Skovflåter og tæger
Fra : Claus Johannsen

Dato : 24-05-04 10:28

Lørdag morgen skød jeg årets første buk (flot buk).
Da jeg skulle til at brække den var den næsten levende af skovflåter og
store tæger. Bare på pungen sad der 8 store tæger på størrelse med en
flækket ært. Jeg har bare aldrig set de tæger på dyr skudt her i landet, men
på bukkejagt og elgjagt i Sverige har jeg set dem. Jeg har også haft dem
inden til undertrøjen deroppe, og man er ikke i tvivl om at det er en af de
sataner der kravler rundt på en. Hvad hedder de tæger?
Har i været udsat for det samme?

Claus.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-05-04 11:01

"Claus Johannsen" <landkaergaard@post.nordit.dk> wrote in message
> [...]
de
> sataner der kravler rundt på en. Hvad hedder de tæger?

Har din hund aldrig nogen på sig ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Martin og Christina

Dato : 24-05-04 11:12

> "Claus Johannsen" <landkaergaard@post.nordit.dk> wrote in message
> men
> de

Uden helt at vide det, så mener jeg at tæger ikke angriber dyr og mennesker,
men er rovdyr over for andre insekter.
Flåter derimod, det er dem der hænger på vores kat, og højst sandsynligt
også på din buk.
Tillykke med den, bukken altså.

Martin

Fra : Lykke

Dato : 24-05-04 12:10

Illustrerede Videnskab skriver en hel del om Skovflåter i det sidste nr. (6)
De spiser kun 3 gange i deres liv og i den første fase er de så små at de
kun går på typisk små mus og pindsvin. I stadie 2 går de på harer rådyr og
mennesker og i 3 stadie går de kun på større værtsdyr som rådyr og
mennesker.
Bliver et menneske bidt er det vigtigt at søge læge, hvis det røde område er
over 4 cm i diameter.
I nogle tilfælde hvis ikke tægen bliver fjernet kan det give
hjernebetændelse.
Det er muligt at læse mere om emnet på www.illvid.dk
mvh
Poul

Fra : Lars Haugaard

Dato : 24-05-04 15:15

Hej Claus.
De "tæger" du undrer dig over, og ikke mener at have set før på danske rådyr
men kun kender fra Sverige, , er muligvis det man i vort broderland kalder
elglus. I DK ses de tit på får. De ligner en fladtrykt udgave af en mystisk
edderkop, 4-5 mm lange, men er altså en anden slags, og ikke en egentlig
tæge - eller mide som skovflåten rettelig er.
De var ret almindelige i Nordsjælland, men jeg har ikke støt på dem efter
jeg flyttede til Djursland.

Bedste hilsner

Lars Haugaard.

www.haugaard.org

Fra : R.B.P.

Dato : 24-05-04 19:02

Hej

Min kusines mand blev for år tilbage bidt af en skovflåt,
som de ikke fik fjernet i tide.
Han er i dag meget hårdt ramt af det og har både borreliea og ehrlichia.
I perioder kan han kun lige klare sit daglige arbejde som skraldemand,
hvorefter han sover resten af dagen.
Han har også haft problemer med hjertet p.g.a. ovenstående.

Der er stiftet foreningen Daninfekt (www.daninfekt.dk) for personer, der er
ramt af sygdommen.

Der vil også i nær fremtid blive oprettet endnu en forening på hjemmesiden:
www.skovflaaten.dk

Her yderligere et par link om emnet:

http://www.ecol.kvl.dk/common/publications/ixodes_ricinus/
http://vie.dis.strath.ac.uk/vie/LymeEU/index.htm
http://www.cdc.gov/ncidod/dvbid/lyme/index.htm
http://www.pasteur.fr/recherche/borrelia/Welcome.html
http://alpha1.mpk.med.uni-muenchen.de/bak/nrz-borrelia/miq-lyme/index.html
http://www.lymenet.org/ ( Søg i en database med mere en 5000 artikler )
http://www.acponline.org/lyme/
http://www.ruu.nl/tropical.ticks/
http://www.cdc.gov/ncidod/eid/index.htm
http://www.mediscover.net/azindlinks.cfm
http://www.lymediseaseinformation.com/http://www.ecol.kvl.dk/common/publica
[...]

Ønsker I at vide mere om emnet, så kan I kontakte mig og jeg kan sætte jer
i forbindelse med min kusine, der aktivt arbejder for at hjælpe personer,
der er ramt af borreliea og ehrlichia.

Mvh

Rex Petersen rex(snabel-a)jagtimport(punktum)dk
http://www.jagtimport.dk

Fra : Claus Johannsen

Dato : 24-05-04 22:23

Tak for al den viden om flåten. Det er virkelig udførlig materiale.

Claus

Fra : Claus Johannsen

Dato : 24-05-04 22:28

Jeg troer vi er enige om hvad der er for nogle, men hvad er deres rigtige
navn?
Jeg har også kun hørt navnet Elgflue eller Elglus.

Claus

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 30-05-04 23:05

Hej Claus
Du skal passe på ikke at forveksle de lus og flåter der findes på alle
Rådyr, specielt her om sommeren.
Lusene er ret store og ligner godt nok en fladtrykt edderkoppe 3- 5 mm stor,
flåterne(eller tægerne, rågafnatterne som vi kalder dem på Bornholm) er i
alle størrelser, fra 1/2 mm til ært størrelse, når de sidder på dyret.
Det bedste råd jeg kan give dig er: "smøg ærmerne op så du har bare arme når
du flår dyret, så kan du fjerne flåterne, efterhånden som de kravler over på
dig, man kan nemt mærke det".
PS der kan nemt være hundreder på et rådyr
Tillykke med dyret.
Mvh. BJ

Fra : Claus Johannsen

Dato : 01-06-04 10:35

Flåterne er jeg ikke i tvivl om deres farlighed. Der var i øvrigt rigeligt
af dem da jeg flåede dyret dagen efter.
Jeg tog mine forholdsregler og undgik nogen bed sig fast.
I øvrigt var der mange som var meget små, omkring en halv til en hel
millimeter.
Men jeg har stadig ikke nogen bud på hvad de andre tæger hedder.
Jeg kender dem kun under navnet (Elgfluer) men måske er det, man i gamle
dage kaldte fladbukker, men det forbinder vi jo normalt med noget andet.

Claus.