Yamaha XJ 600 Problemer !
Fra : Jonas Franck

Dato : 23-05-04 22:28

Hej alle eksperter !

Jeg har en Yamaha XJ 600 Division fra 93, og den er begyndt at opføre
sig underligt

Når man drejer gashåndtaget i bund mens man kører springer omdr.
tælderen op på ca. 9000 hvorefter den så går ned igen - og først
derefter begynder motoren at tage fat!!
Det virker som om at man trykker koblingen ind og så slipper den....
virker meget mystisk !!!

Hvad kan dette skyldes ?

Håber der er nogle der har et forslag !

MVH
Jonas

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 23-05-04 22:37

Jonas Franck skrev i meddelelsen

> [...]
> derefter begynder motoren at tage fat!!
> Det virker som om at man trykker koblingen ind og så slipper den....

Slidte koblingsplader eller forkert olietype måske.
Hvor langt har den kørt ?
Hvornår har du sidst skiftet olie ?

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271
www.dmcn.dk #816

Fra : Jonas Franck

Dato : 23-05-04 22:46

Kenn H. Jensen wrote:

> Jonas Franck skrev i meddelelsen

> Slidte koblingsplader eller forkert olietype måske.
> Hvor langt har den kørt ?
> Hvornår har du sidst skiftet olie ?

Hvis det kan være pga olien er det nok det.... Jeg har lige skiftet olie
for et par dage siden - og det er faktisk først kommet efter da....

Jeg troede bare ikke at olien kunne være skyld i dette...
Er det fordi olien er for tynd ? Jeg mener at det er en 20w - 50 olie
jeg har hældt på ....

Den har kørt 28000 miles, og det er ikke noget den har gjort tidligere...

Tak

Jonas

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 23-05-04 23:37

> Hvis det kan være pga olien er det nok det.... Jeg har lige skiftet
> olie for et par dage siden - og det er faktisk først kommet efter
> da....

Så er det nok der du skal lede efter problemet.

> Jeg troede bare ikke at olien kunne være skyld i dette...
> Er det fordi olien er for tynd ? Jeg mener at det er en 20w - 50 olie
> jeg har hældt på ....

Og du har selvfølgelig ikke overfyldt den ?

Oliestanden kontrolleres ved at du sætter den på centralben på et plant
underlag, og du kan så se i inspektionsglasset hvor meget der er på den.
Denne kontrol foretages med motoren slukket.

Jeg mener faktisk at instruktionsbogen for en model 4BR / 4LX ligesom din
foreskriver en 20w40 olie, så det er vist ikke helt galt med viskositeten.

Hvis ikke du har smidt oliedunken ud endnu kan det måske hjælpe hvis du
skriver hvilken olie du har påfyldt.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271
www.dmcn.dk #816

Fra : Jonas Franck

Dato : 24-05-04 08:33

Kenn H. Jensen wrote:
> [...]
>
> Hvis ikke du har smidt oliedunken ud endnu kan det måske hjælpe hvis du

Jeg har lige kontroleret olien... og det er en 20w-50, så det skulle
være i orden ?

Oliestanden er lige over max mærket ser det ud til, men det kan være
svært at se helt præcist da cyklen ikke har nogen central fod !
Kunne det evt. hjælpe hvis jeg tager lidt ulie ud, så den er under max
mærket ?

MVH Jonas

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 24-05-04 09:23

> Jeg har lige kontroleret olien... og det er en 20w-50, så det skulle
> være i orden ?

Det ville være godt hvis du evt. ville skrive hvilken olie du har brugt.
Nogle olier er tilsat friktionsnedsættende additiver, og det er ikke alle
MCer der er vilde med det :-/

> [...]
> svært at se helt præcist da cyklen ikke har nogen central fod !
> Kunne det evt. hjælpe hvis jeg tager lidt ulie ud, så den er under max

Det kan godt hjælpe, og det er jo ikke svært at prøve. Prøv at tappe af så
det står ca. midt i glasset. Husk at sætte en _ren_ balje under. Hvis du får
problemer med at få bundproppen i igen, så kan du jo bare lade det hele
tømme ud i baljen for derefter at sætte bundproppen i og genfylde olien

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271
www.dmcn.dk #816

Fra : Jonas Franck

Dato : 24-05-04 20:44

Kenn H. Jensen wrote:
> [...]
> problemer med at få bundproppen i igen, så kan du jo bare lade det hele
> tømme ud i baljen for derefter at sætte bundproppen i og genfylde olien

Det er en olie der hedder duckhams !

