/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha XJ 600 Problemer !
Fra : Jonas Franck


Dato : 23-05-04 22:28

Hej alle eksperter !

Jeg har en Yamaha XJ 600 Division fra 93, og den er begyndt at opføre
sig underligt

Når man drejer gashåndtaget i bund mens man kører springer omdr.
tælderen op på ca. 9000 hvorefter den så går ned igen - og først
derefter begynder motoren at tage fat!!
Det virker som om at man trykker koblingen ind og så slipper den....
virker meget mystisk !!!

Hvad kan dette skyldes ?

Håber der er nogle der har et forslag !

MVH
Jonas

 
 
Kenn H. Jensen (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenn H. Jensen


Dato : 23-05-04 22:37

Jonas Franck skrev i meddelelsen
news:40b1175b$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Når man drejer gashåndtaget i bund mens man kører springer omdr.
> tælderen op på ca. 9000 hvorefter den så går ned igen - og først
> derefter begynder motoren at tage fat!!
> Det virker som om at man trykker koblingen ind og så slipper den....
> virker meget mystisk !!!
>
> Hvad kan dette skyldes ?

Slidte koblingsplader eller forkert olietype måske.
Hvor langt har den kørt ?
Hvornår har du sidst skiftet olie ?

--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271
www.dmcn.dk #816



Jonas Franck (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Franck


Dato : 23-05-04 22:46

Kenn H. Jensen wrote:

> Jonas Franck skrev i meddelelsen
> news:40b1175b$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>
>
>>Når man drejer gashåndtaget i bund mens man kører springer omdr.
>>tælderen op på ca. 9000 hvorefter den så går ned igen - og først
>>derefter begynder motoren at tage fat!!
>>Det virker som om at man trykker koblingen ind og så slipper den....
>>virker meget mystisk !!!
>>
>>Hvad kan dette skyldes ?
>
>
> Slidte koblingsplader eller forkert olietype måske.
> Hvor langt har den kørt ?
> Hvornår har du sidst skiftet olie ?
>

Hvis det kan være pga olien er det nok det.... Jeg har lige skiftet olie
for et par dage siden - og det er faktisk først kommet efter da....

Jeg troede bare ikke at olien kunne være skyld i dette...
Er det fordi olien er for tynd ? Jeg mener at det er en 20w - 50 olie
jeg har hældt på ....

Den har kørt 28000 miles, og det er ikke noget den har gjort tidligere...

Tak

Jonas

Kenn H. Jensen (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenn H. Jensen


Dato : 23-05-04 23:37

Jonas Franck skrev i meddelelsen
news:40b11baa$0$230$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Hvis det kan være pga olien er det nok det.... Jeg har lige skiftet
> olie for et par dage siden - og det er faktisk først kommet efter
> da....

Så er det nok der du skal lede efter problemet.

> Jeg troede bare ikke at olien kunne være skyld i dette...
> Er det fordi olien er for tynd ? Jeg mener at det er en 20w - 50 olie
> jeg har hældt på ....

Og du har selvfølgelig ikke overfyldt den ?

Oliestanden kontrolleres ved at du sætter den på centralben på et plant
underlag, og du kan så se i inspektionsglasset hvor meget der er på den.
Denne kontrol foretages med motoren slukket.

Jeg mener faktisk at instruktionsbogen for en model 4BR / 4LX ligesom din
foreskriver en 20w40 olie, så det er vist ikke helt galt med viskositeten.

Hvis ikke du har smidt oliedunken ud endnu kan det måske hjælpe hvis du
skriver hvilken olie du har påfyldt.


--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271
www.dmcn.dk #816



Jonas Franck (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Franck


Dato : 24-05-04 08:33

Kenn H. Jensen wrote:
> Jonas Franck skrev i meddelelsen
> news:40b11baa$0$230$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>
>
>>Hvis det kan være pga olien er det nok det.... Jeg har lige skiftet
>>olie for et par dage siden - og det er faktisk først kommet efter
>>da....
>
>
> Så er det nok der du skal lede efter problemet.
>
>
>>Jeg troede bare ikke at olien kunne være skyld i dette...
>>Er det fordi olien er for tynd ? Jeg mener at det er en 20w - 50 olie
>>jeg har hældt på ....
>
>
> Og du har selvfølgelig ikke overfyldt den ?
>
> Oliestanden kontrolleres ved at du sætter den på centralben på et plant
> underlag, og du kan så se i inspektionsglasset hvor meget der er på den.
> Denne kontrol foretages med motoren slukket.
>
> Jeg mener faktisk at instruktionsbogen for en model 4BR / 4LX ligesom din
> foreskriver en 20w40 olie, så det er vist ikke helt galt med viskositeten.
>
> Hvis ikke du har smidt oliedunken ud endnu kan det måske hjælpe hvis du
> skriver hvilken olie du har påfyldt.
>
>
Jeg har lige kontroleret olien... og det er en 20w-50, så det skulle
være i orden ?

