Anders Thorup wrote:
> Kunne jeg ikke få dig til at smide billeder op at dit tøj også??
> Jeg synes det er vigtigt at se udstyret efter et styrt, for så kan
> man også bedre danne sig et indtryk af hvad der var sket hvis IKKE
> man havde haft det på!
Jeg kunne snuppe et billede af min bronx-jakke og min hjelm, så behøver du
slet ikke fantasere. Hjelmen var det eneste korrekte udstyr i forbindelse
med røvtur på 120km/t. Hjelmen har en lille skramme som sagtens kunne gøres
værre hvis man tabte den på jorden fra brysthøjde. Bronxjakken ligner en
jakke efter en af de lidt hårdere drukture hvor man måske lige har været
nede og kysse jorden et par gange eller 3 (ærmet smøgede helt op bag albuen
og jeg hvilede hovedet på den arm langs asfalten. Bukserne er dog kasseret,
der var et temmeligt stort hul i hvert knæ. Så meget afhænger af situationen
tror jeg. Jeg havde ingen handsker på, men havde ikke nævneværdige skader på
hænder selvom jeg til dels har stødt af med dem. Ikke være skader end hvis
man eks. falder i let løb på asfalt normalt (sådanne lede hudafskrabninger i
håndflader der svider som ind i h....). Min cykel derimod, den var ikke
køn, og ikke sådan lige til at gøre pæn igen for billige penge. Den primære
forskel, og "velsignelse" i min køretur var nok at den ligeudbane jeg selv
kurrede i var nylagt med ny asfalt, og den højresvingsbane som kun cyklen
nåede ud i var nyhøvlet og klargjort til nyt lag asfalt. (cykel ramte videre
lyssignalmast (nærmere strejf, men bule var der da i pælen), for så at sætte
af på skrå kantsten og ramme massivt vejtræ i 1meters højde (ca. 5 meter
efter kantstenen). Resultat, jeg rejste mig op, traskede de 50meter som
cyklen var kommet længere frem end mig selv, samlede dyret op fra vejen hvor
den var slynget ud igen, betragtede kort situationen og min egen situation
for så at løbe dyret igang og køre hjem med en knækket venstre clipon der
hang i kablerne (spændende), og tage på arbejde dagen efter. En badekartur
og lidt forbinding på hænder, knæ og venstre underarm var hvad der skulle
til. (nok takket være den nye asfalt) Godt man ikke røg med ud i den høvlede
svingbane, for så tør jeg ikke tænke på hvor mange flere mm, eller måske
centimeter der var røget af knæ og underarm primært. Ingen brækkede knogler,
kun en lettere øm fod (dog ikke være end efter en tackling på fodboldbanen).
Taget i betragtning at jeg dengang kørte som chauffør for transportfirma, og
først bukkede under for feber grundet infektion i armen på 3.arbejdsdag, så
kan man vist roligt sige at jeg slap billigt.
Jeg har ydermere en kammerat som lagde sin cykel ned med en tøs bagpå. Ingen
af de 2 havde korrekt udstyr på andet end deres hjelm. Gutten havde så
arbejdssikkerhedssko på hvis man kan sige det tæller for noget i den
sammenhæng. Men ellers bare alm. bukser og en sommerskjorte på. De lagde sig
ned med 140km/t, på vej ind i rundkørslen med vandtårnet i Tårnby (måske
lettere overdrevet, men det er hans egen udlæg, og vitterligt det som nålen
stod på i meteret efterfølgende - og han kører normalt med hovedet under
armen, især hvis der skal imponeres piger kunne jeg forestille mig) Begge
røg på skadestuen, men gik derfra igen efter ventetiden og korte
undersøgelser, med lettere skrammer og chokket som resultat. Ihvertfald en
herfra mener jeg kommenterede at have set cyklen i vejkanten, og det så
absolut ikke godt ud på cyklen alene var konklusionen.
For så at gøre det hele mere groteskt, så kommer her den sidste historie af
folk i min bekendskabskreds der har været udsat for uheld. Min
klassekammerat satte igang fra vejkanten fra en position iml. 2 parkede
biler og skulle dreje ret skarpt for at komme ud. Da han så ude på vejen
skulle rette op og samtidig fik givet en smule for meget rulle sent på
aftenen, starten på natten da dug'en var begyndt at falde gik baghjulet i
spin, hvilket resulterede i at mc'en skred ud til siden, og i den
sideværtsbevægelse røg cyklen stortset til komplet stop, men fætteren
mistede balancen og herredømmet over cyklen til den side bevægelsen nu
foregik i og lagde sig ned sammen med cyklen. Staklen var fuldt ud udstyret
med hele pivtøjet. Buks, jakke, rygskinne, støvler, handsker hjelm. Alt
efter bogen. Men hans vælt resulterede i et brækket kraveben, intet mindre
end 2 steder på samme kraveben. Han var sengeliggende fuldstændigt i 2 uger
med smertestillende medicin, og de efterfølgende 2 uger foregik meget stille
og roligt, stadig under smertemedicin.
Er det ikke bare en retfærdig verden vi lever i?
Billeder af os uheldige heltes cykler kan ses under galleri
"asfalt120+eksem" på min dfmc profil.
Som det ses af galleri-kommentarer, så kan man ikke klandre os unge
mennesker for at sætte satserne på forsikringer i vejret, for begge vores
uheld var eneulykker som led under det grimme ord "ansvar". Det var der dog
nok ikke meget af i luften i splitsekunderne inden uheldet.
Der var lige lidt at gruble over der...
Måske man skulle have fat i noget a'la det som vist laves til skiløbere i
tilfælde af lavine, nemlig at man indkabsles i en luftballon, eller var det
en James Bond only? hmm... så var der også noget med airbag-jakker ik? Gad
vide om de endnu har været brugt i praksis (hvis man da kan kalde uheld
praksis).
Tegnsætning indsættes efter behov
--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe.
http://www.dfmc.dk/?id=222