Bly erstatning???
Fra : xs400

Dato : 23-05-04 18:04

Hey jeg er ung knægt på 18 som kører på en Yamaha XS 400 Special fra 81...
Der er en ting som irritere mig, og det er at der ikke er ret mange
tankstationer som sælge oktan 95 (m/ bly)... Så jeg tænkte på om der er
nogen der ved hvor man kan købe noget bly erstatning?

På forhånd tak....

Fra : suki

Dato : 23-05-04 18:19

"xs400" <xs400@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tankstationer som sælge oktan 95 (m/ bly)... Så jeg tænkte på om der er
> nogen der ved hvor man kan købe noget bly erstatning?

hej du kan købe det på nogle tankstationen samt hos bil tilbehørs
forretninger
mvh lasse

Fra : xs400

Dato : 23-05-04 18:46

Ok, så prøver jeg lige at se om jeg kan finde noget...

Tak for hjælpen...

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 23-05-04 18:55

xs400 wrote:
> [...]
> mange tankstationer som sælge oktan 95 (m/ bly)... Så jeg tænkte på
> om der er nogen der ved hvor man kan købe noget bly erstatning?

Jeg er 99% sikker på at din XS400 kan køre på blyfri 92 oktan benzin !!

Hvem har fortalt dig at den skal have blyholdig 95 oktan !!

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)

Fra : Asger Steffensen

Dato : 23-05-04 20:11

"D@n Dethlefsen" <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er 99% sikker på at din XS400 kan køre på blyfri 92 oktan benzin !!

Korrekt. Alle Yamahaer poduceret efter 1977 (og enkelte før) kører blyfri.
Om det skal være 95 eller 92 ved jeg ikke, men det er jo bare at prøve og så
lytte efter tændingsbanken.

Asger
V-Strom
ZX-10 (til salg).

Fra : Boye Wildt

Dato : 23-05-04 22:05

Reelt findes der ingen rigtig erstatning for bly, det har benzinselskaberne
forlængst måtte erkende. Det er rigtigt at der kan købes "blyerstatning" af
forskellig fabrikat, men den beskyttelse som bly gav hhv. ventiler og
ventilsæder, er det så som så med. Blyet havde den virkning, at der blev
opbygget en "fjedrende belægning" så ventil og sæde ikke blev hamret direkte
mod hinanden. Den rigtige løsning, hvis en motor ikke kan tåle at køre
blyfri er, at sætte panserventiler i samt fræse ud i topstykket og montere
hårde sæderinge.
Boye Wildt

Fra : xs400

Dato : 24-05-04 10:20

Tak for svarene...

Jeg tror jeg vil prøve med 92 blyfri... Men det står vel også i
værkstedsmanualen...?

mvh Peter Ryom

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 24-05-04 15:52

"xs400" <xs400@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> tankstationer som sælge oktan 95 (m/ bly)... Så jeg tænkte på om der er
> nogen der ved hvor man kan købe noget bly erstatning?

Jeg købte sidste år til min BMW R100, fra Motor-Works i England et net med
"blykugler" der er dumpet ned i benzintanken.
Det skal have en levetid på 400.000 km ( ! ), men sidst år var der vist her
lidt diskussion om det. Men jeg kan altså ikke se nogen skader på mine
ventiler ved nu på 3´die år at køre på blyfri benzin.

Mvh. Gert Thorgersen.