Oplysning vedr. koblingsfri gearskift
Fra : thomas sloth

Dato : 24-05-04 23:48

Nu har jeg i flere tråde læst om koblingsfri gearskift, nu vil jeg
vide hvad der sker...
Det har jeg længe praktiseret i min (ældgamle) bil, og er også begyndt
på det på min 1. nyligt anskaffede brugte Bandit, dog foreløbig kun
fra 1. gear og opefter, ikke modsat. Det er lettere på MC end i bil,
og jeg oplever tilmed, at gearskiftene på MC'en går
lettere+blødere+hurtigere end ved brug af kobling.
Men hvad er fordelene/ulemperne ved ikke at bruge kobling vs at bruge
kobling? Hvad er "bedst"/slider mest?
Samme fordele/ulemper hvad enten man skifter fra 1-6 eller modsat? Er
sværere at ramme fra 6-nedefter synes jeg.
Hvorfor fan' er der egentligt overhovedet en kobling....

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-05-04 00:01

> Hvorfor fan' er der egentligt overhovedet en kobling....

Af samme grund som de sidder på speedway-cykler formoder jeg.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 25-05-04 08:25

"thomas sloth" <thomassloth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sværere at ramme fra 6-nedefter synes jeg.
> Hvorfor fan' er der egentligt overhovedet en kobling....

Uden at være ekspert på området, er det så ikke noget med at en gearkasse på
en mc ikke er synkroniseret på samme måde som til bil. Så det gælder om at
holde
samme omdrejninger i motor og gearkasse ved gearskift. Ved at bruge kobling
kommer
motoren jo håbløst langt ned i omdrejninger.

Når du gearere ned fra fx. 6. så prøv at lukke af for gassen, læg lidt
belasning på pedalen
og giv et lille vrid i gashåndtaget. Så smutter den stille og roligt ned i
5. eller hvilket som helst andet gear.

Thomas

Fra : Armand

Dato : 25-05-04 19:24

Thomas Buus Andersen <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en

> "thomas sloth" <thomassloth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Har du også kigget indenfor i DMC's FAQ [link: www.dmc-org.dk ]?
Dér står sagerne grundigt beskrevet, incl. div. argumenter!

Hvad der larmer (á *KLONK's*) belaster; og dét er der størst mulighed for
uden koblingsbrug!
Hvis man er for kontant med sit preload, vil man med tiden slide (mere) på
skiftegaflerne end hvis man ikke skifter koblingsfrit!
Springet fra 1. til 2. gear er såvel større gearings-mæssigt, som
bevægelsesmæssigt, hvorfor der er størst chance for gearkiks dér. Yderligere
er motor-reaktionerne, qua den lave gearing, også voldsommere at styre ved
dét
gearskifte!

At "blippe"(tm by Mads Lund) med koblingen under en koblingsfri procedure er
et effektivt virkemiddel til såvel effektivt som skånsomt gearskifte, så det
kan kun
anbefales at du vænner dig til dét

> [...]
stille og
> roligt ned i 5. eller hvilket som helst andet gear.

Svag brug af bagbremsen samtidig gavner funktionen under koblingsfri
nedgearinger!

--
Armand.

Fra : thomas sloth

Dato : 26-05-04 08:02

> [...]
> et effektivt virkemiddel til såvel effektivt som skånsomt gearskifte, så det
> kan kun anbefales at du vænner dig til dét

Tak for et godt svar! Men hvad er "blippe"?

Fra : Carl Dragert

Dato : 26-05-04 13:12

thomas sloth wrote:
> Tak for et godt svar! Men hvad er "blippe"?

At du et kort øjeblik (0.3sek.) klemmer på koblingsgrebet, lige nok til at
koblingen fedter lidt.

--
mvh Carl Dragert
FZR 600

Fra : Klynder

Dato : 26-05-04 15:53

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message
> (0.3sek.) klemmer på koblingsgrebet

Hehe, du har faktisk taget tid, eller hvad?
Så må jeg til at øve mig, for jeg har vænnet mig til at trykke 0.23 sek i
snit... men det kan være det er forskelligt fra model til model... ok nu
vrøvler jeg...

Mvh Mikael Klynder
XJ600N
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590

Fra : TA

Dato : 28-05-04 11:53

> At du et kort øjeblik (0.3sek.) klemmer på koblingsgrebet, lige nok til at
> koblingen fedter lidt.

Njah, at 'blippe' med gassen er vel snarere en kortvarig gasgivning med
gashåndtaget.

Som sagt kan det lette gearskiftet at blippe med gassen ved nedgearing
(mellemgas). På nogle maskiner - særligt cruiser-maskiner, der ofte står
meget lavt i tomgang - er det tilsyneladende nødvendigt ustandseligt at
blippe med gassen, for at undgå at motoren staller ...

--
TA

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-05-04 18:58

> Njah, at 'blippe' med gassen er vel snarere en kortvarig gasgivning
> med gashåndtaget.

Læg mærke til at han skrev 'blippe med koblingen'..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : TA

Dato : 29-05-04 00:47

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> Læg mærke til at han skrev 'blippe med koblingen'..

Ja, det var det der forvirrede - har ikke tidligere set udtrykket 'blippe
med koblingen' anvendt. Troede der var tale om en misforståelse, da det
lyder lidt selvmodsigende at 'blippe med koblingen' under et _koblingsfrit_
gearskifte

--
TA

Fra : Armand

Dato : 29-05-04 12:32

TA <not@active.invalid> skrev i en news:c98irj$b97$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> med koblingen' anvendt. Troede der var tale om en misforståelse, da det
> lyder lidt selvmodsigende at 'blippe med koblingen' under et

Citat:
"> At "blippe"(tm by Mads Lund) med koblingen under en koblingsfri procedure
> er et effektivt virkemiddel til såvel effektivt som skånsomt gearskifte,
> så det kan kun anbefales at du vænner dig til dét"

Er der så meget at misforstå dér??

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-05-04 08:39

Armand wrote:

> Citat:
> "> At "blippe"(tm by Mads Lund) med koblingen under en koblingsfri procedure
>
> Er der så meget at misforstå dér??

Vel ikke andet end at det er at sjovt man skal rykke i koblingen under et
koblingsfrit gearskifte.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 30-05-04 10:20

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Vel ikke andet end at det er at sjovt man skal rykke i koblingen under et
> koblingsfrit gearskifte.

OK nok.
Måske nærmere: "at understøtte det koblingsfrie gearskifte ved at
"blippe"......."

Dét vil jeg skrive bag øret til næste gang emnet kommer på banen!!

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 31-05-04 11:49

> Citat:
> "> At "blippe"(tm by Mads Lund) med koblingen under en koblingsfri
procedure

> Er der så meget at misforstå dér??

Har godt forstået hvad der menes. Som "Ib" har sagt, undrede det blot, at
man skal anvende koblingen til et gearskifte uden kobling ...

En sprogblomst, måske -- mere var der ikke i det.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 31-05-04 22:55

TA <not@active.invalid> skrev i en news:c9f2bd$10fh$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> man skal anvende koblingen til et gearskifte uden kobling ...
> En sprogblomst, måske -- mere var der ikke i det.

OK!

Godt ord igen!

--
Armand.

Fra : Carl Dragert

Dato : 01-06-04 12:23

TA wrote:
> Har godt forstået hvad der menes. Som "Ib" har sagt, undrede det
> blot, at man skal anvende koblingen til et gearskifte uden kobling ...

Det er jo heller ikke nødvendigt at benytte koblingen. Men da det er svært
for mange at få sig selv til at skifte uden brug af kobling, er det bedst at
træne til koblingsfri ved at aktivere koblingen mindre og mindre.

Jeg har stadig det lille 'blip' indkodet i fingrene, men har lagt mærke til
at det faktisk kun er frigangen i kablet jeg bruger. Når jeg kører uden at
holde på styret med venstre hånd (f.eks. når jeg tager en pizza med hjem
sker skiftet uden kobling upåklageligt.

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 01-06-04 18:13

On Tue, 1 Jun 2004 13:23:18 +0200, "Carl Dragert"
<fornavn@efternavn.dk> wrote:
Snip,
(f.eks. når jeg tager en pizza med hjem
sker skiftet uden kobling upåklageligt.

Det din Pizza der gør underværker

Men ouha jeg vil da ikke bryde mig om at skulle lave en
nød_op_bremsning med "kun en hånd" Av av av

Og puha det en fornøjelse når man har lært det unden kobling :o]

Mvh.
Skyrider#1
www.oddscafe.dk
Honda CBX750F 88' På gaden igen