/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Stigning i omdrejninger ved choker
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 24-05-04 16:09

Davs i gruppen,

Er der nogen der kan komme med en fornuftig forklaring på, hvorfor min
gixxer stiger i omdrejninger når den når ca. 45-50 grader med choker? ...og
måske vigtigst af alt: Skal den gøre det?
Den går skide godt, og står også ret godt i tomgangen, og egentlig er det
heller ikke noget decideret problem for mig, men jeg har bare undret mig
lidt over det. ( Måske fordi der ikke er andre fejl at rette på, på sådan en
Suki! )
Det foregår således:
Når jeg starter maskinen op fra kold inden en tur, starter jeg den med
choker og uden at give gas... Jeg lader den derefter stå et par minutter,
til chokeren kan slås fra. Den står rigtig godt i tomgang - også med
choker - men når den er blevet lidt varm, stiger omdrejningerne pludseligt
til ca. 3000 Rpm, hvis ikke jeg når at slå chokeren fra inden. Det har jeg
aldrig oplevet på nogen anden mc / knallert / græsslåmaskine / havetraktor
før.
Min cykel er ikke med sprøjt, men det er de der halvelektroniske karbunader.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 24-05-04 16:16

> Er der nogen der kan komme med en fornuftig forklaring på, hvorfor min
> gixxer stiger i omdrejninger når den når ca. 45-50 grader med choker?
> ...og måske vigtigst af alt: Skal den gøre det?

Kort sagt. Det er helt normalt. Faktisk mere reglen end undtagelsen.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



Psycho Cowboy (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 24-05-04 16:42

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Kort sagt. Det er helt normalt. Faktisk mere reglen end undtagelsen.
_____________________________________________________

Alletiders... Tænkte det nok. Tak for svaret.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Claus Bøg Larsen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus Bøg Larsen


Dato : 24-05-04 18:20


"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote in message
news:40b20ff4$0$3037$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Davs i gruppen,
>
> Er der nogen der kan komme med en fornuftig forklaring på, hvorfor min
> gixxer stiger i omdrejninger når den når ca. 45-50 grader med choker?
....og
> måske vigtigst af alt: Skal den gøre det?


Tror det er i forbindelse med olien bliver varm og dermed tyndere. Så er der
ikke så stor modstand fra lejer.



Psycho Cowboy (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 24-05-04 19:16

Claus Bøg Larsen wrote:

> Tror det er i forbindelse med olien bliver varm og dermed tyndere. Så
> er der ikke så stor modstand fra lejer.
______________________________________________

Naa, den tror jeg er lidt rigeligt teoretisk.
Da den stiger lynende hurtigt i omdrejninger, må det næsten have noget med
blandingen af luft / benzin at gøre, og da det nu går så stærkt, har jeg det
mistænkt for at være noget af elektronikken i karbunaderne, der laver et
eller andet justeringshalløj.
Men skidt pyt, så længe den skal gøre sådan, og så længe den ellers går 112%
iorden.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Claus Bøg Larsen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus Bøg Larsen


Dato : 24-05-04 19:27


"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote in message
news:40b23bf9$0$18700$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Claus Bøg Larsen wrote:
>
> > Tror det er i forbindelse med olien bliver varm og dermed tyndere. Så
> > er der ikke så stor modstand fra lejer.
> ______________________________________________
>
> Naa, den tror jeg er lidt rigeligt teoretisk.
> Da den stiger lynende hurtigt i omdrejninger, må det næsten have noget med
> blandingen af luft / benzin at gøre, og da det nu går så stærkt, har jeg
det
> mistænkt for at være noget af elektronikken i karbunaderne, der laver et
> eller andet justeringshalløj.

Det har du sikkert ret i. Men min gamle XJ650 med manuel choker og mekaniske
karburatore laver det samme nummer.



Jens Jacob Bager Jen~ (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 25-05-04 07:08

> har jeg det mistænkt for at være noget af elektronikken i
> karbunaderne

Hvad har du gang i Jacob? Der er da ikke noget elektronik i karburatorene
pånær din TPS sensor, og den justerer ingen ting i tomgang.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



Psycho Cowboy (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 25-05-04 08:10

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hvad har du gang i Jacob?
___________________________________________________

LOL ...noget jeg tydeligvis ikke aner en daddel om! he he
___________________________________________________

> Der er da ikke noget elektronik i karburatorene
> pånær din TPS sensor, og den justerer ingen ting i tomgang.
___________________________________________________

Okai, så ved jeg det! Har haft et kæmpe hul i min viden omkring
karbunaderne på geden, da jeg ikke har haft skilt dem ad og undersøgt det
nærmere endnu. Har snakket med et par bilmekanikere, der har belært mig
lidt om "elektroniske karburatore," men tydeligvis ikke nok, til jeg kunne
drage noget seriøst ud af det.
Kommer vist til at læse min Clymer igennem og kombinere det med en
skruetrækker her til vinter.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
Leveret af dfmc.dk's webinterface


Martin Sørensen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 24-05-04 22:23

> Er der nogen der kan komme med en fornuftig forklaring på, hvorfor min
> gixxer stiger i omdrejninger når den når ca. 45-50 grader med choker?
> ...og måske vigtigst af alt: Skal den gøre det?

Chokeren giver cylindrene en federe blanding, da kolde cylindre får
noget af benzinen til at kondensere/lægge sig på cylindervæggene.
Efterhånden som den varmer op, så falder denne kondensering, og så får
cylindrene federe og federe blanding. Det resulterer så i at
omdrejningerne stiger. Jeg har endnu ikke oplevet en motor der ikke
opførte sig på den måde, selvfølgelig udover dem med automatchoker eller
indsprøjtning.

--
signing off.. Martin Sørensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408899
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste