/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kan alle cykler drosles?
Fra : Peter F. Poulsen


Dato : 25-05-04 02:49

Hej,

Jeg står på vippen til at skulle købe min første mc. Jeg har tænkt på at
købe en med mere end de 34 hk, som man må køre på med lille kørekort og så
få den droslet hos en mc mekaniker.

Men kan alle størrelser drosles? Jeg tror godt det kan lade sig gøre at
drosle ned fra alle størrelser, men hvilke er det fornuftig at gøre det på?

Mvh Peter



 
 
Moller (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 25-05-04 08:54

Peter F. Poulsen wrote:

> Hej,
>
> Jeg står på vippen til at skulle købe min første mc. Jeg har tænkt på at
> købe en med mere end de 34 hk, som man må køre på med lille kørekort og så
> få den droslet hos en mc mekaniker.
>
> Men kan alle størrelser drosles? Jeg tror godt det kan lade sig gøre at
> drosle ned fra alle størrelser, men hvilke er det fornuftig at gøre det på?

   Ja, alle kan drosles, og den mest ideelle er at du finder en som er så
let så muligt, så vægt/kraft forholdet ikke blir for stort... derved er
en GS500 fino at drosle ned.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Peter F. Poulsen (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter F. Poulsen


Dato : 25-05-04 10:47

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:40b2fb2c$0$3048$14726298@news.sunsite.dk...
> Peter F. Poulsen wrote:
>
> > Hej,
> >
> > Jeg står på vippen til at skulle købe min første mc. Jeg har tænkt på at
> > købe en med mere end de 34 hk, som man må køre på med lille kørekort og

> > få den droslet hos en mc mekaniker.
> >
> > Men kan alle størrelser drosles? Jeg tror godt det kan lade sig gøre at
> > drosle ned fra alle størrelser, men hvilke er det fornuftig at gøre det
på?
>
> Ja, alle kan drosles, og den mest ideelle er at du finder en som er så
> let så muligt, så vægt/kraft forholdet ikke blir for stort... derved er
> en GS500 fino at drosle ned.

Hvad med en Yamaha XJ 600?



Moller (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 25-05-04 11:29

Peter F. Poulsen wrote:

> Hvad med en Yamaha XJ 600?

   Hvor meget vejer den ??? sammenlign det med en GS500 f.eks. så vidt
jeg husker er en XJ et tungt lokum, men det er der nok nogen XJ ejere
der ikke vil give mig ret i :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Torben Scheel (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 25-05-04 12:48

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:40b31fa1$0$3051$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvor meget vejer den ??? sammenlign det med en GS500 f.eks. så vidt
> jeg husker er en XJ et tungt lokum, men det er der nok nogen XJ ejere
> der ikke vil give mig ret i :)

188kg SVJH - Det rene vand i forhold til min FJ færge. Jeg kommer til at
sprinte hjem fra Vreden med fruens XJ600 på traileren efter brormands Yaris


vh
Torben




anders majland (25-05-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 25-05-04 17:53

> Jeg kommer til
> at sprinte hjem fra Vreden med fruens XJ600 på traileren efter
> brormands Yaris

Tror du ikke vindmodstanden er nogenlunde det samme ? Måske det er en
ide med en pressenning over buret. Jeg ved ikke hvor stor forskel det
vil gøre der, men det en meget markant forskel på at køre med en tom
trailer og en tom trailer med presenning

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Torben Scheel (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 26-05-04 08:44

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:40b37ac4$0$3046$14726298@news.sunsite.dk...
> > Jeg kommer til
> > at sprinte hjem fra Vreden med fruens XJ600 på traileren efter
> > brormands Yaris
>
> Tror du ikke vindmodstanden er nogenlunde det samme ? Måske det er en
> ide med en pressenning over buret. Jeg ved ikke hvor stor forskel det
> vil gøre der, men det en meget markant forskel på at køre med en tom
> trailer og en tom trailer med presenning

Jo vindmodstanden er garanteret den samme og kunne sikkert forbedres med en
presenning - det er dog mest op af bakkerne der er problemer for de 68 hk
:-/

Jeg vil overveje at skaffe en presenning til at smide over, når jeg stoler
på at den står fast. Gad vide om Corona ikke har en der lige passer over
buret..

vh
Torben







Peter (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 25-05-04 20:13


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
news:40b32d1f$1@news.carlbro.dk...
> "Moller" <news@molnit.com> wrote in message
> news:40b31fa1$0$3051$14726298@news.sunsite.dk...
> > Hvor meget vejer den ??? sammenlign det med en GS500 f.eks. så vidt
> > jeg husker er en XJ et tungt lokum, men det er der nok nogen XJ ejere
> > der ikke vil give mig ret i :)
>
> 188kg SVJH - Det rene vand i forhold til min FJ færge. Jeg kommer til at
> sprinte hjem fra Vreden med fruens XJ600 på traileren efter brormands
Yaris
>
>
> vh
> Torben
>
De seneste årgange af XJ600S vejer 198 tør. Og de kan udmærket neddrosles
til 34 hk.

--
Peter
XJ600S



Klynder (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Klynder


Dato : 25-05-04 21:24

> De seneste årgange af XJ600S vejer 198 tør. Og de kan udmærket neddrosles
> til 34 hk.
> --
> Peter
> XJ600S


Og 600N vejer 185 kg tør... 13 kg halvkåbe???

Mvh Mikael Klynder
XJ600N
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590



Robert Eriksen (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Robert Eriksen


Dato : 26-05-04 08:08



Klynder wrote:
>>De seneste årgange af XJ600S vejer 198 tør. Og de kan udmærket neddrosles
>>til 34 hk.

Det er så en sandhed med modifikationer. Jeg havde min neddroslet det
første år, hvilket gav nogle lidt spændende oplevelser da det blev koldt.

F.eks. var den ret begejstret for at gå ud ved igangsætning efter rødt
lys, hvis jeg ikke lige fik givet korrekt gas.
Nok en typisk begynder-fejl at lave, men nu er det jo også en
begynderting at få droslet sin cykel.

Det kunne den faktisk også finde på i sommervarmen ved kraftige
opgasninger (læs: kolleger og venner der lige skal høre den gasse op i
tomgang....VRUUblub).

>>--
>>Peter
>>XJ600S
>
>
>
> Og 600N vejer 185 kg tør... 13 kg halvkåbe???

Jeg er nu rimelig sikker på min XJ600S '98 er angivet til 187kg tør.
Det passer også lidt bedre til din N-vægt.



/Robert


Peter (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 26-05-04 20:44


"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote in message
news:40b44265$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> >
> > Og 600N vejer 185 kg tør... 13 kg halvkåbe???
>
> Jeg er nu rimelig sikker på min XJ600S '98 er angivet til 187kg tør.
> Det passer også lidt bedre til din N-vægt.
>
I Yamaha's 6 sidede salgsbrochure over XJ600S/N fra 2003, er vægten for
opgivet således: XJ600S/N Dry weight 198 kg / 195 kg.

--
Peter
XJ600S



Klynder (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Klynder


Dato : 26-05-04 21:15

> I Yamaha's 6 sidede salgsbrochure over XJ600S/N fra 2003, er vægten for
> opgivet således: XJ600S/N Dry weight 198 kg / 195 kg.
> --
> Peter
> XJ600S

Ok, men det vejer de ikke... Mc-revyen skriver 184/187, min manual skriver
210/213 (m.benzin+olie) hvilket jeg får til 186,4/189,4 tør

Desuden havde jeg den jo næsten liggende ovenpå mig selv her sidst (med tom
tank), og den vejede helt klart ikke mere end 186 kg... heh...

Mvh Mikael Klynder
XJ600N
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590



Peter F. Poulsen (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter F. Poulsen


Dato : 25-05-04 11:47


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:40b31fa1$0$3051$14726298@news.sunsite.dk...
> Peter F. Poulsen wrote:
>
> > Hvad med en Yamaha XJ 600?
>
> Hvor meget vejer den ??? sammenlign det med en GS500 f.eks. så vidt
> jeg husker er en XJ et tungt lokum, men det er der nok nogen XJ ejere
> der ikke vil give mig ret i :)

Den vejer vist omkring 200 kg..



Moller (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 25-05-04 12:27

Peter F. Poulsen wrote:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Den vejer vist omkring 200 kg..

