Klassisk musik men ikke sådan noget
Fra : Jacob

Dato : 24-05-04 10:04

Hej gruppe

Først lidt om mig selv for det kan nok hjælpe senere:

Måske skal jeg lige starte med at sige at jeg er temmelig kræsen hvad musik
angår (dermed ikke sagt at jeg er ensidig). Den del af mit liv har nemlig
bestået af Metallica de sidste mange mange år .

De seneste år er der dog blevet lukket lidt mere ind: "Cowboy Junkies" og
"Kaizers Orchester" nyder jeg snart lige så meget som Metallica, og det
siger ikke så lidt.

Der er selvfølgelig også noget musik som jeg synes lyder rigtigt godt men
som jeg dog ikke går ligeså meget op i som ovennævnte. Her kan nævnes "John
Mogensen" og "Tom Waits".

Det var lidt om min smag. Ved ikke om det siger så meget for det er jo et
stort span. Nu til pointen:

Jeg har aldrig rigtigt brudt mig om klassisk musik, men nu tænker jeg
pludseligt at det måske bare er fordi jeg ikke har hørt det "rigtige". Jeg
har den sidste tid nemlig ind imellem tænkt, "Ok, det lyder faktisk ret
godt det der" til noget klassisk musik der f.eks. har været spillet i en
film eller noget. Jeg prøver derfor ihærdigt at finde noget der er "min
smag". Jeg er indtil nu kommet frem til at de store symfoniorkestre på
hundreder af mand ikke siger mig ret meget. Jeg leder derfor efter noget
"band"-agtigt istedet for alt det stort opsatte noget med diregent og det
hele Men hvor starter man? Hvordan kommer man uden om alt det store
symfoni-halløj i den genre?

-Jacob

Fra : preben nielsen

Dato : 24-05-04 10:44

"Jacob" <omo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> hele Men hvor starter man? Hvordan kommer man uden om alt
det store
> symfoni-halløj i den genre?

Start letfordøjeligt med Hooked-On-Classics :)

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Brian Jensen

Dato : 24-05-04 11:33

Jacob skrev:

> Jeg har aldrig rigtigt brudt mig om klassisk musik, men nu tænker jeg
> pludseligt at det måske bare er fordi jeg ikke har hørt det "rigtige".

Eller også fordi du bare er blevet ældre?

Som meget ung kunne jeg heller ikke fordrage klassisk musik, det var kun
rock og pop der kunne bruges (AKA. Beatles, Sweet, Rolling Stones osv.) men
i årenes løb er min musiksmag heldigvis blevet udvidet ganske betragteligt
således den i dag også omfatter adskillige klassiske musik-stykker.

Klip [...]

> [...]
> "band"-agtigt istedet for alt det stort opsatte noget med diregent og det
> hele Men hvor starter man? Hvordan kommer man uden om alt det store

Hvis du kan finde dem, kunne du jo prøve om disse også er noget for dig:
Carl Nielsen:
Tågen letter

Ludwig van Beethoven:
Für Elise (Bagatelle 59)
Symphony No. 5

Vivaldi:
De 4 årstider (4 seaosons)

--
Mvh.: Brian Jensen - www.briannospam.dk

Fra : Jacob

Dato : 24-05-04 14:32

On Mon, 24 May 2004 10:33:04 GMT, Brian Jensen wrote:

> Ludwig van Beethoven:
> Für Elise (Bagatelle 59)
> Symphony No. 5
>
> Vivaldi:
> De 4 årstider (4 seaosons)

De 3 siger mig i hvert fald ikke noget

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-05-04 11:44

Jacob wrote:

> [...]
> "band"-agtigt istedet for alt det stort opsatte noget med diregent og det
> hele Men hvor starter man? Hvordan kommer man uden om alt det store

Det er svært at anbefale noget, alene ud fra den beskrivelse. Der findes
mange tusinde værker der passer på dine kritierier, og de kan være
enormt forskellige i stil og tid. Det ville være meget lettere hvis du
kunne henvise til et eller to værker som du havde hørt og som du holder af.

Det instrumentelt enkleste du kan få, er værker for et instrument:
sonater m.v. Til en begynder, der gerne vil opleve genkendelsens glæde
kan f.eks. anbefales følgende:

Beethoven:
Sonate opus 27 no. 2 (måneskinssonaten). Det er 2. sats der er den kendte.

Johann Sebastian Bach:
Toccata & fuga i d-mol (BWV 565) (kendt orgelmusik)
Das Wohltemperierte Klavier del 1.
Den tempererede måde at stemme instrumenter på, var ny. Den åbnede
mulighed for musik i alle tonearter på samme instrument, og ikke mindst
dristige modulationer. Bach ville vise mulighederne med denne nye
stemning, og han skrev derfor et præludie og en fuga i hver eneste
toneart: 24 par af præludier og fugaer i alt. Især den første i C-dur er
kendt. Men de er alle geniale. Langt senere i hans liv skrev han del 2,
som egentligt bare var det samme: et præludie og en fuga i hver toneart.
Forskellen er at Bach var blevet langt mere avanceret (og han kan ellers
være avanceret nok), og del 2 er derfor noget sværere tilgængelig. Jeg
vil tro at han synes at det var "bedre", og at det var hans grund til at
gentage forsøget.

Hvis der skal lidt flere instrumenter på, er diverse duetter, trioer,
kvartetter etc. en mulighed. Mozart har skrevet en masse, men det kan
være at du synes det er lidt for te-selskabsagtigt. Der er ikke meget
Metallica over lige den del af hans produktion.

Næste skridt er nok såkaldte koncerter. Dvs. et enkelt instrument i
centrum, men med et symfoniorkester som "backing". Den kendteste er nok
Mozarts 21. klaverkoncert i C-dur. Det er efter Bo Widerbergs film fra
1967 har fået tilnavnet "Elvira Madigan". Det er især 2. satsen der er
kendt.

Så er der diverse værker for orkester. Det er symfonier og meget andet.
Dem må du ikke afskrive. Jeg er sikker på at du vil kunne lide
Beethovens 5. symfoni, især førstesatsen kender du. Hans 3. symfoni har
en meget smuk og tilgængelig 2. sats. Mozarts 40. symfoni også genial
musik, du kender især 1. satsen.

Du kender Bachs Air-sats fra hans orkestersuite i D-dur, fra f.eks.
filmen Se7en. Du kender Vivaldis fire årstider (gaaaaab).

Du vil muligvis kunne lide nogle af de nordiske komponister, især Carl
Nielsen, Sibelius og Grieg. Du kender nok Sibelius' "Finlandia". Og
Griegs "Peer Gynt".

Så er der korværker. Hvis du har set filmen Amadeus, så vil du genkende
mange ting fra Mozarts "Requiem", en dødsmesse, og noget af det
smukkeste musik der nogensinde er skrevet, efter min mening.

Til sidst er der operaer og balletter, som musikalsk lidt er en blanding
af det hele, sammen med teater og dans. Operaer kan godt være lidt svært
at kapere i starten, og derfor vil jeg anbefale at du venter med det.
Men der er naturligvis mange kende overturer og arier og duetter etc.
som du kender fra operaer. Prøv dig frem.

Selskaberne Naxos og Deutsche Grammophon har begge udgivet et
begynderkit til klassiskmusik. De indeholder 2-3 cd'er fyldt med musik,
og en bog der forklarer noget om musikken. Du får således et overblik
over forskellige tidsaldre og stilarter og komponister, samtidig med at
du får styr på noget terminologi.

/David

Fra : -V-

Dato : 24-05-04 11:47

Jacob wrote:
> Jeg har aldrig rigtigt brudt mig om klassisk musik
>hvor starter man? Hvordan kommer man uden om alt det store symfoni-halløj i
den
> genre?

Du kunne som en start prøve at spørge i dk.kultur.musik.klassisk, også selv
om der ikke er nær så meget aktivitet som herinde.

Derinde skal du nok bare lige passe på med udtalelser, som den øverste i
ovenstående citat...

-V-

Fra : Hans Huttel

Dato : 24-05-04 12:25

Jacob skrev:

> [...]
>"band"-agtigt istedet for alt det stort opsatte noget med diregent og det
>hele Men hvor starter man? Hvordan kommer man uden om alt det store

Jeg hører selv meget rock, pop, elektronisk m.v., (listen over hvad jeg
hører er meget, meget lang) men har også altid holdt meget af klassisk
musik. Det er en helt anden og meget spændende verden.

Musik for symfoniorkester behøver ikke at være prangende og udvendig.
Mange rock-lyttere starter og slutter deres bekendtskab med klassisk
musik med populære klassiske stykker i stil med Vivaldis "De 4 årstider"
eller Tjajkovskis 1812-ouverture (som er noget af det ringeste manden
skrev). Men det ville svare til at en, der lyttede til klassisk musik,
startede med Bon Jovi eller i bedste fald Den Syngende Formningslærer
(Eric Clapton).

Der er meget, meget andet, man i stedet for og med stor fordel kunne
kaste sig over.

Jeg er selv meget fascineret af Gustav Mahler. Hans musik rummer humor,
ironi, vrede, glæde og melankoli - præcis som Kaizers Orchestra,
Metallica, Tom Waits m.fl. når de er bedst. Ja, Mahler er ganske vist
mest kendt for sine 9 (faktisk 10) symfonier for ekstra stort orkester,
men meget af hans symfoniske musik er overraskende "intim" og inderlig.

