APG og hemmeligt agentarbejde
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-05-04 12:54

I en artikel i Computerworld Online fremgår det at byretten i øjeblikket
behandler en sag, hvor APG har ansat en person til at købe cd'er med
piratkopieret software. Der står, at APGs bevismateriale risikerer at
falde på gulvet, hvis domstolen afgør, at der er udøvet ulovlig
agentvirksomhed
(http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=23784).

Og så er det jeg undrer mig. Er det ikke kun politiet, at det gælder
for? APG er en privat organisation, der vel kan ansætte hvem den vil, og
hvis den ikke kan opkøbe piratkopier og dermed sikre sig bevismateriale,
hvordan i alverden skal den så kunne skaffe sig bevismateriale mod dem
der sælger piratprogrammer på cd'er?

Jeg kan se, der kan være et problem, hvis personen lokker en anden
person til at lave en piratkopi til sig, men her er der tale om en
produktion på over 875.000 cd'er.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : N_B_DK

Dato : 21-05-04 13:57

In news:<40ADEDEF.489F@kimludvigsen.dk>
Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:
> [...]
> cd'er med piratkopieret software. Der står, at APGs bevismateriale
> risikerer at falde på gulvet, hvis domstolen afgør, at der er udøvet

Så må vedkommende der er privat ansag af APG vel også skulle have en bøde,
han har jo købt ulovligt software ? men de mener vel det er iorden nu det er
dem der har bedt ham om det...

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-05-04 14:07

"N_B_DK" wrote

> [...]
> han har jo købt ulovligt software ? men de mener vel det er iorden nu det

Så vidt som jeg lige husker så går AGP efter dem der distribuerer
Der er vel ikke noget i vejen for at købe software der er kopieret

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-04 14:33

Peter Lykkegaard skrev:

>Så vidt som jeg lige husker så går AGP efter dem der distribuerer
>Der er vel ikke noget i vejen for at købe software der er kopieret

Ikke andet end at det er hæleri hvis softwaren er ulovligt
kopieret:

§ 290.   For hæleri straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og
   6 måneder den, som uberettiget modtager eller skaffer sig
   eller andre del i udbytte, der er opnået ved en strafbar
   lovovertrædelse, og den, der uberettiget ved at skjule,
   opbevare, transportere, hjælpe til afhændelse eller på
   lignende måde efterfølgende virker til at sikre en anden
   udbyttet af en strafbar lovovertrædelse.

--
Bertel

Fra : Morten Guldager

Dato : 21-05-04 16:31

Fri, 21 May 2004 at 13:32 GMT Bertel Lund Hansen wrote

> Ikke andet end at det er hæleri hvis softwaren er ulovligt
> kopieret:

Jo, men hvem skal anklage agenten for hæleri? Skadelidte har jo
selv ansat agenten.

/Morten

Fra : Rasmus

Dato : 21-05-04 16:34

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message
> Fri, 21 May 2004 at 13:32 GMT Bertel Lund Hansen wrote

> Jo, men hvem skal anklage agenten for hæleri? Skadelidte har jo
> selv ansat agenten.

Hæleri er vel en politisag, og ikke civilt?
Så "piraten" kan vel passende anmelde hæleren til politiet.

mvh
Rasmus

Fra : Morten Guldager

Dato : 21-05-04 16:39

Fri, 21 May 2004 at 15:33 GMT Rasmus wrote

> "Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message

> Hæleri er vel en politisag, og ikke civilt?

Ok.

> Så "piraten" kan vel passende anmelde hæleren til politiet.

Og når så agenten har købt den samme film fra flere pirater begynder det
at ligne et massivt opkøb som må være foretaget med vidresalg for øje.

Man må jo antage at agenten er omhyggelig med sin dokumentation.

Syret...

/Morten

Fra : Rømer

Dato : 22-05-04 09:42

I den forbindelse har det netop været fremført i radioavisen, at en græker
er idmt tre måneders fængsel for køb af to piratkopier af cd'er i en sag
anlagt af APGs søsterorganisation i Grækenland. Man må vel på den baggrund
forvente, at APG ikke er positive overfor opkøb af kopier.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-05-04 16:42

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse
> Fri, 21 May 2004 at 13:32 GMT Bertel Lund Hansen wrote

> Jo, men hvem skal anklage agenten for hæleri? Skadelidte har jo
> selv ansat agenten.

