Hjælp til BALKAN KNALLERT
Fra : KubikH

Dato : 23-05-04 11:05

Jeg har gået og rodet med en"Balkan" knallert,solgt i Danmark som : "Derby
50SS-3"
Motoren på sådan en ting er en Zweirad Union, licensbygget.
Det er også sådan en der sidder på f. eks en Radexi
Den har aldrig kunnet køre, og er blevet skubbet / løbet 4 km med i alt.
Købt i sin tid i et "bundt" af 3, på auktion.
Læs historien om dem i Jens Jessens "Under 50 kubik", ret fasinerende
læsning

Jeg har haft den skilt ad, og monteret svinghjulet korrekt, skiftet lejer og
tætningsringe, osv osv.
Ene tætningsring var 10mm. for lille udvendig, og var limet i med noget der
minder om Araldit.
Den har ALDRIG før været skilt ad !!!!, sådan var den da den blev solgt!!

Den vil gerne tænde, og kan holde sig igang i 5 - 30 sekunder i en slags
tomgang, hvis man holder gashåndtaget ca. ½ åbent.
Jeg har prøvet stort set ALT.
Checket tænding flere gange, flot blå gnist, 1,3 mm. før top, og har prøvet
3 forskellige nye tændrør.
Jeg har kontrolleret og ompakket cylinderbundpakning, og indsugningstuds.
Karburatoren er renset og checket mindst 25 gange.

Det eneste jeg ikke har prøvet, er at trykprøve motoren, for at se om
tætningsringe og krumtaphus er tæt.
MEN jeg er næsten sikker på at det er karburatoren.
Det er en Dell Orto, med fladspjæld.
Der er intet der kan justeres på ud over tomgangen.
Den er med et sprederrør og uden nål, og svømmeren kan ikke justeres i
højden.
Nogle gode ideer??
Nogen der ved hvordan sådan en karburator skal være bestykket??

Er interesseret i en Maxi karburator, så jeg kan prøve om det er
karburatoren der er tosset, er der nogen der har sådan en billigt??

Mvh
Niels

Fra : Highserver

Dato : 23-05-04 11:22

Er der dyse i kaburatoren?
Jeg tror det er kaburatoren prøv og hold hånden for indsugningen så den får
mindre luft og se om den tager omdrejninger.

Hilsen Jakob.

Fra : Hekto

Dato : 23-05-04 11:31

KubikH wrote:

> [...]
>
> Er interesseret i en Maxi karburator, så jeg kan prøve om det er
> karburatoren der er tosset, er der nogen der har sådan en billigt??

Sjovt projekt!

Det kan være et forkert tændingstidspunkt; men kaburatoren er det mest
sandsynlige.
Du kan jo cheke alt hvad du vil 100 gange, hvis den stadig får for mager
blanding, hjælper det ikke. Eet eller andet sted må der sidde en dyse.
Hvis du har et helt bundt (3) kan du vel prøve med en kaburator fra een
af de andre?
Alternativt kan du lave en simpel kaburator hvor du med f.eks. en
benzinhane begrænser hvor meget benzin der skal løbe ind.
Fjern svømmeren, og løft spjældet lidt med tomgangsskruen. Åben så
ganske lidt for benzinen, og find så ud af om den kan køre på det.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : KubikH

Dato : 23-05-04 11:31

> [...]
> blanding, hjælper det ikke. Eet eller andet sted må der sidde en dyse.
> Hvis du har et helt bundt (3) kan du vel prøve med en kaburator fra een

Desværre er jeg kun den "Lykkelige" ejer til dette ene eksemplar.

> [...]
> Fjern svømmeren, og løft spjældet lidt med tomgangsskruen. Åben så
> ganske lidt for benzinen, og find så ud af om den kan køre på det.

FED Ide, hvorfor har jeg ikke selv tænkt på det
Vender tilbage i aften med en melding

Fra : Jens Jessen

Dato : 23-05-04 18:42

Hvis du vil vide meget mere om Derby 50SS vil jeg i al beskedenhed anbefale
min seneste bog "Under 50 kubik" som indgående beskriver historien bag Derby
knallerterne, og dermed også Balkan. Udover Derby, er de andre store danske
knallretmærkers historie indgående behandlet. Kontakt mig direkte eller gå
ind på www.gt-forlag.dk

Journalist Jens Jessen (Djf)
Skanderborgvej 140, DK 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax + 45 8657 7204