Hvordan fungerer koblingen
Fra : Scooteristen

Dato : 22-05-04 01:10

hejsa

jeg er rimeligt ny her i scooterverdenen og har derfor forsøgt at boge den
lidt med hensyn til variator og lign. Der er dog nogle ting jeg ikke
forstår.
Hvis koblingen sidder ved bageste variator, og først kobler ind ved hjælp af
centifugalkraft ved et vist antal omdrejninger - hvordan kan det så være at
motoren bliver påvirket når jeg i tomgang aktivere bagbremsen?
Tilsyneladnende har jeg ikek forstået hvordan koblingen fungerer.
Et andet spørgsmål er: Hvorfor glider remmen ikke? Det er jo temmeligt mange
kræfter der skal overføres uden brug af tandhjul eller lign. "fast"
kraftoverførsel.

mvh

Scooteristen

Fra : GK

Dato : 22-05-04 06:22

"Scooteristen" <scooteristen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> motoren bliver påvirket når jeg i tomgang aktivere bagbremsen?
> Tilsyneladnende har jeg ikek forstået hvordan koblingen fungerer.

hvad mener du med at motoren bliver påvirket ????

selve koblingen virker på den måde at når man giver gas så rotere koblingen
rundt og når fjederkraften der holder koblings bakkerne bliver overvundet
af centrifugalkraften så slår koblingen til og begynder at trække i
baghjulet ,, det sker meget hurtig at den er slået helt ud og knallerten
begynder og kører .. her efter er det variatoren der sørger for at
knallerten øger farten til rullerne også er slået helt ud .. systemet er
faktisk meget simpel

> Et andet spørgsmål er: Hvorfor glider remmen ikke? Det er jo temmeligt
mange
> kræfter der skal overføres uden brug af tandhjul eller lign. "fast"
> kraftoverførsel.

Som ordet sige kilerem .. den kiler sig simpelhen fast mellem skiverne ..
ganske enkelt

Fra : Scooteristen

Dato : 22-05-04 08:27

> hvad mener du med at motoren bliver påvirket ????

Jeg tror da det er motoren. Jeg kan iværtfald mærke at et eller andet ændres
når jeg bruger bagbremsen ved tomgang. Jeg har dog ikke lagt mærke til, om
omdrjeningerne går ned. Det har været sådan på de par scootere jeg har
prøvet, så jeg tror ikke det er et særegen for min PGO. Det er ikke det
samme når jeg bruger forbremsen. Når jeg spørger er det jo netop fordi - som
du selv pointere, at der, når scooteren ikke kører, ingen forbindelse bør
være mellem aksel (bremse) og motor. Kan det være noget med, at rystelserne
i motoren bliver mindre, da den jo er spændt op i forbindelse med det nu
fastholdte baghjul? (lidt søgt måske)

mvh
Scooteristen

Fra : KubikH

Dato : 22-05-04 08:31

> [...]
mange
> kræfter der skal overføres uden brug af tandhjul eller lign. "fast"

Hejsa
Vi starter lige med at gætte på at det er en lovlig standard knallert
Så skal vi ikke til at gætte på fejl eller mærkelige vægte og alt sådan
noget

Hvis du mener at motoren går ned i omdrejninger.!
Så er det jo fordi dit hjul løber med rundt.(eller også har jeg ikke
forstået dit spørgsmål)
Det er fordi den går for hurtigt i tomgang, så begynder koblingen jo at
koble til, og slæbe rundt på hjulet.
Når du så bremser, skal den slæbe rundt på en kobling der er friktion i.
(den trækker en smule)
Prøv at stille den en lille smule ned i tomgang.
Det er jo ikke sådan at en kobling kobler ind præcis ved f. eks 1500
o/min.(Disse tal er valgt helt tilfældigt)
Den begynder at "trække" en smule ved måske 1200, og er så helt låst ved
1500.

Remmen har skrå sider, og det har remhjulet også
Når der bliver træk på den, "kiler" den sig fast i remhjulet (Derfor hedder
det også ofte en "Kilerem")
Jo hårdere træk, jo mere kiler den sig fast og holder ved.
Remme er den transmissionsoverførsel der er mindst tab i.
Derfor er de perfekte til sådan noget som scootere osv.

