Thomas Buus Andersen <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en
news:40b2f4df$0$29946$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "thomas sloth" <thomassloth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:b3530c7d.0405241448.22d184c7@posting.google.com...
> > Nu har jeg i flere tråde læst om koblingsfri gearskift, nu vil jeg
> > vide hvad der sker...
Har du også kigget indenfor i DMC's FAQ [link:
www.dmc-org.dk ]?
Dér står sagerne grundigt beskrevet, incl. div. argumenter!
> > Men hvad er fordelene/ulemperne ved ikke at bruge kobling vs at bruge
> > kobling? Hvad er "bedst"/slider mest?
Hvad der larmer (á *KLONK's*) belaster; og dét er der størst mulighed for
uden koblingsbrug!
Hvis man er for kontant med sit preload, vil man med tiden slide (mere) på
skiftegaflerne end hvis man ikke skifter koblingsfrit!
Springet fra 1. til 2. gear er såvel større gearings-mæssigt, som
bevægelsesmæssigt, hvorfor der er størst chance for gearkiks dér. Yderligere
er motor-reaktionerne, qua den lave gearing, også voldsommere at styre ved
dét
gearskifte!
At "blippe"(tm by Mads Lund) med koblingen under en koblingsfri procedure er
et effektivt virkemiddel til såvel effektivt som skånsomt gearskifte, så det
kan kun
anbefales at du vænner dig til dét
> > Samme fordele/ulemper hvad enten man skifter fra 1-6 eller modsat? Er
> > sværere at ramme fra 6-nedefter synes jeg.
>
> Når du gearere ned fra fx. 6. så prøv at lukke af for gassen, læg lidt
> belasning på pedalen og giv et lille vrid i gashåndtaget. Så smutter den
stille og
> roligt ned i 5. eller hvilket som helst andet gear.
Svag brug af bagbremsen samtidig gavner funktionen under koblingsfri
nedgearinger!
--
Armand.