Udvælge største værdi i tabel i access db ~
Fra : Neo

Dato : 25-05-04 12:33

Hej alle

Jeg har et problem som jeg håber at kunne få lidt hjælp til her.

Jeg ønsker at finde den største værdi i en tabel i en access97 db via et sql
statement.

Jeg forsøger således:

Set WorkBase = OpenDatabase(App.Path & "\mydb.mdb", False, False, "MS
Access;PWD=abc")

SQL = "select max(tabel1) from tabeller"

Set WorkRS1 = WorkBase.OpenRecordset(SQL)

WorkRS1.MoveFirst

While (Not WorkRS1.EOF)
Label1.Caption = WorkRS1!tabel1
WorkRS1.MoveNext
Wend

Men jeg får følgende fejlmeddelelse "run-time error 3265, item not found in
this collection"

Hvad pokker gør jeg galt ? hvad er der galt med mit sql statement ?

i "tabel1" kunne der stå følgende:

1
2
3
4
5
6
7
8
9

Jeg ønsker at finde den højeste værdi ... her 9.

På forhånd tak for hjælpen

Neo

Fra : preben nielsen

Dato : 25-05-04 12:49

"Neo" <neo___dk@hotmail.removethis.com> skrev i en meddelelse
> [...]
False, "MS
> Access;PWD=abc")
>
> SQL = "select max(tabel1) from tabeller"

Hedder feltet "tabel1" og hedder tabellen "tabeller" ?

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Neo

Dato : 25-05-04 17:41

snip

> False, "MS

> Hedder feltet "tabel1" og hedder tabellen "tabeller" ?

I min access database har jeg flere tabeller og den pågældene tabel jeg
forsøger at hente max værdier fra hedder "tabeller" og feltet hedder
"tabel1" (den lodrette kolonne)

Mvh Neo

Fra : Chrisser

Dato : 26-05-04 07:24

Neo wrote:

> I min access database har jeg flere tabeller og den pågældene tabel
> jeg forsøger at hente max værdier fra hedder "tabeller" og feltet
> hedder "tabel1" (den lodrette kolonne)

Jeg er ikke sikker på hvordan access håndterer det men i MSSQL giver
ovenstående en unavngiven kolonne, prøv:

SQL = "select max(tabel1) as tabel1 from tabeller"

Mvh
Chrisser

Fra : Neo

Dato : 26-05-04 20:40

Hej Chrisser

<Snip>

> [...]
> ovenstående en unavngiven kolonne, prøv:
>
> SQL = "select max(tabel1) as tabel1 from tabeller"

Tusind tak for det .... det hjalp på mit problem

løsningen blev følgende:

Set WorkBase = OpenDatabase(App.Path & "\mydb.mdb", False, False,
"MSAccess;PWD=abc")

SQL = "select max(tabel1) as MaxValue from tabeller"

Set WorkRS1 = WorkBase.OpenRecordset(SQL)

WorkRS1.MoveFirst

While (Not WorkRS1.EOF)
Label1.Caption = WorkRS1!MaxValue
WorkRS1.MoveNext
Wend

Mvh Neo

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 26-05-04 22:32

Neo skrev:
> SQL = "select max(tabel1) as MaxValue from tabeller"
> Label1.Caption = WorkRS1!MaxValue

Det er klart at du skal skrive navnet på feltet, men hvad er et nu lige,
hvis du lader feltet indgå i et udtryk?
I forbindelse med Oracle (og jeg går ud fra at det også gælder for andre
databaser), navngives feltet nøjagtig som udtrykket, dvs. at følgende også
burde kunne bringes til at virke:

SQL = "select max(tabel1) from tabeller"
Label1.Caption = WorkRS1.Field("max(tabel1)").Value

Du kan også tilgå felter ved at bruge deres indeks:

SQL = "select max(tabel1) from tabeller"
Label1.Caption = WorkRS1.Field(1).Value

Men der er vist ingen tvivl om at den metoden med at "omdøbe udtrykket" og
bruge det nye feltnavn er det mest letlæselige, og giver mulighed for at
vise hvad man ønsker at bruge værdien til.

-------
Tomas

Fra : Neo

Dato : 27-05-04 19:54

> [...]
> bruge det nye feltnavn er det mest letlæselige, og giver mulighed for at
> vise hvad man ønsker at bruge værdien til.

Hej Tomas

Tak for dine løsningsforslag !

Jeg læser tit dine besvarelsen her i gruppen, hvorfor jeg er 100% sikker på
at dine forslag vil virke.

Jeg synes at metoden med at "omdøbe udtrykket" virker dejligt nemt og
forståeligt for mig, så den holder jeg mig til.

Jeg er ikke en "haj" som dig, så jeg har brug for at kunne overskue min kode
på mest simpel vis.

Men dine forslag viser med tydelighed at der er mange måder at kode på og
det synes jeg er en fed ting ved VB,

- for så kan vi der er flasket op med commodore 64 basic også være med

Mvh Neo

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 27-05-04 20:30

Neo skrev:
> Jeg læser tit dine besvarelsen her i gruppen, hvorfor jeg er 100% sikker

> at dine forslag vil virke.

Tak, tak.

> - for så kan vi der er flasket op med commodore 64 basic også være med

Jeg er "opflasket" med TI 58 LCD (Texas Instruments programmerbar
lommeregner), ZX81, ZX Spectrum, et par ZX81-kloner, BBC-computeren,
Archimedes 305 (blev senere udbygget et par gange), diverse Intel x86
baserede computere - foruden diverse andre maskiner op til og med
mainframe-størrelse

-------
Tomas