vægt og rygning
Fra : KatjaStrofen

Dato : 23-05-04 10:43

Halløj gruppe!

Måske en eller flere kan svare mig på nedenstående.

Jeg har hørt, at man jo, når man begynder at ryge, sætter sin forbrændning
op/stoftgiftet. - Derfor man jo ofte har problemer med vægten efter et
rygestop.

Nu hørte jeg så til forundring, at hvis man ryger over en længere periode,
så ødelægger rygningen faktisk ens stoftgifte og sætter det ned under
"middel/normalt" - Er der nogle der ved om det er korrekt?

mvh
Katja

Fra : Zalza

Dato : 23-05-04 15:28

> Derfor man jo ofte har problemer med vægten efter et
> rygestop.

Jeg ved ikke noget om stofskifte - men tror personligt vægtøgningen sker
pga. man putter noget andet i munden når man ikke længere ryger.
Søde sager fx.. eller bare mere mad generelt. Måske kan man smage maden ?
Hvis jeg røg, ville jeg også miste appetiten... men nu er rygning også
ulækkert.

Ikke noget videnskabeligt - bare min mening.

Dog har jeg hørt kaffe kan øge forbrændingen.

--
/Zazla
www.Yoo.dk

Fra : Steen Jensen

Dato : 24-05-04 07:42

"Zalza" <nospam@nospam.no> wrote in

> Jeg ved ikke noget om stofskifte - men tror personligt vægtøgningen sker
> pga. man putter noget andet i munden når man ikke længere ryger.

Det er rigtigt nok, at stofskiftet ændrer sig, når man holder op med at
ryge. Selv om man ikke ændrer andet end at kvitte tobakken, så vil der
altid være en stigning i vægten.

--
Steen
Email minus 2

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-05-04 10:26

"Steen Jensen" <locobase@gmx.netto> skrev i en meddelelse

> Det er rigtigt nok, at stofskiftet ændrer sig, når man holder op med at
> ryge. Selv om man ikke ændrer andet end at kvitte tobakken, så vil der
> altid være en stigning i vægten.

Der KAN komme en stigning i vægten - medmindre man gør noget for at udligne
ændringen i stofskiftet.

Så vidt jeg husker, hvad jeg engang læste, svarer det til 300 kcal om dagen.

For mit eget vedkommende havde jeg (heldigvis) den uvane at købe chokolade
når jeg var i kiosken og købt smøger.

Da jeg kvittede de 20 daglige smøger kvittede jeg også chokoladen. Mit
rygestop foregik derfor uden vægtstigning.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mortil3

Dato : 25-05-04 07:38

Hej...
Jeg tror at de der er lidt for tykke (incl mig selv) altid fokuserer på det
der med at så tager man på, lidt som en undskyldning for at fortsætte med at
ryge.

Jeg er selv stoppet med at ryge efter 30 år, og har ikke taget noget særligt
på. Det er jo ikke for evigt at ens stofskifte er ændret!'

Hilsen Birgit

Fra : Peter Holm

Dato : 25-05-04 09:10

> Jeg er selv stoppet med at ryge efter 30 år, og har ikke taget noget
> særligt på. Det er jo ikke for evigt at ens stofskifte er ændret!'

Eller er det?
Jeg mangler beviser før sådanne konstateringer kan betragtes som endegyldig
fakta.

Mvh
Peter

Fra : Mortil3

Dato : 25-05-04 12:42

> Eller er det?
> Jeg mangler beviser før sådanne konstateringer kan betragtes som
endegyldig
> fakta.

Hej Peter.

Dette har jeg sakset fra netdoktor...
Rygere holder stofskiftet kunstigt i vejret med cirka 10 procent. Nikotin
påvirker nemlig stofskiftet, så forbrændingen øges. Men selv om rygning har
en slankende effekt, så er det langt sundere for kroppen, at man holder op
med at ryge og så tager de to til fire kilo med i købet. Det er dog også
muligt at begrænse, hvor mange kilo, der ryger på eller helt undgå at tage
på i vægt.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 25-05-04 13:36

"Mortil3" <mortil3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> muligt at begrænse, hvor mange kilo, der ryger på eller helt undgå at tage

Jeg prøver så igen.. fordi mit spørgsmål er egentligt ikke besvaret
endnu.. - er det over hele den rygende periode.. at stofgiftet er hævet 10
procent eller ? - sænker rygningen med tiden ens stoftgifte?

katja

Fra : Mortil3

Dato : 25-05-04 13:48