Californien - smuttur til Mexico
Fra : Mikkel Lautrup

Dato : 25-05-04 07:06

Hej,

Vi skal på rundrejse i Californien til august og overvejer at stikke
snuden over grænsen til Mexico.

Det vil sige, indtil igår, hvor jeg fandt ud af at det koster 22$ ekstra
pr dag i billeje i hele perioden! (tre ugers billeje).

Er der nogen der ved om man kan gå over grænsen, eller tage tog eller bus?

Og er det i det hele taget besværet værd? Har hørt både godt og skidt om
området lige syd for grænsen...

På forhånd tak

Mikkel Lautrup

Fra : Jens B

Dato : 25-05-04 10:22

"Mikkel Lautrup" <tatjingJeghaderspam@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og er det i det hele taget besværet værd? Har hørt både godt og skidt om

Man kan køre helt ned til grænsen, og parkere lige ved siden af, i store
parkeringsanlæg. Og herfra kan man så gå over grænsen, og så tage en taxa
ind til Tijuana centrum (kostede 5$ US for et par år siden da jeg var der).

Jeg synes det var meget sjovt lige at se lidt af mexico også, når nu man er
i området. Andre vil sikkert mene at Tijuana er et hul, eller en
turistfælde.

Jens

Fra : Mikkel Lautrup

Dato : 25-05-04 10:47

Jens B wrote:
> [...]
>
> Jeg synes det var meget sjovt lige at se lidt af mexico også, når nu man er
> i området. Andre vil sikkert mene at Tijuana er et hul, eller en

Vil du mene at det er besværet vædt at køre mod San Diego/Mexico? Vores
rundtur omfatter indtil videre LA, SF, Las Vegas....

Mikkel

Fra : JK

Dato : 25-05-04 11:35

On Tue, 25 May 2004 11:47:17 +0200, Mikkel Lautrup
<tatjingJeghaderspam@sol.dk> wrote:

>Vil du mene at det er besværet vædt at køre mod San Diego/Mexico? Vores
>rundtur omfatter indtil videre LA, SF, Las Vegas....

Næh
Man tager vel primært til Tijuana for at se på ludere. Så det kommer
an på, hvem du rejser med. De skulle altså være ret hotte, de
mexicanere ..

Nej, jeg ville koncentrere mig om de nordlige steder. Jeg skal selv på
en rundtur ud fra SF i september: naturparkerne Yosemite, Grand
Canyon, Monument Valley, Bryce Canyon, m.m. og Las Vegas (da min kone
vil det).

Jeg betragter Las Vegas som helvedets forgård.

mvh

John

Fra : Martin K. R.

Dato : 25-05-04 11:47

"JK" <junk@mail.dk> wrote in message
> On Tue, 25 May 2004 11:47:17 +0200, Mikkel Lautrup

<snip>

> [...]
> vil det).
>
> Jeg betragter Las Vegas som helvedets forgård.

Jeg var selv på en lignende rundrejse sidste år, hvor Las Vegas indgik i
programmet. Jeg havde lidt samme indstilling som dig, men jeg må altså
tilstå, at uanset at det er lige så overfladisk og forlorent som man havde
forventet, så er det saftsusemig _gennemført_ og der er en helt speciel
stemning. Specielt efter at bystyret i de seneste år har ryddet op, så man
har fjernet det 'lumre' og endda gjort det familievenligt.
Jeg har et noget mere positivt indtryk af stedet, nu efter jeg har været
der.

Men intet - intet! - overgår Monument Valley...

Martin

Fra : Jens B

Dato : 25-05-04 13:37

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Men intet - intet! - overgår Monument Valley...

Har du været i Bryce Canyon?

Personligt synes jeg den slår Monument Valley med flere længder. Og det er
selvom jeg synes Monument Valley var fantastisk...Bryce var efter min mening
bare endnu mere fantastisk.

Jens

Fra : Martin K. R.

Dato : 25-05-04 13:47

"Jens B" <no-more@spam-for-me.dk> wrote in message

> [...]
>
> Personligt synes jeg den slår Monument Valley med flere længder. Og det er
> selvom jeg synes Monument Valley var fantastisk...Bryce var efter min

Ja, jeg har været i både Bryce Canyon, Grand Canyon, Canyonlands, Arches,
Zion, Yosemite og så altså Monument Valley.

Monument Valley var fantastisk fordi teltpladsen var oppe på en bjergside
(ca. 50 cm fra kanten) med udsigt over hele dalen, så solopgangen overgik
mine største forventninger.

På fredag tager jeg afsted for at opleve Yellowstone NP (samt Banff NP og
Jasper NP i Canada) i løbet af 4 uger
Jeg har checket temperaturen visse steder på min rute - minus 4 grader
Celsius og udsigt til sne. Brrrrrr......
Forhåbentligt bliver der lidt varmere i løbet af juni

Martin

Fra : Jens B

Dato : 25-05-04 14:02

> Ja, jeg har været i både Bryce Canyon, Grand Canyon, Canyonlands, Arches,
> Zion, Yosemite og så altså Monument Valley.

Ok, jeg mangler lige Canyonlands af dem du nævner her. Hvordan er den? Og
kan man køre ind der, eller kræver det at man går, sejler, ridder? Synes
nemlig ikke lige at det på mit kort ser ud som om at der er nogen veje der
går helt ind til. Bortset lige fra en vej til "anticline overlook".

> Monument Valley var fantastisk fordi teltpladsen var oppe på en bjergside
> (ca. 50 cm fra kanten) med udsigt over hele dalen, så solopgangen overgik
> mine største forventninger.

Ja ok, den slags er jo skønt. Jeg har selv kun kørt igennem (med hyppige
fotostop og drikkepauser, hvor man lige måtte sidde og nyde udsigten).

> På fredag tager jeg afsted for at opleve Yellowstone NP (samt Banff NP og
> Jasper NP i Canada) i løbet af 4 uger

Glæd dig til Yellowstone, det er fantastisk. Jeg synes ikke at det er så
smukt som f.eks. Bryce Canyon (dette skyldes nok også at der stadig er meget
tydelig spor fra den store skovbrand), men det er nok den mest interessante
parker jeg har set.

Jens

Fra : Martin K. R.

Dato : 25-05-04 14:46

> [...]
> nemlig ikke lige at det på mit kort ser ud som om at der er nogen veje der
> går helt ind til. Bortset lige fra en vej til "anticline overlook".

Nej, det er nødvendigt at parkere og gå resten af vejen, men f.eks. Mesa
Arch ligger umiddelbart op til vejen. Man må være forberedt på at skulle
gå/klatre hvis man vil opleve den fuldt ud.
Se den officielle hjemmeside på http://www.nps.gov/cany/ (men den kender du
sikkert allerede).

> Glæd dig til Yellowstone, det er fantastisk.

Det kan du tro

Martin

Fra : Jens B

Dato : 25-05-04 16:28

> Se den officielle hjemmeside på http://www.nps.gov/cany/ (men den kender
du
> sikkert allerede).

Jeg plejer faktisk at bruge http://www.us-parks.com og der synes jeg det har
været lidt fattigt med oplysninger om Canyonlands.

Men på nps.gov var der nogle gode kort over parken, så tak for linket.

Jens

Fra : Stig Nielsen

Dato : 25-05-04 12:20

"JK" <junk@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil det).
>
> Jeg betragter Las Vegas som helvedets forgård.

Snyd heller ikke dig selv for en tur ad 89A fra Flagstaff til Sedona, når du
nu er i området..

Det er næsten lige så cowboyagtigt som Monument Valley.

Her er også indspillet et hav af westerns og klippeformationerne her er også
temmeligt "mystiske", dog ikke lige så store som i MV.

Stig

Fra : Jens B

Dato : 25-05-04 13:35

"Mikkel Lautrup" <tatjingJeghaderspam@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Vil du mene at det er besværet vædt at køre mod San Diego/Mexico? Vores
> rundtur omfatter indtil videre LA, SF, Las Vegas....

Personligt ville jeg nok hellere bruge tiden på nationalparkerne.

Så hvis i lander i L.A. så lad være med at beregne for meget tid her. Jeg
ved at der er mange andre her i gruppen der er enige med mig i, at det ikke
er så spændende endda.

Herefter skulle kystvejen til SF være meget flot (har dog ikke selv prøvet
den endnu.)

Og så bør i efter SF køre gennem Yosemite National Park, på vej til Vegas.
Jeg ville dog i første omgang køre forbi Vegas, og så se Zion National Park,
Bryce Canyon, og så Grand Canyon, som alle samme ligger relativt tæt på
Vegas. Efter Grand Canyon, kunne man så eventuelt køre en tur af vej 89a til
Sedona og tilbage igen, som der er også var en anden der foreslog. Så kan
man køre et stykke af Route 66 fra Seligman til Kingman, og herefter køre
til Las Vegas, og slutte her.

Jens

Fra : chr

Dato : 25-05-04 21:00

"Mikkel Lautrup" <tatjingJeghaderspam@sol.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og er det i det hele taget besværet værd? Har hørt både godt og skidt om

jeg har været i Mexico tre gange, og to gange fra USA,-og det er et hul i
jorden...lad være med at tænke på at tage bilen med, den del af Mexico er
ikke værd at spilde meget tid på....det interessante er meget længere
nede,-og Mexico er nok det land jeg har haft min bedste ferie..

Chr.

Fra : christiane gleerup

Dato : 29-05-04 11:12

Hej Mikkel....

Jeg har lige været en tur i Californien for 3 uger siden.

Jeg vil give folk ret i at det måske ikke er den bedste del af
Mexico men jeg synes egentligt det var meget sjovt at se.
Vi brugte dog kun et par timer der da det hurtigt bliver for meget.

Når man parkere sin udlejningsbil på en af parkeringspladserne ved
grænsen kan man for 30 kr hoppe på en bus der tager en med over
grænsen og ind til centrum tur/retur.
Det er dejligt nemt men man kan dog vælge at gå over hvis det er
fordi man vil have et stempel i sit pas.
Husk at have den grønne seddel med ( den bliver sat fast i passet)
ved ankomsten til USA. Det kan godt give problemer når man skal
tilbage ellers.......