Fremstilling af forrør til udst.
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 25-05-04 14:04

Hej i gruppen,

Jeg har tit gået og leget lidt med tanken om fremstilling af forrør /
udstødning, og hvad der kan lade sig gøre. I den forbindelse har jeg tænkt
på, om modstanden er den samme i 2 lige lange rør, hvor det ene bukker en
lille smule, og det andet bukker dobbelt så meget? Altså ved bukninger, som
er lavet ordentligt, og ikke har bevirket at røret er blevet smallere på det
bukkede stykke... Er der nogen der ved det?

Som eksempel kan gives et Akrapovic-system til en VTR 1000, som jeg fandt en
reklame af... Det er sytemet nederst på billedet:
http://www.kkracing.se/acrapovic/akra_2.jpg

Det skulle undre mig meget, om ikke modstanden er en smule større i røret
til den ene cylinder, som faktisk slår en sløjfe, for at opnå samme længde
som røret til den anden? ...men det er der måske kompenceret for, ved at
lave rørets indre Ø en smule større i sløjfen?

--
Psycho Cowboy - Tænker over mange sjove ting!
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Hekto

Dato : 25-05-04 14:31

In article <40b34459$0$5970$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
chrijac[FJERN]@hotmail.com says...
> [...]
> er lavet ordentligt, og ikke har bevirket at røret er blevet smallere på det
> bukkede stykke... Er der nogen der ved det?

Det er den ikke!
Modstanden vil være stærkt afhængig af hastigheden på strømningen..
Gas følger gerne et rørs krumning når det bare går langsomt; men
luftens masse har temmelig stor betydning når hastigheden stiger. Da
gassen ike kan komme omkring hjørnet p.gr.a. inertien, vil resultatet
være at tværsnittet ikke kan udnyttes. Diameteren er sådan set
ligegyldig. Det er udformningen af røret der er afgørende.

Fra : Christian Knudsen

Dato : 25-05-04 17:29

> [...]
> være at tværsnittet ikke kan udnyttes. Diameteren er sådan set
> ligegyldig. Det er udformningen af røret der er afgørende.

Det kan i øvrigt tilføjes, at der (selvfølgelig) er mere friktion i et
bukket rør end et lige rør, såfremt de er lavet i samme materiale.
Så som Hekto siger, så er udformningen relevant for hvor meget friktion der
er udstødningen.
Mit gæt er at det bagerste rør, der er bukket i skarpere knæk, formentlig er
lidt kortere for at opnå den samme friktion som der er i det forreste rør.
Strømninger er der masser af bøger om, og der er da også sjovt at se hvordan
forskellige buk og knæk påvirker forskellige ting. Kort sagt så er der
mindre friktion i et rør med en stor radius fremfor et med lille radius.
Ligeledes er der mindre friktion i 2 45graders buk fremfor et buk på 90
grader.

mvmch
christian, der bl.a skal til eksamen i en smule indledende strømningmekanik
på torsdag

Fra : Armand

Dato : 25-05-04 19:26

Psycho Cowboy <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> som røret til den anden? ...men det er der måske kompenceret for, ved at
> lave rørets indre Ø en smule større i sløjfen?

Der er næppe taget højde for netop den modstandsfaktor, som du her tager i
ed.
Til gengæld er rørenes indbyrdes længde af stor betydning for gasvekslingen,
hvilket f.eks. influerer på karburatorernes indstilling (á ens dysning!).
Så derfor er længden af 1.prioritet, hvor modstanden qua bøjningerne
givetvis er ignoreret!

Modstanden kán være iberegnet på (til gengæld) særdeles dyre systemer.
F.eks. er de koniske systemer som bl.a. Muzzy lancerede tungt for 10 års tid
siden, udviklet med henblik på faldende modstand med længden (= samme
modstand totalt set!) - Men til en firecylindret rækkemotor er sligt også
ganske enklere end til tidens populære V2'ere!

--
Armand

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 21:51

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>hvilket f.eks. influerer på karburatorernes indstilling (á ens dysning!).
>Så derfor er længden af 1.prioritet, hvor modstanden qua bøjningerne

Nemlig, og når man så alligevel ikke kan få det til at gå op, så kompenserer
man på indsugningssiden med forskelige længder på tragtene på
karburatorerne, og lidt forskellig dysning. Og så går det jo i grunden meget
godt

mvh
Orla

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 26-05-04 06:40

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> lave rørets indre Ø en smule større i sløjfen?
>
> --
> Psycho Cowboy - Tænker over mange sjove ting!

Det der er gårligt vedr. rørst udformning er kraftige/pludselige skarpe knæk
i udstødningsrør, idet der ved knækkene senes lidt trykbølge retur.
Diameteren af røret er bestemt af cylindervolumen samt omdrejningerstallet
og længden til hvor lydpotten starter bestemt af omdrejningstal og
knastakslens åbningstider

Mvh. Gert Thorgesen