Fri på helligdage
Fra : S. A.

Dato : 25-05-04 11:09

Hej

Dette må trods alt være den mest relevant gruppe.. Ret mig hvis jeg
tager fejl.

Jeg har tænkt over følgende situation:
Man arbejder lad os sige man-fredag 9:00-17:00. Én gang om måneden har
man så en weekendvagt, hvor man arbejder lørdag + søndag 9:00-17:00.
Til gengæld har man så fri en hverdag i den uge + en hverdag i ugen
efter.

Så er mit spørgsmål, skal det står i kontrakten hvilken hverdag i ugen
man har fri, og hvis det ikke gør, kan man så selv bestemme?

Det jo vigtigt for hvis det altid er den samme ugedag man holder fri,
og denne så i en uge falder på en Helligdag. Skal man så have fri en
anden dag i stedet, eller er det bare too bad?

--
Vh
S. A.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-05-04 11:14

S. A. wrote:
> Skal man så have fri en
> anden dag i stedet, eller er det bare too bad?

Hvis man har en kontrakt, hvor man har fri hver lørdag og søndag, skal man
så have fri en anden dag efter fx. påskedag?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : S. A.

Dato : 25-05-04 11:31

On Tue, 25 May 2004 12:13:33 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Hvis man har en kontrakt, hvor man har fri hver lørdag og søndag, skal man
>så have fri en anden dag efter fx. påskedag?

Nej, men så er vi vel tilbage til det egentlige spørgsmål:
Hvis det ikke står nævnt i kontrakten hvilke dage man har fri (altså
f.eks. fri onsdag i ulige uger), så må man vel selv bestemme hvor man
ligger sin fridag (flextid). Og man ligger jo ikke sin fridag på en
hellidag?
Kontrakten lyder svjh noget i retning af "Arbejdstiden er
mandag-fredag 9:00-17:00. Weekendarbejde kan forekomme."

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-05-04 11:36

S. A. wrote:
> [...]
> Kontrakten lyder svjh noget i retning af "Arbejdstiden er
> mandag-fredag 9:00-17:00. Weekendarbejde kan forekomme."

Hvis fridagen er helt tilfældig og ikke køre i nogen forn for turnus o.
lign. vil en arbejdsgiver have svært ved at kræve, at man skal bruge sin
fridag på en helligdag, da man jo allerede har fri denne dag..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : TGD

Dato : 25-05-04 15:47

meddelelse news:40b3219a$0$3051$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis fridagen er helt tilfældig og ikke køre i nogen forn for turnus o.
> lign. vil en arbejdsgiver have svært ved at kræve, at man skal bruge sin
> fridag på en helligdag, da man jo allerede har fri denne dag..

Hvilket sikkert er nærmere belyst i en evt. overenskomst.

Fra : TGD

Dato : 25-05-04 15:49

"S. A." <ccc24620@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så er mit spørgsmål, skal det står i kontrakten hvilken hverdag i ugen
> man har fri, og hvis det ikke gør, kan man så selv bestemme?

Det behøver ikke at stå i kontrakten, normalt tror jeg hellere ikke det gør,
men du bestemmer det med din nærmeste leder er svjv. normalen.

> Det jo vigtigt for hvis det altid er den samme ugedag man holder fri,
> og denne så i en uge falder på en Helligdag. Skal man så have fri en
> anden dag i stedet, eller er det bare too bad?

Man får normalt godtgjort en tabt fridag enten i kroner ører eller en anden
fridag, ved kroner ører kan der for visse faggrupper kræves
overarbejdsbetaling - men ved ikke om dette er genrelt.