Oliestanden er lige over max mærket ser det ud til, men det kan være
svært at se helt præcist da cyklen ikke har nogen central fod !
Kunne det evt. hjælpe hvis jeg tager lidt ulie ud, så den er under max
mærket ?

MVH Jonas


Kenn H. Jensen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenn H. Jensen


Dato : 24-05-04 09:23

Jonas Franck skrev i meddelelsen
news:40b1a410$0$225$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Jeg har lige kontroleret olien... og det er en 20w-50, så det skulle
> være i orden ?

Det ville være godt hvis du evt. ville skrive hvilken olie du har brugt.
Nogle olier er tilsat friktionsnedsættende additiver, og det er ikke alle
MCer der er vilde med det :-/


> Oliestanden er lige over max mærket ser det ud til, men det kan være
> svært at se helt præcist da cyklen ikke har nogen central fod !
> Kunne det evt. hjælpe hvis jeg tager lidt ulie ud, så den er under max
> mærket ?

Det kan godt hjælpe, og det er jo ikke svært at prøve. Prøv at tappe af så
det står ca. midt i glasset. Husk at sætte en _ren_ balje under. Hvis du får
problemer med at få bundproppen i igen, så kan du jo bare lade det hele
tømme ud i baljen for derefter at sætte bundproppen i og genfylde olien


--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271
www.dmcn.dk #816



Jonas Franck (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Franck


Dato : 24-05-04 20:44

Kenn H. Jensen wrote:
> Jonas Franck skrev i meddelelsen
> news:40b1a410$0$225$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>
>
>>Jeg har lige kontroleret olien... og det er en 20w-50, så det skulle
>>være i orden ?
>
>
> Det ville være godt hvis du evt. ville skrive hvilken olie du har brugt.
> Nogle olier er tilsat friktionsnedsættende additiver, og det er ikke alle
> MCer der er vilde med det :-/
>
>
>
>>Oliestanden er lige over max mærket ser det ud til, men det kan være
>>svært at se helt præcist da cyklen ikke har nogen central fod !
>>Kunne det evt. hjælpe hvis jeg tager lidt ulie ud, så den er under max
>>mærket ?
>
>
> Det kan godt hjælpe, og det er jo ikke svært at prøve. Prøv at tappe af så
> det står ca. midt i glasset. Husk at sætte en _ren_ balje under. Hvis du får
> problemer med at få bundproppen i igen, så kan du jo bare lade det hele
> tømme ud i baljen for derefter at sætte bundproppen i og genfylde olien
>
>
Det er en olie der hedder duckhams !

Der er et link til den her :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=258676348&n=518828862&pn=518829182

jeg har købt den hos www.thansen.dk

MVH
Jonas


Kenn H. Jensen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenn H. Jensen


Dato : 24-05-04 20:54

Jonas Franck skrev i meddelelsen
news:40b24f1e$0$207$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Det er en olie der hedder duckhams !
>
> Der er et link til den her :
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=258676348&n=518828862&pn=518829182
>
> jeg har købt den hos www.thansen.dk

Jeg ved ikke om den burde kunne give problemer, men tror det ikke. Har du
prøvet at tappe noget af olien af igen?

Jeg kørte med Delo olie fra Louis på min XJer fra 98, og jeg har aldrig haft
problemer.

--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271
www.dmcn.dk #816



Jonas Franck (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Franck


Dato : 24-05-04 22:11

Kenn H. Jensen wrote:

> Jonas Franck skrev i meddelelsen
> news:40b24f1e$0$207$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>
>
>>Det er en olie der hedder duckhams !
>>
>>Der er et link til den her :
>>http://www.thansen.dk/product.asp?c=258676348&n=518828862&pn=518829182
>>
>>jeg har købt den hos www.thansen.dk
>
>
> Jeg ved ikke om den burde kunne give problemer, men tror det ikke. Har du
> prøvet at tappe noget af olien af igen?
>
> Jeg kørte med Delo olie fra Louis på min XJer fra 98, og jeg har aldrig haft
> problemer.
>
Jeg prøver at tappe lidt af den i morgen !
Vender lige tilbage med resultatet

Jonas


Armand (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-04 17:54


Jonas Franck <jonas@clarity.dk> skrev i en
news:40b2639b$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kenn H. Jensen wrote:
>
> > Jeg ved ikke om den burde kunne give problemer, men tror det ikke. Har
du
> > prøvet at tappe noget af olien af igen?
> >
> Jeg prøver at tappe lidt af den i morgen !
> Vender lige tilbage med resultatet

Sådan!
Det kán ikke lade sig gøre at skrue i modellen fra skribenternes keyboards,
der skál knofedt til :-|

--
Armand.



Kim A. C. (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Kim A. C.


