Vildt skud i fredningstiden
Fra : Jesper Larsen

Dato : 23-05-04 12:24

jeg så i den lokale avis at én jæger havde skudt en kronhjort.
Ejeren af godset hvor det var sket ønskede ikke at gøre yderligere ved
sagen, da han mente at han selv kunne havde set forkert.

Hvis man ikke kan se forskel på en buk og en kronhjort har man for meget
kløe i fingerne.

Et er at ejeren ikke ønsker at modtage en erstatning fra jægeren for at
havde skudt en af hans hjorte uden tilladelse, men er man ikke
straffeansvarlig hvis man gør sådan noget?

Det er selvfølgelig ikke lige så "slemt" som hvis det havde været en rå med
lam, men alligevel der må være en konsekvens.

Hvis man gjore tilsvarende på en betalingsjagt i udlandet vil man få en stor
bøde.
Jeg synes personlig at jægeren skal modtage en stor bøde så man over for
"ikke jægere" viser at vi har stor jagtetik.

mv

Jesper L

Fra : Lykke

Dato : 24-05-04 06:28

Det må være en sag mellem politiet og skytten. Personlig tror jeg ikke
ordentlige jægere skyder fredet vildt med vilje. Jeg har set en jæger skyde
en hind på en fællesjagt, og han var så ked af dette at uanset bødens
størrelse, så var 10 par øjne under parolen værre en bøden.
Man har faktisk lavet nogle undersøgelser om hvad der bliver skudt på og
under hvilken omstændigheder
Hvis hjernen og synet har indstillet sig på, at det man tror man ser, er en
buk, så er det en buk man ser uanset om det er en hjort eller Polsk
kartoffelopgraver.
PS, det er måske dig der skyder fredet vildt næste gang og det behøver jo
ikke være krondyr, man kan også være en fasanhøne som ligner en kok i solen.
Jeg tror ikke der er mange der kan sige at de aldrig ved et uheld har skudt
fredet vildt. Bare alene den med haren, hvor jagttiden er lavet om kunne
jeg godt forestille mig, at der er nogen der først opdager fejlen efter
skuddet.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Peter Weis

Dato : 25-05-04 10:45

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in

> [...]
> en jæger skyde en hind på en fællesjagt, og han var så ked af
> dette at uanset bødens størrelse, så var 10 par øjne under parolen

Jeg har også set fredet vildt blive nedlagt.

Enkelte gange har det været personer som ikke havde orienteret sig
ordentligt om ændringer i jagttiderne. Det er et etisk problem, men
det er i mine øjne en katastrofe af overskuelige dimensioner.

Men andre gange har det været automatskytter. Det er typisk folk som
går meget op i deres skydning, og betragter jagt som en afart af
lerdueskydning. De når tilsyneladende ikke at se ordentligt efter
hvad det er de skyder. Deri ser jeg et større problem bl.a. fordi det
angår sikkerheden.
Det er jo ikke et spørgsmål om familiens overlevelse hvorvidt man får
nedlagt et dyr mere eller mindre, og det kan blive livsfarligt for
andre hvis ikke jagtobjektet bliver ordentligt identificeret inden
der afgives skud.

> [...]
> Hvis hjernen og synet har indstillet sig på, at det man tror man
> ser, er en buk, så er det en buk man ser uanset om det er en hjort

Det synes jeg lyder utilstedeligt. Folk der ikke tager sig tid til en
ordentlig identifikation af byttet inden de skyder, skal ganske
enkelt ikke have lov til at bruge våben. Det er muligt man går glip
af nogle skudchancer, men det er nødvendigt af hensyn til
kartoffelopgraveres, skovgæsters, medjægeres og andres sikkerhed.

> [...]
> haren, hvor jagttiden er lavet om kunne jeg godt forestille mig,
> at der er nogen der først opdager fejlen efter skuddet.

Hvis man ikke kan se fordi man blændes af solen, så skal man ikke
skyde. Sværere er det ikke.

Den med jagttiden er også kritisabel, omend det ikke er et
sikekrhedmæssigt problem.
Det gælder jo alle love og regler, fx også skatteloven og
færdselsloven, at man har pligt til at holde sig orienteret om deres
indhold. Information om jagttider og lovændringer sendes jo ud med
bladet Vildtinformation, som man modtager sammen med
jagttegnsopkrævningen, så der er ingen undskyldning for uvidenhed.

mvh
Peter

Fra : Lykke

Dato : 26-05-04 06:42

Hej Peter, udmærkede argumenter, som jeg ikke kan sige dig imod, men pas nu
på at glorien ikke kommer til at trykke for meget omkring hovedet.
Det jeg skrev om kartoffel opgravererne er faktisk sandhed. Der har været
skrevet store lægelig artikler om emnet. Skytten ser det han tror han skal
se. sådan er det bare.
Der sker også noget inde i mennesket, når man har set en ræv gå ind i en såt
med retning mod skytten, så vil den første hund der kommer ud, hvor skytten
forventer ræven, være i stor fare.Hjernen har indstillet sig på ræv og sådan
er det. Det er lægelig bevist.
En god og fyldig parole er med til at nedbringe disse fejl, der helst ikke
skulle kunne ske.

Med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Peter Weis

Dato : 26-05-04 17:31

> Hej Peter, udmærkede argumenter, som jeg ikke kan sige dig imod,
> men pas nu på at glorien ikke kommer til at trykke for meget
> omkring hovedet.

Den står ellers så godt til vingerne.

> [...]
> har indstillet sig på ræv og sådan er det. Det er lægelig bevist.
> En god og fyldig parole er med til at nedbringe disse fejl, der

Jeg ved også godt at sådanne fejlskud er sket. For nogle år siden var
der en artikel i Jæger om en medjæger der, i et roestykker, blev taget
for et rådyr og beskudt. Selv bagefter svor den skydende at han havde
skudt til dyr, selv om ingen andre havde set dyret, og kun jægeren blev
ramt.
Der var også sagen med det kælkende barn der blev skudt og dræbt, da
jægere troede at det var en ræv.
Den slags mener jeg bare ikke at der skal udvises nogen tolerance
overfor. Jeg vil i hvert fald ikke gå på jagt sammen med sådanne
jægere. Det er jeg for meget en bangebuks til.

mvh
Peter