   Så tror jeg ikke at der behøves sige mere :) køb en droslet GS500 ...
og sælg den efter 1-2 år :) og så kan du køre på en som ikke er droslet
med minimalt tab... er du rigtig god til at handle brugt, vil du kunne
sælge den for mere end du gav ;) men så skal du virkelig kunne købe/sælge :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Armand (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-04 19:35


Moller <news@molnit.com> skrev i en
news:40b31fa1$0$3051$14726298@news.sunsite.dk...
> Peter F. Poulsen wrote:
>
> > Hvad med en Yamaha XJ 600?
>
> Hvor meget vejer den ??? sammenlign det med en GS500 f.eks. så vidt
> jeg husker er en XJ et tungt lokum, men det er der nok nogen XJ ejere
> der ikke vil give mig ret i :)

Derfor kan(!) den vel godt drosles alligevel :-|

Jeg mener at kunne huske at Buchbjerg havde en komplet liste over modeller
hvortil han solgte droslingskit liggende på sin hjemmeside - Men jeg kan for
fanden da ikke finde hans site
Anyone??

Omkring om større motorcykler er for tunge til at køres droslet:
Hvis man på sin (i dette tilfælde) XJ600 ikke kører hurtigere end hvad der
er tilladt, og kun lige accelererer fra den daglige trafik, og derunder ikke
føler at motorcyklen er decideret tung - Så vil man da heller ikke føle den
tung med en 36Hk's drosling :-|

--
Armand.





Klynder (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Klynder


Dato : 25-05-04 21:30

> Omkring om større motorcykler er for tunge til at køres droslet:
> Hvis man på sin (i dette tilfælde) XJ600 ikke kører hurtigere end hvad der
> er tilladt, og kun lige accelererer fra den daglige trafik, og derunder
ikke
> føler at motorcyklen er decideret tung - Så vil man da heller ikke føle
den
> tung med en 36Hk's drosling :-|
> --
> Armand.

Har kørt på en droslet XJ600, og ikke særlig lang tid efter på en
ikke-droslet... synes egentlig ikke der er nogen særlig stor forskel i
optrækket indtil ca. 80 km/t, men så blev den droslede nok lidt langsommere
:)

Så den er ikke nødvendigvis specielt kedelig selv om man neddrosler den
(aner ikke hvorvidt det gælder for andre modeller, for dem har jeg ikke
prøvet :))

Mvh Mikael Klynder
XJ600N
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590



Moller (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 27-05-04 10:38

Armand wrote:

>>Hvor meget vejer den ??? sammenlign det med en GS500 f.eks. så vidt
>>jeg husker er en XJ et tungt lokum, men det er der nok nogen XJ ejere
>>der ikke vil give mig ret i :)
>
>
> Derfor kan(!) den vel godt drosles alligevel :-|
   
   Armand, var du ik for hurtig der, der blev ikke nævnt at den ikke kunne
droslet, men at den var et tungt æsel, og derved ikke den store fornuft
at få den droslet.

   Hvis du så mit første indlæg i denne streng, skriver jeg jo at ALLE
modeller kan drosles, nogen er bare mindre egnet til det end andre.


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Armand (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-05-04 16:06


Moller <news@molnit.com> skrev i en
news:40b5b6bf$0$3059$14726298@news.sunsite.dk...
> Armand wrote:
>
> >>Hvor meget vejer den ??? sammenlign det med en GS500 f.eks. så vidt
> >>jeg husker er en XJ et tungt lokum, men det er der nok nogen XJ ejere
> >>der ikke vil give mig ret i :)
> >
> > Derfor kan(!) den vel godt drosles alligevel :-|
>
> Armand, var du ik for hurtig der, der blev ikke nævnt at den ikke kunne
> droslet..........

Jeg refererer til subj.-linien!

>........men at den var et tungt æsel, og derved ikke den store fornuft
> at få den droslet.
> Hvis du så mit første indlæg i denne streng, skriver jeg jo at ALLE
> modeller kan drosles, nogen er bare mindre egnet til det end andre.

Men du overså vist mine hk/vægt-argumenter :-/

--
Armand.




Moller (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 27-05-04 17:37

Armand wrote:

> Jeg refererer til subj.-linien!

   Nåååå, okay... der twisted du den lidt ;)

>>........men at den var et tungt æsel, og derved ikke den store fornuft
>>at få den droslet.
>>Hvis du så mit første indlæg i denne streng, skriver jeg jo at ALLE
>>modeller kan drosles, nogen er bare mindre egnet til det end andre.
>
>
> Men du overså vist mine hk/vægt-argumenter :-/

   Nopes, da jeg tvivler på er størstedelen som er tvunget til en droslet
vil acc. roligt med fornuft, uden at overskride hastighesgrænser eller
lignede... så tror jeg ikke de agumenter er så brugbare :)

   På den anden side er man tvunget til at køre med en droslet maskine,
bør man vil starte på en maskine der er så let som muligt, og derved
lettest muligt at tumle rundt med og lære noget af den :) frem for et
tungt skrummel hvor man kun køre ligeud pga. frygten fra den ekstra vægt.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Armand (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-05-04 21:34


Moller <news@molnit.com> skrev i en
news:40b61905$0$3055$14726298@news.sunsite.dk...
> Armand wrote:
>
> >>........tungt æsel, og derved ikke den store fornuft at få den droslet.
> >>Hvis du så mit første indlæg i denne streng, skriver jeg jo at ALLE
> >>modeller kan drosles, nogen er bare mindre egnet til det end andre.
> >
> > Men du overså vist mine hk/vægt-argumenter :-/
>
> Nopes, da jeg tvivler på er størstedelen som er tvunget til en droslet
> vil acc. roligt med fornuft, uden at overskride hastighesgrænser eller
> lignede... så tror jeg ikke de agumenter er så brugbare :)

På den anden side så drejer det sig jo om ren effekt-mangel når man
hjælpeløst pisker afsted efter GTi-drengene i såvel acc. som topspeed, og
derimod slet ikke at modellen virker tungere p.g.a. mindre ydelse :-|

> På den anden side er man tvunget til at køre med en droslet maskine,
> bør man vil starte på en maskine der er så let som muligt, og derved
> lettest muligt at tumle rundt med og lære noget af den :) frem for et
> tungt skrummel hvor man kun køre ligeud pga. frygten fra den ekstra vægt.

Hørt!
Dog vil jeg hellere bruge begrebet "letkørt" (kørestilling o.a.) end let!

--
Armand.





Moller (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 27-05-04 21:35

Armand wrote:

>>På den anden side er man tvunget til at køre med en droslet maskine,
>>bør man vil starte på en maskine der er så let som muligt, og derved
>>lettest muligt at tumle rundt med og lære noget af den :) frem for et
>>tungt skrummel hvor man kun køre ligeud pga. frygten fra den ekstra vægt.
>
>
> Hørt!
> Dog vil jeg hellere bruge begrebet "letkørt" (kørestilling o.a.) end let!

   Hold da op :) vi er enige om noget...
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Schlæger (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 25-05-04 12:29

Peter F. Poulsen wrote:

> Hvad med en Yamaha XJ 600?

Den kan også drosles.

Mch Schlæger



Christian Knudsen (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 25-05-04 17:50


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:40b2fb2c$0$3048$14726298@news.sunsite.dk...
> Peter F. Poulsen wrote:
>
> > Hej,
> >
> > Jeg står på vippen til at skulle købe min første mc. Jeg har tænkt på at
> > købe en med mere end de 34 hk, som man må køre på med lille kørekort og

> > få den droslet hos en mc mekaniker.
> >
> > Men kan alle størrelser drosles? Jeg tror godt det kan lade sig gøre at
> > drosle ned fra alle størrelser, men hvilke er det fornuftig at gøre det
på?
>
> Ja, alle kan drosles, og den mest ideelle er at du finder en som er så
> let så muligt, så vægt/kraft forholdet ikke blir for stort... derved er
> en GS500 fino at drosle ned.

Som Moller siger, så kan alt drosles. Det svarer til at losse en mand i
kuglerne - alle vil løbe lidt langsommere bagefter og have en smule ondt
bagefter.
På samme måde kan alle motorcykler drosles ved at begrænse mængden af
indsuget luft (den mest benyttede og letteste).
Den vil køre langsommere men motoren vil ikke nødvendigvis få det dårligere.
Den vil bare være langsommere, så f.eks 70% gas svarer til 50% gas ved
normal opsætning. Motoren lider ikke overlast.

mvmch
christian



Tony Lorentzen (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 25-05-04 19:18

Christian Knudsen wrote:

> Som Moller siger, så kan alt drosles. Det svarer til at losse en mand
> i kuglerne - alle vil løbe lidt langsommere bagefter og have en smule
> ondt bagefter.

Også hvis man har fået fjernet begge testikler? Måske man får lidt
fantom-smerter alligevel?

> Den vil køre langsommere men motoren vil ikke nødvendigvis få det
> dårligere. Den vil bare være langsommere, så f.eks 70% gas svarer til
> 50% gas ved normal opsætning. Motoren lider ikke overlast.

Kan man forestille sig at den soder lidt mere til når den er droslet?

--
Tony



Christian Knudsen (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 25-05-04 20:02


"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:c902l5$18p8$1@news.cybercity.dk...
> Christian Knudsen wrote:
>
> > Som Moller siger, så kan alt drosles. Det svarer til at losse en mand
> > i kuglerne - alle vil løbe lidt langsommere bagefter og have en smule
> > ondt bagefter.
>
> Også hvis man har fået fjernet begge testikler? Måske man får lidt
> fantom-smerter alligevel?
>
> > Den vil køre langsommere men motoren vil ikke nødvendigvis få det
> > dårligere. Den vil bare være langsommere, så f.eks 70% gas svarer til
> > 50% gas ved normal opsætning. Motoren lider ikke overlast.
>
> Kan man forestille sig at den soder lidt mere til når den er droslet?
>

Hej Tony

Jeg fik lige skrevet et fint svar, men så syntes Outlook lige at det skulle
lave en fejl og lukke (og Jacob, hvis du kigger med, så frabedes kommentarer
om Linux eller Unix's overlegenhed i forhold til Windows - FUT:
dk.computer.nørd)

Nå, men det jeg ville frem til var at jeg ikke vil mene at en drosling vil
skade motoren, da det kun er en luftflowsbegrænsning (i de fleste tilfælde),
og svarer til at man bare giver lidt mindre gas hele tiden.
Om spørgsmålet omkring tilsodning kan jeg svare at jeg ved at for
forskellige forbrændingstemperaturer i forbrændingskammeret er
emmisionssammensætningen forskellig. Og da forbrændingstemperaturen er
direkte forbundet med gashåndtaget, der jo så hele tiden er "hæmmet" af
droslingen, og vil det give en anden emmisionssammensætning ved lav gas i
forhold til ved max gas.
Hvis nu man forestiller sig at man kører nogenlunde samme stil på en droslet
og en ikke-droslet (jeg mener man ofte kører efter cyklens præstationer...)
så vil der nok i gennemsnit være en lavere gas-stilling og dermed et lavere
luft/brændstofflow og dermed også en lavere forbrændingstemperatur og
forskellig emmisionssammensætning på de to motorcykler.

Men jeg mener nu ikke at tilsodning er et problem på moderne motorer
(>1980), hvorfor det ikke er noget jeg ville være bekymret for. Desuden
giver de fleste jo gas på et eller andet tidspunkt, og selv ved bundgas vil
man så komme problemet til livs (hvis det da i det hele taget viser sig at
blive et problem)


mvmch
christian



Richard (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 25-05-04 23:29

Peter F. Poulsen wrote:

> Men kan alle størrelser drosles? Jeg tror godt det kan lade sig gøre at
> drosle ned fra alle størrelser, men hvilke er det fornuftig at gøre det på?

Husker en test af en 34PS-droslet Hayabusa i PS eller et andet tysk blad
for et par år tilbage - de var imponerede over, så meget dynamik der var i
en 34hk-cykel

Fornuften sidder vit i din pengepung - hvad er der marked til bagefter /
hvor meget vil du sætte til på at få den givne cykel droslet og evt. gjort
svær at sælge? - vil du tage afskrivningen på droslingen alene og så pille
den af og få cyklen omregistreret, når du ikke har brug for droslingen
mere?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408899
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste