McCoi kædesmører
Fra : anders majland

Dato : 24-05-04 15:07

Billeder og en kort beskrivelse på
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=655

Jeg har nu kørt ~350km med og det ser ud til at virke. Jeg har hældt en
Texaco Clingtex 180 kædesavsolie på og det noget nemmere at vaske af
(fingre mm) end det kædespray jeg hidtil har brugt. Det havde nærmest
konsistens som tjære da jeg skulle have rengjort omkring forreste
tandhjul og baghjulet. Jeg prøvede først at rengøre hjulet med basta
fælgrens men det havde ingen virkning overhovedet på skidtet. Det havde
wd40 til gengæld, så det lykkedes at få hjulet rimeligt rent ved brug af
1/2 liter og et par m2 klude

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Kim A. C.

Dato : 24-05-04 15:43

Jeg har nu kørt ~350km med og det ser ud til at virke.

Den ser spændende og interessant ud.
Jeg har lige monteret en scottoiler havde ikke undersøgt marked om der var
andre muligheder.

--
MVH: Kim A. C.
XJ 600n

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?mode=info&id=554

Fra : Richard

Dato : 24-05-04 15:46

anders majland wrote:

> Billeder og en kort beskrivelse på
> http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=655

Det ser jo godt ud; heldigt for dig, at du havde et ledigt rum til olie
mv

Mht din oliefordeler: Finder olien selv ind på rullerne - for at smøre
anlægsfladen mod kædehjulene - fra kædeledsflankerne, eller må du selv
smøre der??

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : anders majland

Dato : 24-05-04 16:07

> Det ser jo godt ud; heldigt for dig, at du havde et ledigt rum til
> olie mv

Yep - jeg fik alligevel ikke værktøj med til den så rummet var ledigt.
Dvs jeg havde det egenligt fyldt op med startkabler, strips og andet
nødvendigt

> Mht din oliefordeler: Finder olien selv ind på rullerne - for at smøre
> anlægsfladen mod kædehjulene - fra kædeledsflankerne, eller må du selv
> smøre der??

Det skulle gerne fordele sig selv. (Jeg har uploadet et billede mere)

Jeg har sat den til at dosere rigeligt (ifølge anvisningen) og det hele
virker pænt fedtet ind i oliefilmen, men jeg skal nok vende tilbage når
jeg har fået kørt nogle km med det. 350km i godt vejr er jo knapt nok
til at få vasket den originale kædefedt af den nye kæde.

Det er som skrevet før en DID 520 VM og JT tandhjul jeg har sat på. Den
forrige RK 520 XSO holdt som også skrevet jo kun 8000km (siden
15.02.2004) selvom jeg vil mene jeg var flittig til at smøre den -
hvilket svineriet på fælgen også talte sit tydelige sprog om. Fælgen har
endda været rengjort undervejs da jeg fik skiftet egerne i det)

Fra : Bjørn S

Dato : 24-05-04 16:48

meddelelse news:40b2075e$0$3049$14726298@news.sunsite.dk...
> Billeder og en kort beskrivelse på
> http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=655

Hej Anders.
Det ser da meget fornuftigt ud, men det ser da også ud til at fylde lidt.
Jeg vil anbefale at du fylder noget silikone-fugemasse rundt alle huller for
ledninger og slanger ud af kassen, samt behandler printkort og
fugtighedsmåler med f.eks. noget tectylspray. Af erfaring ved jeg at alt som
kan irre, gør det, og især på en MC som bliver kørt i al slags vejr, som du
jo nok helt sikkert gør
Loddepunkterne er tit de svageste led i kæden. Alternativt kan du give dem
en god gang klarlak.

Det bliver spændende og høre om hvordan det fungerer over tid.
--
/Bjørn - http://www.dfmc.dk/?id=63
www.chookfeet.dk

Fra : anders majland

Dato : 24-05-04 16:52

> Det ser da meget fornuftigt ud, men det ser da også ud til at fylde
> lidt. Jeg vil anbefale at du fylder noget silikone-fugemasse rundt
> alle huller for ledninger og slanger ud af kassen.

Silikonetuben ligger klar men jeg ville lige være sikker på at der
virkede først. Det var også grunden til at jeg lavde hullerne til
ledninger som jeg gjorde, da det så er nemt lige at lægge en "pølse"
under og en over ledningerne - Så er der også lidt trækaflastning.

Fra : Jens Arnfast

Dato : 24-05-04 18:57

anders majland wrote:

> [...]
> fælgrens men det havde ingen virkning overhovedet på skidtet. Det havde
> wd40 til gengæld, så det lykkedes at få hjulet rimeligt rent ved brug af

Det ser sgi da helt godt ud, når du har fundet ud af hvordan den
fungerer i regnvejr kunne det godt være sådan een jeg skulle bygge mig

--
-jens
RSV1000

Fra : dsadas

Dato : 24-05-04 19:04

"Jens Arnfast" <jens@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser sgi da helt godt ud, når du har fundet ud af hvordan den
> fungerer i regnvejr kunne det godt være sådan een jeg skulle bygge mig

> [...]

Ja man må kunne bygge den selv, tanken er dem man bruger i fjernstyret fly
(flyver selv) og slangerne er sikkert også. Så mangler der en el pumpe, som
også kan købes hvor man køber RC grej, og printlayout til styring på kunne
findes på nettet.
Mon ikke man kan bruge en gammel sprinkler pumpe ? Så alt i alt kan den vel
laves for 200 kr.

/tralala

Fra : Jens Arnfast

Dato : 24-05-04 19:15

dsadas wrote:
> [...]
> findes på nettet.
> Mon ikke man kan bruge en gammel sprinkler pumpe ? Så alt i alt kan den vel

Problemet er nok den kode som du skal have programmeret din uC med, men
ellers ja

Det kit Anders købte fra http://www.mccoi.de/ indeholder print, alle
komponenter (inkl. programmeret chip) og pumpe. Pumpen udgør ca.
halvdelen af den samlede pris (46 EUR). Alt i alt bør man få noget der
er flere længder bedre end Scottoileren for nogenlunde samme pris
... og du slipper så for bøvl med at designe print, kode uC, finde
komponenter, finde en passede pumpe m.m. - i mine øjne er det et ganske
attraktivt alternativ til at lave det selv

--
-jens
RSV1000

Fra : anders majland

Dato : 24-05-04 21:56

Yep

Kan ihvertfald bruges.

Ligger på mccoi.de

> Problemet er nok den kode som du skal have programmeret din uC med,
> men ellers ja

Ligger også på mccoi.de incl anvisninger i hvordan man får det stoppet i
processoren.

> [...]
> halvdelen af den samlede pris (46 EUR). Alt i alt bør man få noget der
> er flere længder bedre end Scottoileren for nogenlunde samme pris

Lige præcist mit resonnement - Af min grundige research var det netop
pumpen der gjorde udslaget. Og da jeg havde lidt småtravlt valgte jeg
bare at købe alle stumperne samme sted. Jeg har ikke checket hvad den
lokale hobbybutik skulle have for f.eks en tank, men jeg syntes prisene
hos mccoi.de var rimelige - også på de stumper jeg ligesågodt kunne købe
nede på hjørnet. Men så skulle jeg nok mindst rundt til 3 forskellige
butikker alligevel(hobbybiks, elektronikboks og apotek). Så var det
nemmer bare at overføre pengene til mccoi og vente på pakken

> .. og du slipper så for bøvl .... kode uC,

Jeg kunne nu godt finde på at ændre lidt i koden. Afair så stopper den
pumperiet ved "høj" fart og de grænser vil jeg gerne flytte lidt på.
Jeg kører med 21" forhjul og ved ikke lige hvad det er justeret efter.
Justeringen af pumpen sker i 16 trin og jeg har sat den på næstmest....

Fra : Jens Arnfast

Dato : 24-05-04 22:32

anders majland wrote:
> Ligger på mccoi.de

Hmm.. jeg kunne kun lige finde komponentplaceringen - lidt rodet site :)

> Ligger også på mccoi.de incl anvisninger i hvordan man får det stoppet i
> processoren.

Se ovenstående

... men ellers er det jo en std AVR chip (på et eller andet plan), tror
lige jeg vil rode lidt mere rundt på deres sider, så skal jeg nok
forhøre mig hvad elektronikdimserne koster købt i .dk

> [...]
> butikker alligevel(hobbybiks, elektronikboks og apotek). Så var det
> nemmer bare at overføre pengene til mccoi og vente på pakken

Men.. igen.. hvis man ikke har travlt er det jo et herligt hobby projekt
at finde dele til

> [...]
> Jeg kører med 21" forhjul og ved ikke lige hvad det er justeret efter.
> Justeringen af pumpen sker i 16 trin og jeg har sat den på næstmest....

Ødr.. ingen pumperi ved høj fart? Det forstår jeg ikke helt.. må man nu
ikke få smurt sin kæde hvis man kører over 50km/t?
21" er jo ikke just std. størrelsen for alm. sport/touring cykler, mon
ikke den er justeret efter 17" - så kan jeg godt se at du får brug for
flere trin på trimmeren.

Jeg tror jeg vil undersøge muligheden for at piggybacke på Millens
speedo signal - den har jo allerede en reed-switch monteret ved baghjulet ;)

--
-jens
RSV1000

Fra : anders majland

Dato : 25-05-04 07:28

Der skal ikke meget til http://www.mccoi.de/till-beeper/avr-isp.html
Se også http://www.mccoi.de/downl_mccoi.html for programmet i den og
http://www.mccoi.de/downl_nuetzlich.html for værktøjer

Fra : Kim A. C.

Dato : 24-05-04 19:24

> [...]
>findes på nettet.
>Mon ikke man kan bruge en gammel sprinkler pumpe ? Så alt i alt kan den vel

Vi ved nok alle, at lave tingene koster ikke så meget, men vi bliver nødt
til at betale. Derfor er forventer jeg vi har denne gruppe så vi kan hjælpe
hinanden så vi slipper bedst/billigst muligt

Men vi er ikke alle sammen håndværker så det med at bruge det ene og
andet???

Fra : dsadas

Dato : 24-05-04 20:01

"Kim A. C." <sibm@SLETofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hinanden så vi slipper bedst/billigst muligt
>
> Men vi er ikke alle sammen håndværker så det med at bruge det ene og

Klart enig, til de penge skal man overveje det et par gange før man går i
gang. Det var nu også mere som inspiration til et hyggeprojekt, hvis nu MCén
er ved at blive slidt tynd i lakken af den daglige voks Og når så
tingende lykkedes er det en stor fornøjelse (synes jeg).

/tralala

Fra : dsadas

Dato : 24-05-04 20:04

> [...]
> hinanden så vi slipper bedst/billigst muligt
>
> Men vi er ikke alle sammen håndværker så det med at bruge det ene og

Jeg er nu heller ikke håndværker Men hvis man mangler et hyggeprojekt er
pumpen da en mulighed.

/tralala

Fra : Simon Jensen

Dato : 24-05-04 21:12

Hejsa.

Jeg kunne da godt tænke mig at høre erfaringerne på længere sigt med brug af
kædesavsolie som jo må siges at være et meget billigt alternativ til de
gænse og dyre spray.

mvh Simon

GS 500E 99`
Geely Grand Puma 02`

Fra : Knud Dam

Dato : 24-05-04 21:35

"Simon Jensen" <aerotosse3nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
af
> kædesavsolie som jo må siges at være et meget billigt alternativ til de

Hej Simon.

Du kan ikke bruge olie som erstatning for kædespray uden at have et
kædesmøresystem.

Mvh

KD

Fra : anders majland

Dato : 24-05-04 21:49

> Du kan ikke bruge olie som erstatning for kædespray uden at have et
> kædesmøresystem.

Sagtens - en tom neglaksflaske er efter omhyggelig rengøring fin til
formålet pga den indbyggede pensel

Fra : Knud Dam

Dato : 25-05-04 19:01

meddelelse news:40b26511$0$3049$14726298@news.sunsite.dk...

> Sagtens - en tom neglaksflaske er efter omhyggelig rengøring fin til
> formålet pga den indbyggede pensel
>
> --
> Anders dot Majland at jyde dot dk
> email address in header is not valid

Med olie skal der smøres meget oftere end med kædespray, så i praksis duer
det efter min mening ikke at bruge olie, hvis der ikke smøres automatisk.

Mvh

KD

Fra : anders majland

Dato : 25-05-04 19:15

> Med olie skal der smøres meget oftere end med kædespray, så i praksis
> duer det efter min mening ikke at bruge olie, hvis der ikke smøres
> automatisk.

Prøv at se i manualen til din mc hvad de foreskriver at du skal smøre
kæden med. 10:1 på at de foreslår olie

Fra : Simon Jensen

Dato : 25-05-04 19:42

Har netop købt en ltr. kædesavsolie i fakta til 30 kr.
Jeg vil så afrense kæden med lampeolie og en klud. Dernæst pensle
kædesavsolien på.
Så må vi sku da se hvordan det går....

/Simon

GS 500 `99
Geely Grand Puma

Fra : TA

Dato : 15-06-04 11:40

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:40b26511$0$3049$14726298@news.sunsite.dk...

> Sagtens - en tom neglaksflaske er efter omhyggelig rengøring fin til
> formålet pga den indbyggede pensel

God ide. Alternativt kan man bruge en flaske, af den slags Harald Nyborg
sælger silikone-olie i (til bilens gummilister). En sådan flaske har også
indbygget pensel i låget, rummer en (IMO) passende mængde kæde-olie (100 ml)
og har endvidere et tæt skruelåg.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 25-05-04 17:39

dsadas <sadasd@dasd.nu> skrev i en

> "Jens Arnfast" <jens@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Ja man må kunne bygge den selv.................
> ........en el pumpe, som også kan købes hvor man køber RC grej.....
> Mon ikke man kan bruge en gammel sprinkler pumpe ?

Mon en sprinklerpumpe kan bruges :-/
Dels er den skabt til en væsentlig tyndere vædske, og dels er det ikke en
decideret trykpumpe, som man kan tænke sig at den stødvise frembringning af
kædesavsolie fordrer!

--
Armand.