Hvis det skal være "band"-agtigt uden dirigent, kommer vi uvægerligt
over til kammermusik eller solostykker. Beethovens sidste
strygekvartetter er flot musik. Albeniz' guitarmusik er også flot. Og så
har jeg slet ikke nævnt Frederic Chopin, Erik Satie og Claude Debussy
der hver især har skrevet noget helt fantastisk klavermusik. Chopins
Nocturnes er (synes jeg) usandsynligt smuk musik. Og så er der også Bach
og hans mange stykker for soloviolin. Heller ikke ringe.

Pladeselskabet Naxos har en masse gode (både teknisk og kunstnerisk set)
indspilninger af de værker, jeg har nævnt og mange, mange andre, til
særdeles rimelige priser (60-80 kr. pr. cd).

Måske var den nyere klassiske musik noget for dig? Den amerikanske
strygekvartet Kronos Quartet har lavet adskillige fascinerende albums.
Jeg har dem mistænkt for at høre rock derhjemme; de har i al fald lavet
en (instrumental) udgave af Jimi Hendrix' "Purple Haze". Den ligeledes
amerikanske komponist Philip Glass har skrevet en del musik, der er
temmelig lettilgængelig og har blandt andet skrevet til talrige film.
Glass har tilmed lavet en symfoni baseret på tre instrumentalnumre fra
David Bowies legendariske album "Low".

Den britiske komponist Gavin Bryars har for 10 år siden lavet et værk
med titlen "Jesus' Blood Never Failed Me Yet", hvor Tom Waits synger
med. Så du kan faktisk også komme til at høre moderne "klassisk"
samtidig med at du lytter til Tom Waits.

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/

Fra : Jesper R. Nielsen

Dato : 24-05-04 12:46

Jacob wrote:

> Jeg leder derfor efter noget "band"-agtigt istedet for alt det stort opsatte
> noget med diregent og det hele Men hvor starter man?
> Hvordan kommer man uden om alt det store symfoni-halløj i den genre?

Prøv f.eks.:
Haydns strygekvartetter.
Beethovens klaversonater.
Beethovens violinromancer.
Bachs orkestersuiter.
Chopins etuder og nocturner.
Kammermusik generelt.

Mvh
Jesper

Fra : Jacob

Dato : 24-05-04 14:06

Tak for alle svarene. Jeg vil naturligvis forsøge at finde og høre det i
har nævnt men det jeg egentligt nok leder efter er et band (eller flere)
hvis musik jeg kan fordybe mig i.

Jeg vil prøve at finde noget som har nogle elementer jeg godt kan lide, så
i har noget at gå efter. Som skrevet er Kaizers Orchester bare genialt. Det
er da en start Meget af Tom Waits' er også rigtigt godt. Jeg vender
tilbage med eksempler på noget mere symfoni-agtigt (jeg ved faktisk ikke
engang hvad ordet symfoni dækker over). Jeg er helt grøn.

-Jacob

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-05-04 15:03

Jacob wrote:
> [...]
> tilbage med eksempler på noget mere symfoni-agtigt (jeg ved faktisk ikke
> engang hvad ordet symfoni dækker over). Jeg er helt grøn.

Hvis du "bare" vil have noget "symfonisk" rock, med væsentlige og
velskrevne tekster, men også med lange numre og passager uden tekst, så
er Pink Floyd et godt bud.

Sym-foni betyder sam-lyd. Så det er faktisk ikke særligt beskrivende.

/David

Fra : Jacob

Dato : 24-05-04 15:25

On Mon, 24 May 2004 16:03:08 +0200, David Rasmussen wrote:

> Hvis du "bare" vil have noget "symfonisk" rock, med væsentlige og
> velskrevne tekster, men også med lange numre og passager uden tekst, så
> er Pink Floyd et godt bud.

Jeg har noget imod Pink Floyd. Der behøver ikke nødvendigvis være vokal med
og det var ikke rock jeg umiddelbart ledte efter. Jeg har seriøst et
problem med at beskrive hvad det er jeg leder efter

Jeg tror jeg må holde godt øje i film osv. og når der så er noget hvor jeg
siger, "wow" så må jeg undersøge hvad det var og evt. komme tilbage hertil

> Sym-foni betyder sam-lyd. Så det er faktisk ikke særligt beskrivende.

nej bestemt ikke i så fald.

-Jacob

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-05-04 15:31

Jacob wrote:

> Jeg tror jeg må holde godt øje i film osv. og når der så er noget hvor jeg
> siger, "wow" så må jeg undersøge hvad det var og evt. komme tilbage hertil

Det er en god idé. Meget filmmusik (klassisk score) er interessant i sig
selv hvis man gerne vil starte på at høre "klassisk" musik.