Anklager der bringes for strafferetten føres af Politiet. Så et godt gæt
ville være dem.

En anklage behøver ikke aktivt involvere en skadelidt.

Fra : Per

Dato : 22-05-04 16:08

> Ikke andet end at det er hæleri hvis softwaren er ulovligt
> kopieret:
>
> § 290. For hæleri straffes mv.>
> --
> Bertel
---

Hey Bertel!

Er du sikker på at Straffelovens §290 bliver taget i anvendelse ifm. ulovlig
softwarekopiering?

Er der ikke kun tale om overtrædelse af lov om ophavsret. Og dermed en
erstatningssag.
Jeg mener ikke at have hørt om nogen der er blevet sigtet eller tiltale for
hæleri i den forbindelse?

Mvh. Per!

---
Denne mail er certificeret virusfri

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-04 17:42

Per skrev:

>Er du sikker på at Straffelovens §290 bliver taget i anvendelse ifm. ulovlig
>softwarekopiering?

Nej, der er den irrelevant.

>Er der ikke kun tale om overtrædelse af lov om ophavsret.

Jo, netop. Men mit svar handler om at *købe* ulovligt kopieret
software, og det er hæleri.

>Jeg mener ikke at have hørt om nogen der er blevet sigtet eller tiltale for
>hæleri i den forbindelse?

Nej, for APG er gået efter dem har kopieret det. Dels vil det nok
være for vanskeligt at påvise at noget er blevet solgt, dels er
der formodentlig slet ingen der gider betale for ulovlig software
fordi den er let tilgængelig uden udgift.

--
Bertel

Fra : Kent Nielsen

Dato : 22-05-04 18:25

Hej,

ulovlig

> Nej, der er den irrelevant.

> Jo, netop. Men mit svar handler om at *købe* ulovligt kopieret
> software, og det er hæleri.

Der er jo ikke begået tyveri i juridisk forstand ?
Hvis der ikke er det kan der vel ikke være tale om hæleri men som tidligere
nævnt, krænkelser om ophavsret ?

Kent Nielsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-05-04 19:37

Scripsit "Kent Nielsen" <Virker_ikke@lokal>

> Der er jo ikke begået tyveri i juridisk forstand ?

Det behøver der heller ikke at være.

[...]

Forsætlig uberettiget eksemplarfremstilling af ophavsretsbeskyttet
materiale *er* "en strafbar lovovertrædelse", jf ophavsretslovens §76
stk 1 nr 1.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-05-04 20:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> ... dels er der formodentlig slet ingen der gider
> betale for ulovlig software fordi den er let
> tilgængelig uden udgift.

Øhh, jo der findes distributioner hvor man betaler for en større pakke
CD'ere
Der har jo været sager vedr kopiering for flercifrede millionbeløb
I nogle tilfælde var det sat i system hvor kopieringen foregik på deciderede
fabrikker i udlandet

Hvis man skulle vælge mellem at sidde en hel uge og hente software igennem
forsk peer2peer netværk hvor ca halvdelen ikke fungere og resten er behæftet
med virus og så erlægge måske 500 kroner for et sæt CD'ere med
installationspakke/menusystem etc - såeehh

Andre tilfælde kan der være de mere suspekte sidegadeforretninger der sælger
software med en PC
Softwaren er illegal/uden licens
Det er set med preinstalleret OS på PC'en men også inkl andre
softwareprodukter

- Peter

Fra : Peter G C

Dato : 22-05-04 08:45

[klip]

> [...]
> hvis den ikke kan opkøbe piratkopier og dermed sikre sig bevismateriale,
> hvordan i alverden skal den så kunne skaffe sig bevismateriale mod dem

Jeg undrer mig også, men lad os se, hvad retten siger til spørgsmålet.

/Peter