Dato : 24-05-04 11:50

>Det virker som om at man trykker koblingen ind og så slipper den....
>virker meget mystisk !!!

>Hvad kan dette skyldes ?

>Håber der er nogle der har et forslag !

>MVH
>Jonas

Hvad er det for noget olie du har hældt på?

Min gamle kawa der havde stået nogle år uden at køre skulle jeg have startet
op og købte noget billigt olie i fakta efter beskrivelse af olien var den
god nok,
men koblingen virkede heller ikke som den skulle, og da jeg skiftede til en
anden olie virkede koblingen igen. Så det kan måske være den olie du har på

--
MVH: Kim A. C.
XJ 600n

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?mode=info&id=554



Jonas Franck (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Franck


Dato : 24-05-04 20:49

Kim A. C. wrote:

>>Det virker som om at man trykker koblingen ind og så slipper den....
>>virker meget mystisk !!!
>
>
>>Hvad kan dette skyldes ?
>
>
>>Håber der er nogle der har et forslag !
>
>
>>MVH
>>Jonas
>
>
> Hvad er det for noget olie du har hældt på?
>
> Min gamle kawa der havde stået nogle år uden at køre skulle jeg have startet
> op og købte noget billigt olie i fakta efter beskrivelse af olien var den
> god nok,
> men koblingen virkede heller ikke som den skulle, og da jeg skiftede til en
> anden olie virkede koblingen igen. Så det kan måske være den olie du har på
>
Hejsa !

Det er relativ billig olie jeg har hældt på.... Den hedder Duckhams.
Der er et link til den her :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=258676348&n=518828862&pn=518829182

Jeg troede at alt olie der hedder 20w - 50 var stor set samme kvalitet -
og har læst at det ikke kan betale sig at købe de rigtigt dyre, da de
sjøllent er så meget bedre..... Derfor købte jeg denne billige...


MVH
Jonas


Ukendt (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-05-04 22:09


Jonas Franck skrev i meddelelsen
<40b25035$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>Hejsa !
>
>Det er relativ billig olie jeg har hældt på.... Den hedder Duckhams.
>Der er et link til den her :
>http://www.thansen.dk/product.asp?c=258676348&n=518828862&pn=518829182
>
>Jeg troede at alt olie der hedder 20w - 50 var stor set samme kvalitet -
>og har læst at det ikke kan betale sig at købe de rigtigt dyre, da de
>sjøllent er så meget bedre..... Derfor købte jeg denne billige...


20W50 er en betegnelse for viscositeten af olien, (tykkelsen), og er ikke et
kvalitetstegn i sig selv. Kvaliteten opgives som en API-S(X) hvor højere
bogstav giver bedre kvalitet, typisk idag API-SL for en god olie. 20W50 er
faktisk for "tyk" til danske forhold, 5W40 eller 10W40 passer bedre til
vores klima. Hvis dine koblingsproblemer bliver mindre når motoren når
arbejdstemperatur, (nogle km. kørsel), så er det simpelthen olien der er for
tyk.

Og så er Duckhams en lidt speciel olie, oprindeligt lavet til de første
Morris Mascot/Marina motorer med fælles olie i motor og gearkasse. Om de
egenskaber er bevaret idag er så en anden historie

mvh
Orla
>
>
>MVH
>Jonas
>



AW på TRX (24-05-2004)
Kommentar
Fra : AW på TRX


Dato : 24-05-04 13:00

> Når man drejer gashåndtaget i bund mens man kører springer omdr.
> tælderen op på ca. 9000 hvorefter den så går ned igen - og først
> derefter begynder motoren at tage fat!!

Nu fremgår det ikke tydelig om det kun er omdrejningstælleren der springer,
eller om motoren følger med.
Hvis motoromdrejningerne ikke følger omdrejningstælleren, så mener jeg at
det er en fejlbesked. Der står vist noget i manualen om at hvis
omdrejningstælleren kører op til nogle bestemte punkter og ned igen, så
indikerer det et eller andet. (Det er 6 år siden jeg solgt min XJ'er så
hukommelsen er lidt svag.)

Allan
TRX 850



Jonas Franck (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Franck


Dato : 25-05-04 08:24

Jonas Franck wrote:
> Hej alle eksperter !
>
> Jeg har en Yamaha XJ 600 Division fra 93, og den er begyndt at opføre
> sig underligt
>
> Når man drejer gashåndtaget i bund mens man kører springer omdr.
> tælderen op på ca. 9000 hvorefter den så går ned igen - og først
> derefter begynder motoren at tage fat!!
> Det virker som om at man trykker koblingen ind og så slipper den....
> virker meget mystisk !!!
>
> Hvad kan dette skyldes ?
>
> Håber der er nogle der har et forslag !
>
> MVH
> Jonas
Tak for alle de gode råd - Nu har jeg lidt at arbejde videre med


MVH
Jonas


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408899
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste