/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
omdrejninger på cb 500 :-/
Fra : Henrik Davidsen


Dato : 24-05-04 14:57

Hejsa

Jeg erhvervede mig min kære honda sidste efterår, og har efterhånden kørt
6-7 kkm på den. Og så er der en lille detalje der har små-irriteret mig. Når
jeg vil køre lidt friskt fra start (fx efter man har holdt for rødt), så er
det stort set umuligt at få den skiftet fra 1. til 2. gear hvis
omdrejningstallet ryger op over 7.500 rpms. Jeg har indtil videre bare levet
med det, men jeg kunne faktisk godt tænke mig at vide, om der er noget man
kan gøre ved det, eller om det bare er en "CB 500 ting"??

Når man kører lidt ræs med kammierne, så er det jo træls at jeg ikke kan
udnytte de sidste 3.000 rpms i 1. gear. En anden ting der gør sig gældende
er, at HVIS jeg kører friskt til, og kører den op til 7-8.000 rmps i 1.
gear, så kan jeg godt liiige klaske den i 2. - men kun hvis jeg virkelig
tæsker til gear-pedalen. Og uanset hvad, så virker det til at være et lidt
langsomt gearskift. Hvis jeg derimod skifter ved omkring 6.000 rpms, så kan
jeg sagtens lave et hurtigt gearskift - men så er det jo lidt begrænset hvor
meget der sker i 2., for så er omdrejningstallet jo ikke så voldsomt højt


Hvis jeg fx fyrer helt op under gryderne i 2. gear, er der absolut intet
problem i at skifte til 3., så problemet eksisterer altså KUN fra 1. til 2.
gear i høje omdrejninger.

Kan man gøre noget? Skal jeg leve med det? Gode råd?

Jeg kan lige nævne, at min kammerat (Johnni), lige har købt en kawa gpz
500s, og han siger at han sagtens kan skifte fra 1. til 2. selv ved høje
omdrejningstal.

--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438



 
 
Nicolaj Christensen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Nicolaj Christensen


Dato : 24-05-04 15:23

> --
> /Sjang
>
> Honda CB 500 - Årg. 2000
> http://www.dfmc.dk/?id=438
>
Bruger du preload på pedalen ? ja/nej
Kobling ja/nej ?

du kan overveje at prøve at eksperimentere lidt.



Henrik Davidsen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Davidsen


Dato : 24-05-04 15:48

> Bruger du preload på pedalen ? ja/nej
Ja, men problemet eksisterer uanset om jeg gør det eller ej.

> Kobling ja/nej ?
Ja, fra 1. til 2. har jeg aldrig prøvet uden kobling.

Men videre fra 2. - 3. - 4. osv., kan jeg fint foretage via koblingsfri
gearskift, og også selvom jeg bruger kobling

Men ikke fra 1. til 2.

/Sjang



Steen Egeberg (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Steen Egeberg


Dato : 24-05-04 16:02

"Henrik Davidsen" <sjang@sjangREmoVE.dk> skrev i en meddelelse
news:40b20b17$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Bruger du preload på pedalen ? ja/nej
> Ja, men problemet eksisterer uanset om jeg gør det eller ej.
>
> > Kobling ja/nej ?
> Ja, fra 1. til 2. har jeg aldrig prøvet uden kobling.
>
> Men videre fra 2. - 3. - 4. osv., kan jeg fint foretage via koblingsfri
> gearskift, og også selvom jeg bruger kobling
>
> Men ikke fra 1. til 2.
>
> /Sjang
>
>

det var ikke noget problem med min årgang '01 CB500 - men naturligvis vil
til/fra 1. gear være vanskeligst hvis koblingen slipper dårligt - dvs
olieproblemer, ujusteret koblingskabel eller måske slid.

Har du ladet andre prøve om de også har problemet ? Ellers må der være fejl
i gearkassens skiftetromle/gafler.
___________________
Steen Egeberg
København



Henrik Davidsen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Davidsen


Dato : 24-05-04 16:16


> Har du ladet andre prøve om de også har problemet ? Ellers må der være
fejl
> i gearkassens skiftetromle/gafler.

Jeg har dog ikke lige haft andre til at teste problemet, men det vil jeg da
snarest gøre. Ellers vil jeg prøve at høre "min" mekaniker om han mener der
er noget at gøre - eller noget.

/Sjang



Tobias Larsen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Tobias Larsen


Dato : 24-05-04 16:08


"Henrik Davidsen" <sjang@sjangREmoVE.dk> skrev i en meddelelse
news:40b1ff44$0$529$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg erhvervede mig min kære honda sidste efterår, og har efterhånden kørt
> 6-7 kkm på den. Og så er der en lille detalje der har små-irriteret mig.
Når
> jeg vil køre lidt friskt fra start (fx efter man har holdt for rødt), så
er
> det stort set umuligt at få den skiftet fra 1. til 2. gear hvis
> omdrejningstallet ryger op over 7.500 rpms. Jeg har indtil videre bare
levet
> med det, men jeg kunne faktisk godt tænke mig at vide, om der er noget man
> kan gøre ved det, eller om det bare er en "CB 500 ting"??
>
> Når man kører lidt ræs med kammierne, så er det jo træls at jeg ikke kan
> udnytte de sidste 3.000 rpms i 1. gear. En anden ting der gør sig gældende
> er, at HVIS jeg kører friskt til, og kører den op til 7-8.000 rmps i 1.
> gear, så kan jeg godt liiige klaske den i 2. - men kun hvis jeg virkelig
> tæsker til gear-pedalen. Og uanset hvad, så virker det til at være et lidt
> langsomt gearskift. Hvis jeg derimod skifter ved omkring 6.000 rpms, så
kan
> jeg sagtens lave et hurtigt gearskift - men så er det jo lidt begrænset
hvor
> meget der sker i 2., for så er omdrejningstallet jo ikke så voldsomt højt
>
>
> Hvis jeg fx fyrer helt op under gryderne i 2. gear, er der absolut intet
> problem i at skifte til 3., så problemet eksisterer altså KUN fra 1. til
2.
> gear i høje omdrejninger.
>
> Kan man gøre noget? Skal jeg leve med det? Gode råd?
>
> Jeg kan lige nævne, at min kammerat (Johnni), lige har købt en kawa gpz
> 500s, og han siger at han sagtens kan skifte fra 1. til 2. selv ved høje
> omdrejningstal.
>
> --
> /Sjang
>
> Honda CB 500 - Årg. 2000
> http://www.dfmc.dk/?id=438

Jeg har det samme problem på min fra sidste år, den klonker MEGA meget når
man virkelig fyrrer til den i første og så skifter til andet. HVIS man da
kommer i anden, hvis jeg skifter med et lille kort vip når den får tæsk går
den i fri mellem 1. og 2., så der skal "voldes" til når der skal køres ræs.
Det er nok bare noget man må leve med.

Tobias Larsen



Henrik Davidsen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Davidsen


Dato : 24-05-04 16:14


> HVIS man da
> kommer i anden, hvis jeg skifter med et lille kort vip når den får tæsk
går
> den i fri mellem 1. og 2., så der skal "voldes" til når der skal køres
ræs.
> Det er nok bare noget man må leve med.


Det er præcist det jeg oplever... når man tæsker godt til den, er der stor
sandsynlighed for at man havner i frigear, og så kan man først få den i 2.
når den lige er faldet en bette smule i omdrejningerne igen (sker heldigvis
hurtigt). Og det er sgu så pinligt når man lige har tæsket til den over et
kryds, og så havner i frigearet og giver gas'

/Sjang



anders majland (24-05-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 24-05-04 17:28

>> kommer i anden, hvis jeg skifter med et lille kort vip når den får
>> tæsk går den i fri mellem 1. og 2., så der skal "voldes" til når der
>> skal køres ræs.
>
> Det er præcist det jeg oplever... når man tæsker godt til den, er der
> stor sandsynlighed for at man havner i frigear, og så kan man først
> få den i 2. når den lige er faldet en bette smule i omdrejningerne
> igen (sker heldigvis hurtigt). Og det er sgu så pinligt når man lige
> har tæsket til den over et kryds, og så havner i frigearet og giver
> gas'

Hmm er det andre end mig der synes prisniveauet på brugte maskiner
generelt er for højt ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Ukendt (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-05-04 22:11


anders majland skrev i meddelelsen
<40b223be$1$3054$14726298@news.sunsite.dk>...

>
>Hmm er det andre end mig der synes prisniveauet på brugte maskiner
>generelt er for højt ?


Urimeligt højt !

mvh
Orla

>--
>Anders dot Majland at jyde dot dk
>email address in header is not valid
>
>



Jes Vestervang (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 24-05-04 22:07

"Henrik Davidsen" <sjang@sjangREmoVE.dk> writes:

>........ HVIS jeg kører friskt til, og kører den op til 7-8.000 rmps i 1.
> gear, så kan jeg godt liiige klaske den i 2. - men kun hvis jeg virkelig
> tæsker til gear-pedalen.

Fy! Aldrig skifte gear med vold! Gearkassens gafler og sager egner
sig absolut ikke til hårhændet behandling. Hvis det er nødvendigt, så
er der enten noget galt med gearkassen eller din teknik.

Det kan da være at det er en typefejl, men det ændrer ikke ved at
mekanikken ikke kan holde til det... og gearkasser er noget træls
noget at skulle reparere, for motoren skal normalt splittes helt ad,
for at komme til den.
--
mvh Jes Vestervang

Hi! I'm a .signature virus!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!

Armand (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-04 19:20


Henrik Davidsen <sjang@sjangREmoVE.dk> skrev i en
news:40b1ff44$0$529$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Jeg erhvervede mig min kære honda sidste efterår, og har efterhånden kørt
> 6-7 kkm på den. Og så er der en lille detalje der har små-irriteret mig.
Når
> jeg vil køre lidt friskt fra start (fx efter man har holdt for rødt), så
er
> det stort set umuligt at få den skiftet fra 1. til 2. gear hvis
> omdrejningstallet ryger op over 7.500 rpms. Jeg har indtil videre bare
levet
> med det, men jeg kunne faktisk godt tænke mig at vide, om der er noget man
> kan gøre ved det, eller om det bare er en "CB 500 ting"??
> Hvis jeg fx fyrer helt op under gryderne i 2. gear, er der absolut intet
> problem i at skifte til 3., så problemet eksisterer altså KUN fra 1. til
2.
> gear i høje omdrejninger.

Springet i mellem 1. og 2. gears gearing ar også markant højere end
springene imellem de øvrige gear. Så at første gearskifte er dét der er mest
problematisk er ikke et sælsyn.
Det kan være konstruktionsbestemt :-/ På den Yamaha XS1100 jeg engang havde,
var det en evig kilde til iritation at gearkassen overhovedet ikke var med
på noget når man kom over 6.500rpm (fandeme om jeg gad ligge og sejtrække
evig og altid!)

> Kan man gøre noget? Skal jeg leve med det? Gode råd?

Umiddelbart kunne det være tilfældet at din kæde er alt for stram
Prøv at løsne den lidt, måske á to eller flere forsøg, såvel som at læse om
hvorledes man kontrollerer og justerer sin kæde til det optimale på DMC's
FAQ [ www.dmc-org.dk - FAQ'en er blandt "knapperne" ude i venstre side af
skærmbilledet ]!

--
Armand.






Henrik Davidsen (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Davidsen


Dato : 25-05-04 20:24

>Det kan være konstruktionsbestemt :-/ På den Yamaha XS1100 jeg engang
havde,
>var det en evig kilde til iritation at gearkassen overhovedet ikke var med
>på noget når man kom over 6.500rpm

Hmm, træls. Når du siger "konstruktionsbestemt", betyder det så at det
gælder alle XS1100'ere? Evt. bare fra en speciel årgang. Heldigvis er det
ikke så slemt på min, for fra 2. gear og opefter kan jeg sagtens rulle nogle
rpms over feltet


> Umiddelbart kunne det være tilfældet at din kæde er alt for stram
> Prøv at løsne den lidt, måske á to eller flere forsøg, såvel som at læse
om
> hvorledes man kontrollerer og justerer sin kæde til det optimale på DMC's

Jeg tror ikke problemet er for stram kæde... næsten tværtimod

Min kæde er ved at være voldslidt, og jeg synes jeg spænder og kontrollerer
ganske jævnligt. Og som et andet indlæg i gruppen netop omhandler, så er min
kæde også meget ujævn - altså stram nogle steder, og løs andre. Men der er
heldigvis nyt kit på vej fra louis

/Sjang



Armand (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-05-04 18:23


Henrik Davidsen <sjang@sjangREmoVE.dk> skrev i en
news:40b39d58$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >Det kan være konstruktionsbestemt :-/ På den Yamaha XS1100 jeg engang
> > havde,var det en evig kilde til iritation at gearkassen overhovedet ikke
var
> > med på noget når man kom over 6.500rpm
>
> Hmm, træls. Når du siger "konstruktionsbestemt", betyder det så at det
> gælder alle XS1100'ere? Evt. bare fra en speciel årgang. Heldigvis er det
> ikke så slemt på min, for fra 2. gear og opefter kan jeg sagtens rulle
> nogle rpms over feltet

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken; men opfattelsen af at 1100'eren er
skabt til godmodig touring og tillige har kardan (svarer til stram kæde),
samt Yamaha's vane med at påbygge traktorgearkasser, forstærker min
opfattelse af at dét var en konstruktions-bestemt detalje!

> > Umiddelbart kunne det være tilfældet at din kæde er alt for stram
>
> Jeg tror ikke problemet er for stram kæde... næsten tværtimod

OK!
Jeg skrev også "kunne være"

> Min kæde er ved at være voldslidt, og jeg synes jeg spænder og
> kontrollerer ganske jævnligt.

Det er en væsentlig detalje at man justerer og ikke "spænder"!
"Spænder" kan føre til en opfattelse af at kæden skal være til den stramme
side, og det er faktisk det modsatte der er tilfældet :-|

> Og som et andet indlæg i gruppen netop omhandler, så er min
> kæde også meget ujævn - altså stram nogle steder, og løs andre. Men der er
> heldigvis nyt kit på vej fra louis

Jup!
Men læs lige DMC's FAQ inden du kommer til at overspænde din nye kæde

--
ARmand.






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408899
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste