Optimering af Neo's vs. Speedake!
Fra : HK

Dato : 24-05-04 07:47

Hejsa alle i flinke folk i dk.fritid.knallert

Kan det lade sig gøre at få en Yamaha Neo's (45'er) til at gå godt 80 km/t,
uden at skifte til et større antal kubik end de originale 49 cm2?

Når jeg sammenligner scooteren med en Peugeot Speedake så er topfarten 10-15
km/t lavere på Yamaha'en.
Begge scootere har fået fjernet både skive og blindtarm på udstødning.
Når Yamaha'en når 55-60 km/t begynder moteren at tage flere omdrejninger og
den har ikke så godt moment ved de høje omdrejninger.
Den har ellers et kanon optræk til de 60 km/t, kan det lade sig gøre at
ændre gearingen på den? (Jeg har ikke så meget styr på variatoren).
Speedake'en accellere ikke lige så godt men den køre uden besvær 80 km/t
uden at den tager voldsomt mange omdrejninger (Det er sådan jeg gerne vil
have Yamaha'en til at køre).

Har hørt at man kan skiftet ruller i variatoren. Vil det hjælpe på topfarten
og i så fald hvilke ruller skal den have?
Har hørt at man kan skiftet membran til et tyndere/lettere. Vil det hjælpe?
Har hørt at man kan købe en indsugningsforstærker til luffilteret. Vil det
hjælpe?

Eller er der bare ikke noget at gøre end at gå op i kubik eller købe en
Peugeot?

Håber I vil kunne hjælpe mig.

PFT.

Herbert

Fra : RpR

Dato : 25-05-04 14:12

> [...]
hjælpe?
> Har hørt at man kan købe en indsugningsforstærker til luffilteret. Vil det

Nej nej og nej.

Det nemmeste for at få Neo'sen op på 80km/t er at skifte potten ud med
f.eks. en Tecnigas Next fra T. Hansen og så lukke blindrøret på den. Hvis
remværket ellers er iorden så render den 80km/t kun med Next potten
monteret.

Ellers så skift varioen ud med Top Performances vario, blæserhjul og rem.
Den giver i heldige tilfælde 10 - 15km/t.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : HK

Dato : 26-05-04 06:49

Tak for svaret

Jeg har i mellemtiden monteret en Proma legal udstødning fra West-import den
gav ikke mere topfart men til gengæld større acceleration, så jeg tror jeg
vil give mig ud i at skiftet varioen.
Kan du anbefale en?
Den skal nok ikke være for "vild" da det stadig kun er det originale antal
kubik der skal trække den, og hvor er det bedst at købe den T-hansen eller
West-import?

Har kigget lidt på denne fra West-import: VARIATOR TOP RACING
variator fra topracing,leveres med 3 sæt ruller.
375,00 DKK

Mvh

Herbert

Fra : RpR

Dato : 26-05-04 07:37

> Kan du anbefale en?

Self'
T. Hansen's "K-star" vario gir kun mere jævnt træk efter min erfaring, og
intet eller meget meget lidt på toppen.

Top Performances' vario er nok en af de bedste til Minarelli motoren som
Neo's bruger.

www.speed-line.dk er de eneste der har den på lager i øjeblikket ser det ud
til.

Fra : HK

Dato : 26-05-04 13:13

Har nu bestilt Variator - Topperformances Nardo fra Speed-line
håber det virker.

Tak for hjælpen

Fra : Mogens W. Larsen

Dato : 28-05-04 12:04

Du skulle have købt en Malossi Multi Vari. til 599. Så køre den 85-90 Km/t
og du har 100 % moment fra 0 til 75 !!!

Ønsker du hjælp, lad mig høre... Min egen køre pt. 119 Km/t. Dog med en
"lidt" større Cyl.. Den er oppe på 10,8 Hk. mod 4,4 fra ny...Målt på
testbænk.

Mvh.
Mogens

---

Fra : Mogens W. Larsen

Dato : 28-05-04 12:09

Se lige her mester...

http://www.scooter-force.dk/variomultivar.asp

Mvh.
Mogens

"Mogens W. Larsen" <mogens@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ønsker du hjælp, lad mig høre... Min egen køre pt. 119 Km/t. Dog med en
> "lidt" større Cyl.. Den er oppe på 10,8 Hk. mod 4,4 fra ny...Målt på

---

Fra : HK

Dato : 28-05-04 12:51

Hmmm okay.

Nu har jeg bestilt den fra SpeedLine så må jeg se om ikke den giver lidt
extra på toppen,
ellers må jeg have en Malossi på den.
Kender du den Topperformances Nardo jeg har bestilt?

Mvh

Herbert

Fra : RpR

Dato : 29-05-04 00:16

> Ønsker du hjælp, lad mig høre... Min egen køre pt. 119 Km/t. Dog med en
> "lidt" større Cyl.. Den er oppe på 10,8 Hk. mod 4,4 fra ny...Målt på
> testbænk.

Hah, 119km/t uden gearing. Det er vist på speedoet kammerat
Har du en ide om hvor mange omdrejninger en Neo's skal ta' for at køre
119km/t med std. gearing? Det er tæt på 15000rpm, og det kan den ganske
enkelt ikke med stumper der kun spytter 10,8hk fra sig.