Hondaen glider i koblingen
Fra : S.B.Chrisstensen

Dato : 23-05-04 22:08

Hej, jeg har et problem med min Honda CBR1000F som glider i koblngen,
når den får rouladen (flerpladet våd kobling).
Problemet opstod første gang kort efter at jeg havde anskaffet den
sidste år.
Da adskilte forhandleren koblingen, konstaterede at der var rigeligt
tilbage på alle skiver, fjernede belægninger og samlede igen med ny
olie (jeg kender ikke typen). Dette løste problemet.
Efter vinteropbevaringen er olien blevet skiftet. Her var jeg særlig
opmærksom på problemet med glidende kobling, som jeg nævnte for min
lokale mc-shop. Denne anbefalede en Bel-ray Exp SAE 10W-40 som er en
del-synthetisk olie.
Jeg har siden erfaret i Haynes manual at der anbefales udelukkende
mineralsk olie aht. koblingen. Men den er jo fra starten af havfemserne
og der er vel sket en del siden. Og som den lokale forhandler
pointerede, anbefales syntetiske olier til de nye modeller selv om de
har våde koblinger.

Er der nogen der har erfaringer desangående ?

Søren

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 23-05-04 22:32

S.B.Chrisstensen skrev i meddelelsen
> Hej, jeg har et problem med min Honda CBR1000F som glider i koblngen,
> når den får rouladen (flerpladet våd kobling).

Snip

Bare lige en tanke, hvilken benzin kører du på ? Vel ikke en af de der der
lover mindre friktion, guld og grønne skove vel ?

Ang. olie, så plejer jeg at hælde Delo på min SVer. Der er noget med at
olien skal være mærket med JASO MA for at være til mc. Der er sikkert nogen
der kan henvise til link ang. dette.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271
www.dmcn.dk #816

Fra : S.B.Christensen

Dato : 24-05-04 16:58

> Bare lige en tanke, hvilken benzin kører du på ? Vel ikke en af de
> der der lover mindre friktion, guld og grønne skove vel ?

Nej, nej, den slags tror jeg heller ikke på.

Hvad med polymikken omkring syntetiske kontra mineralske ? Er der noget
om det eller var det bare sådan engang ?

--
If it doesn't kill you - it builds character. C&H

Fra : Lars Nielsen

Dato : 23-05-04 22:33

> [...]
> tilbage på alle skiver, fjernede belægninger og samlede igen med ny
> olie (jeg kender ikke typen). Dette løste problemet.

__SNIP omkring diverse olie og koblingen...__

På min gamle CZ veteran var der på et tidspunkt et lignende problem, som
viste sig at dreje sig om slappe koblingsfjedre grundet alder. Dette blev
løst ved ganske enkelt at lægge en spændeskive imellem, så fjederen blev
presset mere sammen, og derved pressede koblingsplader og nav mere sammen...

Lars / Viborg
- Som ikke har problemer med koblingen på sin CBR1000F _endnu_

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 24-05-04 02:05

"Lars Nielsen" <lars_concordia@hotmail.com> wrote in message
> [...]
Helt enig, men det kan også være skiverne som er slidt for meget. I begge
tilfælde - altså også med blødere fjedre - ytrer det sig jo ved mindre
fjedertryk og derfor afhængig af friktionsværdien for hvor mange Hk der kan
overføres.

Vi havde præcist det samme problem i går her i nord Thailand. Da vi - jeg og
6 thailændere på hver deres motorcykel - var nået 150 km syd fra Burma på
vores vej hjem, og jeg så manglede de andre og standsede ventende på dem.
Jeg havde netop kørt om hjørnene her i bjergene visende en forbipasserende
på en Honda VFR 750, der troede han kørte stærkt at man da ikke kan køre fra
mig om hjørnerne. Da jeg så havde ventet på de andre i 20 min. dukkede vores
bil op og kvinderne fortalte om nogle motorcykelproblemer, hvorefter jeg
efter at have kørt 13 km tilbage fandt dem. Problemet var at en Honda VFR
400 pludselig ikke kunne trække mere; altså fedtede. Via kvindernes
forklaring havde jeg troet at det var det knækket kabel. Men da jeg fik
prøvet motorcyklen kunne jeg sige at det netop kun kunne være (størst
chance) nedslidte koblingsskiver, eller for bløde fjedre.

Og på papir tegnede jeg hele systemet - jeg kan ikke thailandsk og kun en af
de andre kunne engelsk - og viste hvordan fjedre trykket bliver mindre ved
lavere stabel af koblingsskiver eller blødere/kortere/lavere fjedre. Og
viste netop hvordan det uden tvivl i førsteomgang kunne klares med skiver på
fjedrene. Men viste grundigt hvordan disse skiver ikke må være så tykke at
der ikke længere er luft imellem viklingerne når det hele er spændt sammen.
Det vil jo føles ens under sammenspændingen/skruen (4 stk) boltene i bund om
det er viklinger plus skive der træder på alle indbyrdes flader eller om
yderpladen på koblingen går ind på de 4 søjler.

Viste dem hvad de skulle måle og også formlen for fjederberegninger og
grafen. Grunding overfor folk som ingen idé havde om hvordan de hele
virkede.

Fortalte også at jeg for mange år siden (i Danmark) så andre i klubben som
kom 2 sæt skiver mere i koblingen når de bar nedslidte, for netop igen at
stramme fjedrene.

Håber på måske i morgen, at få mulighed for at komme med de 100 km til hvor
vi efterlod motorcyklen, ved et bondehus, for at deltage for at får
repareret den.

Mvh. Gert thorgersen

Fra : Ninja Rider

Dato : 23-05-04 23:09

Hejsa

S.B.Chrisstensen wrote:
*snip*
> Er der nogen der har erfaringer desangående ?

Inden du går helt i spåner over den... Har du tjecket frigangen på
kablet? Det er set før at "Nogle" har spændt kablet op i mens den har
stået parkeret et eller andet sted....

Ellers er det nok trykfjedrene der er ved at være slappe... Smid en
skive i mellem dem og boldten der holder dem, så skulle den være i
vinkel. Hvormeget har du kørt hvor den gider? Nogle gange skal motoren
bare lige varmes godt i gennem efter vinteren....

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 24-05-04 10:05

"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> wrote in message
> Inden du går helt i spåner over den... Har du tjecket frigangen på
> kablet? Det er set før at "Nogle" har spændt kablet op i mens den har
> stået parkeret et eller andet sted....

hydraulisk kobling så ikke noget med kabel.....men hvis den har fedtet et
stykke tid så er friktionspladerne vist nok bustet (ifølge mekaniker) min
fedtede også ...det var koblings skålen der havde grater....mekaniker filede
den til så den var fin, dog kunen den godt finde på at fedte alligevel så
istedet for 10w40 røg der 15w50 på istedet og det virkede fint, men ellers
så køb et sæt forstærkede fjedre til den...så skulel det være fikset

Lasse
Mille & Karin & Neelix & SV650S

Fra : S.B.Christensen

Dato : 24-05-04 17:04

Lasse Lundberg wrote:

> hvis den har fedtet et stykke tid så er friktionspladerne vist nok
> bustet (ifølge mekaniker) min fedtede også ...

> men ellers så køb et sæt forstærkede
> fjedre til den...så skulel det være fikset

Jeg trækker sefø'li gassen tilbage, når den fedter, så det er ikke
blevet til meget fedteri, men jeg må jo nok hellere skille den ad og
kontrolere pladerne (og så få nogle kraftigere fjedre i).

--
If it doesn't kill you - it builds character. C&H

Fra : S.B.Christensen

Dato : 24-05-04 17:10

> [...]

blevet til meget fedteri, men jeg må jo nok hellere skille den ad og
kontrolere pladerne (og så få nogle kraftigere fjedre i).

/Søren

--
If it doesn't kill you - it builds character. C&H

Fra : ihjelkeld

Dato : 24-05-04 19:21

metalpladerne mellem koblings pladerne, kan godt blive slidte. De skal være
være lidt ru for at koblingen tager ordenligt ved, så prøv at slibe dem lidt
med et stykke sandpapir ( korn 160 og lidt koldpresset linolie ifølge
leth ).
Med nye fjedre og slibningen, vil du sikkert få en bedre kobling, men det
bedste ville nok være at købe nogen nye mellemplader hos en Honda dealer, og
ja ...... de er sikkert p..... dyre.
--