Forvandlingsstraf - Straffeloven §55
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 22-05-04 16:38

Hej,

Jeg blev i dag stoppet af en politibåd i Københavns Havn og vil blive
sigtet for ikke at have redningsveste om bord til "alle" i båden. Betjenten
oplyste mig at bødeforlægget sidste år var på 600 kroner.

Da jeg af principielle grunde (vi ikke skal diskutere yderligere her) ikke vil
betale en bøde for at have begået en offerløs gerning, vil jeg vælge
at afsone straffen i fængsel i stedet.

Jeg ser at straffelovens §55 siger:

-----
Bøde på 10.000 kr. eller derunder, som er vedtaget efter tilkendegivelse
fra politiet, afsones efter følgende skala:

Bøden: Forvandlingsstraffen:
0 - 499 kr. ........................ 2 dage
500 - 999 kr. ...................... 4 dage
1.000 - 3.999 kr. .................. 6 dage
4.000 - 5.999 kr. .................. 8 dage
6.000 - 10.000 kr. ................. 10 dage

For andre bøder, der ikke er idømt af eller vedtaget for en domstol,
fastsættes forvandlingsstraffen af byretten i den retskreds, hvor den
pågældende bor eller opholder sig.
-----

Jeg antager derfor at jeg skal i fængsel i 4 dage. Er der nogen som ved
hvorledes disse dage bliver regnet ud? Er det f.eks. mandag morgen til torsdag
aften? Eller er det 4 døgn, dvs. til fredag morgen?

Har man selv nogen indflydelse på afsoningstidspunktet? Det kunne f.eks.
være ideelt for mig at afsone over en weekend.

På denne side:
http://www.dmcn.dk/faq/VisEmne.asp?ID=20

Som dog omhandler motorcykler, står der:

"Før du beslutter dig for et par "hyggedage" i et arresthus, skal du vide, at
fængselsophold i Danmark ikke er gratis, man kan risikere at få en regning
for opholdet."

Er der nogen som ved om dette har noget på sig, og hvad man i så fald
risikerer at komme til at betale?

--
Anders Vind Ebbesen

Fra : Jonas Hansen

Dato : 22-05-04 16:55

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message
> [...]

vil
> betale en bøde for at have begået en offerløs gerning, vil jeg vælge

Du kan som udgangspunkt ikke selv vælge om du vil afsone eller betale.
Politiet vil søge at inddrive bøden i henhold til §§90-93 i
Straffuldbyrdelsesloven. Dette indebærer bl.a. muligheden for
lønindeholdelse, se § 91 stk. 2. Jeg har gengivet bestemmelserne nedenfor.

§ 90. En bøde skal betales til politiet, medmindre andet er bestemt i
afgørelsen.
Stk. 2. Justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil, kan tillade
henstand med eller afdragsvis betaling af bøden.
Stk. 3. Justitsministeren fastsætter bestemmelser om opkrævning af bøder
og om den administrative behandling af sager om eftergivelse af bøder.
Stk. 4. Justitsministeren kan endvidere fastsætte bestemmelser om, at
politiets afgørelse om henstand med eller afdragsvis betaling af bøder ikke
kan indbringes for højere administrativ myndighed.

§ 91. Betales en bøde ikke, inddrives den, medmindre politiet skønner, at
inddrivelse ikke er mulig eller væsentligt vil forringe den pågældendes
levevilkår.
Stk. 2. Politiet kan inddrive bøder i straffesager, der forfølges af det
offentlige, ved udpantning og ved indeholdelse i den pågældendes indtægter
efter reglerne om inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven og
reglerne i lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister. Pålæg om indeholdelse
gives af politiet.
Stk. 3. Politiet kan hos andre offentlige myndigheder indhente de
oplysninger, der er nødvendige for at varetage indeholdelsen. Endvidere kan
politiet fra registre, der føres af offentlige myndigheder, herunder
domstolene, kræve de oplysninger om skyldnerens forhold, som findes af
betydning for tvangsfuldbyrdelsen. Oplysningerne meddeles skriftligt eller
ved direkte dataoverførsel.

§ 92. Justitsministeren fastsætter regler om indeholdelse af indtægter efter
§ 91, stk. 2, herunder om indberetning til Det Fælles
Lønindeholdelsesregister, om skyldnerens pligt til at give politiet
oplysninger til brug ved indeholdelsen, om pligter og erstatningsansvar for
den indeholdelsespligtige og om udpantningsret for beløb, som den
indeholdelsespligtige hæfter for.
Stk. 2. For forsætlig eller uagtsom overtrædelse af bestemmelser, der er
fastsat i medfør af stk. 1, kan fastsættes bødestraf. Der kan tillige
fastsættes bestemmelser om strafansvar for selskaber m.v. (juridiske
personer) efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

§ 93. Fuldbyrdelsen af forvandlingsstraf for en bøde sker efter kapitel 2 om
almindelige bestemmelser for fuldbyrdelse af straf og afsnit II om
fuldbyrdelse af fængselsstraffe, jf. straffelovens §§ 53-55.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 22-05-04 21:05

On 2004-05-22, Jonas Hansen <ugyldig@>> wrote:

> "Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message

> vil
>
> Du kan som udgangspunkt ikke selv vælge om du vil afsone eller betale.

Hmmm, okay, men mon det er noget der kan ske forhandling om i retten?

> Politiet vil søge at inddrive bøden i henhold til §§90-93 i
> Straffuldbyrdelsesloven. Dette indebærer bl.a. muligheden for
> lønindeholdelse, se § 91 stk. 2. Jeg har gengivet bestemmelserne nedenfor.

Jeg har de seneste par år haft 0 kroner i a-indkomst, så det er svært
for dem at indeholde noget i min løn. Hvorledes vil de mon så håndtere
situationen? Kunne man forestille sig at de, med fogedens hjælp, ville
foretage udlægning i min formue?

> § 90. En bøde skal betales til politiet, medmindre andet er bestemt i
> afgørelsen.

Det må være tale om domstolens afgørelse, dvs. en dommer i princippet
kan vælge at idømme mig, f.eks., 4 dages fængsel i stedet?

> [...]
> § 91, stk. 2, herunder om indberetning til Det Fælles
> Lønindeholdelsesregister, om skyldnerens pligt til at give politiet

Det ser for mig ud som et "våben" der primært kan bruges mod
løn-ansatte?

Jeg modtog i øvrigt ikke en kvittering fra politibetjenten, så det kan
være at jeg helt slipper? Jeg skrev heller ikke under på noget (som jeg
f.eks. gjorde for et par år siden, da jeg fik en bøde for manglende lys på
min cykel), så det kan være det kun var for "sjov" han sagde jeg ville
modtage en sigtelse i løbet af de kommende dage?

I øvrigt mange tak for dit hurtige, og gode, svar.

--
Anders Vind Ebbesen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-05-04 23:46

"Anders Vind Ebbesen" skrev 22.05.2004 22:05:

> Hmmm, okay, men mon det er noget der kan ske forhandling om i retten?

Som udgangspunkt nej. Hvis der kun er hjemmel til bødestraf kan der ikke
idømmes fængsel. Og ved en så lille forseelse kan jeg slet ikke forestille
mig at man vil idømme frihedsstraf. Men det ændrer ikke på muligheden for
forvandlingsstraf. Men straffen du idømmes er en bøde.

> [...]
> for dem at indeholde noget i min løn. Hvorledes vil de mon så håndtere
> situationen? Kunne man forestille sig at de, med fogedens hjælp, ville

Jeps. En tur i fogedretten er første skridt. Hvis du ikke betaler eller
indgår (og overholder) en afdragsordning, så vil fogeden foretage udlæg,
hvis du ejer noget der kan gøres til genstand for udlæg.

> Det må være tale om domstolens afgørelse, dvs. en dommer i princippet
> kan vælge at idømme mig, f.eks., 4 dages fængsel i stedet?

Nej - læs bestemmelsen. Den handler om hvem der skal betales til.

> Det ser for mig ud som et "våben" der primært kan bruges mod
> løn-ansatte?

Nej. En udpantningshjemmel, som findes i stk. 2 betyder at bøden kan
inddrives ved udlæg i fogedretten uden at der først skal tilvejebringes et
andet udlægsgrundlag.

> [...]
> min cykel), så det kan være det kun var for "sjov" han sagde jeg ville
> modtage en sigtelse i løbet af de kommende dage?

Det har ingen betydning for om du kan straffes.

/kristian

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 23-05-04 00:59

On 2004-05-22, Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>
wrote:

> [...]
> mig at man vil idømme frihedsstraf. Men det ændrer ikke på muligheden for
> forvandlingsstraf. Men straffen du idømmes er en bøde.

OK. Så forløbet vil sandsynligvis blive:

Jeg modtager et bødeforlæg.
Jeg modtager et par rykkere.
Jeg modtager en indkaldelse til retten.
Første retsmøde, hvor jeg erklærer mig enig med politiet i at jeg begik
"forbrydelsen"
Jeg modtager en dom på at betale 600,-
Hvis jeg ikke betaler vil nedenstående blive aktuelt(?)

Bør/kan jeg gøre politiet opmærksom på at jeg ikke ønsker at
betale i samme øjeblik jeg modtager bødeforlægget? Vil det have nogen
betydning?

> Jeps. En tur i fogedretten er første skridt. Hvis du ikke betaler eller
> indgår (og overholder) en afdragsordning, så vil fogeden foretage udlæg,
> hvis du ejer noget der kan gøres til genstand for udlæg.

Jeg kunne forestille mig at de egentligt blot hævede pengene på en af mine
bankkonti? (Jeg har kun haft b-indkomst, og derfor ikke muligt at indeholde der)

> Nej - læs bestemmelsen. Den handler om hvem der skal betales til.

Ah, okay. Jeg læste det somom "afgørelsen" kunne være fængsel i
stedet.

> Nej. En udpantningshjemmel, som findes i stk. 2 betyder at bøden kan
> inddrives ved udlæg i fogedretten uden at der først skal tilvejebringes et
> andet udlægsgrundlag.

Okay. Jeg forestiller mig at eventuelle udgifter til fogedretten vil blive
pålagt mig at betale?

> Det har ingen betydning for om du kan straffes.

Det er udmærket. Det er altid interessant at opleve hvordan systemet
fungerer.

Også mange tak for dit svar.

--
Anders Vind Ebbesen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-05-04 07:27

"Anders Vind Ebbesen" skrev 23.05.2004 1:58:

> OK. Så forløbet vil sandsynligvis blive:
>
> Jeg modtager et bødeforlæg.
> Jeg modtager et par rykkere.

Ja. Så vidt jeg husker kun een (men jeg er ikke helt sikker).

> Jeg modtager en indkaldelse til retten.
> Første retsmøde, hvor jeg erklærer mig enig med politiet i at jeg begik
> "forbrydelsen"

Du kan også bare blive væk.

> [...]
>
> Bør/kan jeg gøre politiet opmærksom på at jeg ikke ønsker at
> betale i samme øjeblik jeg modtager bødeforlægget? Vil det have nogen

Formodentlig ikke.

> Jeg kunne forestille mig at de egentligt blot hævede pengene på en af mine
> bankkonti? (Jeg har kun haft b-indkomst, og derfor ikke muligt at indeholde
> der)

Så nemt går det nok ikke. Du indkaldes til fogedretten, hvor du (under
strafansvar) skal svare på spørgsmål om dine økonomiske forhold. Så vil
fogeden evt. fastsætte en afdragsordning. Hvis den ikke overholdes, så laver
man en udlægsforretning, hvor man så evt. kan gøre udlæg i dit
bankindestående.

> Ah, okay. Jeg læste det somom "afgørelsen" kunne være fængsel i
> stedet.

Nej. Det finder du i den relevante straffebestemmelse (det må være
søfartssikkerhedsloven eller noget i den stil).

> Okay. Jeg forestiller mig at eventuelle udgifter til fogedretten vil blive
> pålagt mig at betale?

Ja. Og der er også hjemmel til at foretage udlæg for dem.

/kristian

Fra : henrik

Dato : 23-05-04 08:11

Det tror jeg ikke du skal satse på. Det er trods alt de færreste
politibetjente, der "joker" med den slags.

Du skal også lige påregne rykkergebyr, inkassoomkostninger osv. på de 600
kr. - og her er vi altså inde på et område, hvor en fjer bogstaveligt talt
hurtigt kan blive til ti høns. Så se at få betalt

henrik

Fra : Reino Andersen

Dato : 24-05-04 21:51

henrik skrev:

> Du skal også lige påregne rykkergebyr, inkassoomkostninger osv. på de 600
> kr. - og her er vi altså inde på et område, hvor en fjer bogstaveligt talt
> hurtigt kan blive til ti høns. Så se at få betalt

Rykkergebyr, inkassoomkostninger? Det er politiet vi snakker om - ikke
Carpark, Europark osv.

--
Reino

Fra : Reino Andersen

Dato : 24-05-04 21:48

Kristian Storgaard skrev:

> Jeps. En tur i fogedretten er første skridt. Hvis du ikke betaler eller
> indgår (og overholder) en afdragsordning, så vil fogeden foretage udlæg,
> hvis du ejer noget der kan gøres til genstand for udlæg.

Det er ikke særlig sandsynligt, at fogeden bliver blandet ind i dette.

--
Reino

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 24-05-04 22:37

On 2004-05-24, Reino Andersen <abc@def.gh> wrote:

> Det er ikke særlig sandsynligt, at fogeden bliver blandet ind i dette.

Skal det tolkes således at du mener/tror/ved at det bliver muligt at afsone
bøden i stedet for at betale?

I følge en skribent i dk.politik har han to gange (i 90erne) afsonet
forvandlingsstraffe for bøde på henholdsvis 400 og 800 kroner, mens jeg
her i gruppen (og ved andre skribenter i dk.politik) har kunnet konstatere at
det nærmest er umuligt at blive idømt en forvandlingsstraf, såfremt man
ser ud til at kunne betale. Belægningsprocenten er dog også steget de
senere år.

Det bliver spændende at se hvad der sker.

I øvrigt også tak for dine svar.

--
Anders Vind Ebbesen

Fra : Reino Andersen

Dato : 25-05-04 12:52

Anders Vind Ebbesen skrev:

> Skal det tolkes således at du mener/tror/ved at det bliver muligt at
afsone
> bøden i stedet for at betale?

Næh - det skal tolkes sådan, at det er sjældent, at fogeden bliver blandet
ind i disse sager.

Sagens gang er nogenlunde således:

- Du modtager bødeforlæg og har så vidt jeg ved 20 dage til at betale

- Du modtager en rykker (uden rykkergebyr, inkassoomkostninger og hvad der
eller er blevet påstået...) og har vist 10 dage til at betale

- Du betaler stadig ikke, hvorefter sagen ryger i retten (du bliver måske
kontaktet for at høre, hvorfor du ikke betaler)

- Enten møder du op og får din dom eller udebliver og får en udeblivelsesdom

- Der forsøges med lønindholdelse (som åbenbart ikke kan lade sig gøre, da
du ingen arbejdsgiver har)

- Du bliver eftersøgt til betaling af bøden eller afsoning

> Det bliver spændende at se hvad der sker.

Husk at vende tilbage med resultatet.

> I øvrigt også tak for dine svar.

Velbekomme

--
Reino

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 25-05-04 20:14

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev:

> Det er ikke særlig sandsynligt, at fogeden bliver blandet ind i dette.

OK - jeg kender ikke lige den præcise praksis med bøder. Men det er i hvert
fald en (teoretisk) mulighed, da der er udpantningshjemmel.

/kristian

Fra : Reino Andersen

Dato : 24-05-04 21:45

Anders Vind Ebbesen skrev:

> Jeg modtog i øvrigt ikke en kvittering fra politibetjenten, så det kan
> være at jeg helt slipper?

Det skal du ikke regne med. Man får ingen kvittering for en sigtelse.

> [...]
> min cykel), så det kan være det kun var for "sjov" han sagde jeg ville
> modtage en sigtelse i løbet af de kommende dage?

Hvad skrev du under på?

I øvrigt er du med stor sandsynlighed allerede blevet sigtet. Det du vil
modtage på et senere tidspunkt, er et bødeforlæg.

--
Reino

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 24-05-04 22:34

On 2004-05-24, Reino Andersen <abc@def.gh> wrote:

> Det skal du ikke regne med. Man får ingen kvittering for en sigtelse.

Ok.

> Hvad skrev du under på?

Det har sandsynligvis været bødeforlægget, hvor man vist ved
underskrivning af den nærmest accepterer bøden. Jeg må dog erkende at
jeg var ung og naiv dengang, i 2001

> I øvrigt er du med stor sandsynlighed allerede blevet sigtet. Det du vil
> modtage på et senere tidspunkt, er et bødeforlæg.

Ja, det jeg mener betjenten sagde var "Du vil modtage en sigtelse en af de
kommende dage", og da jeg spurgte ham om hvad bøden normalt var på svarede
han at bødeforlægget sidste år var på 600 kroner.

(I øvrigt vil jeg lige pointere, jvf. min sag omkring Metro/CPR-nummer, at de
betjente jeg mødte her i weekenden var ganske flinke, høflige og
professionelle)

--
Anders Vind Ebbesen

Fra : Karl Viggo

Dato : 23-05-04 08:35

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> for opholdet."
>
> Er der nogen som ved om dette har noget på sig, og hvad man i så fald

Forhåbentlig kommer det beløb til at overstige din bøde!
Det kan da ikke være rigtigt, at samfundet skal bekoste dit ferieophold bare
fordi du ikke gider betale en sølle bøde på 600 kr.

Viggo

---