Købs og fortryddelsret?
Fra : Pierre Roland

Dato : 25-05-04 10:01

Jeg har et lillet problem

Jeg bestilte en bordplade i marmor ved et sten firma i 180 * 87,7 * 6 cm til
6800,- kr og aftalte med dem at de ville levere pladen på mit bordstel til
en pris på 350,- kr.
Bestillingen blev lavet d.27-5 og det ville være 10 - 14 dages levering,
fint nok.

Pladen fik de hjem i gård d.24 -5, ca13 dage efter aftalt, men ok.

Nu har jeg så været der ude for at se pladen og den er sammensat af 2 plader
på 3 cm i tykkelsen altså ikke det jeg har bestilt(En plade på 6 cm). De vil
så lige pludselig også ha en leverings pris på 750,- kr og ikke 350,- som
aftalt.

Jeg siger at det er jeg ikke interasseret i og vil annulere handlen, men det
kan jeg ikk ifølge dem. Jeg har ikke skrevet under på noget eller betalt
depositum, det eneste jeg har fået er en ordrebekræftelse med pladens mål og
pris.

Hvordan står jeg rent jurietisk, de har jo ikke overholdt købsaftalen, kan
jeg så komme til at betale en erstatning eller hele bordpladen?

Hilsen

Pierre

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 25-05-04 10:59

> Hvordan står jeg rent jurietisk, de har jo ikke overholdt købsaftalen, kan
> jeg så komme til at betale en erstatning eller hele bordpladen?

Glem dem og bestil et andet sted. De siger det jo bare fordi nu brænder de
inde med en bordplade...

De kan INTET gøre.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-04 14:22

Pierre Roland skrev:

> [...]

>så lige pludselig også ha en leverings pris på 750,- kr og ikke 350,- som

De er helt galt afmarcheret. Du har ingen pligt til at aftage en
plade der ikke svarer til det bestilte, og de har ikke ret til
pludselig at ændre prisen.

>Jeg siger at det er jeg ikke interasseret i og vil annulere handlen, men det
>kan jeg ikk ifølge dem.

Det kommer lidt an på hvad de ellers siger. Hvis det er det
eneste de har sagt, så er det forkert.

Købeloven siger:

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens
   med aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2.   Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
   gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
   påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal
   herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden
   mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan
   gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

Loven giver dig som udgangspunkt 4 muligheder, men hvis sælger
tilbyder at reparere (umuligt) eller at omlevere (ny plade der er
som bestilt), så kan du ikke hæve handelen.

Hvis de derimod ikke vil omlevere (og da de ikke kan reparere),
så kan du hæve handelen, og da du ikke har betalt noget, består
det bare i at du meddeler dem at du betragter handelen som
ophævet.

>Jeg har ikke skrevet under på noget eller betalt
>depositum, det eneste jeg har fået er en ordrebekræftelse med pladens mål og
>pris.

Det er sådan set lige meget. Du ville have de samme muligheder
med underskrevet kontrakt og evt. forudbetaling (men i sidste
fald et større praktisk problem).

>Hvordan står jeg rent jurietisk, de har jo ikke overholdt købsaftalen, kan
>jeg så komme til at betale en erstatning eller hele bordpladen?

Niks.

--
Bertel

Fra : HKJ

Dato : 25-05-04 16:01

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> De er helt galt afmarcheret. Du har ingen pligt til at aftage en
> plade der ikke svarer til det bestilte, og de har ikke ret til
> pludselig at ændre prisen.

Der er lige spørgsmålet om det er normalt at lave en 6 cm plade ved at lime
2 stk. 3 cm plader sammen?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-04 16:35

HKJ skrev:

>Der er lige spørgsmålet om det er normalt at lave en 6 cm plade ved at lime
>2 stk. 3 cm plader sammen?

Ja, og i så tilfælde om det ikke burde meddeles kunden at sådan
gøres den slags.

--
Bertel