/David

Fra : Jacob

Dato : 24-05-04 17:13

On Mon, 24 May 2004 16:25:16 +0200, Jacob wrote:

> Jeg har noget imod Pink Floyd....

"...IKKE noget imod"

-Jacob

Fra : Bj@arne

Dato : 24-05-04 21:35

> [...]
> tilbage med eksempler på noget mere symfoni-agtigt (jeg ved faktisk ikke
> engang hvad ordet symfoni dækker over). Jeg er helt grøn.

Du kunne evt. prøve at checke gruppen sky

Fra : Jacob

Dato : 25-05-04 08:40

Nu har jeg hørt de første 14 af vivaldi, beethoven, mozart, bach... Det er
meget lidt der siger mig noget. Der er for lidt gang i den

Noget af "Pachabel Canon in D major" synes jeg er ok, men det må gerne også
være mere melankolsk og aggresivt. Ikke at der slet ikke må være glade
stunder men sådan lidt af hvert

-Jacob

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-05-04 09:45

In an article of 24 May 2000 Jacob wrote:

> Nu har jeg hørt de første 14 af vivaldi, beethoven, mozart, bach... Det
> er meget lidt der siger mig noget. Der er for lidt gang i den

Nu ved jeg ikke præcist hvad du har hørt, men jeg kan i høj grad anbefale
Mozarts Requiem. Det er nemmelig noget af det ypperste, hvis ikke det
ypperste. Men er du ny til klassisk musik, så lad den gro lidt på dig. Hør
den et par gange og giv dig tid til at føle musikken. Læg den til side en
uges tid og hør den igen. Mozarts Requiem er i høj grad et stykke musik,
der fortjener en god indspilning (Deutsche Grammophon siges det, at man
aldrig går galt af), nogle gode højttalere, der kan bringe musikken
nuanceret, og endelig - SPIL DET HØJT! Mærk kraften!

Wagners Nibelungens ring (staves måske ikke helt sådant) var måske også
noget for dig. Har det ikke selv, så ...

Og nu tror jeg, det er Mozart-tid for mig.
--
Uffe Holst

Fra : Hans Huttel

Dato : 25-05-04 13:08

Jacob skrev:

> [...]
>være mere melankolsk og aggresivt. Ikke at der slet ikke må være glade

Så vil jeg godt gentage min anbefaling af Gustav Mahler - hans 1.
symfoni er et godt sted at starte. Skal det være rigtig melankolsk,
rigtig aggressivt og rigtig stort, er der også hans 6. symfoni, men den
er nok ikke for begyndere.

Og har man sagt Mahler, må man også sige Anton Bruckner og Richard
Wagner. Prøv at låne en cd med orkesterudtog fra Wagners operaer. Hos
Mahler, Brucker og Wagner vil du kunne høre hvor en filmkomponist som
John Williams ("Star Wars" o.s.v.) har hentet sin inspiration.

A propos filmmusik: Kubricks "Rumrejsen år 2001" har et rent klassisk
lydspor med musik af Johann Strauss, Richard Strauss, G. Ligeti og Aram
Khatchaturian. Prøv at låne det.

Jeg glemte forresten helt at nævne korværket "Carmina Burana" af Carl
Orff. Du kender garanteret satsen "O Fortuna" fra bl.a. John Boormans
film "Excalibur" (hvor også Wagner er rigt repræsenteret på lydsporet).
Hvis der skal være rigtig "gang i den" er et værk som "Le Sacre du
Printemps" af Igor Stravinsky heller ikke til at komme uden om. Det er
oprindelig balletmusik af den mere voldsomme slags.

Det vildeste "nyere klassiske" musik, jeg selv hører er værker af
Krysztof Penderecki, en polsk komponist fra 1960'erne og frem. Når jeg
sætter cd'en med hans "Trenodi for Hiroshimas ofre" på derhjemme, er
reaktionerne hos resten af familien omtrent som når jeg hører Napalm
Death Efter "Trenodi" gik Penderecki hen og blev meget mere melodisk
og melankolsk.

Rådet er egentlig bare: Lyt, lyt og lyt. En dag finder du "nøglen" til
en ny verden af spændende lytteoplevelser!

Hans igen

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 26-05-04 00:15

0,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,On
Mon, 24 May 2004 11:04:10 +0200, Jacob <omo@adslhome.dk> wrote:

>hele Men hvor starter man? Hvordan kommer man uden om alt det store
>symfoni-halløj i den genre?

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at anskaffe mig noget med det tyske
band Haggard (http://www.haggard.de/).

Det er et 17 mand stort band der laver en blanding af metal og klassisk
musik, som muligvis ville falde i din smag, efter hvad du skrev. Det var
ikke 100% det du spurgte efter, men du kan jo prøve dem ad. Der er en
del samples på deres hjemmeside.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.