Robotstøvsuger
Fra : Jensen

Dato : 22-05-04 08:19

Hej

Er der nogle af jer der har prøvet sådan en ??.
Kan den bruges til noget ??.

Jensen

Fra : Quatalis

Dato : 23-05-04 02:52

Jeg har set dem i aktion (i forretninger), læst lidt specifikationer og min
konklusion var, at den dyre fra Elektrolux (til ca. 12.000 kr tror jeg det
var) virkede ganske overbevisende hvis man ellers har de forhold den er
egnet til og vil ofre pengene. Om Elektrolux'en så er egnet til en lille
rodet by-lejlighed med masser af møbler, ved jeg ikke. Men til et større
hjem med et større rengøringsbehov, hvor man måske bruger 2 timer om ugen
til støvsugning alene ville den sikkert være fin. - Og der hvor jeg så den,
kunne man få den hjem på prøve i nogle dage...

De billige kopier (jeg så en til godt 2000 kr) virkede ikke umiddelbart som
om de var de mange penge værd. Den jeg så larmede som et ondt år, støvsugede
ikke specielt godt og ramte enormt hårdt hver gang den nåede væg eller
møbel.

Man kan i øvrigt få en plæneklipper efter samme princip som jeg har haft
mulighed for at opleve i en privat have og bortset fra at den jo ikke
klipper kanterne, så så det fint ud og den var næsten lydløs. - Men plænen
var også fladere end nogen plæne jeg nogensinde før har set. Ved ikke om den
kunne kapere vores knoldede, stenede bugtede græsplæne...

/Qua

Fra : Kurt

Dato : 24-05-04 08:22

Jeg har en del kendskab til maskinerne - specielt den billige udgave
(Roomba) til knap 2000 kroner, idet jeg selv forhandler den på www.sug.dk.
En af de afgørende forskelle på de 2 maskiner er som det nævnes, at Roomba
har en berøringssensor til at registrere når den kører ind i en forhindring,
hvorimod Trilobite fra Elektrolux har ultralydssensorer, således at den kan
vende om umiddelbart før den rammer en forhindring. Jeg vil nu faktisk
foretrække at støvsugeren kommer helt hen til forhindringen for optimal
rengøring. Det nævnes at den rammer "enormt hårdt" - det lyder næsten som om
den torpederer tingene. Det er der altså ikke tale om - maskinen kører jo
ganske langsomt. En almindelig let spisebordsstol skal nok blive stående,
selv om Roomba lige er henne og berøre. Den anden forskel er, at Trilobyte
selv kan køre hen og lade op, hvorimod Roomba blot standser hvis den løber
tør for strøm (den skal så manuelt sættes til en lader).

Jeg tror også at Roombaen larmer mest af de to - men eftersom ideen er at
der støvsuges når man er ude, spiller det ikke den store rolle. Roombaen er
ikke pakket ind i støjdæmpning, og det giver den fordel at den har kunnet
laves væsentlig lavere end Trilobite - kun 9 cm i højden - således at den
bedre kommer under senge og møbler. Roombaen vejer også kun det halve og
bruger mindre strøm. Jeg har ikke set nogen videnskabelige sammenligninger
af de to maskiners rengøringsresultater, men vil vove den påstand at Roomba
gør bedst rent af de to. Læs evt. mere på
http://www.sug.dk/side.asp?navn=roomba

...og så er der jo lige prisforskellen på små 10.000 kroner - jeg kan godt
leve med manuelt at skulle sætte et ladestik i Roombaen...

Vi bruger selv maskinen hjemme hos os, og har gjort det nu i ca. 3 måneder.
Vi er meget tilfredse, og har stor set aldrig den gamle støvsuger fremme.
Helt undgå den kan man dog ikke - der findes kroge rundt omkring, hvor det
er fysisk umuligt for Roombaen at "møve" sig ind. Men køb evt. en og prøv
den derhjemme. Købes den på nettet, har du 14 dages fuld returret...

Mvh. Kurt Jacobsen

Fra : Jette Randlov

Dato : 25-05-04 10:33

Tak for gennemgangen. Det lyder rigtigt interessant. Hvordan har de
forskellige modeller det med dørtrin?

mvh
Jette Randløv

"Kurt" <kurt@piaogkurt.dk> wrote in message
> Jeg har en del kendskab til maskinerne - specielt den billige udgave
> (Roomba) til knap 2000 kroner, idet jeg selv forhandler den på www.sug.dk.
[...]

Fra : Kurt

Dato : 25-05-04 12:28

Ingen af de to kan umiddelbart forcere almindelige 2-3 cm høje dørtrin. Man
rengør derfor i praksis et rum ad gangen.

Mvh. Kurt

"Jette Randlov" <randlov@nbi.dk> skrev

Fra : Mark Schiller

Dato : 29-05-04 21:15

Sat, 22 May 2004 09:19:25 +0200, berigede "Jensen"
<REMOVE_jjn@jubiipost.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Er der nogle af jer der har prøvet sådan en ??.
>Kan den bruges til noget ??.

Vi har haft en Roomba i et par måneder efterhånden og er glade for
den!

/Mark