"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> wrote in message
news:QG9sc.971$MU.427@news.get2net.dk...
>> Hvordan opstår tankslappers egnetligt?
> Jeg har oplevet en del af dem(Læs: et par gange, og så nogle små
> begyndende) med kawa'en synes jeg efter hånden. Jeg ville gerne
> invistere i en Styrdæmper hvis det var løsningen., mend det er vel kun
> den ene halvdel af mysteriet....
Det er et generelt problem at hvis en MC skal være mere hurtigtstyrende
bliver styringen også mere ustabil. De to ting hænger sammen. Rigtigt meget
gas (meget lidt vægt på forhjulet) gør som regel tingene værre - især under
nedlægning.
Derfor bliver problemet også større med flere HK. "No bike has ever begged
so urgently for a steering damper" skrev britiske BIKE om 2004 ZX-10R.
Lidt engelsk sprogbrug:
Weave: langsom svingning i styret (forekommer mest ved høje hastigheder)
Wobble: hurtig svingning i styret (forekommer mest ved lavere hastigheder)
Tankslapper: fuldstændigt ukontrolleret svingning, hvor styret slår fra
endestop til endestop. Håndtagene slår altså skiftevis (næsten) mod tanken,
heraf navnet. Styret vil typisk rive sig løs af førerens greb.
Ordet tankslapper bliver tit brugt om langt mindre dramatiske weaves og
wobbles.
>
http://jupiter.mediacatch.com/~flemmix/radicalriders/stuntclips/tankslapper.wmv
Det ser voldsomt ud - ligner sporene af en tankslapper i ordets oprindelige
forstand.
Se en legendarisk tankslapper her:
http://www.linienmc.dk/video_galleri.htm
"Wobble wobble" 19sek. 2,4 MB
Der er folk der har spidset blyanten og analyseret MC styrings-uroligheder i
detaljer, specielt efter Suzuki tilbagekaldte 1997 TLS'en efter nogle
uhyggelige tankslapper-styrt
Som svar på subj. er der en grundig analyse af tankslapping her:
http://www.ee.ic.ac.uk/CAP/Reports/2001/roadforcing.pdf
men det er desværre en ret langhåret diciplin.
Kort sagt afhænger det først og fremmest af stelgeometri og vægtfordeling,
men også af affjedringssetup.
Alle MC'er har i en eller anden grad tendenser til at weave og wobble ved
nogle helt bestemte frekvenser, og hvis man er uheldig at køre ind i en
række bump i vejen som har et uheldigt interval, bliver styringen urolig.
> Jeg oplevede den første, den første gang jeg fyrede Kawaen af... (Med
> 230km/t) Den startede (tror jeg) da jeg krydsede mitterlinien på vejen.
> men fortsatte bagefter. Jeg kunne nærmest styre den ved at give mere
> gas, blev den være, et lille stykke tid, hvor efter den forsvandt. Slap
> jeg gassen, forsvandt den også..
> Dette gav jeg dækkene/affjedringen skylden. (Std. opsætning på
> affjedringen samt kun mitter kørt dæk!)
> Efter jeg fik slit af kanterne på dækene oplevede jeg dem ikke mere...
Jeg melder pas - men du har jo selv en konklusion der.
> Jeg oplever dem ind imellem hvis den bliver fyret af i 1-2 gear. hvor
> den løfter snuden. Så kan den godt finde på at slå lidt når jeg lander.
> (jeg har set en af gangene var ved 120km/t)
>
> Jeg oplevede det også her den anden dag, da den fik gas i 3. gear over
> en bakketop hvor den også lettede. (Igen nye dæk) Her var det bare
> ligesom om at den gjorde det imens at dæket var i luften.
Fælles for de her to oplevelser er: Man kommer meget nemt til at dreje
forhjulet lidt imens det er i luften, og det giver altid en rystelse når det
lander og ikke peger helt samme vej som man kører. Det betyder ikke der er
noget galt med opsætningen.
Jeg har ingen praktisk erfaring med styrdæmpere. De dæmper selvfølgelig
uroligheder i styringen, men prisen er at de samtidigt tager noget af det
feedback styringen giver dig. Det bliver sværere at "mærke" vejen. Keith
Code (+ et par andre forfattere) gør en del ud af at styrdæmpere er
overvurderede og at det er vigtigere f.eks. at slappe af i armene når man
kører, da spændte muskler overfører styrets bevægelser til stellet og
omvendt.
Slør i kronrørslejerne giver også urolig styring, så det er smart at checke
før man "løser" problemet med et ekstra klik på styrdæmperen.
--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe