Hjælp vedr. sort udstødning haltende tomga~
Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 21-05-04 14:48

Jeg skal i en af de kommende dage prøve at hjælpe en englænder vedr. nogle
problemer han har med sin BMW R75/7, altså en 28 år gammel; den har kørt
50.000 km.

Han siger at den halter i tomgang, og at hvis han lukker hurtigt op for
gassen fra tomgang kommer der sort udstødning, men ingen sort udstødning
under fortsat kørsel ved f.eks. 5.000 omdr./min. Han siger også at
kompressionen skulle være ok, men jeg ville ellers mest forbinde de med den
nævnte sorte udstødning med slidte stempelringe; eller slidte ventilstyr.

Jeg har ikke selv endnu hørt eller set motorcyklen, men Bing 32 mm vakuum
karburatorerne fik vi skilt ad og kontrolleret i mit værksted i går og de så
ud som nye, og med korrekt svømmerhøjde.

Så hvis I har nogle ideer vil jeg blive glad for at se dem.

Mvh. Gert Thorgersen
BMW R100, Honda VTR 1000, Honda XR 250.

Fra : Hekto

Dato : 21-05-04 15:41

Gert Bo thorgersen wrote:
> [...]
> karburatorerne fik vi skilt ad og kontrolleret i mit værksted i går og de så
> ud som nye, og med korrekt svømmerhøjde.

Olierøg plejer at være hvid/blå.

Det må være for fed blanding. En choker der hænger, eller defekte
membraner??? Jeg kender ikke Bing.

Fra : Armand

Dato : 21-05-04 22:19

Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en

> [...]
> karburatorerne fik vi skilt ad og kontrolleret i mit værksted i går og de
> så ud som nye, og med korrekt svømmerhøjde.

Hvis ikke at der er nogen fejl på karbunaderne, så må det jo være et
tændingsproblem :-/
Hvad med den klassiske med NGK'ere der har været druknet??
Prøv med friske tændrør (som jo blot er en tidlig investering ifald at de
ikke hjælper og derfor atter afmonteres!) og hæng så lige et stroboskop på
tændingen i tomgang og se om dét viser udsætterne!

Ventilstyrspakninger der lækker er værst forekommende ved
indsugningsventilen hvor der til forskel for ved udstødningen er et
betragteligt vacuum, som vil suge olie ned langs ventilstammen.
Derved at indsugningsventilen på det nærmeste er luftkølet (af de passerende
indsugnings-gasser) er den så kølig at lækkende olie dér ikke vil blive
forbrændt mere end at det dampes ind til noget sort tjære-lignende "løbesod"
[og nu kommer det: ] som er ganske let at genkende igennem indsugnings-
kanalen når karburatoren alligevel er afmonteret!
Kontrollér altså lige den detalje før montering af karbunaderne!

--
Armand.

Fra : Per P.

Dato : 22-05-04 11:50

> [...]
> Prøv med friske tændrør (som jo blot er en tidlig investering ifald at de
> ikke hjælper og derfor atter afmonteres!)

Det tror jeg ikke hjælper noget. Jeg holder på Hekto´s diagnose med for fed
blanding og et godt bud er en choker der hænger. Havde det været en Suzuk
med vacumbenzinhane havde jeg skudt på en defekt membran i hanen. Jeg ved
ikke om der en sådan på en Bimmer.

--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse

Fra : Armand

Dato : 22-05-04 13:31

Per P. <milborg@FJERNe-privat.dk> skrev i en

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg ikke hjælper noget. Jeg holder på Hekto´s diagnose med for
> fed blanding og et godt bud er en choker der hænger.

Med ordet "hvis" forudsætter jeg at Gert hár kontrolleret Bing'erne
kvalitativt, hvorfor ihvertfald muligheden for den hængende choker er taget
i ed :-|

--
Armand

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 24-05-04 01:35

> [...]
>
> Med ordet "hvis" forudsætter jeg at Gert hár kontrolleret Bing'erne
> kvalitativt, hvorfor ihvertfald muligheden for den hængende choker er

Nu fik vi ikke kigget på den i lørdags fordi vejret var godt så det blev en
tur i weekenden i på 500 km. i nord Thailand; hvor jeg chokerede de andre -
thailænderne hvoraf den ene en politimand på sin Kawa 1000 (1100 ??) **/9 -
andre med at køre med op til 170 km/tim mig gennemkonstant masser af gode
sving; og en fremmed der kom på en forbi på en Honda VFR 750 og troede at
han kunne køre hurtigere end mig gennem svingene, dér blev det op til 180
km/tim gennem svingene (hastighedsgrænsen i Thailand er 100 eller måske 110
km/tim).

Men ved at kigge nøjere i manualerne fandt jeg at i Clymers er der 2
eksploderede tegninger af 32 mm Bingerne, den ene brugende fjeder og den
anden ikke brugende fjeder i vacumspjældet. Tobys BMW skal være en R75/7,
hvilket karburator påstemplingerne passer til med 64/32/13 og /14 for
venstre/højre. Men /7 modellen er vist med fjeder i BMW værkstedshåndbogen -
i Clymers står kun I og II ved tegningerne - men Tobys har ingen fjedre! Og
i Haynes og Clymer (og BMW for /7 modeller) ses at R75/5 og 75/6 kører med
hoveddyse 135, nåle dyse 2,70 og bl.a. idle jet 45 kontra /7 modellen som i
manualerne har 145, 2,66 og 50!

Så derfor er det noget uldent noget om der mangler fjedre i Tobys eller om
BMW ændrede i karburatorerne - karburatorerne har jo som nævnt 64/32/13 og
/14 kontra R75/5 og /6 som har 64/32/9 og /10. Jeg e-mailede til Moto-Bins
som jo sælger alle delene til karburatorerne og renoverer karburatorer om de
har en forklaring hvor data ikke passer sammen og især om der i de aktuelle
Binger skal være fjedre eller ikke.

Toby har jo købt BMWén brugt så derfor er det jo ikke til at vide om der
tidligere er sket ændringer. Men under alle omstændigheder er bedst at vide
hvad der originalt skal være i karburatorer - og instillinger af ventiler,
tænding osv. - inden man går i gang på at løse problemer i et (standard)
køretøj.

Mvh.
Gert Thorgersen