Ejerskab og evt. beskatning af udenlandsk ~
Fra : No1

Dato : 24-05-04 22:13

Hvis man har en virksomhed, der sælger ydelser på Internettet, hvad er
så mulighederne for at lade virksomheden være udenlandsk, sådan at der
betales ingen eller meget lav skat af overskudet?

Virksomhedens indtægter skulle komme fra at folk har adgang til den.
Lidt ligesom hvis hotmail.com tjener penge på at brugerne betaler for at
have ekstra meget plads i deres inbox. Der er altså ikke tale om en
service ydelse, der leveres fra en Internetserver - ikke nogle fysiske
varer.

Meningen er at overskudet skal blive i virksomheden. Så kan man evt.
trække overskud ud som investeringsavance eller lign. Evt. rejse til
lavt beskattet land og trække overskud ud.

Hvordan mulighederne for dette? Hvor kan man læse mere om emnet?

Fra : Karl Viggo

Dato : 25-05-04 06:18

Det hedder også omgåelse af beskatningsregler - i folkemunde kaldet
skattefusk.
Læs nogen domme fra by- og landsret om dette.

Viggo

---

Fra : No1

Dato : 25-05-04 21:33

> Det hedder også omgåelse af beskatningsregler - i folkemunde kaldet
> skattefusk.
> Læs nogen domme fra by- og landsret om dette.

Det er ikke skattesnyd der ønskes. Ja, det er vel en slags omgåelse. Men
det skal være lovligt.Ligesom hvis nogle flytter til udlandet for at
arbejde og betale mindre skat.

Kan man finde den slags domme på retsinfo.dk? Hvis ja, hvordan?

Tak for dit svar.

Fra : Karl Viggo

Dato : 25-05-04 21:40

> Det er ikke skattesnyd der ønskes. Ja, det er vel en slags omgåelse. Men
> det skal være lovligt.Ligesom hvis nogle flytter til udlandet for at
> arbejde og betale mindre skat.

Hvis man flytter til udlandet for at arbejde handler det jo ikke om skat -
men om at man betaler skat efter et andet lands lovgivning (hviulket ofte er
billigere ja)

> Kan man finde den slags domme på retsinfo.dk? Hvis ja, hvordan?

Jeg mener ikke man kan finde mange domme på retsinfo - men find Ugeskrift
for Retsvæsen - så skal det nok lykkes.

Viggo

---

Fra : nvm

Dato : 25-05-04 07:27

Mon, 24 May 2004 23:13:16 +0200, No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars>
skrev:

> [...]
> lavt beskattet land og trække overskud ud.
>
> Hvordan mulighederne for dette? Hvor kan man læse mere om emnet?

Det lyder som om du ønsker dig et udenlandsk selskab, svarende til et
dansk A/S eller ApS.
Så skal du både stille med selskabskapital og afholde
stiftelsesomkostninger mv., men det lyder ikke som om det er et firma af
den størrelse, der overvejes?

--
Sendt med M2, Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : No1

Dato : 25-05-04 21:33

Tak for svaret.

> [...]
> Så skal du både stille med selskabskapital og afholde
> stiftelsesomkostninger mv., men det lyder ikke som om det er et firma af

Nej, der skal ikke over hundrede tkr. på bordet i første omgang. Måske
skal det køre som et enkeltmandsselskab i Danmark for derefter at blive
flyttet til udlandet, når der er en god omsætning.

Fra : nvm

Dato : 26-05-04 08:33

Tue, 25 May 2004 22:33:06 +0200, No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars>
skrev:

> Nej, der skal ikke over hundrede tkr. på bordet i første omgang. Måske
> skal det køre som et enkeltmandsselskab i Danmark for derefter at blive
> flyttet til udlandet, når der er en god omsætning.

Hvis du vil starte som personligt ejet virksomhed, mens du stadig bor i
Danmark, skal du nok starte med at læse Statsskattelovens §4, der er
"grundloven" i dansk skattelovgivning.

Derefter kan du så lede lidt efter regler for beskatning af gevinster ved
fraflytning fra Danmark, herunder beskatning af egen oparbejdet goodwill.

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 26-05-04 19:03

Det er ikke så enkelt som det lyder.
Når du flytter fra DK skal du lave en formueopgørelse, dvs. alt hvad du ejer
bliver gjort op som om det blev solgt ved udflytning. Hvis du har et selskab
i udlandet når du flytter ud, skal du altså betale personlig skat af
selskabets værdi, hvilket minimum svarer til de penge du har opsparet i det.

Der er ikke meget ved at have opsparet en masse skattefrie penge i et
udenlandsk selskab når du alligevel bliver fuldt beskattet af pengene -
uanset om du trækker dem hjem til DK eller du flytter fra DK.

mvh
Hans Jakobsen