Nye miljøkrav fra 1/7 berører IKKE
Fra : Richard

Dato : 25-05-04 15:32

I anledning af trådene: "Nye miljøkrav.. Husk nu at få indregistreret
jeres importerede motorcykler" og "EU2 Agift import af MC...." talte jeg
i dag med Færdselsstyrelsen. De har haft mange henvendelser efter
fejlagtige artikler i et par motorblade om virkningen af de nye
miljøkrav, der stilles ved indregistrering af nye mc'er fra den 1. juli
2004. Den dag træder de nye såkaldte Euro 2-krav - Direktiv 2002/51/EF -
til mc'ernes miljøpåvirkning i kraft i EU inkl. i DK som beskrevet i
"Detailforeskriften for køretøjer 2004", se nedenfor.

Men de nye regler rammer i første omgang kun:
* fabriksnye mc'er
* mc'er der er købt nye uden afgift herhjemme og ikke har været
indregistreret inden 1. juli 2004.

Foreligger der derimod en registreringsattest fra udlandet, hvoraf det
fremgår, at mc'en er indregistreret første gang før 1. juli 2004, gælder
de nye regler ikke. Dvs at også derefter kan en brugt mc tages hjem og
godkendes på de samme vilkår som idag, blot den er indregistreret første
gang inden 1. juli 2004. Der skal naturligvis stadig foreligge en type-
eller enkeltgodkendelse for den aktuelle mc; de regler ændres ikke - det
er de gældende danske detailforskrifter for køretøjer på mc'ens første
indregistreringsdato, der er gældende i hvert enkelt tilfælde.

På længere sigt vil brugtimporterede mc'er, der er indregistreret første
gang efter 1. juli 2004 i et land uden for EU, imidlertid blive berørt.
De skal overholde den nye Euro 2-norm, og det må man så skaffe
dokumentation for hos fabrikanten. Færdelsstyrelsen vil ikke udtale sig
om muligheden for at få en mc prøvet og enkeltgodkendt efter Euro 2, i
de tilfælde hvor fabrikanten ikke kan eller vil dokumentere det. Vi må
nok forvente, at det - om muligt - bliver både dyrt og besværligt

Brugtimporterede mc'er, der er indregistreret første gang efter 1. juli
2004 i et EU-land, skal ved deres første indregistrering i hjemlandet
også overholde den nye Euro 2-norm, så de vil umiddelbart kunne
godkendes herhjemme som brugtimporterede.

Færdselsstyrelsen henviser til to vejledninger og forskrifter på siden
"Krav til køretøjer":
<www.fstyr.dk/sw5997.asp>

Detailforskriften for køretøjer 2004, afsnit 7 Motor, Støj og
luftforurening opremser de nye krav:
<www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/DfK2004.pdf>

Den findes også i en kommenteret udgave med overgangs- og
undtagelsesbestemmelser: "Vejledning for SBI". Afsnit 14 "Syn" skulle
indeholde overgangsbestemmelser og rammebestemmelser for fritagelse for
køretøjer, der har en dokumenteret brugshistorie. Færdselsstyrelsen
nævner et tænkt eksempel hvor fx en cykel er blevet hjemkøbt til
banerace, bevisligt har kørt race ved de og de lejligheder og derfor kan
komme ind under reglerne for køretøjer, der er indregistreret første
gang før 1. juli 2004.

Reglerne for fritagelse er vejledende, og Færdselsstyrelsen vil IKKE
udtale sig om konkrete muligheder, men henviser til Statens
Bilinspektion, der fortolker dem og tager endelig stilling i det enkelte
tilfælde. (Men Færdselsstyrelsen forventer allerede efter 1. juli at
blive bestormet af henvendelser fra ejere af ældre, ikke indregistrerede
køretøjer, der har været gemt til bedre tider

For importørernes og forhandlernes restlagre som for mc'er er der aftalt
nærmere overgangsregler. Det gælder også restpartier der handles over
landegrænserne, som fx det danske mc-marked jo er ret afhængig af

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 17:14

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message

> [...]
> gang efter 1. juli 2004 i et land uden for EU, imidlertid blive berørt.
> De skal overholde den nye Euro 2-norm, og det må man så skaffe

Hvad betyder på "længere sigt" ?

Kan man indregistrere end japaner, efter 1 jul 04, hvis den har været
indregistreret i japan før da ?

poul B-H

Fra : Richard

Dato : 25-05-04 23:21

<svar_i_gruppen>@nirgendwo wrote:

> Hvad betyder på "længere sigt" ?

At det ikke lige får betydning for de mc'er den 1. juli 2004. Jeg hentyder
til, at brugtimporterede mc'er jo skal have været indregistreret et
bestemt antal måneder og have kørt et bestemt antal km for at kunne tages
ind som brugte, hvis ikke regnes de som nye. Det har ganske vist "kun"
betydning for størrelsen af reg.afgift og evt. moms, ikke for selve
godkendelsen af køretøjet, men det vil betyde i praksis, at der vel går
~nogle måneder eller et halvt år, inden mc'er bliver brugtimporteret. De
fleste skeler jo til lavest mulig afgift, når de brugtimporterer

> Kan man indregistrere end japaner, efter 1 jul 04, hvis den har været
> indregistreret i japan før da ?

Ja da, blot mc'en er typegodkendt herhjemme, eller hvis der foreligger en
enkeltgodkendelse i samme stelnummerserie som den aktuelle mc. Findes det
ikke, skal du selv skaffe dokumentation til en enkeltgodkendelse for, at
mc'en lever op til de "Detailforeskrifter for køretøjer", der var gældende
herhjmme på det tidspunkt, den blev indregistreret første gang i Japan,
eller hvor den nu blev indregistreret første gang. Præcis som hvis du vil
have den godkendt og indregistreret allerede i dag

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK