke ændre på en maskins gearing uden at få det
skrevet i papirerne og derfor sælges tandhjul og kæder stort set altid i
kits.

Jeg havde besluttet at jeg ville have en did 520 vm kæde - men i
tyskland kunne jeg kun opdrive kits med en oring og ikke den xring jeg
ville have.... Jeg endte med at købe kæden hos munkedal (lagervare) og
tandhjulene hos dinmc (også lagervare)

Samlet pris det samme som en oringskæde fra louis på tilbud (indenfor
100kr før porto - eller kun 50)

Der er også ofte kædekit på ebay - specielt til lidt ældre cykler. Jeg
har indtryk af at mange sælger restpartier drypvis den vej...

Så check lige de lokale samtidig med de udenbyes hvis du skal gøre en
god handel ...
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Knud Dam (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 25-05-04 19:03


"Mogens" <msk_fjernes_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:40b3888b$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Har på fornemmelsen at det er børnelærdom, men jeg kan alligevel ikke helt
> gennemskue det. Forhåbentlig er der andre der kan hjælpe?
> Hvad kan det skyldes at kæden på min gsx600f er temmelig slap med
baghjulet
> ét sted, og hvis jeg drejer hjulet en halv omgang, så er kæden enormt
stram.
> Jeg kan ikke se at baghjulet står skævt, og jeg synes også afstanden er
> rimelig ens hele vejen rundt hvis jeg holder noget mod fælgen og drejer
> hjulet.
> Jeg har også prøvet at løsne kædestrammerne helt, skubbe baghjulet helt
> frem, og derefter stramme kæden ved at dreje lige meget på kædestrammerne.
> Og de markører der er på bagsvingeren står også på nogenlunde det samme
sted
> (men der er nu en del slør i, så de er ikke til stor hjælp).
> Mvh
> Mogens

Hej Mogens.

Dit kædekit er slidt op.

Mvh

KD



Tony Lorentzen (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 25-05-04 19:15

Knud Dam wrote:

> Hej Mogens.
>
> Dit kædekit er slidt op.

Hehe - det er sgu klar besked!

Men det er helt rigtigt som Knud skriver - dit kædekit er slidt op. Har du
ikke kunnet mærke at den har "banket"?

--
Tony



Ukendt (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-05-04 19:48


"Mogens" <msk_fjernes_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:40b3888b$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Har på fornemmelsen at det er børnelærdom, men jeg kan alligevel ikke helt
> gennemskue det. Forhåbentlig er der andre der kan hjælpe?
> Hvad kan det skyldes at kæden på min gsx600f er temmelig slap med
baghjulet
> ét sted, og hvis jeg drejer hjulet en halv omgang, så er kæden enormt
stram.
> Jeg kan ikke se at baghjulet står skævt, og jeg synes også afstanden er
> rimelig ens hele vejen rundt hvis jeg holder noget mod fælgen og drejer
> hjulet.
> Jeg har også prøvet at løsne kædestrammerne helt, skubbe baghjulet helt
> frem, og derefter stramme kæden ved at dreje lige meget på kædestrammerne.
> Og de markører der er på bagsvingeren står også på nogenlunde det samme
sted
> (men der er nu en del slør i, så de er ikke til stor hjælp).
> Mvh
> Mogens
>
> Det er ikke sikkert at kæden er slidt op. Det kan også skyldes manglende
smøring, således at nogle kædeled er stive og derved ikke retter sig op når
de kører af tandhjulet igen. Så er kæden stram. Når de kommer hen på
kædehjulet bliver kæden slap igen.
Hilsen Matthias



Psycho Cowboy (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 25-05-04 20:23

Matthias H Matthiessen wrote:
> Det er ikke sikkert at kæden er slidt op. Det kan også skyldes
> manglende
> smøring, således at nogle kædeled er stive og derved ikke retter sig
> op når de kører af tandhjulet igen. Så er kæden stram. Når de kommer
> hen på kædehjulet bliver kæden slap igen.
_________________________________________________

Hvad skulle bevirke, at kæden kun bliver smurt nogen steder?

Jeg vil nu give de andre ret i, at det er et nyt kædekit. Det er en ganske
typisk fejl, når det er ved at synge på sidste værs.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Ukendt (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-05-04 20:43



>
> Hvad skulle bevirke, at kæden kun bliver smurt nogen steder?
>
> Jeg vil nu give de andre ret i, at det er et nyt kædekit. Det er en ganske
> typisk fejl, når det er ved at synge på sidste værs.
>
> --
> Psycho Cowboy
> Suzuki GSX-R 600 SRAD
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
>
> Hvis kæden er ved at blive/har været tør er det et kendt fænomen. Jeg har
oplevet det flere gange i forbindelse med især vinterkørsel og kørsel på
offroader. Hvis det skal skyldes slidt kædekit skal kæde og hjul være så
slidt at det nemt kan konstateres ved at trække i kæden midt på bagerste
kædehjul. Kan kæden trækkes ud fra kædehjulet så der er tydelig afstand, ja
så er kædekittet slidt op.
Hilsen Matthias
(10 års vinterkørsel /offroadkørsel, 31 års kørsel ialt)



Armand (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-05-04 16:46


Psycho Cowboy <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en
news:40b39d23$0$28835$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Matthias H Matthiessen wrote:
> > Det er ikke sikkert at kæden er slidt op. Det kan også skyldes
> > manglende
> > smøring, således at nogle kædeled er stive og derved ikke retter sig
> > op når de kører af tandhjulet igen. Så er kæden stram. Når de kommer
> > hen på kædehjulet bliver kæden slap igen.
> _________________________________________________
>
> Hvad skulle bevirke, at kæden kun bliver smurt nogen steder?

Det er ikke et sælsyn at kæden får sig et par stive led :-|
>
> Jeg vil nu give de andre ret i, at det er et nyt kædekit. Det er en ganske
> typisk fejl, når det er ved at synge på sidste værs.

Anyhow, så er stive led også et klart tegn på at kæden er ved at være
færdig!

--
Armand.




Janus (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 26-05-04 15:00


> > Det er ikke sikkert at kæden er slidt op. Det kan også skyldes manglende
> smøring,

NIX! med mindre det IKKE er en lukket kæde, x-ring O-ring W-ring you name
it! der hjælper smøring ikke. Og uden at ligge hovedet på blokken, vil jeg
påstå at det er en af disse kæder der er tale om.

er ledene stive er tætningsringene i stykker og kæden skal skiftes alliwl.

vh Janus



Gert Bo thorgersen (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 26-05-04 01:17


"Mogens" <msk_fjernes_@post.tele.dk> wrote in message
news:40b3888b$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Har på fornemmelsen at det er børnelærdom, men jeg kan alligevel ikke helt
> gennemskue det. Forhåbentlig er der andre der kan hjælpe?
> Hvad kan det skyldes at kæden på min gsx600f er temmelig slap med
baghjulet
> ét sted, og hvis jeg drejer hjulet en halv omgang, så er kæden enormt
stram.
> Jeg kan ikke se at baghjulet står skævt, og jeg synes også afstanden er
> rimelig ens hele vejen rundt hvis jeg holder noget mod fælgen og drejer
> hjulet.
> Jeg har også prøvet at løsne kædestrammerne helt, skubbe baghjulet helt
> frem, og derefter stramme kæden ved at dreje lige meget på kædestrammerne.
> Og de markører der er på bagsvingeren står også på nogenlunde det samme
sted
> (men der er nu en del slør i, så de er ikke til stor hjælp).
> Mvh
> Mogens
>
Ja som de 2 andre skriver må dit kædekit jo være slidt op.

Hvis du skal trække bakhjulsakslen for meget bagud så er kæden jo blevet
længere, og for slidt. Dette kan også ses af at løfte et kædesamleled fri af
bagtandhjulet og se om den kan løftesfor meget .

Og hvis kæden skiftesvis er for stram eller for slap underdrejning af
baghjulet kan det jo nærmest kun skyldes at bagtandhjulet er blevet ovalt
eller, hvad der er mere sandsynligt, at kædeled går stramt. Det sidste var
jeg udefor at rode med i sidste uge da jeg fik den lukkede kæde af min brugt
købte offroader og der kunne iagttage dette tydeligt ved derefter at hænge
kæden en på en 15 mm aksel sat i en skruestik og så trække nedad i kæden på
den ene side og så se stive led ikke ligge korrekt an mod 15 akslen.

Mvh. Gert Thorgersen



Armand (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-05-04 18:22


Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:c90ouo$g9o$1@news.loxinfo.co.th...
>
> ....hvis kæden skiftesvis er for stram eller for slap underdrejning af
> baghjulet kan det jo nærmest kun skyldes at bagtandhjulet er blevet ovalt
> eller, hvad der er mere sandsynligt, at kædeled går stramt.

Klassisk citat: "ingen kæde er stærkere end sit svageste led"!
Og dét kan sagtens overføres på enhver mc-kæde: Det er endog meget
sandsynligt at en række led bliver mere slidt end resten af kæden, når det
ellers lakker mod enden :-|

Og det er som frit hængende at disse led er løse, hvorimod at de bliver
"strammet op" når de går i indgreb med tandhjulet!

Stram-slap-stram-slap-stram-slap. . . . . ., er ikke ligefrem befordrende
for holdbarheden af kæde såvel som hjul og gearkasse -lejer :-|

--
Armand.





Per P. (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Per P.


Dato : 26-05-04 15:46


"Mogens" <msk_fjernes_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:40b3888b$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Har på fornemmelsen at det er børnelærdom, men jeg kan alligevel ikke helt
> gennemskue det. Forhåbentlig er der andre der kan hjælpe?
> Hvad kan det skyldes at kæden på min gsx600f er temmelig slap med
baghjulet
> ét sted, og hvis jeg drejer hjulet en halv omgang, så er kæden enormt
stram.
> Jeg kan ikke se at baghjulet står skævt, og jeg synes også afstanden er
> rimelig ens hele vejen rundt hvis jeg holder noget mod fælgen og drejer
> hjulet.
> Jeg har også prøvet at løsne kædestrammerne helt, skubbe baghjulet helt
> frem, og derefter stramme kæden ved at dreje lige meget på kædestrammerne.
> Og de markører der er på bagsvingeren står også på nogenlunde det samme
sted
> (men der er nu en del slør i, så de er ikke til stor hjælp).
> Mvh
> Mogens

Hvilken kæde er det?? Regina, måske?


--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat Ole Olsen: Jeg har aldrig kørt en maskine
hvor jeg ikke havde lyst til at skubbe fra med
foden for at komme hurtigere frem....



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste