Skærme
Fijala 3554
Beregning af dot pitch
Fra : Janni Jensen

Dato : 24-05-04 12:10

Kære læsere

Sådan som jeg har forstået dot pitch, så er det mm/pixel
diagonalt, men det kan jeg ikke få til
at passe på såmeget som én skærm på www.gate2prices.dk

F.eks. er her en 19" 1920x1440 monitor
http://pdf.gate2prices.dk/hardware/H001052.pdf

Den burde have dp = 19*2.54*10/sqrt(1920^2+1440^2) = 0,2 mm/pixel.

Men den er opgivet til 0,25.

For at få dp=0,25 skal man helt op på
24", og så meget kan View Sonic ikke have regnet forkert.

Kan I gennemskue det?

Knus,
Janni

Fra : Janni Jensen

Dato : 24-05-04 13:14

Nu har jeg prøvet at regne på View Sonic skærmen,
og jeg kan stadig ikke få det til at passe selvom jeg regner på den
horisontale dp.

Hvormange mm er den vertikale side(forholdsregning):
(19*2,54*10)^2 = (4/3*y)^2 + y^2
y = 289,56

Der er altså 289,56mm vertikalt og 4/3*289,56 = 386,08mm horizontalt.
dp_hori = 386,08/1920=0,2...
dp_vert = 289,54/1440=0,2...

Den der passer heller ikke med opgivelserne på:
dp_hori=0,21
dp_diag=0,25

Hvis jeg regner med 18", så bliver dp endnu mindre, og det "skal de jo
ikke" i følge specifikationerne.

Det er lidt skummelt ikke?=)

Fra : JK

Dato : 24-05-04 14:00

On Mon, 24 May 2004 13:10:03 +0200, Janni Jensen <ask@for.it> wrote:

> [...]
>
>Men den er opgivet til 0,25.
>
>For at få dp=0,25 skal man helt op på
>24", og så meget kan View Sonic ikke have regnet forkert.

Det du regner ud er, at 2400 punkter diagonalt har 0.201 mm hver, hvis
de skal udfylde diagonalen.

Når skærmen har en dot pitch på 0.25 mm, så betyder det bare 2
nabo-pixels flyder lidt ind over hinanden. Det kan ikke være
anderledes, når vi er nede ved opløsningsgrænsen for skærmen. Hvis den
kunne lave skarpe afgrænsninger, ville den kunne opløse meget mere end
1940x1440.

Det er iøvrigt en skrækkelig høj opløsning. Jeg kører 1280x1024 på en
19" TFT skærm, og ganske tilfreds med det. Jeg ønsker ikke detaljerne
mindre.

mvh

John

Fra : Janni Jensen

Dato : 24-05-04 15:32

> Det du regner ud er, at 2400 punkter diagonalt har 0.201 mm hver, hvis
> de skal udfylde diagonalen.

Okay. Det er jeg med på.

> [...]
> anderledes, når vi er nede ved opløsningsgrænsen for skærmen. Hvis den
> kunne lave skarpe afgrænsninger, ville den kunne opløse meget mere end

Så når de opgiver den til 0,25mm/pixel diagonalt; Er det så er i den
opløsning, hvor 2 nabo pixels IKKE flyder oven i hinanden?

Det tætteste jeg kan komme på dp=0,25 er:
19*2.54*10/Sqrt[1600^2 + 1200^2] = 0.2413

Og det er jo stadig ikke 0,25mm/pixel. =(

Skal man egenlig regne på 19" eller de 18", som de opgiver til at være det
synlige område?

19" lyder logisk for mig, da det er den fysiske parameter, men
producenterne vil sikkert helt bruge de 18" til at regne dot pitch'en ud
med=)

> Det er iøvrigt en skrækkelig høj opløsning. Jeg kører 1280x1024 på en
> 19" TFT skærm, og ganske tilfreds med det. Jeg ønsker ikke detaljerne
> mindre.

Ja, 1920x1440 er overkill, men jeg tog den at regne på, da jeg synes View
Sonic virker rimelig seriøse.

Knus,
Janni

Fra : Janni Jensen

Dato : 24-05-04 16:56

Det lader til, at de regner den diagonale dp udfra den horisontale- og
vertikale-dp.

Sqrt[0,21^2 + 0,14^2] = 0,2523...

De 0,21 og 0,14 er opgivet i pdf filen.

Fra : JK

Dato : 25-05-04 07:54

On Mon, 24 May 2004 17:55:51 +0200, Janni Jensen <ask@for.it> wrote:

>Det lader til, at de regner den diagonale dp udfra den horisontale- og
>vertikale-dp.
>
>Sqrt[0,21^2 + 0,14^2] = 0,2523...
>
>De 0,21 og 0,14 er opgivet i pdf filen.

Det regneri er ingen nytte til.

:-/

mvh

John

Fra : Janni Jensen

Dato : 25-05-04 15:27

> Det regneri er ingen nytte til.

Nej, men nu har jeg forstået hvad dp er=)

Til gengæld hvis man selv regner dp'en ud, så kan man bruge den til at
afgøre hvilket billede der er størst af f.eks.

17" i 1280x1024 og 19" i 1600x1200.

Dot Pitch har jo enheden mm/pixel.

Ja, og lad os sige, at man gerne vil have en 17" fladskærm i 1600x1200, så
kan man se på www.gate2prices.dk at sådan en ikke findes.

Ved at regne dp'en ud, og sammenligne den med andre skærme, så kan man se, dp'en er
meget levere end de øvrige skærme, og der vil derfor nok gå noget tid, før
man ser sådan en fladskærm.

Knus,
Janni