Håber du kan bruge dette til noget, og bare "Bog" videre.
Jo mere man lærer om det, jo sjovere er det at skrue, og hvis man skruer,
bliver man meget hurtig skrap.
Held med det
Mvh
Niels

Fra : Scooteristen

Dato : 22-05-04 08:47

> Vi starter lige med at gætte på at det er en lovlig standard knallert
> Så skal vi ikke til at gætte på fejl eller mærkelige vægte og alt sådan
noget

Det er en standart forvokset knallert: T-rex 150 ccm

> [...]
> o/min.(Disse tal er valgt helt tilfældigt) Den begynder at "trække" en
smule ved måske 1200, og er så helt låst ved

Jeg takker for svaret. Jeg har tilsyneladende forstået det rigtigt det jeg
har læst, og kan så også regne ud at alt der kan få bageste variator til at
køre hurtigere vil have tendens til at tilkoble koblingen, dvs. høj tomgang,
(for) lette ruller eller for svag trykfjeder.

> [...]
> Remme er den transmissionsoverførsel der er mindst tab i. Derfor er de
perfekte til sådan noget som scootere osv.

Genialt - men stadig utroligt, at der kan være så meget friktion mellem den
smalle rem og remhjul at remmen rent faktisk holdes fast.

mvh

Scooteristen

Fra : Preuthun

Dato : 22-05-04 21:40

> perfekte til sådan noget som scootere osv.

Den oplysning har jeg aldrig hørt, når det er kileremme der tales om.
Det er rigtigt nok, hvis det enten er tandremme eller gammeldags fladremme.
Sidstnævnte er blot meget pladskrævende og giver meget store leje
reaktioner. Så remtræk nr. 1 er tandremme.

> Genialt - men stadig utroligt, at der kan være så meget friktion mellem
den
> smalle rem og remhjul at remmen rent faktisk holdes fast.

Her skal man huske på at der geares yderligere efter sekundærhjulet i
remtrækket, ellers skulle man bruge remme som er langt kraftigere.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Scooteristen

Dato : 22-05-04 22:27

> Her skal man huske på at der geares yderligere efter sekundærhjulet i
remtrækket, ellers skulle man bruge remme som er langt kraftigere.

Det var lige et svar jeg kunne bruge - det ville nemlig høre til blandt mine
kommende spørgsmål - hvorfor en "gear" kasse på en scooter?, men det har jeg
jo hermed fået svar på - tak for det. Men det må uværligt føre til endnu et
spørgsmål: Kan man / er der nogen der optimere gearingen i disse tandhjul,
der burde være en del at hente med hensyn til iværtfald topfart, eller er
der ikke plads til ændringer?

mvh

Scooteristen

Fra : Brian A.

Dato : 23-05-04 15:18

> [...]
> der burde være en del at hente med hensyn til iværtfald topfart, eller er

Der findes da gearing-sæt til de fleste scootere. Hvis man skifter fra
skråt- til lige-skårne tænder får man mindre effekt tab i gearkassen. En
gearkasse består, i mit tilfælde, af sølle 3 aksler - akslen hvorpå
koblingsskålen er spændt fast, en aksel "midt i" gearkassen og akslen til
baghjulet. Det er da i hvert fald så vidt jeg husker... :)

Fra : Hekto

Dato : 23-05-04 14:28

KubikH wrote:

> [...]
> Remme er den transmissionsoverførsel der er mindst tab i.
> Derfor er de perfekte til sådan noget som scootere osv.

Den trapez-formede kilerem giver et tab på op imod 25% !!!
Den anvendes fordi det er nem og meget billigt.
Det hele forværres af at transmissionen i højt gear pisker koblingen
rundt med over det dobbelte af motoromdrejningerne, samtidig med at den
klemmer på remmen for at den ikke skal slippe.

Ligeskårne tandhjul giver en smule mindre tab; men en del mere støj.

Alm. gearkasse med kæde eller tandrem, kan ofte reducere tabet til ca. 10%.

Fra : RpR

Dato : 23-05-04 16:02

> Remme er den transmissionsoverførsel der er mindst tab i.
> Derfor er de perfekte til sådan noget som scootere osv.

Sku ikke den type kilerem der blir brugt på en scooter. Den har et tab af HK
der nærmer sig 20 - 25% på grund af friktionsvarmen. Har du prøvet at røre
ved en rem på en scooter der bare har kørt 5min? Den er ikke til at komme i
nærheden af så varm er den.
Men en tandrem derimod, som bl.a. nogle større MC'er bruger, de har ikke
megen tab.
Mindste tab er:

1. Tandrem (har jeg ikke tal på)
2. Traditionel gearkasse (~10% svjh)
3. Vario / remtræk / milliongear. (20 - 25%)

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine