Kan benzinen blive for gammel
Fra : Knud Erik Plesner

Dato : 21-05-04 23:00

Hej
Jeg har en scooter/knallert 30, som jeg sjældent kører på,
så er det lige jeg vil spørge, om benzinen i tanken kan stå
og blive for gammel?
Hvis det er tilfældet, hvordan påvirker det kørelsen

Venlig hilsen
Knud Erik

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 21-05-04 23:19

den kan sagtens holde op til et ½ år eller mere...

Fra : Knud Erik Plesner

Dato : 21-05-04 23:55

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> den kan sagtens holde op til et ½ år eller mere...

Tak for svaret

Venlig hilsen
Knud Erik

Fra : /Ole

Dato : 22-05-04 06:35

> "Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Tak for svaret
>

> Venlig hilsen
> Knud Erik

Det passer ikke helt. De fleste plæneklippere, der har stået i 4-5 måneder
kan ikke starte på det "gamle" benzin. Alt efter temperatur skal du ikke
regne med mere end et par måneder, før det er så langt nede i oktan, du ikke
kan starte/køre ordentligt.

/Ole

Fra : Moller

Dato : 22-05-04 08:19

/Ole wrote:

> [...]
> regne med mere end et par måneder, før det er så langt nede i oktan, du ikke

   Det samme gælder også for motorcykel folket, at det benzin der ligger i
kaburarende kan dampe af, og derved blir for gammelt og skal tømmes
inden man kan starte efter en vinteropbevaring.

   Hvis benzinen kan dampe af, mister den sin evne til at virke, og derved
kan ma roligt sige at det blir for gammelt... og det kan ske på 3-4 uger
nogen gange..

   Det er så straks være hvis det er benzin blandet med olie til en
knallert... men det har du vel styr på.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Knud Erik Plesner

Dato : 22-05-04 12:27

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogen gange..
>
> Det er så straks være hvis det er benzin blandet med olie til en

Tak for svarene

Venlig hilsen
Knud Erik

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 23-05-04 09:06

Tjahhh så kommer det an på benzinen - mine plæneklipper har stået ude hele
vinteren og havde ingen startproblemer...

Fra : GK

Dato : 24-05-04 01:02

det er vist også at gå i små sko efter 5 måneder ... jeg vil nok sige at
det også har noget med motorstanden og tændingen.og komprition at gøre ..
så det kan da diskuteres .. men efter et år så er der nok ikke meget krudt
tilbage i benzinen .. så et råd ville være.. ikke at fylde tanken op hvis
man kun sjælden køre på knallerten .. så giv den hellere en frisk sjat
benzin når man så skal bruge den .. jeg kan da sige at min scooter ikke har
start problemer
efter at have stået hele vinteren .. heller ikke plæneklipperen .. den gik
efter 5-6 træk i snoren .. men det skal så også siges at jeg har kendskab
til en indenbords bådmotor en lillebjørn motor der bare ikke ville starte
efter vinteren på land .. ny benzin på og så gik den lige med det samme ..

Fra : Knud Erik Plesner

Dato : 24-05-04 22:01

"GK" <GK@nospam-post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så det kan da diskuteres .. men efter et år så er der nok ikke meget krudt

Det tror jeg du har ret i-tak for svaret.

Venlig hilsen
Knud Erik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-05-04 22:15

On Sat, 22 May 2004 07:34:54 +0200, /Ole wrote:

> [...]
> du ikke regne med mere end et par måneder, før det er så langt nede i
> oktan, du ikke kan starte/køre ordentligt.

Shh ikke så højt... min plæneklipper startede efter få ryk efter, at
have stået vinteren over...

Vil nødig have, at den hører dig, så den ikke gør det igen næste år..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"