Der er et link til den her :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=258676348&n=518828862&pn=518829182

jeg har købt den hos www.thansen.dk

MVH
Jonas

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 24-05-04 20:54

> Det er en olie der hedder duckhams !
>
> Der er et link til den her :
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=258676348&n=518828862&pn=518829182
>
> jeg har købt den hos www.thansen.dk

Jeg ved ikke om den burde kunne give problemer, men tror det ikke. Har du
prøvet at tappe noget af olien af igen?

Jeg kørte med Delo olie fra Louis på min XJer fra 98, og jeg har aldrig haft
problemer.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271
www.dmcn.dk #816

Fra : Jonas Franck

Dato : 24-05-04 22:11

Kenn H. Jensen wrote:

> [...]
> prøvet at tappe noget af olien af igen?
>
> Jeg kørte med Delo olie fra Louis på min XJer fra 98, og jeg har aldrig haft

Jeg prøver at tappe lidt af den i morgen !
Vender lige tilbage med resultatet

Jonas

Fra : Armand

Dato : 25-05-04 17:54

Jonas Franck <jonas@clarity.dk> skrev i en

> Jeg prøver at tappe lidt af den i morgen !
> Vender lige tilbage med resultatet

Sådan!
Det kán ikke lade sig gøre at skrue i modellen fra skribenternes keyboards,
der skál knofedt til :-|

--
Armand.

Fra : Kim A. C.

Dato : 24-05-04 11:50

>Det virker som om at man trykker koblingen ind og så slipper den....
> [...]

Hvad er det for noget olie du har hældt på?

Min gamle kawa der havde stået nogle år uden at køre skulle jeg have startet
op og købte noget billigt olie i fakta efter beskrivelse af olien var den
god nok,
men koblingen virkede heller ikke som den skulle, og da jeg skiftede til en
anden olie virkede koblingen igen. Så det kan måske være den olie du har på

--
MVH: Kim A. C.
XJ 600n

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?mode=info&id=554

Fra : Jonas Franck

Dato : 24-05-04 20:49

Kim A. C. wrote:

> [...]
> anden olie virkede koblingen igen. Så det kan måske være den olie du har på

Hejsa !

Det er relativ billig olie jeg har hældt på.... Den hedder Duckhams.
Der er et link til den her :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=258676348&n=518828862&pn=518829182

Jeg troede at alt olie der hedder 20w - 50 var stor set samme kvalitet -
og har læst at det ikke kan betale sig at købe de rigtigt dyre, da de
sjøllent er så meget bedre..... Derfor købte jeg denne billige...

MVH
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 22:09

Jonas Franck skrev i meddelelsen
<40b25035$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>og har læst at det ikke kan betale sig at købe de rigtigt dyre, da de
>sjøllent er så meget bedre..... Derfor købte jeg denne billige...

20W50 er en betegnelse for viscositeten af olien, (tykkelsen), og er ikke et
kvalitetstegn i sig selv. Kvaliteten opgives som en API-S(X) hvor højere
bogstav giver bedre kvalitet, typisk idag API-SL for en god olie. 20W50 er
faktisk for "tyk" til danske forhold, 5W40 eller 10W40 passer bedre til
vores klima. Hvis dine koblingsproblemer bliver mindre når motoren når
arbejdstemperatur, (nogle km. kørsel), så er det simpelthen olien der er for
tyk.

Og så er Duckhams en lidt speciel olie, oprindeligt lavet til de første
Morris Mascot/Marina motorer med fælles olie i motor og gearkasse. Om de
egenskaber er bevaret idag er så en anden historie

mvh
Orla

Fra : AW på TRX

Dato : 24-05-04 13:00

> Når man drejer gashåndtaget i bund mens man kører springer omdr.
> tælderen op på ca. 9000 hvorefter den så går ned igen - og først
> derefter begynder motoren at tage fat!!

Nu fremgår det ikke tydelig om det kun er omdrejningstælleren der springer,
eller om motoren følger med.
Hvis motoromdrejningerne ikke følger omdrejningstælleren, så mener jeg at
det er en fejlbesked. Der står vist noget i manualen om at hvis
omdrejningstælleren kører op til nogle bestemte punkter og ned igen, så
indikerer det et eller andet. (Det er 6 år siden jeg solgt min XJ'er så
hukommelsen er lidt svag.)

Allan
TRX 850

Fra : Jonas Franck

Dato : 25-05-04 08:24

Jonas Franck wrote:
> [...]
> derefter begynder motoren at tage fat!!
> Det virker som om at man trykker koblingen ind og så slipper den....

Tak for alle de gode råd - Nu har jeg lidt at arbejde videre med

MVH
Jonas