Fangst af Julidochromis-yngel
Fra : Jan Boegh

Dato : 02-05-01 10:09

Gode ideer modtages!
Jeg har et mindre problem med mine Julidochromis.
Men først lidt reklame for fiskene:
Julidochromis er IMHO alle sammen smukke - ikke voldsomme farver men flotte
tegninger. De er relativt lette at holde - og kræver ikke kæmpeakvarier og
megabelysning. Alsidige i fodervalg - og særdeles taknemmelige hvis man
laver lidt artemia i ny og næ. Og så har de en meget interessant adfærd,
hvor man oplever flere generationer gå fredeligt sammen og alligevel have
den typiske revirdannelse. Er der interesse herfor, kan jeg godt smide en
lille fotoserie fra mit Jul. transcriptus-akvarium på nettet.
Reklame slut!
Mit problem er at der efterhånden bliver overfyldt i akvariet. Og samtidigt
har jeg konstateret at Jul. sætter overmåde megen pris på fred og ro. Så det
tager mellem en og to måneder at aklimatisere sig i et nyt akvarium. For at
fange de mange unger op, er jeg nu nødt til at tømme akvariet for
dekoration, og så er det jo som at starte forfra. Jeg har brug for en metode
til at fange ungerne uden at lave al for meget ravage, og har tænkt på at
jeg måske skal have lavet en eller anden form for ruse eller fangstklokke.
Og mit spørgsmål er nu inden jeg går i gang med at eksperimentere, om der er
nogen, der har erfaringer med at lave sådan nogle fangstidretninger og om
man i så fald kunne have lyst til at dele lidt ud af dem?

mvh
Jan

Fra : Søren

Dato : 02-05-01 10:11

man kan leje eller købe en fangtklokke hos Akvarieselskabet

--
SOS - www.overclockingdk.com
Get paid to be online:

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-05-01 10:34

Søren <sorensteffensen@vip,cybercity.dk> skrev i en
> man kan leje eller købe en fangtklokke hos Akvarieselskabet

Jeg tror ikke at sådan en tingest duer til små Julidochromis unger. Dels
er de nok for små, og så svømmer de lige
så gerne med bugen op som ned.
Selv har jeg brugt en luftslange, som jeg har stukket ene ned i akvariet
og den anden i munden.
når så en unge kommer tæt nok på så suger jeg til.
Problemmet er selvfølgeligt at det tager MEGET lang tid, hvis der er
mange unger.

Carsten

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 02-05-01 14:51

jeg husker en opskrift til fangst af skalleyngel, men mon ikke modellen med
modifikationer kunne benyttes til dit formål.

Man tager en vinflaske med stor udhuling i bunden, og laver et lille hul i
bunden af denne udhuling. Flaskens naturlige åbning lukkes med en prop,
hvorefter der placeres lidt foder i flasken. Yngelen vil herefter søge ind i
flasken og vil ikke kunne komme ud igen. Altså en slags miniruse

mvh ivan

Fra : Søren Lange

Dato : 02-05-01 20:54

Måske en colaflaske af plastic kunne bruges, prøver lige

--

MVH:
Søren Lange

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-05-01 08:13

"Søren Lange" <soeren-lange@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Måske en colaflaske af plastic kunne bruges, prøver lige

.....og her er så tilsyneladende løsningen. Bortset fra at jeg går imod
globaliseringen og vælger at benytte en plastflaske af mere ydmyg oprindelse
.
Jeg skar toppen af en gennemsigtig plastflaske - og jeg fandt en flaske, der
er brugt til et eller andet italiensk drikkevandsprodukt, hvor flasken er
firkantet, og dermed lettere at lægge på bunden af akvariet - og den
afskårne top vendte jeg om og pressede ind i flasken, altså således at der
dannes en tragt med åbningen ind i flasken. Flasken udstyres nu med en
enkelt sten, så bliver tung nok til at blive på bunden. Herved har jeg en
glimrende ruse, der udstyret med et par foderpiller tilsyneladende virker
fint.
En halv time efter den blev sat i var de første 4 unger i fælden. Efter
tømning gik der en halv times tid og så var der 7. Og her til morgen var der
igen bid - 5 stks.
Så metoden ser ud til at fungere glimrende.

mvh
Jan

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 04-05-01 09:16

Det var jo heldigt. Bare for sjov skyld, så er metoden i hvert fald 50 år
gammel, og er blevet benyttet af lystfiskere til at fange små skaller til agn.

En gang imellem kan det være en god ide at genopdage gamle opfindelser

mvh ivan